Inhoudsopgave
Volvo V60 motoren
De Volvo V60 heeft zich sinds de lancering in 2010 gevestigd als een stijlvolle premium estate en biedt een indrukwekkend Volvo V60-motorengamma over drie generaties. Van klassieke turbobenzinemotoren tot zuinige diesels en innovatieve plug-in hybrides, de motortechnologie is voortdurend geëvolueerd en weerspiegelt Volvo's transformatie van traditionele autofabrikant tot pionier op het gebied van elektrificatie.

Volvo V60 generatie I (2010-2018)
De eerste generatie Volvo V60 werd gekenmerkt door bewezen Zweedse techniek en bood een solide basis voor langeafstandsrijders. Bij goed onderhoud werden er meestal 250.000 tot 350.000 kilometer afgelegd, waarbij de vijfcilinder diesels als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, vooral voor de turboladers en injectiesystemen. De absolute topmotor van deze generatie was de D5 met 215 pk - een krachtige vijfcilinder diesel die prestaties, betrouwbaarheid en het typische Volvo-geluid perfect combineerde. Technische hoogtepunten waren de geavanceerde veiligheidstechnologie en het geavanceerde vierwielaandrijvingssysteem, terwijl er af en toe problemen waren met de elektronica en de complexe uitlaatsystemen. In het topsegment nam de V60 het met succes op tegen de BMW 3 Serie Touring en Audi A4 Avant.
Volvo V60 benzinemotoren: Generatie I (2010-2018)
Het benzinemotorengamma van de Volvo V60 omvatte verschillende viercilinder turbomotoren uit de Drive-E familie. De T3 met 150 pk was het instapmodel, gevolgd door de T4 met 180-190 pk en de krachtige T5 met 245 pk. De T6 met 306 pk en de prestatiegerichte Polestar met 367 pk werden later toegevoegd. Deze Volvo V60-motoren werden gekenmerkt door een goede vermogensafgifte en een matig brandstofverbruik, maar vertoonden af en toe problemen met de turbo's bij hoge kilometrages. De T4 met 180 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, terwijl de krachtige T6 varianten gevoeliger waren voor turboladerschade. Vooral de vroege T5 motoren (2010-2013) hadden last van problemen met de distributieketting en een verhoogd olieverbruik.
Volvo V60 dieselmotoren: Generatie I (2010-2018)
De Volvo V60 diesels werden gedomineerd door de legendarische vijfcilinder D5 in verschillende vermogensniveaus van 163 tot 231 pk. Het gamma werd aangevuld met de kleinere D3 met 136-150 pk en de D4 met 163-190 pk. De Volvo V60 D5 met 215 pk werd beschouwd als het kroonjuweel van het dieselgamma - robuust, krachtig en uitgerust met het karakteristieke vijfcilindergeluid. Deze Volvo V60 TDI motoren voldeden aan de Euro 5 en later Euro 6 normen en boden een uitstekende combinatie van prestaties en zuinigheid. Typische zwakke punten waren de uitlaatgasrecirculatiekleppen en soms de hogedrukpompen, terwijl de basismotoren als zeer duurzaam werden beschouwd. De D3 bleek de zuinigste motor te zijn met verbruikscijfers van rond de 4,5 liter per 100 km.
Volvo V60 hybride aandrijving: Generatie I (2010-2018)
Vanaf 2012 bood Volvo de V60 Plug-in Hybrid aan, een van de eerste plug-in hybrides in het premium segment. Deze combineerde een 215 pk sterke D5 diesel met een 70 pk sterke elektromotor voor een systeemvermogen van 285 pk. De innovatieve aandrijving bood tot 50 km elektrische actieradius, maar was complex en gevoelig voor elektronische problemen.
