Inhoudsopgave
Mitsubishi Outlander motoren
De Mitsubishi Outlander heeft zich sinds de lancering in 2001 gevestigd als een betrouwbare familie-SUV en biedt een opmerkelijk gevarieerd aanbod van Mitsubishi Outlander motoren over vier generaties. Van beproefde motoren met natuurlijke aanzuiging tot innovatieve plug-in hybride systemen, de technologische evolutie van de Outlander toont de voortdurende ontwikkeling van Japanse technische expertise.

Mitsubishi Outlander generatie I (2001-2006)
De eerste generatie Mitsubishi Outlander werd gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige atmosferische motoren die zich onderscheidden door hun uitzonderlijke levensduur. Bij goed onderhoud haalden deze Mitsubishi Outlander motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij grote reparaties meestal pas na 250.000 kilometer nodig waren. De motoren van deze generatie werden beschouwd als bijna onverwoestbaar, maar vereisten regelmatig onderhoud van de bougies en luchtfilters. De absolute topmotor was de 2,4-liter MIVEC met 160 pk, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Technisch gezien vertrouwde Mitsubishi op beproefde atmosferische motoren zonder turbo, wat de reden was voor de hoge betrouwbaarheid, maar ook leidde tot een hoger brandstofverbruik.
Mitsubishi Outlander benzinemotoren: Generatie I (2001-2006)
Het assortiment Mitsubishi Outlander benzinemotoren bestond uitsluitend uit atmosferische motoren uit de 4G-serie. Het instapmodel was een 2,0-liter 4G63 met 136 pk, die werd gekenmerkt door zijn robuustheid, maar zijn grenzen bereikte als de auto volgeladen was. De krachtigere 2,4-liter 4G69 MIVEC met 160 pk bood aanzienlijk meer trekkracht en werd de populairste motor van deze generatie. Beide Mitsubishi Outlander motoren waren voorzien van meerpuntsinspuiting en stonden bekend om hun duurzaamheid. Typische problemen beperkten zich tot versleten bobines na 120.000 kilometer en af en toe lekkage bij de kleppendekselpakkingen. De 4G69 MIVEC met variabele kleptiming werd beschouwd als een technisch hoogstandje en bood een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik.
Mitsubishi Outlander motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2,0 4G63 | 136 PK | 9,2-10,1 l/100km | Bobines, kleppendekselpakking | Goed |
2,4 4G69 MIVEC | 160 PK | 9,8-10,6 l/100km | Zeer robuust, af en toe kleppendeksel | Zeer goed |

Mitsubishi Outlander generatie II (2006-2012)
De tweede generatie Mitsubishi Outlander bracht aanzienlijke technische vooruitgang en introduceerde voor het eerst dieselmotoren in het gamma. De kilometerstand bleef hoog met 350.000 tot 450.000 kilometer voor de benzinemotoren en 400.000 tot 500.000 kilometer voor de robuuste diesels. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 180.000 en 220.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren beduidend minder onderhoud nodig hadden. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 DI-D met 156 pk - een uitzonderlijk betrouwbare common-rail diesel die na 300.000 kilometer nog steeds probleemloos liep. Technisch gezien introduceerde Mitsubishi moderne common-rail injectie en verbeterde MIVEC-systemen, waardoor de efficiëntie toenam, maar ook de complexiteit toenam.
Mitsubishi Outlander benzinemotoren: Generatie II (2006-2012)
Een kleinere 2,0-liter motor werd toegevoegd aan het Mitsubishi Outlander benzineassortiment, met behoud van de beproefde 2,4-liter. De 2,0-liter 4B11 met 147 pk verving de oude 4G63 en bood een betere efficiëntie en hogere prestaties dankzij de MIVEC-technologie. De 2,4-liter 4B12 MIVEC met 170 pk werd de favoriet onder de Mitsubishi Outlander motoren van deze generatie. Beide motoren hadden aluminium blokken en moderne injectiesystemen. Incidentele defecten in de MIVEC actuators na 150.000 kilometer en lekkages in de waterpompen waren problematisch. De 4B12 met 2,4 liter werd als bijzonder duurzaam beschouwd en bood voldoende vermogen voor gebruik in aanhangwagens.
Mitsubishi Outlander dieselmotoren: Generatie II (2006-2012)
Mitsubishi bood voor het eerst een Outlander dieselmotor aan: de 2.2 DI-D (4HK) met 156 pk en common-rail injectie. Deze Mitsubishi Outlander diesel ontwikkelde zich al snel tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie. Met een koppel van 380 Nm bood hij een uitstekende trekkracht en een laag brandstofverbruik van slechts 6,8 liter per 100 km. De 2.2 DI-D had een roetfilter en voldeed aan de Euro 4 norm. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele defecten aan de turbolader na 200.000 kilometer en verstopte roetfilters op overwegend korte ritten. Over het geheel genomen werd deze Mitsubishi Outlander motor beschouwd als een van de beste diesels in zijn klasse.
Mitsubishi Outlander motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 4B11 MIVEC | 147 PK | 8,4-9,2 l/100km | MIVEC servomotoren, waterpomp | Goed |
2.4 4B12 MIVEC | 170 PK | 9,1-9,8 l/100km | Zeer robuust, af en toe waterpomp | Zeer goed |
2.2 DI-D | 156 PK | 6,5-6,8 l/100km | Turbocompressor, roetfilter voor korte ritten | Zeer goed |

