Inhoudsopgave
Mercedes-Benz CLA motoren
Sinds de marktintroductie in 2013 heeft de Mercedes-Benz CLA-modelreeks zich gevestigd als een elegante entree in de wereld van het merk met de driepuntige ster en biedt een gevarieerd aanbod Mercedes-Benz CLA-motoren over twee generaties. Van zuinige diesels tot krachtige AMG-units, de technologische evolutie van de CLA-motoren demonstreert Mercedes-Benz's verschuiving naar elektrificatie.

Mercedes-Benz CLA generatie I (2013-2019)
De eerste Mercedes-Benz CLA-generatie was een mijlpaal voor het merk omdat het voor het eerst een betaalbare vierdeurs coupé look bood en tegelijkertijd nieuwe motortechnologieën introduceerde. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde CDI-diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden de vroege benzinemotoren met turbo tussen de 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan de turbocompressor of het injectiesysteem nodig. Schade aan de motor door defecte distributiekettingen was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de CLA 220 CDI met 177 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Qua technologie introduceerde Mercedes voor het eerst de nieuwe generatie viercilinder diesels, terwijl de downsizing-filosofie met kleine turbo's voorop stond bij de benzinemotoren. In het topsegment positioneerde de CLA zich tussen de BMW 1 Serie en Audi A3 sedan, waarbij Mercedes vooral goed scoorde op het gebied van design.
Mercedes-Benz CLA benzinemotoren: Generatie I (2013-2019)
Het Mercedes-Benz CLA benzinemotorengamma begon met de CLA 180 (122 pk) en CLA 200 (156 pk), beide uitgerust met 1,6-liter turbo-units. De M270-motorcode bleek problematisch: het uitrekken van de distributieketting, olieverbruik en schade aan de turbo maakten deze Mercedes-Benz CLA-motoren tot de zwakste van de generatie. De CLA 250 met een 2,0-liter motor (M270, 211 pk) was aanzienlijk beter, maar had ook af en toe last van problemen met de hogedrukpomp. De kroon op het werk waren de AMG-varianten: De CLA 45 AMG met zijn 2,0-liter viercilinder (M133, 360-381 pk) was destijds de krachtigste productie-viercilinder ter wereld, maar was gevoelig voor oververhitting en schade aan de turbolader als er sportief mee werd gereden. Deze Mercedes-Benz CLA-motoren vereisten nauwgezet onderhoud en olie van hoge kwaliteit.
Mercedes-Benz CLA dieselmotoren: Generatie I (2013-2019)
De nieuwe OM651-motorenfamilie domineerde de Mercedes-Benz CLA-diesels. De CLA 180 CDI (109 pk) diende als instapmodel, gevolgd door de CLA 200 CDI (136 pk) en de topklasse CLA 220 CDI (177 pk). Alle Mercedes-Benz CLA-diesels hadden common-rail directe inspuiting en voldeden aan de Euro 6-norm. De CLA 220 CDI ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2014 geproduceerde varianten met geoptimaliseerde uitlaatgasreiniging bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Mercedes-Benz CLA-motoren boden een uitstekende combinatie van prestaties (400 Nm koppel), een laag brandstofverbruik (4,1 l/100 km) en een hoge betrouwbaarheid. Alleen de uitlaatgasrecirculatie was af en toe gevoelig voor verkooksing.
Mercedes-Benz CLA motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
CLA 180 (M270) | 122 PK | 6,4 l/100km | Distributieketting, turbolader, olieverbruik | Problematisch |
CLA 200 (M270) | 156 PK | 6,8 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Matig |
CLA 250 (M270) | 211 PK | 7,2 l/100km | Hogedrukpomp, af en toe turbolader | Gemiddeld |
CLA 45 AMG (M133) | 360-381 PK | 8,6 l/100km | Oververhitting, turboladerschade | Matig |
CLA 180 CDI (OM651) | 109 PK | 4,0 l/100km | EGR verkooksing | Goed |
CLA 200 CDI (OM651) | 136 PK | 4,1 l/100km | EGR verkooksing | Goed |
CLA 220 CDI (OM651) | 177 PK | 4,1 l/100km | Zeer robuust, minimale EGR-problemen | Zeer goed |

Mercedes-Benz CLA generatie II (2019-2025)
De tweede Mercedes-Benz CLA-generatie betekende een flinke kwaliteitssprong en introduceerde voor het eerst mild hybridetechnologie in het segment. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de nieuwe 2,0-liter diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden en alleen de krachtige AMG-benzinemotoren vertonen nog zwakke plekken onder extreme belasting. Het absolute hoogtepunt was de CLA 220 d met 194 pk - een technisch meesterwerk met ultramoderne dieseltechnologie die zowel kracht als efficiëntie bood. Mild hybride technologie maakte ook zijn debuut met het EQBoost systeem. In een marktvergelijking hield de nieuwe CLA duidelijk stand tegen de Audi A3 en BMW 2 Serie Gran Coupé, vooral dankzij de superieure digitalisering met MBUX infotainment.
