Inhoudsopgave
Mazda CX-5 motoren
De Mazda CX-5 heeft zich sinds de lancering in 2012 gevestigd als een innovatieve compacte SUV en biedt een geavanceerd Mazda CX-5 motorengamma met revolutionaire SKYACTIV technologie over twee generaties. De voortdurende evolutie van de aandrijflijnen toont Mazda's focus op efficiëntie en betrouwbaarheid zonder elektrificatie.

Mazda CX-5 generatie I (2012-2017)
De eerste Mazda CX-5 generatie was een pionier van Mazda's SKYACTIV filosofie en werd gekenmerkt door uitzonderlijk zuinige en duurzame motoren. Bij goed onderhoud haalde de kilometerstand gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de SKYACTIV-G benzinemotoren bijzonder efficiënt werkten dankzij hun hoge compressieverhouding van 14:1. Grote motorschade kwam uiterst zelden voor; alleen de distributieketting van de benzinemotoren moest af en toe rond de 150.000 kilometer worden vervangen. De absolute topmotor van deze generatie was de SKYACTIV-D 2.2 met 175 pk, die kracht, betrouwbaarheid en uitstekende verbruikscijfers optimaal combineerde. Mazda positioneerde de CX-5 bewust als een alternatief voor Duitse premium SUV's, waarbij de nadruk meer lag op betrouwbaarheid dan op luxe.
Mazda CX-5 benzinemotoren: Generatie I (2012-2017)
Het Mazda CX-5 benzinemotorengamma was volledig gebaseerd op de revolutionaire SKYACTIV-G technologie. De 2.0 SKYACTIV-G was leverbaar met 121 kW (165 pk) als hoofdmotor en werd gekenmerkt door een uitzonderlijk hoge compressieverhouding van 14:1. Een krachtigere variant met 118 kW (160 pk) werd later toegevoegd, maar werd minder vaak ingebouwd. Deze Mazda CX-5 motoren werden beschouwd als de meest betrouwbare benzinemotoren in hun klasse: de enige noemenswaardige zwakke punten waren het af en toe uitrekken van de distributieketting na 120.000-150.000 kilometer en zeldzame problemen met de hogedrukinspuitpompen bij inferieure brandstoffen. De SKYACTIV-G 2.0 ontwikkelde zich tot de referentiemotor voor zuinige motoren met natuurlijke aanzuiging en haalde verbruikscijfers die anders waren voorbehouden aan motoren met turbo.
Mazda CX-5 dieselmotoren: Generatie I (2012-2017)
De SKYACTIV-D 2.2 domineerde het Mazda CX-5 dieselgamma met verschillende vermogens van 110 kW (150 pk) tot 129 kW (175 pk). Deze Mazda CX-5 diesel was een technisch hoogstandje met de laagste compressieverhouding in zijn klasse (14:1 in plaats van de gebruikelijke 16-17:1) en tweetraps turbolading. De SKYACTIV-D 2.2 met 175 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2015 geproduceerde varianten met geoptimaliseerde emissieregeling bleken extreem duurzaam en zuinig. Deze Mazda CX-5 dieselmotoren voldeden al aan de Euro 6 norm zonder AdBlue systeem en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofbesparing en betrouwbaarheid met testverbruikscijfers van slechts 4,8-5,2 liter per 100 km.
Mazda CX-5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 2.0 | 160-165 PK | 6,2-7,1 l/100km | Af en toe distributieketting | Zeer goed |
SKYACTIV-D 2.2 | 150-175 PK | 4,8-5,6 l/100km | Zeer robuust, zelden problemen | Zeer goed |

Mazda CX-5 generatie II (2017-2024)
De tweede Mazda CX-5 generatie verfijnde de bewezen SKYACTIV technologie en wordt beschouwd als de meest volwassen van alle generaties. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij zowel de SKYACTIV-G benzinemotoren als de SKYACTIV-D dieselmotoren als uitzonderlijk duurzaam worden beschouwd. Grote motorschade komt vrijwel niet voor, alleen de krachtige 2.5 turbo benzinemotoren vertonen af en toe zwakke plekken onder extreme belasting. Het absolute hoogtepunt was de SKYACTIV-D 2.2 met 184 pk - een doorontwikkelde diesel met nog meer efficiëntie en souplesse. Als bijzonderheid introduceerde Mazda in 2019 de SKYACTIV-G 2.5 Turbo met 230 pk, waarvoor geen hybridisatie nodig is, maar die nog steeds zeer zuinig is.
Mazda CX-5 benzinemotoren: Generatie II (2017-2024)
Het Mazda CX-5 benzinemotorengamma begon met de doorontwikkelde SKYACTIV-G 2.0 (121 kW/165 pk), die vanaf 2019 werd aangevuld met de modernere SKYACTIV-G 2.5 (143 kW/194 pk). Deze Mazda CX-5 motoren met natuurlijke aanzuiging bleken nog betrouwbaarder dan hun voorgangers, met vrijwel geen productieproblemen. Voor sportieve rijders was vanaf 2019 de Mazda CX-5 2.5 Turbo met 170 kW (231 pk) leverbaar, maar alleen met vierwielaandrijving. De SKYACTIV-G 2.5 Turbo ontwikkelde zich tot de krachtigste motor van deze generatie, maar vertoonde af en toe een verhoogd olieverbruik bij een zeer sportieve rijstijl - toch was hij aanzienlijk betrouwbaarder dan vergelijkbare Duitse turbomotoren. Het speciale kenmerk van alle Mazda CX-5 benzinemotoren was hun hoge compressie zonder turbolading (met uitzondering van de 2.5 Turbo), wat leidde tot een uitzonderlijke levensduur.
Mazda CX-5 dieselmotoren: Generatie II (2017-2024)
De Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 werd aangeboden in verschillende vermogens van 110 kW (150 pk) tot 135 kW (184 pk). Alle Mazda CX-5 diesels waren voorzien van de verder ontwikkelde SKYACTIV-D technologie met geoptimaliseerde verbranding en nog lagere compressie. De SKYACTIV-D 2.2 met 135 kW (184 pk) bleek de meest efficiënte en betrouwbare motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,5-5,1 liter per 100 km en vrijwel geen standaardproblemen - ideaal voor veelrijders en het gebruik van aanhangers. Het bijzondere was de afwezigheid van een AdBlue-systeem, waardoor de onderhoudskosten laag bleven en de betrouwbaarheid toenam.
Mazda CX-5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 2.0 | 165 PK | 6,0-6,8 l/100km | Vrijwel geen standaard problemen | Zeer goed |
SKYACTIV-G 2.5 | 194 PK | 6,4-7,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
SKYACTIV-G 2.5 Turbo | 231 PK | 7,8-8,4 l/100km | Af en toe olieverbruik | Goed |
SKYACTIV-D 2.2 | 150-184 PK | 4,5-5,4 l/100km | Extreem robuust | Zeer goed |