Volvo V60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
T3 | 150 PK | 6,8-7,4 l/100km | Turbocompressor met hoge kilometerstand | Goed |
T4 | 180-190 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
T5 | 245 PK | 7,1-7,8 l/100km | Distributieketting, olieverbruik (vroege modellen) | Gemiddeld |
T6 | 306 PK | 8,2-8,9 l/100km | Turbolader schade | Matig |
D3 | 136-150 PK | 4,3-4,8 l/100km | EGR-klep | Goed |
D4 | 163-190 PK | 4,5-5,1 l/100km | Hogedrukpomp | Goed |
D5 | 163-231 PK | 4,8-5,5 l/100km | EGR-klep, zeer robuust | Zeer goed |
Plug-in hybride | 285 PK | 1,8 l/100km + elektriciteit | Elektronica, complexiteit | Gemiddeld |

Volvo V60 generatie II (2018-2024)
De tweede generatie Volvo V60 markeerde een compleet nieuw begin met het schaalbare SPA-platform en uitsluitend viercilindermotoren. Deze generatie wordt beschouwd als de technisch meest geavanceerde en kan met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer halen. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden en alleen de mild hybride systemen vertonen af en toe elektronische problemen. Het absolute hoogtepunt was de T8 plug-in hybride met 390 pk - een technisch meesterwerk dat sportwagenprestaties combineert met efficiëntie. Voor het eerst richtte Volvo zich consequent op elektrificatie met mild hybrid technologie in alle motoren vanaf 2020. De tweede generatie positioneerde zich nog sterker in het premium segment en overtrof in sommige gevallen de Duitse concurrentie op het gebied van afwerking en technologie.
Volvo V60 benzinemotoren: Generatie II (2018-2024)
Het benzinemotorengamma van de Volvo V60 was volledig gebaseerd op de Drive-E viercilinderfamilie. De T4 met 190 pk was het instapmodel, gevolgd door de T5 met 250 pk en de krachtige T6 met 310 pk. Alle motoren waren voorzien van turbolading en, vanaf 2020, 48-volt mild hybrid-technologie. Deze Volvo V60-motoren werden gekenmerkt door een aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid in vergelijking met de eerste generatie. De 250 pk sterke T5 werd de populairste en betrouwbaarste benzinemotor, terwijl de T6 ondanks zijn vermogen verrassend robuust bleef. Problemen beperkten zich voornamelijk tot incidentele softwarefouten in het mild hybride systeem en zeldzame schade aan de turbolader onder extreme belasting.
Volvo V60 dieselmotoren: Generatie II (2018-2024)
De Volvo V60 diesel was alleen leverbaar als D4 met 190 pk - een moderne viercilinder turbodiesel met common-rail injectie en SCR-katalysator. Deze Volvo V60 D4 bleek uiterst betrouwbaar en zuinig met verbruikscijfers van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren in het topsegment. De typische dieselproblemen zoals vervuiling van de EGR-klep of verstopping van het roetfilter kwamen veel minder vaak voor dan bij de vorige generatie. Het karakteristieke vijfcilindergeluid was echter verleden tijd, wat veel Volvo-liefhebbers jammer vonden.
Volvo V60 hybride aandrijvingen: Generatie II (2018-2024)
De tweede generatie bood verschillende hybride varianten: De T6 mild hybrid met 310 pk, de T8 plug-in hybrid met 390 pk en later de T8 Polestar Engineered met 415 pk. De T8 combineerde een 320 pk sterke viercilinder benzinemotor met een 87 pk sterke elektromotor en bood een elektrische actieradius tot 50 km. Deze Volvo V60 hybride motoren werden beschouwd als technische hoogstandjes, maar hadden af en toe problemen met de complexe elektronica en accusystemen.
