Inhoudsopgave
VW Up motoren
Sinds de marktintroductie in 2011 heeft de VW Up zich gevestigd als een innovatieve compacte auto en biedt hij een compact maar geavanceerd motorengamma voor al zijn generaties. De technologische ontwikkeling van de VW Up motoren weerspiegelt de overgang van Volkswagen van conventionele verbrandingsmotoren naar elektromobiliteit.

VW Up generatie I (2011-2019)
De eerste VW Up generatie was een baanbrekende ontwikkeling in het subcompacte segment en werd gekenmerkt door zuinige maar eenvoudig ontworpen motoren. Bij goed onderhoud bereikten de kilometers doorgaans 200.000 tot 280.000 kilometer, waarbij de 1.0 MPI motoren als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 150.000 tot 200.000 kilometer, voornamelijk aan slijtageonderdelen zoals de koppeling of het chassis. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.0 TSI met 90 pk, die ondanks de turbo verrassend betrouwbaar bleef en sportieve prestaties combineerde met een acceptabel brandstofverbruik. Op technisch gebied gaf VW de voorkeur aan beproefde, eenvoudige ontwerpen zonder complexe systemen, wat het hoge betrouwbaarheidsniveau verklaart. In een marktvergelijking positioneerde de VW Up zich als een eersteklas compacte auto tegenover concurrenten zoals de Ford Ka of Peugeot 108.
VW Up benzinemotoren: Generatie I (2011-2019)
Het assortiment benzinemotoren van de VW Up was voornamelijk gebaseerd op de 1,0-liter driecilindermotor in verschillende versies. Het instapmodel was een 1.0 MPI (natuurlijke aanzuiging) met 44 kW (60 pk), die later werd aangevuld met een krachtigere versie met 55 kW (75 pk). Deze VW Up motoren bleken uitzonderlijk betrouwbaar en zuinig, met een testverbruik van slechts 4,1-4,8 liter per 100 km. Vanaf 2016 werd de sportievere 1.0 TSI met 66 kW (90 pk) toegevoegd, die ondanks de turbo verrassend soepel liep. Alle VW Up benzinemotoren hadden eenvoudige multipoint injectie (MPI) of TSI technologie en werden gekenmerkt door lage onderhoudskosten. Typische zwakke punten waren beperkt tot ouderdomsslijtage van de bobines en incidentele problemen met de brandstofpomp na een hoog aantal kilometers.
VW Up aardgasmotor: Generatie I (2011-2019)
Een bijzonderheid was de VW eco Up met 1.0 MPI CNG-motor (50 kW/68 pk), die zowel op aardgas als op benzine kon lopen. Deze VW Up-motor bood extreem lage bedrijfskosten en een lage CO2-uitstoot, maar werd niet veel gebruikt vanwege de beperkte infrastructuur van tankstations. De betrouwbaarheid was vergelijkbaar met die van de normale MPI-motor, alleen het aardgassysteem vereiste speciaal onderhoud.
VW e-Up: Generatie I (2013-2019)
De VW e-Up was een van de eerste betaalbare kleine elektrische auto's met een 60 kW (82 pk) elektromotor. De actieradius was ongeveer 160 kilometer volgens de NEDC-norm, wat voldoende was voor stadsritten. De elektrische versie van de VW Up bleek betrouwbaar, maar had te lijden onder de beperkte oplaadinfrastructuur en lange oplaadtijden.
VW Up motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 60-75 PK | 4,1-4,8 l/100km | Bobines, brandstofpomp | Zeer goed |
1.0 TSI | 90 PK | 4,7-5,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
1.0 CNG | 68 PK | 2,9 kg/100km | Onderhoudsintensief aardgassysteem | Goed |
Elektrische motor | 82 PK | 11,7 kWh/100km | Beperkt bereik | Goed |

VW Up generatie II (2019-heden)
De tweede VW Up generatie markeerde een radicale vereenvoudiging van het motorenaanbod en de overgang naar elektromobiliteit. Volkswagen concentreerde zich op slechts twee aandrijfconcepten: een herziene 1.0 MPI benzinemotor en de aanzienlijk verbeterde e-Up. De betrouwbaarheid bleef op het hoge niveau van de eerste generatie, met verwachte kilometrages van 250.000 tot 300.000 kilometer voor de benzinemotor. Omdat deze generatie pas sinds 2019 leverbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste jaren laten een uitstekende kwaliteit zien. Het absolute hoogtepunt is de nieuwe e-Up met 61 kW (83 pk) en een actieradius van 260 kilometer, die zich heeft gevestigd als een van de beste kleine elektrische auto's. Qua technologie vertrouwde VW op beproefde maar geoptimaliseerde systemen en positioneerde de Up als een pure stadsauto en auto voor korte afstanden tegenover concurrenten zoals de Seat Mii electric of Skoda Citigo.
VW Up benzinemotor: Generatie II (2019-heden)
De enige beschikbare VW Up benzinemotor is een herziene 1.0 MPI met 55 kW (75 pk), die de beproefde eigenschappen van zijn voorganger combineert met een verbeterde efficiëntie. Deze VW Up motor voldoet aan de Euro 6d-TEMP norm en biedt een standaard brandstofverbruik van 4,4-4,7 liter per 100 km. Het ontwerp is bewust eenvoudig gehouden: motor met natuurlijke aanzuiging zonder turbo, beproefde multipoint-inspuiting en robuuste constructie. Tot nu toe zijn er geen problemen bekend en de weinige beschikbare langetermijnervaringen bevestigen de hoge betrouwbaarheid van de eerste generatie.
VW e-Up: Generatie II (2019-heden)
De herziene VW e-Up kreeg een krachtigere elektromotor met 61 kW (83 pk) en vooral een aanzienlijk grotere batterij met 32,3 kWh bruikbare capaciteit. De actieradius is vergroot tot maximaal 260 kilometer volgens de WLTP-norm, waardoor de e-Up geschikt is voor langere afstanden. De elektrische versie van de VW Up ondersteunt DC-snelladen met maximaal 40 kW en kan in ongeveer een uur van 5 tot 80 procent worden opgeladen. Technische problemen zijn zeldzaam, af en toe treden er softwareproblemen op met het laadsysteem, maar die kunnen meestal verholpen worden door een update.
VW Up motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 75 PK | 4,4-4,7 l/100km | Tot nu toe niet bekend | Zeer goed |
Elektrische motor | 83 PK | 12,9 kWh/100km | Af en toe software-updates | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Up motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de VW Up motoren toont een consistente focus op eenvoud en betrouwbaarheid. Terwijl andere fabrikanten zich richtten op complexe downsizing concepten, hield Volkswagen vast aan bewezen ontwerpen, wat tot uiting komt in de uitzonderlijk hoge betrouwbaarheid. De overgang naar elektrische mobiliteit in de tweede generatie was succesvol en positioneert de e-Up als een van de beste kleine elektrische auto's op de markt.
- Beste VW Up benzinemotor:
De VW Up 1.0 TSI (90 pk, generatie I) biedt de beste combinatie van prestaties, brandstofbesparing en betrouwbaarheid voor bestuurders die af en toe snelwegritten maken.
- Beste VW Up met elektrische aandrijving:
De VW e-Up (83 pk, generatie II) is met zijn actieradius van 260 kilometer en snellaadmogelijkheid ideaal voor milieubewuste stadsrijders.
- Beste VW Up allrounder:
De VW Up 1.0 MPI (75 pk, beide generaties) maakt indruk met zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid, lage gebruikskosten en eenvoudige onderhoud.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW Up generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.