Mazda CX-5 generatie III (2024-heden)
De huidige Mazda CX-5 generatie blijft vertrouwen op bewezen verbrandingsmotoren zonder elektrificatie en vertegenwoordigt Mazda's overtuiging dat geperfectioneerde verbrandingsmotoren efficiënter kunnen zijn dan hybrides. Alle motoren zijn gebaseerd op de nieuwste SKYACTIV-X technologie met gecontroleerde compressieontsteking voor benzinemotoren. Omdat deze generatie pas sinds 2024 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de SKYACTIV-X 2.0 met 186 pk, die dieselefficiëntie combineert met een soepele benzineloop. De SKYACTIV-X technologie belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de gecontroleerde compressieontsteking de motor extreem zacht laat werken.
Mazda CX-5 SKYACTIV-X benzinemotor: Generatie III (2024-heden)
De revolutionaire SKYACTIV-X 2.0 met 137 kW (186 pk) vormt de basis van het Mazda CX-5 motorengamma. Deze Mazda CX-5 motor is voorzien van Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) en werkt als een dieselmotor, maar dan op benzine. De SKYACTIV-X 2.0 wordt beschouwd als een technische revolutie en ontwikkelt zich tot de meest innovatieve motor van deze generatie - hij biedt dieselverbruik met een soepele benzineloop en is tot nu toe vrij van serieproductieproblemen. De technologie maakt een compressieverhouding van 16:1 in de benzinemodus mogelijk, wat voorheen onmogelijk werd geacht.
Mazda CX-5 benzinemotoren: Generatie III (2024-heden)
Naast de SKYACTIV-X is de beproefde SKYACTIV-G 2.5 met 143 kW (194 pk) leverbaar, die de traditie van betrouwbare Mazda CX-5 motoren met natuurlijke aanzuiging voortzet. Voor sportieve eisen is er nog steeds de SKYACTIV-G 2.5 Turbo met 170 kW (231 pk), die technisch ongewijzigd is overgenomen van de vorige generatie.
Mazda CX-5 dieselmotoren: Generatie III (2024-heden)
De beproefde SKYACTIV-D 2.2 met 135 kW (184 pk) blijft de enige beschikbare dieselmotor en zet de traditie van uiterst betrouwbare Mazda CX-5 diesels voort. Technische innovaties beperken zich tot een geoptimaliseerde emissieregeling voor Euro 7-conformiteit.
Mazda CX-5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-X 2.0 | 186 PK | 5,2-5,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
SKYACTIV-G 2.5 | 194 PK | 6,2-7,0 l/100km | Bewezen robuust | Zeer goed |
SKYACTIV-G 2.5 Turbo | 231 PK | 7,6-8,2 l/100km | Incidenteel olieverbruik | Goed |
SKYACTIV-D 2.2 | 184 PK | 4,3-5,0 l/100km | Uiterst robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mazda CX-5 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mazda CX-5 motoren toont een consistent streven naar de SKYACTIV filosofie zonder elektrificatie. Terwijl andere fabrikanten vertrouwen op complexe hybride technologie, gaat Mazda door met het perfectioneren van verbrandingsmotoren, waarbij indrukwekkende efficiëntie- en betrouwbaarheidscijfers worden behaald. De nieuwe derde generatie SKYACTIV-X technologie vertegenwoordigt een revolutionaire aanpak die diesel- en benzinetechnologie combineert.
- Beste Mazda CX-5 benzinemotor:
De SKYACTIV-X 2.0 (186 pk, Generatie III) combineert revolutionaire compressieontsteking met dieselefficiëntie en een soepele benzineloop met een uitstekende betrouwbaarheid tot nu toe.
- Beste Mazda CX-5 dieselmotor:
De SKYACTIV-D 2.2 (184 pk, Generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid in alle generaties zonder AdBlue-systeem.
- Beste Mazda CX-5 allround motor:
De SKYACTIV-G 2.5 (194 pk, Generatie II & III) met zijn bewezen natuurlijk opgezogen motortechnologie, hoge compressieverhouding en vrijwel geen productieproblemen.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mazda CX-5 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.