Inhoudsopgave
Mercedes-Benz CLK motoren
Van 1997 tot 2009 vestigde de Mercedes-Benz CLK modelserie zich als elegante coupé en cabriolet in de hogere middenklasse en bood gedurende twee generaties een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige viercilinder superchargers tot krachtige V8-motoren. De technologische ontwikkeling weerspiegelde Mercedes' verschuiving van bewezen technologie naar innovatieve oplossingen.

Mercedes-Benz CLK generatie I (1997-2003)
De eerste CLK generatie werd gekenmerkt door de traditionele technische vaardigheden van Mercedes en onderscheidde zich door robuuste motoren met een lange levensduur. Met het juiste onderhoud bereikten de kilometerstanden gemakkelijk 350.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de grote atmosferische motoren bijzonder betrouwbaar waren. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, voornamelijk aan slijtagegevoelige onderdelen zoals waterpompen of aircocompressoren. De absolute topmotor van deze generatie was de CLK 430 met zijn 4,3-liter V8, die kracht, soepelheid en betrouwbaarheid perfect combineerde. De superchargertechnologie stond nog in de kinderschoenen en veroorzaakte af en toe problemen met de intercooler, terwijl de atmosferische motoren praktisch onverwoestbaar waren.
Mercedes-Benz CLK benzinemotoren: Generatie I (1997-2003)
De Mercedes-Benz CLK benzinemotorreeks bestond uit een brede selectie vier-, zes- en achtcilindermotoren. Het instapmodel was de CLK 200 met 100 kW (136 pk) uit een 2,0-liter viercilindermotor, gevolgd door de CLK 200 Kompressor met 120 kW (163 pk). Deze vroege Mercedes-Benz CLK Kompressormotoren (M 111) hadden af en toe problemen met de intercooler en de magneetkoppeling van de compressor. De CLK 230 Kompressor met 142 kW (193 pk) was aanzienlijk betrouwbaarder en bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. De zescilinder CLK 320 met 160 kW (218 pk) uit de beproefde M 112 motor domineerde het gamma en bleek uitzonderlijk duurzaam. De kroon op het werk waren de CLK 430 met 205 kW (279 pk) en de zeldzame CLK 55 AMG met 255 kW (347 pk), beide uitgerust met V8-motoren die praktisch onverwoestbaar waren.
Mercedes-Benz CLK dieselmotoren: Generatie I (1997-2003)
De Mercedes-Benz CLK diesels waren aanvankelijk de CLK 200 CDI met 75 kW (102 pk) en later de CLK 220 CDI met 92 kW (125 pk). Deze vroege CDI-motoren (OM 611 en OM 646) bleken erg zuinig te zijn met een brandstofverbruik van ongeveer 6,5 liter per 100 km, maar hadden last van typische problemen van de eerste CDI-generatie: injectorverkooksing, problemen met de uitlaatgasrecirculatie en af en toe een defecte gloeibougie. De Mercedes-Benz CLK 270 CDI met 125 kW (170 pk) werd pas in 2002 toegevoegd en bood aanzienlijk meer vermogen, maar was ook gevoeliger voor schade aan de turbolader als het onderhoud werd verwaarloosd.
Mercedes-Benz CLK motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
CLK 200 | 136 PK | 8,5-9,2 l/100km | Waterpomp, bobines | Goed |
CLK 200 Compressor | 163 PK | 8,8-9,5 l/100km | Intercooler, supercharger koppeling | Gemiddeld |
CLK 230 Compressor | 193 PK | 9,0-9,8 l/100km | Robuust, occasionele supercharger | Goed |
CLK 320 | 218 PK | 9,5-10,2 l/100km | Zeer robuust, waterpomp | Zeer goed |
CLK 430 | 279 PK | 11,0-12,5 l/100km | Praktisch onverwoestbaar | Zeer goed |
CLK 55 AMG | 347 PK | 13,5-15,0 l/100km | Zeer robuust, hoog brandstofverbruik | Zeer goed |
CLK 200 CDI | 102 PK | 6,0-6,8 l/100km | Injectoren, EGR-klep | Gemiddeld |
CLK 220 CDI | 125 PK | 6,2-7,0 l/100km | Injectoren, gloeibougies | Gemiddeld |
CLK 270 CDI | 170 PK | 6,8-7,5 l/100km | Turbocompressor, injectoren | Matig |

Mercedes-Benz CLK generatie II (2002-2009)
De tweede generatie Mercedes-Benz CLK betekende een technologische sprong voorwaarts met modernere motoren en verbeterde elektronica, maar bracht ook nieuwe uitdagingen met zich mee. De kilometerstand bleef met 300.000 tot 450.000 kilometer op een hoog niveau, waarbij de herziene V6- en V8-motoren bijzonder duurzaam waren. Grote motorschade trad vooral op bij de krachtige AMG-varianten als de onderhoudsintervallen niet werden aangehouden. De beste motor van deze generatie was de CLK 350 met zijn 3,5-liter V6, die prestaties, betrouwbaarheid en een gematigd verbruik optimaal combineerde. Daarentegen bleken de vroege CDI-dieselmotoren met hun gevoelige injectoren en de supercharged motoren met hun complexe drukverhogingssystemen problematisch.