Mitsubishi Outlander generatie III (2012-2021)
De derde generatie Mitsubishi Outlander markeerde de overgang naar elektrificatie en lanceerde 's werelds eerste plug-in hybride SUV, de PHEV. De conventionele motoren bleven hoge kilometerstanden halen van 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2,4-liter benzinemotoren als bijzonder betrouwbaar werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 200.000 en 250.000 kilometer. De absolute topmotor was de PHEV met een systeemvermogen van 203 pk - een technisch hoogstandje dat puur elektrisch rijden combineerde met de flexibiliteit van een benzinemotor. Technisch gezien introduceerde Mitsubishi CVT-transmissies en verfijnde de MIVEC-technologie, terwijl de PHEV met twee elektromotoren en een benzinemotor een compleet nieuwe standaard zette.
Mitsubishi Outlander benzinemotoren: Generatie III (2012-2021)
Het assortiment Mitsubishi Outlander benzinemotoren concentreerde zich op twee beproefde motoren: de 2,0-liter 4J11 met 150 pk en de 2,4-liter 4J12 met 167 pk. Beide motoren waren voorzien van MIVEC-technologie en aluminium blokken voor een laag gewicht. De 2,4-liter ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare conventionele motor van deze generatie met slechts af en toe problemen met de bobines na 120.000 kilometer. Standaard werden deze Mitsubishi Outlander motoren gecombineerd met CVT transmissies, wat resulteerde in een soepel maar traag rijgedrag. De 2,0-liter motor werd voldoende geacht voor stadsverkeer, maar bereikte zijn grenzen bij het rijden op snelwegen en het trekken van een aanhanger. Beide motoren werden gekenmerkt door lage onderhoudskosten en een hoge betrouwbaarheid.
Mitsubishi Outlander plug-in hybride: Generatie III (2012-2021)
De Mitsubishi Outlander PHEV zorgde voor een revolutie in het SUV-segment met zijn innovatieve aandrijfconcept. Het systeem combineerde een 2,0-liter benzinemotor (121 pk) met twee elektromotoren (82 pk elk) om een systeemvermogen van 203 pk te produceren. Met een elektrische actieradius van 54 kilometer en een totaal brandstofverbruik van slechts 1,9 liter per 100 km zette deze Mitsubishi Outlander motor een nieuwe standaard. De vierwielaandrijving werkte puur elektrisch via afzonderlijke motoren op de voor- en achteras. Incidentele software-updates en het beperkte trekvermogen van slechts 1.500 kg waren problematisch. Ondanks de complexe technologie bleek de PHEV verrassend betrouwbaar, waarbij de batterijgarantie van 8 jaar extra zekerheid bood.
Mitsubishi Outlander motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 4J11 MIVEC | 150 PK | 7,8-8,4 l/100km | Bobines, trage CVT | Goed |
2.4 4J12 MIVEC | 167 PK | 8,2-8,8 l/100km | Zeer robuust, af en toe bobines | Zeer goed |
PHEV | 203 PK | 1,9 l/100km + elektriciteit | Software-updates, beperkt trekvermogen | Zeer goed |