Mercedes-Benz CLA benzinemotoren: Generatie II (2019-2025)
Het Mercedes-Benz CLA benzinemotorengamma begon met de CLA 180 (136 pk) en CLA 200 (163 pk), beide uitgerust met de nieuwe 1,3-liter M282 motor, die werd ontwikkeld in samenwerking met Renault. Deze kleinere Mercedes-Benz CLA-motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkalking. De CLA 250 kreeg een 2,0-liter motor (M260, 224 pk) met een 48-volt mild hybrid systeem, dat zorgde voor soepelere laadovergangen en een lager brandstofverbruik. Voor de sportieve rijders waren er de Mercedes-Benz CLA 35 AMG (306 pk) en CLA 45 S AMG (421 pk), waarbij de laatste met zijn M139-motor een nieuwe standaard zette voor viercilinderprestaties. De CLA 45 S AMG ontwikkelde zich echter tot de meest problematische motor van deze generatie, met frequente meldingen van oververhitting tijdens gebruik op het circuit en hoge slijtage van de turbocompressor tijdens langdurig sportief rijden.
Mercedes-Benz CLA dieselmotoren: Generatie II (2019-2025)
De Mercedes-Benz CLA 200 d (150 pk) en CLA 220 d (194 pk) zijn gebaseerd op de doorontwikkelde OM654-motorenfamilie met de nieuwste common-rail technologie van de vierde generatie. Alle Mercedes-Benz CLA-diesels hadden SCR-katalysatoren met AdBlue-injectie en voldeden aan de Euro 6d-norm. De CLA 220 d bewees de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders en lange ritten. De nieuwe aluminium constructie verminderde het gewicht met 40 kg ten opzichte van zijn voorganger, terwijl de geometrie van de trapsgewijs geplaatste verbrandingskamer voor een optimale verbranding zorgde. Deze Mercedes-Benz CLA-motoren werden beschouwd als de schoonste diesels in hun klasse.
Mercedes-Benz CLA mild hybrid benzinemotor: Generatie II (2019-2025)
Vanaf 2019 werd het EQBoost 48-voltsysteem gebruikt in de krachtigere benzinemotoren. De CLA 250 EQBoost combineerde de 2,0-liter turbo met een 14 pk sterke riemstarter-alternator, die hielp bij het starten en accelereren. Deze Mercedes-Benz CLA-motoren boden een merkbaar soepelere vermogensafgifte en verlaagden het brandstofverbruik met maximaal 0,4 liter per 100 km in vergelijking met conventionele aandrijfsystemen.
Mercedes-Benz CLA motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
CLA 180 (M282) | 136 PK | 6,0 l/100 km | Af en toe klepverkalking | Goed |
CLA 200 (M282) | 163 PK | 6,2 l/100 km | Af en toe verkalkte kleppen | Goed |
CLA 250 EQBoost (M260) | 224 PK | 6,8 l/100km | Complexe 48V technologie | Goed |
CLA 35 AMG (M260) | 306 PK | 7,8 l/100km | Turbocompressor onder continue belasting | Gemiddeld |
CLA 45 S AMG (M139) | 421 PK | 8,7 l/100km | Oververhitting, slijtage turbolader | Problematisch |
CLA 200 d (OM654) | 150 PK | 4,4 l/100km | Zeer robuust, moderne technologie | Zeer goed |
CLA 220 d (OM654) | 194 PK | 4,2 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz CLA motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz CLA motoren laat duidelijk de vooruitgang van het merk zien op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generatie nog te kampen had met typische kinderziektes, profileerde de tweede generatie zich als volwassen en duurzaam. De Mercedes-Benz CLA dieselmotoren bleven in beide generaties de meest betrouwbare keuze, terwijl de AMG varianten ondanks de indrukwekkende prestaties compromissen bleven vereisen op het gebied van duurzaamheid op de lange termijn.
- Beste Mercedes-Benz CLA benzinemotor:
De CLA 250 EQBoost (224 pk, Generatie II) combineert moderne mild-hybride technologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid en levert tegelijkertijd sportieve prestaties.
- Beste Mercedes-Benz CLA dieselmotor:
De CLA 220 d (194 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en rijprestaties over beide generaties en wordt erkend als een van de beste diesels in zijn klasse.
- Beste Mercedes-Benz CLA hybride motor:
De CLA 250 EQBoost met zijn 48-volt mild hybrid systeem biedt de optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en dagelijkse bruikbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz CLA biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.