Land Rover Discovery motoren
De Land Rover Discovery heeft zich sinds zijn lancering in 1989 gevestigd als een van de meest veelzijdige terreinauto's en biedt een indrukwekkend assortiment Land Rover Discovery-motoren over vijf generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën met zich mee, met een technologische evolutie die varieerde van robuuste V8-motoren tot moderne turbodiesels en hybride aandrijflijnen.
Land Rover Discovery motoren: Historische generaties I-II (1989-2004)

De eerste twee generaties Land Rover Discovery kenmerkten het merk als ruige terreinwagens met karakteristieke Britse motoren. Deze vroege modellen haalden doorgaans 250.000 tot 350.000 kilometer met goed onderhoud, waarbij de V8 benzinemotoren vaak duurdere reparaties vereisten tussen de 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 300Tdi dieselmotor (1994-1998), die legendarische betrouwbaarheid combineerde met uitstekende off-road prestaties. De vroege motoren van de Land Rover Discovery werden gekenmerkt door mechanische eenvoud, wat reparaties eenvoudiger maakte, maar ook resulteerde in een hoger brandstofverbruik. In een marktvergelijking positioneerde de Discovery zich als een praktischer alternatief voor de Range Rover, met vergelijkbare terreincapaciteiten maar een lagere prijs.
Land Rover Discovery benzinemotoren: Historische generaties I-II (1989-2004)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Discovery werd gedomineerd door verschillende V8-motoren. In de eerste generatie (1989-1998) werd aanvankelijk de 3,5-liter V8 met 134 pk gebruikt, vanaf 1990 gevolgd door de krachtigere 3,9-liter V8 met 182 pk. De tweede generatie (1998-2004) introduceerde de modernere 4,0-liter V8 met 188 pk en de krachtige 4,6-liter V8 met 224 pk. Deze Land Rover Discovery V8 motoren (Rover V8 familie) hadden last van typische problemen zoals schade aan de cilinderkoppakking, oververhitting door defecte waterpompen en een hoog brandstofverbruik van 12-15 liter per 100 km. De beste benzinemotor was de tweede generatie 4.0 liter V8, die een goede balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid.
Land Rover Discovery dieselmotoren: Historische generaties I-II (1989-2004)
Het succesverhaal van de Land Rover Discovery diesels begon met de 2,5-liter turbodiesel (200Tdi) van 1989 tot 1994 met 111 pk. Deze werd vervangen door de legendarische 300Tdi (2,5 liter, 122 pk), die werd geproduceerd van 1994 tot 1998 en wordt beschouwd als een van de beste Land Rover motoren aller tijden. De tweede generatie bracht de modernere Td5-motor (2,5 liter, 138 pk) met elektronische brandstofinspuiting, die werd gebruikt van 1998 tot 2004. De Land Rover Discovery 300Tdi ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van beide generaties - mechanisch eenvoudig, robuust en met uitstekende terreincapaciteiten. De Td5 was technisch geavanceerder, maar vatbaarder voor elektronische problemen en storingen aan de oliepomp.
Land Rover Discovery motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
3,5 V8 |
134 PK |
14,0-15,5 l/100km |
Cilinderkoppakking, oververhitting |
Matig |
3,9/4,0 V8 |
182-188 PK |
12,5-14,0 l/100km |
Waterpomp, hoog verbruik |
Gemiddeld |
4,6 V8 |
224 PK |
13,5-15,0 l/100km |
Oververhitting, elektronica |
Matig |
200Tdi |
111 PK |
9,0-10,5 l/100km |
Luid, maar robuust |
Goed |
300Tdi |
122 PK |
8,5-9,5 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
Td5 |
138 PK |
8,0-9,0 l/100km |
Oliepomp, elektronica |
Goed |
Land Rover Discovery Motoren: Generatie III (2004-2009)

De derde generatie Land Rover Discovery betekende een technologische sprong voorwaarts met modernere elektronica en verfijnde motoren. Deze generatie haalde doorgaans 200.000 tot 300.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de dieselmotoren aanzienlijk duurzamer waren dan de V8 benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, vooral voor de meer elektronisch complexe systemen. Het absolute hoogtepunt was de 2.7 TDV6 dieselmotor, die voor het eerst V6 dieseltechnologie combineerde met twin-turbo oplading. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst standaard luchtvering, wat het comfort verhoogde maar ook nieuwe bronnen van problemen creëerde. In een marktvergelijking concurreerde de Discovery nu rechtstreeks met de BMW X5 en Mercedes ML-Klasse.
