Inhoudsopgave
Peugeot 5008 motoren
Sinds de lancering in 2009 heeft de Peugeot 5008 zich gevestigd als een veelzijdige gezins-MPV en later als een stijlvolle SUV met een indrukwekkend gamma Peugeot 5008-motoren. In twee fundamenteel verschillende generaties is het voertuig geëvolueerd van een klassieke MPV tot een moderne SUV met 7 zitplaatsen en geavanceerde aandrijftechnologieën. De technologische evolutie van de Peugeot 5008 motoren weerspiegelt PSA's verschuiving van conventionele aandrijflijnen naar zeer efficiënte turbomotoren en hybride technologie.

Peugeot 5008 generatie I (2009-2017)
De eerste generatie Peugeot 5008 was ontworpen als een klassieke compacte bestelwagen en bood een solide, maar nog niet volledig uitgerijpt motorengamma. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het type aandrijving: terwijl de beproefde HDi-dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, vertoonden de vroege THP-benzinemotoren al tussen 150.000 en 200.000 kilometer de eerste kostbare reparaties aan de distributieketting of hogedrukpomp. Grote motorschade door het uitrekken van de distributieketting was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 163 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en vrijwel onverwoestbaar bleek. Deze generatie concurreerde succesvol met de VW Touran en Opel Zafira, waarbij de Franse techniek superieur bleek te zijn, vooral bij de dieselmotoren.
Peugeot 5008 benzinemotoren: Generatie I (2009-2017)
Het gamma benzinemotoren van de Peugeot 5008 bestond voornamelijk uit atmosferische en turbomotoren uit de THP-serie. De instapmotor was een 1.6 VTi met 88 kW (120 pk), die zuinig was, maar wat zwak voor het voertuiggewicht. De 1.6 THP met 115 kW (156 pk) was veel populairder, maar had te kampen met typische problemen van de vroege turbogeneratie: het uitrekken van de distributieketting, schade aan de hogedrukpomp en af en toe schade aan de turbocompressor maakten het de meest problematische motor van deze generatie. Deze Peugeot 5008-motoren vertoonden vaak al na 100.000 kilometer de eerste tekenen van slijtage, vooral als de voorgeschreven onderhoudsintervallen niet werden nageleefd. Soms was de krachtigste benzinemotor een 2.0 THP met 120 kW (163 pk), maar deze werd slechts in kleine aantallen geproduceerd.
Peugeot 5008 dieselmotoren: Generatie I (2009-2017)
De Peugeot 5008 diesels werden gedomineerd door de bewezen HDi familie met common-rail injectie. De instapdiesel was een 1.6 HDi met 82 kW (112 pk), die zeer zuinig en betrouwbaar bleek te zijn. Nog populairder was de 2.0 HDi in verschillende vermogensniveaus van 110 kW (150 pk) tot 120 kW (163 pk). De Peugeot 5008 2.0 HDi met 120 kW (163 pk) werd de absolute favoriet van de generatie - vooral de varianten die vanaf 2011 werden geproduceerd met geoptimaliseerde inspuiting en standaard een roetfilter bleken uitzonderlijk duurzaam en zuinig. Deze Peugeot 5008 HDi-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid die vandaag de dag nog steeds gewaardeerd wordt.
Peugeot 5008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 VTi | 120 PK | 7,2-8,1 l/100km | Zwakke borst, maar robuust | Gemiddeld |
1.6 THP | 156 PK | 7,8-8,7 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Problematisch |
2.0 THP | 163 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zeldzaam, vergelijkbare THP-problemen | Matig |
1.6 HDi | 112 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2.0 HDi | 150-163 PK | 6,1-6,8 l/100km | Vrijwel onverwoestbaar | Zeer goed |