Mercedes-Benz CLK benzinemotoren: Generatie II (2002-2009)
De herziene Mercedes-Benz CLK benzinemotorenreeks begon met de CLK 200 Kompressor met 120 kW (163 pk), die vanaf 2006 werd vervangen door de krachtigere CLK 200 Kompressor met 135 kW (184 pk). Deze Mercedes-Benz CLK-motoren (M 271) bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, maar hadden af en toe problemen met de balansas en de kettingspanner. De CLK 280 met 170 kW (231 pk) en de CLK 350 met 200 kW (272 pk) waren gebaseerd op de beproefde M 272 V6 motor en werden beschouwd als de meest betrouwbare benzinemotoren van deze generatie. Bij de V8-motoren blonk de CLK 500 met 225 kW (306 pk) uit, terwijl de AMG-varianten CLK 55 AMG met 270 kW (367 pk) en CLK 63 AMG met 354 kW (481 pk) indrukwekkende prestaties boden, maar ook leidden tot hogere onderhoudskosten.
Mercedes-Benz CLK dieselmotoren: Generatie II (2002-2009)
Het Mercedes-Benz CLK dieselgamma werd aanzienlijk uitgebreid met de CLK 200 CDI met 90 kW (122 pk), CLK 220 CDI met 110 kW (150 pk) en CLK 320 CDI met 165 kW (224 pk). Deze modernere CDI-motoren (OM 646 en OM 642) leverden aanzienlijk betere prestaties en liepen soepeler dan hun voorgangers. De Mercedes-Benz CLK 220 CDI ontwikkelde zich tot de beste diesel van deze generatie met een uitstekende betrouwbaarheid en een brandstofverbruik van slechts 5,8-6,5 liter per 100 km. De CLK 320 CDI bleef echter problematisch met zijn V6 diesel, die gevoelig was voor problemen met de uitlaatgasrecirculatie en het roetfilter - vooral op korte ritten.
Mercedes-Benz CLK motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
CLK 200 Compressor | 163-184 PK | 8,2-9,0 l/100km | Balansas, kettingspanner | Goed |
CLK 280 | 231 PK | 9,8-10,5 l/100km | Zeer robuust, af en toe waterpomp | Zeer goed |
CLK 350 | 272 PK | 10,2-11,0 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |
CLK 500 | 306 PK | 11,8-13,2 l/100km | Robuust, hogere onderhoudskosten | Goed |
CLK 55 AMG | 367 PK | 13,0-15,5 l/100km | Complex, veel onderhoud | Gemiddeld |
CLK 63 AMG | 481 PK | 14,5-17,0 l/100km | Zeer veel onderhoud | Matig |
CLK 200 CDI | 122 PK | 5,5-6,2 l/100km | Injectoren, matig betrouwbaar | Gemiddeld |
CLK 220 CDI | 150 PK | 5,8-6,5 l/100km | Zeer betrouwbaar, zuinig | Zeer goed |
CLK 320 CDI | 224 PK | 6,8-7,8 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Matig |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz CLK motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz CLK-motoren laat duidelijk de verschuiving zien die Mercedes heeft gemaakt van beproefde natuurlijke aanzuigmotortechnologie naar complexere maar efficiëntere oplossingen. Terwijl de grootvolume atmosferische motoren van beide generaties indruk maakten met hun uitzonderlijke levensduur, brachten compressor- en dieseltechnologieën nieuwe uitdagingen met zich mee. De V6-motoren van de tweede generatie vormden het optimale compromis tussen prestaties, betrouwbaarheid en zuinigheid.
- Beste Mercedes-Benz CLK benzinemotor:
De CLK 350 (272 pk, Generatie II) met zijn 3,5-liter V6-motor combineert uitstekende prestaties met uitzonderlijke betrouwbaarheid en gematigde gebruikskosten.
- Beste Mercedes-Benz CLK dieselmotor:
De CLK 220 CDI (150 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en alledaags gebruiksgemak met een brandstofverbruik van slechts 5,8-6,5 liter per 100 km.
- Beste Mercedes-Benz CLK motor met natuurlijke aanzuiging:
De CLK 430 (279 pk, Generatie I) met zijn 4,3-liter V8 wordt beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en biedt klassieke Mercedes deugden zoals een soepele loop en duurzaamheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz CLK biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.