Land Rover Discovery benzinemotoren: Generatie III (2004-2009)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Discovery werd gedomineerd door de beproefde 4,4-liter V8 met 299 pk, die was gebaseerd op Jaguar-Ford technologie. Deze Land Rover Discovery V8 (AJ-V8) bood aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorgangers, maar had last van typische problemen zoals problemen met de distributieketting, storingen aan de waterpomp en een aanhoudend hoog brandstofverbruik van 11-13 liter per 100 km. De motor was over het algemeen betrouwbaarder dan de oudere Rover V8 exemplaren, maar vereiste regelmatig onderhoud van de distributieketting om de 100.000 kilometer. Er was ook een krachtigere versie met 305 pk in latere modeljaren.
Land Rover Discovery dieselmotoren: Generatie III (2004-2009)
De revolutionaire Land Rover Discovery 2.7 TDV6 met 190 pk was de eerste V6 dieselmotor van het merk en was gebaseerd op Ford Lion technologie met sequentiële twin-turbo-oplading. Deze Land Rover Discovery TDV6 ontwikkelde zich tot de beste motor van deze generatie, met een uitstekende vermogensafgifte, een matig brandstofverbruik van 8,5-9,5 liter per 100 km en een goede betrouwbaarheid. Typische problemen waren incidentele schade aan de turbolader door verwaarloosd onderhoud en problemen met de EGR-klep. De motor bood een perfecte balans tussen prestaties, efficiëntie en off-road capaciteiten.
Land Rover Discovery motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
4,4 V8 |
299-305 PK |
11,0-13,0 l/100km |
Distributieketting, waterpomp |
Gemiddeld |
2.7 TDV6 |
190 PK |
8,5-9,5 l/100km |
Turbocompressor, EGR-klep |
Zeer goed |
Land Rover Discovery motoren: Generatie IV (2009-2016)

De vierde generatie Land Rover Discovery bracht een complete revisie van het motorengamma met zich mee en wordt beschouwd als de meest betrouwbare generatie voor het hybride tijdperk. De meeste motoren haalden met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de TDV6 diesels bijzonder duurzaam waren. Grote motorstoringen werden zeldzamer, vooral dankzij verbeterde materialen en productiekwaliteit. De absolute topmotor was de 3.0 TDV6 met 256 pk, die ultramoderne dieseltechnologie combineerde met een uitstekende betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook het Terrain Response System, dat de motorkarakteristieken aanpaste aan verschillende rijsituaties. Vergeleken met de markt vestigde de Discovery zich als technologische pionier in het premium SUV-segment.
Land Rover Discovery benzinemotoren: Generatie IV (2009-2016)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Discovery werd aangevoerd door de verder ontwikkelde 5,0-liter V8 met 375 pk, die was gebaseerd op Jaguar-Land Rover technologie (AJ-V8 Gen III). Deze Land Rover Discovery V8 bood een indrukwekkend vermogen met 510 Nm koppel, maar had nog steeds last van een hoog brandstofverbruik van 12-14 liter per 100 km. De betrouwbaarheid verbeterde aanzienlijk ten opzichte van de vorige generatie, met minder problemen met de distributieketting en stabielere elektronica. De waterpomp en thermostaat bleven echter slijtageonderdelen die regelmatig aandacht nodig hadden.
Land Rover Discovery dieselmotoren: Generatie IV (2009-2016)
De Land Rover Discovery TDV6 familie werd volledig herzien en omvatte de 3.0 TDV6 in verschillende vermogensniveaus van 211 pk tot 256 pk. Deze Land Rover Discovery motoren (Ford Lion V6) waren voorzien van moderne common-rail injectie, sequentiële turbolading en roetfilters. De Land Rover Discovery 3.0 TDV6 met 256 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 7,8-8,5 liter per 100 km ondanks indrukwekkende off-road capaciteiten. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele verkooksing van de EGR-klep en slijtage van de turbolader bij extreem gebruik.