Volvo V60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
T4 | 190 PK | 6,4-7,0 l/100km | Mild-hybride elektronica | Goed |
T5 | 250 PK | 6,8-7,4 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
T6 | 310 PK | 7,2-7,9 l/100km | Robuust ondanks prestaties | Goed |
D4 | 190 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
T6 Mild-Hybride | 310 PK | 7,0-7,6 l/100km | Elektronica | Goed |
T8 Plug-in hybride | 390 PK | 2,1 l/100km + elektriciteit | Complexe elektronica, batterij | Goed |
T8 Polestar | 415 PK | 2,3 l/100km + elektriciteit | Elektronica, hoge reparatiekosten | Gemiddeld |

Volvo V60 generatie III (2024-heden)
De huidige generatie Volvo V60 is volledig geëlektrificeerd en vertegenwoordigt Volvo's visie op een duurzame toekomst. Alle motoren zijn nu geëlektrificeerd - als mild hybride of plug-in hybride. Omdat de generatie pas sinds 2024 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen van efficiëntie en prestaties zien. De topmotor is de T8 plug-in hybride met een systeemvermogen van 455 pk, die supersportwagenprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De nieuwe mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de belasting op de verbrandingsmotor aanzienlijk vermindert en de bedrijfstemperaturen verlaagt.
Volvo V60 mild-hybride benzinemotor: Generatie III (2024-heden)
Twee mild-hybride benzinemotoren vormen de basis van het Volvo V60 motorengamma: de B4 met 197 pk en de B5 met 250 pk. Beide Volvo V60-motoren zijn voorzien van 48-volt mild-hybridetechnologie met geïntegreerde starter-generator en geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie. De B5 met 250 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot het middelpunt van de nieuwe generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en heeft tot nu toe geen grote problemen gehad met de serieproductie. De mild-hybridetechnologie maakt varen op constante snelheid mogelijk en verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 15 procent in vergelijking met conventionele motoren.
Volvo V60 plug-in hybrides: Generatie III (2024-heden)
De Volvo V60 T8 variant biedt een systeemvermogen van 455 pk met een elektrisch bereik tot 70 km. Deze Volvo V60 combineert een 320 pk sterke viercilinder benzinemotor met een 145 pk sterke elektromotor en wordt beschouwd als een van de krachtigste estates op de markt. De nieuwe generatie van de T8 is technisch geavanceerder dan zijn voorganger en heeft volgens de eerste tests minder elektronische problemen.
Volvo V60 dieselmotoren: Generatie III (2024-heden)
Volvo heeft besloten om in de derde generatie volledig af te zien van dieselmotoren en uitsluitend te vertrouwen op geëlektrificeerde benzinemotoren. Deze strategische beslissing weerspiegelt Volvo's streven naar elektrificatie, maar betekent het einde van de populaire dieseltraditie.
Volvo V60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B4 mild hybride | 197 PK | 6,2-6,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
B5 Mild-Hybride | 250 PK | 6,5-7,1 l/100km | Zeer evenwichtig | Zeer goed |
T8 Plug-in hybride | 455 PK | 0,8-1,2 l/100km + elektriciteit | Complex, maar volwassen | Goed |

Conclusie: De beste Volvo V60 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Volvo V60 motoren laat een continue verbetering zien op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generatie nog te kampen had met typische kinderziektes, vestigde de tweede generatie zich als de maatstaf voor betrouwbaarheid in het topsegment. De derde generatie richt zich consequent op elektrificatie en belooft een nieuw tijdperk van efficiëntie. Volvo's moed om volledig af te zien van dieselmotoren en zich te richten op elektrische aandrijving is bijzonder opmerkelijk.
- Beste Volvo V60 benzinemotor:
De B5 mild hybrid (250 pk, generatie III) combineert moderne technologie met een uitstekende vermogensafgifte en belooft maximale betrouwbaarheid dankzij elektrische ondersteuning.
- Beste Volvo V60 dieselmotor:
De D5 (215 pk, Generatie I) blijft het legendarische hoogtepunt van Volvo's dieseltraditie met een karakteristiek vijfcilindergeluid en uitstekende capaciteiten voor lange afstanden.
- Beste Volvo V60 hybride motor:
De T8 plug-in hybride (455 pk, Generatie III) biedt supercarprestaties met indrukwekkende efficiëntie en tot 70 km elektrisch bereik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Volvo V60 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.