Inhoudsopgave
Ford Ranger motoren
Sinds de introductie in 1983 heeft de Ford Ranger zich gevestigd als een robuuste pick-up truck en heeft gedurende vier generaties een gevarieerde reeks Ford Ranger motoren aangeboden. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke punten gebracht, van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne turbodiesels en hybride motoren.

Ford Ranger motoren: Historische generaties I-III (1983-2011)
De eerste drie generaties van de Ford Ranger bepaalden bijna drie decennia lang het beeld van de compacte Amerikaanse pick-up en werden gekenmerkt door eenvoudige maar robuuste technologie. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype en het onderhoud: terwijl de beproefde V6 benzinemotoren met de juiste verzorging gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de vroege viercilindermotoren vaak grote reparaties nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer. De Ford Ranger motoren uit dit tijdperk stonden bekend om hun lange levensduur, maar ook om hun hoge brandstofverbruik. De absolute topmotor van de historische generaties was de 4,0-liter V6 benzinemotor (Keulse motor), die kracht, betrouwbaarheid en duurzaamheid optimaal combineerde en vandaag de dag nog steeds als een van de beste Ford motoren wordt beschouwd.
Ford Ranger benzinemotoren: Historische generaties I-III (1983-2011)
De Ford Ranger benzinemotorreeks bestond uit verschillende cilinderinhouden van 2,0 tot 4,0 liter. In de eerste generatie (1983-1992) begon de Ford Ranger met een 2,0-liter viercilinder (75 pk) en een 2,3-liter viercilinder (80-100 pk). De doorbraak kwam met de 2,8-liter V6 (115 pk), later vervangen door de legendarische 2,9-liter V6 (140 pk). De tweede generatie (1993-1997) introduceerde de herziene 4,0-liter V6 met maximaal 160 pk, die zich vestigde als de meest betrouwbare Ford Ranger-motor. In de derde generatie (1998-2011) bereikte deze motor een vermogen tot 207 pk en werd hij beschouwd als vrijwel onverwoestbaar. De kleinere viercilinder Ford Ranger motoren hadden af en toe last van problemen met cilinderkoppakkingen, terwijl de V6 motoren vooral problemen vertoonden met de waterpomp en af en toe met de distributieketting.
Ford Ranger dieselmotoren: Historische generaties I-III (1983-2011)
Ford Ranger dieselmotoren waren voornamelijk in Europa verkrijgbaar in de historische generaties. De 2,5-liter turbodiesel (78-109 pk) was gebaseerd op de Mazda WL-motor en was leverbaar vanaf de tweede generatie. De 3,0-liter turbodiesel (156 pk), die gebaseerd was op de Ford Duratorq motor, werd later toegevoegd. Deze Ford Ranger TDCi motoren bleken zeer zuinig (7-8 liter/100 km) en duurzaam, maar hadden af en toe last van problemen met de hogedrukpomp en de turbocompressor. De 2.5 TDCi ontwikkelde zich tot de beste dieselmotor van de historische generaties.
Ford Ranger motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0/2.3 4-cil. | 75-100 PK | 9,0-11,0 l/100km | Cilinderkoppakking | Gemiddeld |
2,8/2,9 V6 | 115-140 PK | 10,0-12,0 l/100km | Waterpomp, robuust | Goed |
4,0 V6 | 160-207 PK | 11,0-13,0 l/100km | Zeer robuust, waterpomp | Zeer goed |
2.5 TDCi | 78-109 PK | 7,0-8,0 l/100km | Hogedrukpomp, turbocompressor | Goed |
3.0 TDCi | 156 PK | 8,0-9,0 l/100km | Turbolader, inspuitkoppen | Gemiddeld |

Ford Ranger motoren: Generatie IV (2012-2022)
De vierde Ford Ranger generatie markeerde een compleet nieuw begin en de overgang naar moderne, efficiëntere aandrijfsystemen. Deze generatie wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle Ford Ranger generaties en kan met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer halen. De meeste motoren vertonen pas na 150.000 kilometer de eerste tekenen van groot onderhoud, waarbij het vooral gaat om de turbolader en het injectiesysteem. Het absolute hoogtepunt was de 3,2-liter turbodiesel met 200 pk - een krachtige en betrouwbare motor die geschikt was voor zowel zware belasting als dagelijks gebruik. De 2,2-liter turbodiesel bleek daarentegen problematisch, met frequente problemen met de turbolader en uitlaatgasrecirculatie.
Ford Ranger benzinemotoren: Generatie IV (2012-2022)
Het aanbod van Ford Ranger benzinemotoren varieerde in deze generatie van regio tot regio. In Europa domineerde aanvankelijk de 2,5-liter atmosferische motor (166 pk), maar deze werd al snel vervangen door modernere turbomotoren. De belangrijkste Ford Ranger benzinemotor was de 2,3-liter EcoBoost (270 pk) in de Ranger Raptor, die vanaf 2019 leverbaar was. Deze Ford Ranger motor was gebaseerd op de Mustang unit en bood indrukwekkende prestaties, maar had last van een hoog brandstofverbruik (12-14 l/100km) en af en toe problemen met de directe injectie. V6-varianten waren ook beschikbaar op andere markten, maar werden niet aangeboden in Europa.
Ford Ranger dieselmotoren: Generatie IV (2012-2022)
De Ford Ranger 2.2 TDCi (85-160 pk) vormde de basis van het dieselgamma, maar bleek de meest problematische motor van deze generatie. Veelvuldige storingen aan de turbolader, problemen met de uitlaatgasrecirculatie en de hogedrukpomp maakten er een probleemkind van. De Ford Ranger 3.2 TDCi met 147 kW (200 pk), die zich vestigde als de meest betrouwbare en krachtige motor van de generatie, was aanzienlijk beter. Deze vijfcilinder turbodiesel bood een uitstekende trekkracht (470 Nm), gematigde verbruikswaarden (8-9 l/100 km) en een hoge betrouwbaarheid. Beide Ford Ranger TDCi-motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter om te voldoen aan de Euro 6-norm.
Ford Ranger motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.5 motor met natuurlijke aanzuiging | 166 PK | 10,0-11,0 l/100km | Verouderd, hoog brandstofverbruik | Matig |
2.3 EcoBoost | 270 PK | 12,0-14,0 l/100km | Directe inspuiting, hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
2.2 TDCi | 85-160 PK | 6,5-7,5 l/100km | Turbocompressor, EGR, hogedrukpomp | Problematisch |
3.2 TDCi | 200 PK | 8,0-9,0 l/100km | Zeer robuust, krachtig | Zeer goed |