Land Rover Discovery motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
5,0 V8 |
375 PK |
12,0-14,0 l/100km |
Hoog brandstofverbruik, waterpomp |
Goed |
3.0 TDV6 |
211-256 PK |
7,8-8,5 l/100km |
EGR-klep, zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
Land Rover Discovery motoren: Generatie V (2017-heden)

De huidige Land Rover Discovery generatie vertegenwoordigt de meest geavanceerde motortechnologie van het merk met volledige elektrificatie van alle aandrijflijnen. Alle motoren zijn voorzien van mild hybrid technologie of zijn verkrijgbaar als plug-in hybride. Omdat deze generatie pas sinds 2017 op de markt is, is de langetermijnervaring beperkt, maar de eerste 100.000-200.000 kilometer laten veelbelovende betrouwbaarheidswaarden zien. De topmotor is de P400e plug-in hybride met 404 pk systeemvermogen, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild hybrid technologie vermindert de belasting van de verbrandingsmotoren en belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer. In een marktvergelijking zet de Discovery nieuwe maatstaven voor luxe SUV's met offroad-ambities.
Land Rover Discovery benzinemotoren: Generatie V (2017-heden)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Discovery is gebaseerd op de moderne 3,0-liter supercharged V6 (AJ-V6) met verschillende vermogensniveaus van 340 pk tot 400 pk. Alle Land Rover Discovery-motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybrid-technologie met elektrische supercharger en cilinderuitschakeling. De Land Rover Discovery P400 met 400 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is tot nu toe vrij van grote serieproblemen. Het brandstofverbruik is ondanks de hogere prestaties verlaagd naar 9,5-11,0 liter per 100 km.
Land Rover Discovery dieselmotoren: Generatie V (2017-heden)
De 300 pk sterke Land Rover Discovery 3.0 D300 is gebaseerd op Jaguar-Land Rover Ingenium technologie en beschikt over geavanceerde twin-turbo-oplading met mild-hybrid ondersteuning. Deze Land Rover Discovery Diesel ontwikkelt zich tot de meest betrouwbare motor van de huidige generatie, met een testverbruik van slechts 7,2-8,0 liter per 100 km en een uitstekende betrouwbaarheid tot nu toe. De Ingenium-technologie heeft veel van de problemen van de vorige TDV6-motoren geëlimineerd.
Land Rover Discovery Hybride Aandrijving: Generatie V (2017-heden)
De Land Rover Discovery P400e plug-in hybride combineert een 2,0-liter turbobenzinemotor met een 143 pk sterke elektromotor voor 404 pk systeemvermogen. Deze Land Rover Discovery Hybrid biedt tot 48 km elektrische actieradius en een standaard brandstofverbruik van 2,8 liter per 100 km. De technologie is complex maar betrouwbaar tot nu toe, met af en toe software-updates voor energiebeheer.
Land Rover Discovery motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
3.0 V6 Supercharged |
340-400 PK |
9,5-11,0 l/100km |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
3,0 D300 |
300 PK |
7,2-8,0 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
P400e Hybride |
404 PK |
2,8 l/100km + elektriciteit |
Complex maar efficiënt |
Goed |
Conclusie: De beste Land Rover Discovery motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Land Rover Discovery motoren laat een indrukwekkende technologische evolutie zien van robuuste mechanische eenheden tot ultramoderne geëlektrificeerde aandrijflijnen. Terwijl de vroege V8 benzinemotoren opzien baarden met hun karakteristieke geluid, vestigden de TDV6 diesels zich als de ruggengraat van het gamma. De nieuwe vijfde generatie mild hybridetechnologie belooft de beste combinatie van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid in de geschiedenis van de Discovery.
- Beste Land Rover Discovery benzinemotor:
De Land Rover Discovery P400 (400 pk, Generatie V) combineert geavanceerde mild-hybrid technologie met indrukwekkende prestaties en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Land Rover Discovery dieselmotor:
De Land Rover Discovery 3.0 TDV6 (256 pk, Generatie IV) en de moderne 3.0 D300 (300 pk, Generatie V) bieden de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en off-road capaciteiten.
- Beste Land Rover Discovery hybride motor:
De Land Rover Discovery P400e (404 pk, Generatie V) vertegenwoordigt met zijn elektrische actieradius van 48 km en lage standaard brandstofverbruik de toekomst van het merk.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Land Rover Discovery biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.