Inhoudsopgave
Citroën Jumpy motoren
Sinds de lancering in 1995 heeft de Citroën Jumpy zich gevestigd als een betrouwbare bestelwagen in het middelgrote segment en biedt een gevarieerd aanbod Citroën Jumpy-motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling van de Citroën Jumpy motoren laat een duidelijke vooruitgang zien van eenvoudige atmosferische motoren naar moderne common-rail diesels en elektrische aandrijvingen.

Citroën Jumpy generatie I (1995-2006)
De eerste Citroën Jumpy-generatie werd gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige motoren, die met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, meestal aan injectiepompen of turboladers. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 109 pk, die vermogen, betrouwbaarheid en een acceptabel brandstofverbruik optimaal combineerde. De Citroën Jumpy-motoren van dit tijdperk werden gekenmerkt door hun onderhoudsgemak en lage elektronicadichtheid, waardoor ze de favoriete werkpaarden waren voor ambachtslieden en vaklui. In vergelijking met concurrenten zoals de VW T4 of Ford Transit bood de Jumpy een goedkoper alternatief met een vergelijkbare betrouwbaarheid.
Citroën Jumpy benzinemotoren: Generatie I (1995-2006)
Het aanbod benzinemotoren van de Citroën Jumpy was eenvoudig en bestond voornamelijk uit de 2,0-liter atmosferische motor met 100 kW (136 pk). Deze Citroën Jumpy motor was gebaseerd op de beproefde XU unit van PSA en werd beschouwd als betrouwbaar maar dorstig. Met een brandstofverbruik van 10-12 liter per 100 km was hij niet erg aantrekkelijk voor commercieel gebruik. De Citroën Jumpy benzinemotoren hadden af en toe last van problemen met de cilinderkoppakking bij hoge kilometrages, maar vertoonden verder weinig afwijkingen. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak en bood voldoende vermogen voor stadsverkeer, maar bereikte zijn grenzen bij volle belading en op de snelweg.
Citroën Jumpy dieselmotoren: Generatie I (1995-2006)
De 1.9 TD met 51 kW (69 pk) domineerde het Citroën Jumpy dieselgamma als instapmotor, gevolgd door de krachtigere 1.9 TD met 66 kW (90 pk). Vanaf 1999 kwam daar de modernere 2.0 HDi met 80 kW (109 pk) bij, die al was voorzien van common-rail injectie. De Citroën Jumpy 2.0 HDi ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2000 geproduceerde varianten met verbeterde elektronica bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Citroën Jumpy motoren boden een brandstofverbruik van slechts 6,5-7,5 liter per 100 km en voldeden al aan de Euro 3 norm. De oudere 1.9 TD motoren waren robuust, maar lawaaierig en minder zuinig.
Citroën Jumpy motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 benzinemotor | 136 PK | 10,0-12,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik, cilinderkoppakking | Gemiddeld |
1.9 TD | 69-90 PK | 7,5-8,5 l/100km | Luid, minder zuinig | Goed |
2.0 HDi | 109 PK | 6,5-7,5 l/100km | Zeer robuust vanaf 2000 | Zeer goed |

Citroën Jumpy Generatie II (2007-2016)
De tweede generatie Citroën Jumpy betekende een belangrijke technologische sprong en bood voor het eerst een breed scala aan moderne common-rail dieselmotoren. De meeste Citroën Jumpy motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2.0 HDi dieselmotoren met 120 pk als bijzonder goed uitgebalanceerd worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 180.000 en 250.000 kilometer, meestal aan de turbocompressor of het injectiesysteem. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 HDi met 155 pk - een krachtige eenheid met een hoog koppel, die ook zware lasten moeiteloos aankon. De Citroën Jumpy-motoren van deze generatie hadden voor het eerst standaard roetfilters en voldeden aan de Euro 4- en Euro 5-normen. In vergelijking met concurrenten zoals de Fiat Scudo of Peugeot Expert (identiek qua constructie) bood de Jumpy identieke technologie tegen vaak gunstigere prijzen.
Citroën Jumpy dieselmotoren: Generatie II (2007-2016)
Het dieselgamma van de Citroën Jumpy bestond uitsluitend uit HDi-motoren met common-rail injectie. Het instapmodel was de 1.6 HDi met 66 kW (90 pk), gevolgd door de 2.0 HDi in verschillende vermogensniveaus van 88 kW (120 pk) tot 120 kW (163 pk). De krachtigste Citroën Jumpy-motor was de 2.2 HDi met 114 kW (155 pk). Alle Citroën Jumpy motoren hadden een turbo en standaard een roetfilter. De Citroën Jumpy 2.0 HDi met 88 kW (120 pk) bleek de meest betrouwbare motor van deze generatie te zijn - hij bood een uitgebalanceerde combinatie van prestaties, brandstofverbruik en duurzaamheid. De grotere 2.2 HDi-motoren hadden af en toe last van turboladerproblemen bij verwaarloosd onderhoud, maar boden uitstekende trekkracht voor zware ladingen.
Citroën Jumpy benzinemotoren: Generatie II (2007-2016)
Benzinemotoren speelden een ondergeschikte rol in de tweede generatie. Alleen in sommige markten was een 2,0-liter benzinemotor met 100 kW (136 pk) beschikbaar, maar deze werd al snel uit het assortiment gehaald vanwege het hoge brandstofverbruik en de geringe vraag. Deze Citroën Jumpy benzinemotoren waren gebaseerd op het beproefde PSA blok, maar waren ongeschikt voor commercieel gebruik.
Citroën Jumpy motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 HDi | 90 PK | 6,0-6,8 l/100km | Voldoende voor lichte ladingen | Goed |
2.0 HDi | 120-163 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer evenwichtig (120 pk) | Zeer goed |
2.2 HDi | 155 PK | 7,0-7,8 l/100km | Af en toe beschadiging turbolader | Goed |
2.0 benzine | 136 PK | 11,0-13,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Matig |