Ford Ranger motoren: Generatie V (2023-heden)
De huidige Ford Ranger generatie vertegenwoordigt de laatste stand van de techniek en vertrouwt volledig op turbomotoren met geavanceerde elektronica. Alle motoren hebben start-stopsystemen en geoptimaliseerde uitlaatgasnabehandeling. Omdat de generatie pas sinds 2023 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien op het gebied van prestaties en efficiëntie. De topmotor is de herziene 3,0-liter V6 turbodiesel met 250 pk in de Ranger Raptor, die sportieve rijprestaties combineert met acceptabele verbruikscijfers. De nieuwe generatie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de motoren vanaf nul zijn ontwikkeld.
Ford Ranger benzinemotoren: Generatie V (2023-heden)
De basis van het Ford Ranger motorengamma is de herziene 2,3-liter EcoBoost met 206 kW (280 pk) in de Ranger Raptor. Deze Ford Ranger motor heeft een twin-scroll turbocompressor en een anti-lag systeem voor spontane gasrespons. De Ford Ranger 2.3 EcoBoost wordt beschouwd als aanzienlijk volwassener dan zijn voorganger en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van de nieuwe generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. Er zijn ook regionale varianten met kleinere turbomotoren, maar die zijn niet op alle markten verkrijgbaar.
Ford Ranger dieselmotoren: Generatie V (2023-heden)
Er zijn twee Ford Ranger turbodiesels verkrijgbaar: de 2,0-liter met enkele turbo met 125 kW (170 pk) en de 2,0-liter met bi-turbo en 154 kW (210 pk). Beide Ford Ranger TDCi-motoren zijn gebaseerd op de beproefde EcoBlue-unit en bieden een moderne 10-traps automatische transmissie. De Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo ontwikkelt zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie en zet de traditie van krachtige Ford Ranger diesels voort. Daarnaast is er de 3,0-liter V6 turbodiesel (184 kW/250 pk) in de Ranger Raptor, die maximale prestaties combineert met gematigde verbruikswaarden (9-10 l/100 km).
Ford Ranger hybride aandrijving: Generatie V (2023-heden)
Voor het eerst in de geschiedenis van de Ford Ranger is een plug-in hybride aangekondigd voor lancering in 2024. Deze zal een 2,3-liter EcoBoost combineren met een elektromotor en een systeemvermogen bieden van meer dan 300 pk.
Ford Ranger motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.3 EcoBoost | 280 PK | 11,0-12,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 TDCi Enkele turbo | 170 PK | 7,0-8,0 l/100km | Robuust, bewezen | Goed |
2.0 TDCi Bi-Turbo | 210 PK | 7,5-8,5 l/100km | Zeer robuust, krachtig | Zeer goed |
3.0 V6 TDCi | 250 PK | 9,0-10,0 l/100km | Complex, maar krachtig | Goed |

Conclusie: De beste Ford Ranger motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Ford Ranger laat duidelijk de verandering zien van eenvoudige maar robuuste eenheden naar moderne, efficiëntere aandrijvingen. Terwijl de historische V6 benzinemotoren indruk maakten met hun onverwoestbaarheid, maken de moderne turbodiesels indruk met hun combinatie van kracht en efficiëntie. De nieuwe generatie belooft een optimale balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
- Beste Ford Ranger benzinemotor:
De Ford Ranger 4,0-liter V6 (historische generaties) blijft ongeslagen op het gebied van duurzaamheid, terwijl de moderne 2.3 EcoBoost (generatie V) de beste combinatie van vermogen en technologie biedt.
- Beste Ford Ranger dieselmotor:
De Ford Ranger 3.2 TDCi (200 pk, Generatie IV) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, vermogen en dagelijkse bruikbaarheid, gevolgd door de nieuwe 2.0 Bi-Turbo TDCi van de vijfde generatie.
- Beste Ford Ranger hybride motor:
De aangekondigde plug-in hybride (Generatie V) belooft een interessant alternatief voor milieubewuste gebruikers die het desondanks niet zonder pick-up eigenschappen willen stellen.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Ford Ranger biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.