Peugeot 5008 Generatie II (2016-heden)
De tweede generatie Peugeot 5008 betekende een radicale verandering van een bestelwagen naar een SUV en bracht een compleet nieuwe, ultramoderne reeks motoren met zich mee. Deze generatie wordt beschouwd als aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger, waarbij de meeste motoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer halen. De nieuwe PureTech benzinemotoren hadden aanvankelijk problemen met natte distributieriemen, maar die zijn vanaf 2019 vervangen door distributiekettingen. Het absolute hoogtepunt is de 1.5 BlueHDi met 130 pk - een technisch hoogstandje dat vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect combineert. Hybride technologie debuteerde ook met de 1.6 Hybrid4 uit 2019, waarmee de auto een concurrent werd voor de BMW X3 en Audi Q5. Elektrificatie bereikte zijn hoogtepunt in 2021 met de volledig elektrische e-5008.
Peugeot 5008 benzinemotoren: Generatie II (2016-heden)
Het gamma benzinemotoren van de Peugeot 5008 is volledig gebaseerd op de moderne PureTech-familie. Het instapmodel is een 1.2 PureTech met 96 kW (130 pk), die verrassend krachtig en zuinig blijkt te zijn. Veel populairder is de 1.6 PureTech met 133 kW (180 pk), die echter in de eerste productiejaren (2016-2019) last had van het beruchte distributieriem-in-olie-probleem. Deze vroege Peugeot 5008 PureTech motoren vertoonden vaak al bij 60.000 kilometer schade aan de distributieriem, wat tot grote motorschade kon leiden. Vanaf 2019 werd het probleem opgelost door over te schakelen op een distributieketting, wat de betrouwbaarheid drastisch verbeterde. De krachtigste benzinemotor was soms een 2.0 PureTech met 165 kW (225 pk) in het PSE-model, maar deze werd slechts in zeer kleine aantallen geproduceerd.
Peugeot 5008 dieselmotoren: Generatie II (2016-heden)
De Peugeot 5008 vertrouwt volledig op de moderne BlueHDi-serie dieselmotoren met SCR-katalysator en roetfilter. Er is een 1.5 BlueHDi met 96 kW (130 pk) en een 2.0 BlueHDi met 133 kW (180 pk) verkrijgbaar. De Peugeot 5008 1.5 BlueHDi is de absolute favoriet van het hele modellengamma geworden - met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km, uitstekende betrouwbaarheid en voldoende vermogen voor alle rijsituaties. Deze motor wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren in zijn klasse en presteert zelfs beter dan Duitse rivalen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. De krachtigere 2.0 BlueHDi biedt meer vermogen om te slepen, maar is minder gangbaar en iets dorstiger.
Peugeot 5008 hybride aandrijving: Generatie II (2016-heden)
De Peugeot 5008 Hybrid4 met 221 kW (300 pk) systeemvermogen werd in 2019 geïntroduceerd. Deze combineert een 1.6 PureTech met twee elektromotoren (voor en achter) en biedt vierwielaandrijving en indrukwekkende rijprestaties. De Peugeot 5008 plug-in hybride haalt een elektrische actieradius van ongeveer 60 kilometer en positioneert zich als een premium alternatief voor Duitse concurrenten. Sinds 2021 vult de volledig elektrische e-5008 met 150 kW (204 pk) het aanbod aan en biedt een actieradius tot 350 kilometer.
Peugeot 5008 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 130 PK | 6,8-7,5 l/100km | Robuust, maar enigszins zwak | Goed |
1.6 PureTech | 180 PK | 7,2-8,1 l/100km | Vroegtijdige problemen met distributieriem | Goed |
2.0 PureTech | 225 PK | 8,7-9,4 l/100km | Zeldzaam, geen ervaring op lange termijn | Gemiddeld |
1.5 BlueHDi | 130 PK | 4,2-4,8 l/100km | Uitmuntend in alle opzichten | Zeer goed |
2.0 BlueHDi | 180 PK | 5,1-5,7 l/100km | Robuust, maar minder efficiënt | Goed |
1.6 Hybride4 | 300 PK | 1,3 l/100km + elektriciteit | Complex, maar zeer efficiënt | Goed |
Elektrisch | 204 PK | 17,5 kWh/100km | Bereik, oplaadinfrastructuur | Goed |

Conclusie: De beste Peugeot 5008 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Peugeot 5008 motoren toont op indrukwekkende wijze de technologische vooruitgang van het Franse merk. Terwijl de eerste generatie nog kampte met typische kinderziektes, maakt de tweede generatie indruk met moderne, efficiënte motoren die in niets onderdoen voor hun Duitse concurrenten. Vooral de kwaliteit van de BlueHDi dieselmotoren valt op, die tot de beste in hun klasse behoren.
- Beste Peugeot 5008 benzinemotor:
De 1.6 PureTech (180 pk, Generatie II vanaf 2019) met distributieketting combineert sportieve prestaties met acceptabele betrouwbaarheid en een modern downsizing concept.
- Beste Peugeot 5008 dieselmotor:
De 1.5 BlueHDi (130 pk, Generatie II) biedt de perfecte combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik - een referentiemotor in zijn klasse.
- Beste Peugeot 5008 hybride motor:
De 1.6 Hybrid4 (300 pk, Generatie II) met zijn indrukwekkende systeemprestaties en elektrische actieradius van 60 kilometer voor veeleisende bestuurders.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Peugeot 5008 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.