Citroën Jumpy Generatie III (2016-heden)
De huidige Citroën Jumpy-generatie vertegenwoordigt de laatste stand van de techniek op het gebied van bestelautotechnologie en biedt voor het eerst ook een volledig elektrische aandrijving. De Citroën Jumpy motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2.0 BlueHDi dieselmotoren als bijzonder schoon en efficiënt worden beschouwd. Grote reparaties zijn zeldzamer geworden, maar worden meestal tussen de 150.000 en 200.000 kilometer uitgevoerd en hebben meestal betrekking op het complexe uitlaatgasnabehandelingssysteem. De absolute topmotor is de 2.0 BlueHDi met 180 pk - een technisch hoogstandje met een hoog koppel en lage emissies. De volledig elektrische ë-Jumpy, die een actieradius tot 330 kilometer biedt, is sinds 2020 ook leverbaar. De Citroën Jumpy motoren voldoen allemaal aan de Euro 6d norm en hebben een moderne uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalysator en roetfilter.
Citroën Jumpy dieselmotoren: Generatie III (2016-heden)
Het dieselgamma van de Citroën Jumpy is volledig gebaseerd op BlueHDi-technologie met SCR-uitlaatgasnabehandeling. Verkrijgbaar zijn de 1.5 BlueHDi met 75 kW (102 pk) en 96 kW (130 pk) en de 2.0 BlueHDi met 90 kW (122 pk), 130 kW (177 pk) en 132 kW (180 pk). Alle Citroën Jumpy-motoren zijn voorzien van turbolading, common-rail injectie en moderne uitlaatgasnabehandeling. De Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi met 130 kW (177 pk) ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt uitstekende rijprestaties, lage emissies en een hoge betrouwbaarheid. De kleinere 1.5 BlueHDi motoren zijn zuiniger, maar minder krachtig onder zware belasting. Alle Citroën Jumpy motoren kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 8-traps automatische versnellingsbak.
Citroën Jumpy elektrische aandrijving: Generatie III (2016-heden)
De Citroën ë-Jumpy is sinds 2020 verkrijgbaar als volledig elektrische versie. De Citroën Jumpy elektromotor levert 100 kW (136 pk) en biedt een maximumkoppel van 260 Nm vanaf het eerste toerental. Afhankelijk van de batterijgrootte (50 kWh of 75 kWh) haalt de ë-Jumpy een actieradius van maximaal 230 of 330 kilometer volgens WLTP. De laadtijd bij een 100 kW snellaadstation is ongeveer 30 minuten voor 80% batterijcapaciteit. De elektrische aandrijving van de Citroën Jumpy biedt lage bedrijfskosten en is ideaal voor stedelijk bezorgvervoer, maar heeft beperkingen op het gebied van laadvermogen en actieradius.
Citroën Jumpy motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.5 BlueHDi | 102-130 PK | 5,5-6,2 l/100km | Minder vermogen bij zware belasting | Goed |
2.0 BlueHDi | 122-180 PK | 6,0-6,8 l/100km | Zeer evenwichtig (177 pk) | Zeer goed |
Elektrische motor | 136 PK | 22-26 kWh/100km | Actieradius, laadvermogen | Goed |

Conclusie: De beste Citroën Jumpy motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Citroën Jumpy motoren laat een continue verbetering zien op het gebied van efficiëntie, netheid en rijcomfort. Terwijl de eerste generaties werden gekenmerkt door hun robuustheid en eenvoud, bieden de moderne BlueHDi-motoren een optimale combinatie van prestaties, verbruik en milieuvriendelijkheid. De elektrische aandrijving opent nieuwe mogelijkheden voor emissievrij stadsvervoer, maar is nog niet geschikt voor alle toepassingen.
- Beste Citroën Jumpy dieselmotor:
De Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi (177 pk, Generatie III) combineert moderne technologie met hoge prestaties en uitstekende betrouwbaarheid voor alle toepassingen.
- Meest betrouwbare Citroën Jumpy motor:
De Citroën Jumpy 2.0 HDi (109 pk, Generatie I) biedt bewezen technologie en haalt gemakkelijk hoge kilometrages met minimale onderhoudskosten.
- Beste Citroën Jumpy elektrische aandrijving:
De Citroën ë-Jumpy elektromotor (136 pk, Generatie III) met zijn lange actieradius tot 330 km en lage gebruikskosten voor stadsgebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Citroën Jumpy biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.