Inhoudsopgave
Opel Mokka motoren
Sinds de marktintroductie in 2012 heeft de Opel Mokka zich gevestigd als een compacte crossover en biedt hij een veelzijdig aanbod van Opel Mokka-motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling leidde van klassieke verbrandingsmotoren tot de volledige elektrificatie van de huidige generatie.

Opel Mokka generatie I (2012-2019)
De eerste Opel Mokka generatie was Opels intrede in het compacte SUV segment en was gebaseerd op het Gamma II platform van General Motors. De betrouwbaarheid van de Opel Mokka motoren varieerde aanzienlijk: terwijl de beproefde 1.7 CDTI dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer haalden, vertoonden de vroege 1.4 turbo benzinemotoren tussen 80.000 en 120.000 kilometer de eerste zwakke plekken in de turbocompressor en distributieketting. Grote reparaties waren meestal nodig na 150.000 kilometer, hoewel de dieselmotoren aanzienlijk duurzamer waren. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.7 CDTI met 130 pk, die vermogen, zuinigheid en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Technisch gezien was deze generatie nog conventioneel gebouwd, zonder de latere efficiëntiemaatregelen zoals automatische start-stop of directe injectie in alle varianten.
Opel Mokka benzinemotoren: Generatie I (2012-2019)
Het benzinemotorengamma van de Opel Mokka omvatte aanvankelijk de 1,6-liter atmosferische motor met 85 kW (115 pk), die al snel impopulair werd vanwege de zwakke prestaties en het hoge brandstofverbruik. De belangrijkste Opel Mokka benzinemotor was de 1.4 Turbo met 103 kW (140 pk), die verkrijgbaar was vanaf 2012 en de basis vormde voor de meeste verkopen. Deze motor had echter te kampen met typische problemen van vroege turbomotoren met directe inspuiting: uitrekkende distributieketting vanaf 80.000 km, schade aan de turbocompressor door koolafzetting in de olie en af en toe problemen met de hogedrukpomp. Vanaf 2016 werd een herziene versie met 110 kW (150 pk) geïntroduceerd, die iets betrouwbaarder was maar nog steeds dezelfde basisproblemen had. De Opel Mokka motoren van deze generatie moesten vaak om de 10.000 km olie ververst worden in plaats van de door de fabriek aanbevolen 15.000 km.
Opel Mokka dieselmotoren: Generatie I (2012-2019)
De Opel Mokka diesels werden gedomineerd door de 1.7 CDTI motor, die verkrijgbaar was in twee vermogensniveaus: 96 kW (130 pk) en af en toe ook met 81 kW (110 pk). Deze Opel Mokka diesel was gebaseerd op de beproefde Fiat Multijet technologie en bleek extreem robuust en duurzaam. De 1.7 CDTI met 130 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele eerste generatie en bood een uitstekend compromis tussen prestaties en een brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele problemen met de regeneratie van het roetfilter op korte ritten en zeldzame defecten aan de hogedrukpomp na zeer hoge kilometrages. De Opel Mokka CDTI-motoren werden beschouwd als de zuinigste keuze voor frequente bestuurders.
Opel Mokka motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 motor met natuurlijke aanzuiging | 115 PK | 7,2-8,1 l/100km | Zwakke prestaties, hoog brandstofverbruik | Matig |
1.4 Turbo | 140-150 PK | 6,8-7,6 l/100km | Distributieketting, turbocompressor, hogedrukpomp | Problematisch |
1.7 CDTI | 110-130 PK | 4,2-4,8 l/100km | Partikelfilter voor korte ritten | Zeer goed |

Opel Mokka generatie II (2020-2024)
De tweede generatie Opel Mokka markeerde een compleet nieuw begin op het PSA CMP-platform en bracht een compleet nieuwe generatie motoren met zich mee. De betrouwbaarheid is aanzienlijk verbeterd: de meeste Opel Mokka motoren van deze generatie halen 200.000 tot 280.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij vooral de 1.2 PureTech benzinemotoren als duurzaam worden beschouwd. Grote reparaties zijn pas te verwachten na 180.000-220.000 kilometer, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de eerste generatie. Het absolute hoogtepunt was de 1.5 diesel met 110 pk - een zuinige en betrouwbare motor die slechts korte tijd werd aangeboden. Technisch gezien bracht deze generatie voor het eerst uitgebreide elektrificatie met de Mokka-e, evenals moderne driecilindermotoren met geavanceerde trillingsdemping. De motoren van de Opel Mokka profiteerden van PSA's expertise op het gebied van motortechnologie.
Opel Mokka benzinemotoren: Generatie II (2020-2024)
Het benzinemotorengamma van de Opel Mokka was volledig gebaseerd op de 1.2 PureTech driecilindermotor van PSA in verschillende configuraties. Het instapmodel leverde 74 kW (100 pk) als atmosferische motor, terwijl de turbovarianten 96 kW (130 pk) en soms 114 kW (155 pk) leverden. Deze Opel Mokka motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met de distributieketting na zeer hoge kilometrages. De 1.2 PureTech Turbo met 130 pk werd de populairste motor van deze generatie en bood een goede balans tussen prestaties, brandstofverbruik (5,8-6,4 l/100 km) en betrouwbaarheid. De varianten die vanaf 2021 werden geproduceerd met een herzien motormanagement werden als bijzonder geavanceerd beschouwd. De typische driecilindertrillingen werden met succes geminimaliseerd door geavanceerde balansassen en motorsteunen.
Opel Mokka dieselmotoren: Generatie II (2020-2024)
De Opel Mokka Diesel was in deze generatie slechts korte tijd leverbaar: Een 1,5-liter viercilinder diesel met 81 kW (110 pk) werd aangeboden van 2020 tot 2022. Deze Opel Mokka Diesel was gebaseerd op de beproefde PSA BlueHDi-technologie en bood een zeer laag brandstofverbruik van slechts 4,1-4,6 liter per 100 km. De motor bleek betrouwbaar en zuinig, maar werd al snel uit het programma gehaald vanwege de dalende vraag naar diesel. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele storingen van het AdBlue-systeem en zeldzame problemen met de regeneratie van het roetfilter tijdens het rijden in de stad. Voor frequente bestuurders was deze motor de zuinigste keuze van de hele tweede generatie.
Opel Mokka met elektrische aandrijving: Generatie II (2020-2024)
De Opel Mokka-e was het eerste volledig elektrische model in het gamma en bood 100 kW (136 pk) vermogen met een 50 kWh batterij voor een actieradius tot 324 km volgens WLTP. De elektromotor bleek onderhoudsarm en betrouwbaar, maar er waren af en toe problemen met de laadtechniek en de koeling van de accu bij extreme temperaturen. De elektrische versie van de Opel Mokka bood zeer goede dagelijkse bruikbaarheid voor stadsritten en korte ritten.
Opel Mokka motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 100 PK | 6,2-6,8 l/100km | Af en toe een distributieketting | Goed |
1.2 PureTech Turbo | 130-155 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
1.5 BlueHDi | 110 PK | 4,1-4,6 l/100km | AdBlue systeem, kort leverbaar | Goed |
Mokka-e | 136 PK | 17,8 kWh/100km | Oplaadtechnologie, accukoeling | Goed |