Mitsubishi Outlander Generatie IV (2021-heden)
De huidige generatie Mitsubishi Outlander is volledig geëlektrificeerd en vertegenwoordigt Mitsubishi's visie op de toekomst van mobiliteit. Alle motoren zijn geëlektrificeerd, waarbij de geavanceerde PHEV aandrijflijn centraal staat. Omdat deze generatie pas sinds 2021 leverbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de PHEV met 252 pk systeemvermogen, die aanzienlijk meer vermogen biedt dan zijn voorganger. Het nieuwe platform belooft kilometerstanden van meer dan 350.000 kilometer, waarbij de elektrische componenten zijn ontworpen voor een levensduur van minstens 200.000 kilometer.
Mitsubishi Outlander plug-in hybride: Generatie IV (2021-heden)
De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV van de vierde generatie biedt een aanzienlijk verhoogd systeemvermogen van 252 pk door een 2,4-liter benzinemotor (131 pk) te combineren met twee krachtige elektromotoren (95 pk elk voor, 100 pk achter). De elektrische actieradius is vergroot tot 84 kilometer, terwijl het totale brandstofverbruik slechts 1,4 liter per 100 km bedraagt. Het herziene S-AWC vierwielaandrijvingssysteem biedt drie rijmodi en een trekvermogen tot 1.500 kg. Deze moderne Mitsubishi Outlander motor heeft een 20 kWh accu en ondersteunt zowel AC als DC snelladen. De eerste ervaringen laten verbeterde rijprestaties en een hogere efficiëntie zien, hoewel de betrouwbaarheid op lange termijn nog niet kan worden beoordeeld.
Mitsubishi Outlander benzinemotoren: Generatie IV (2021-heden)
Naast de PHEV blijft Mitsubishi een conventionele 2,4-liter benzinemotor aanbieden, maar alleen in geselecteerde markten. Deze doorontwikkelde motor is gebaseerd op de beproefde 4J12, maar is geoptimaliseerd voor meer efficiëntie en levert 181 pk. In Europa richt Mitsubishi zich echter volledig op de PHEV aandrijving, waardoor deze Mitsubishi Outlander motor hier niet leverbaar is.
Mitsubishi Outlander motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
PHEV (Gen IV) | 252 PK | 1,4 l/100km + elektriciteit | Nog geen ervaring op lange termijn | Zeer goed |
2.4 benzinemotor | 181 PK | 8,0-8,6 l/100km | Niet verkrijgbaar in Europa | Goed |

Conclusie: De beste Mitsubishi Outlander motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Mitsubishi Outlander laat een consistente evolutie zien van robuuste motoren met natuurlijke aanzuiging tot zeer efficiënte hybride systemen. Terwijl de eerste generaties werden gekenmerkt door uitzonderlijke betrouwbaarheid en duurzaamheid, richt Mitsubishi zich nu op innovatieve elektrificatie zonder concessies te doen aan kwaliteit. PHEV-technologie heeft zich gevestigd als het handelsmerk en unique selling point van de Outlander.
- Beste Mitsubishi Outlander benzinemotor:
De 2,4-liter 4G69 MIVEC (160 pk, Generatie I) combineert legendarische betrouwbaarheid met ruim voldoende vermogen en wordt beschouwd als vrijwel onverwoestbaar.
- Beste Mitsubishi Outlander dieselmotor:
De 2.2 DI-D (156 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en trekkracht van alle generaties.
- Beste Mitsubishi Outlander hybride motor:
De vierde generatie PHEV (252 pk, 2021-heden) met zijn hoge elektrische actieradius van 84 km en laagste brandstofverbruik ooit.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mitsubishi Outlander biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.