Inhoudsopgave
Mercedes-Benz 124 serie motoren
De Mercedes-Benz 124 modelserie, geïntroduceerd in 1984, vestigde zichzelf als het toppunt van Duitse techniek en bood een indrukwekkende variëteit aan motoren gedurende de productieperiode van elf jaar. Van zuinige viercilindermotoren tot legendarische V8-units, de 124 modelreeks ontwikkelde zich tot een van de meest betrouwbare Mercedes-modellen aller tijden. De voortdurende technische ontwikkeling van de motoren van de Mercedes-Benz 124 serie weerspiegelt de overgang van mechanische naar elektronische systemen.

Mercedes-Benz 124 Serie Generatie I (1984-1995)
De Mercedes-Benz 124 modellenreeks was vanaf het begin ontworpen voor een lange levensduur en haalde bij goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer - veel exemplaren overschreden zelfs de grens van een miljoen kilometer. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk aan de automatische transmissie of het aircosysteem. De absolute topmotor van dit tijdperk was de M119 V8 met 5,0 liter in de 500 E, die kracht en betrouwbaarheid perfect combineerde. Op technisch gebied zorgde Mercedes voor een revolutie op het gebied van veiligheidstechnologie met de 124 modelserie met ABS, airbags en een innovatief ontwerp van kreukelzones. Vergeleken met de rest van de markt stelde de 124-serie nieuwe normen voor kwaliteit en afwerking, die BMW en Audi pas jaren later bereikten.
Mercedes-Benz 124 benzinemotoren: Generatie I (1984-1995)
De motoren van de Mercedes-Benz 124 modelserie begonnen met de beproefde M102 viercilinder (2,0 liter, 122 pk) en de M103 zescilinder (2,6 en 3,0 liter, 160-188 pk). Vanaf 1990 kwamen daar de modernere M111 viercilindermotoren (2,0 en 2,2 liter) met meerkleppentechnologie bij. Het hoogtepunt van de motoren uit de Mercedes-Benz 124-serie was echter de M119 V8, verkrijgbaar als 4,2 liter (279 pk) in de 420 E en als 5,0 liter (326 pk) in de legendarische 500 E. Deze V8-units werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en ontwikkelden zich tot de beste motoren van de hele serie. De vroege M102 en M103 motoren vertoonden af en toe problemen met de cilinderkoppakking na veel kilometers, terwijl de latere M111 motoren al modernere materialen en betere pakkingen gebruikten.
Mercedes-Benz 124 serie dieselmotoren: Generatie I (1984-1995)
De legendarische OM601, OM602 en OM603 dieselmotoren domineerden de motoren van de Mercedes-Benz 124-serie. De OM601 (2,0 liter, 72-75 pk) diende als instapmotor, terwijl de OM602 (2,5 liter, 90-129 pk) de bestseller werd. De OM603 als zescilinder diesel (3,0 liter, 109-147 pk) liep soepeler en bood meer vermogen. Deze motoren uit de Mercedes-Benz 124-serie worden vandaag de dag nog steeds beschouwd als de maatstaf voor dieselbetrouwbaarheid - kilometerstanden van 800.000 tot meer dan een miljoen kilometer zijn gedocumenteerd. Vanaf 1993 werd de eerste OM602 turbodiesel met 129 pk geïntroduceerd, die de rijprestaties aanzienlijk verbeterde. Typische zwakke punten bleven beperkt tot versleten injectiepompen na zeer hoge kilometerstanden en incidentele problemen met de gloeibougies in oudere modellen.
Mercedes-Benz 124 serie motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
M102 (2.0L benzinemotor) | 122 PK | 9,5-10,5 l/100km | Cilinderkoppakking bij hoge kilometerstand | Goed |
M103 (2.6/3.0L benzinemotor) | 160-188 PK | 10,5-12,0 l/100km | Af en toe cilinderkoppakking | Goed |
M111 (2.0/2.2L benzinemotor) | 136-150 PK | 8,5-9,5 l/100km | Zeer robuust, moderne technologie | Zeer goed |
M119 (4.2/5.0L V8) | 279-326 PK | 13,0-15,0 l/100km | Praktisch onverwoestbaar | Zeer goed |
OM601 (2,0 liter diesel) | 72-75 PK | 6,5-7,0 l/100km | Gloeibougies, traag | Gemiddeld |
OM602 (2,5 l diesel) | 90-129 PK | 6,0-7,5 l/100km | Injectiepomp na zeer hoge kilometerstand | Zeer goed |
OM603 (3,0 liter diesel) | 109-147 PK | 7,0-8,5 l/100km | Zeer robuust, soepel lopend | Zeer goed |

Conclusie: De beste motoren uit de Mercedes-Benz 124-serie
De motoren uit de Mercedes-Benz 124-serie vormen het hoogtepunt van de Duitse motortechnologie in de jaren 1980 en 1990. Hoewel alle motoren uitzonderlijk betrouwbaar waren voor hun tijd, vielen vooral de dieselmotoren en V8 benzinemotoren op. De combinatie van een robuuste constructie, hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie maakten deze motoren tot legendes die vandaag de dag nog steeds gewaardeerd worden.
- Beste Mercedes-Benz 124 serie benzinemotor:
De M119 5,0-liter V8 (326 pk) in de 500 E combineert uitzonderlijke prestaties met legendarische betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste V8-motoren aller tijden.
- Beste Mercedes-Benz 124 serie dieselmotor:
De OM602 2,5-liter turbodiesel (129 pk) biedt de perfecte balans tussen prestaties, zuinigheid en duurzaamheid - een motor voor de eeuwigheid.
- Beste Mercedes-Benz 124 Serie allround motor:
De OM603 3,0-liter zescilinder diesel (147 pk) combineert een soepele loop, kracht en betrouwbaarheid perfect voor dagelijks gebruik.
AUTODOC biedt een uitgebreid assortiment originele en kwaliteitsonderdelen voor onderhoud en reserveonderdelen voor de Mercedes-Benz 124 serie om deze autoklassiekers in leven te houden.