Opel Mokka generatie III (2024-heden)
De huidige generatie van de Opel Mokka zet de elektrificatietrend voort en biedt uitsluitend geëlektrificeerde aandrijfsystemen. Alle benzinemodellen zijn voorzien van mild hybrid technologie, terwijl de volledig elektrische variant een aanzienlijk verbeterde actieradius biedt. Omdat de generatie pas sinds 2024 verkrijgbaar is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien op het gebied van efficiëntie en betrouwbaarheid. De topmotor is de nieuwe Mokka Electric met 115 kW (156 pk), die een actieradius tot 406 km belooft. De mild-hybride benzinemotoren profiteren van elektrische ondersteuning en zullen naar verwachting een levensduur van meer dan 250.000 kilometer bereiken. Technisch gezien vertegenwoordigt deze generatie Opels visie op de toekomst met duurzame aandrijfsystemen en ultramoderne connectiviteit.
Opel Mokka mild hybride benzinemotor: Generatie III (2024-heden)
De basis van het nieuwe motorengamma van de Opel Mokka is de herziene 1.2 PureTech met 48-volt mild hybrid systeem in twee vermogensniveaus: 74 kW (100 pk) en 96 kW (130 pk). Deze Opel Mokka motoren hebben een riemstarter-alternator en een kleine lithium-ion accu voor elektrische ondersteuning. De 1.2 mild hybrid met 130 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontpopt zich als de meest veelbelovende motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en een laag brandstofverbruik van 5,4-5,9 l/100 km. De mild-hybrid technologie ontlast de verbrandingsmotor bij het wegrijden en maakt langere uitrolfases mogelijk, wat een positief effect zou moeten hebben op de levensduur.
Opel Mokka Electric Drive: Generatie III (2024-heden)
De nieuwe Opel Mokka Electric biedt 115 kW (156 pk) met een 54 kWh accu en een actieradius tot 406 km volgens WLTP. Vergeleken met zijn voorganger is de efficiëntie aanzienlijk verbeterd: het verbruik is teruggebracht tot 15,8-16,4 kWh/100km. De laadtechnologie ondersteunt nu tot 100 kW DC snelladen, wat betekent dat 80% van de capaciteit in 30 minuten kan worden bereikt. De eerste tests laten een verbeterde koeling van de accu en een betrouwbaardere laadtechnologie zien in vergelijking met de tweede generatie.
Opel Mokka motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 mild hybride | 100-130 PK | 5,4-5,9 l/100km | Nog geen ervaring op lange termijn | Zeer goed |
Mokka Elektrisch | 156 PK | 15,8-16,4 kWh/100km | Verbeterde technologie | Zeer goed |

Conclusie: De beste Opel Mokka motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Opel Mokka laat een gestage verbetering zien over alle drie de generaties. Terwijl de eerste generatie nog te kampen had met typische kinderziektes, bracht de overname door PSA aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen. De huidige generatie richt zich consequent op elektrificatie en belooft de hoogste betrouwbaarheid van de serie.
- Beste Opel Mokka benzinemotor:
De 1.2 PureTech Turbo (130 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, prestaties en brandstofverbruik van alle benzinemotoren.
- Beste Opel Mokka dieselmotor:
De 1.7 CDTI (130 pk, Generatie I) blijft de betrouwbaarste en zuinigste dieselmotor in de hele geschiedenis van de Mokka met een uitstekende duurzaamheid op lange termijn.
- Beste Opel Mokka elektrische aandrijving:
De nieuwe Mokka Electric (156 pk, Generatie III) met verbeterde actieradius en oplaadtechnologie vertegenwoordigt de toekomst van het gamma.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Opel Mokka biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.