Inhoudsopgave
VW Crafter motoren
Sinds de introductie in 2006 heeft de VW Crafter zich gevestigd als een robuuste transporter in de 3,5 ton klasse en biedt een geavanceerde reeks motoren voor commerciële toepassingen over twee generaties. De technologische ontwikkeling van eenvoudige common-rail diesels tot moderne BlueMotion motoren weerspiegelt de vooruitgang van Volkswagen in de bedrijfswagensector.

VW Crafter generatie I (2006-2016)
De eerste generatie VW Crafter werd ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz en de technologie werd gedeeld met de Sprinter, wat een geluk voor de betrouwbaarheid bleek te zijn. Bij goed onderhoud haalden deze robuuste VW Crafter-motoren gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer, waarbij commerciële gebruikers vaak zelfs kilometerstanden van meer dan 800.000 kilometer noteerden. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 300.000 en 400.000 kilometer, meestal beperkt tot injectoren of turboladers. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5 TDI met 164 pk (CRFC), die vermogen, betrouwbaarheid en een gematigd brandstofverbruik optimaal combineerde. Technisch gezien waren alle motoren gebaseerd op bewezen Mercedes technologie met common rail injectie, wat zorgde voor een uitzonderlijke levensduur. De VW Crafter positioneerde zich op de markt als een goedkoper alternatief voor de Mercedes Sprinter met bijna identieke technologie.
VW Crafter dieselmotoren: Generatie I (2006-2016)
Het motoraanbod van de VW Crafter bestond uitsluitend uit dieselmotoren, omdat benzinemotoren zeldzaam waren in deze voertuigklasse. De basis was de 2.5 TDI in verschillende vermogensniveaus: Het instapmodel leverde 88 pk (CECA), gevolgd door krachtigere varianten met 109 pk (CECB), 136 pk (CEBB) en het topmodel met 164 pk (CRFC). Alle VW Crafter TDI-motoren hadden moderne common-rail injectie van de tweede generatie en voldeden minimaal aan de Euro 4-norm, latere modellen zelfs aan Euro 5. De VW Crafter 2.5 TDI met 136 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de generatie - hij bood voldoende vermogen voor alle doeleinden, verbruikte een bescheiden 8,5-9,5 liter per 100 km en had zelden problemen met injectoren of turbo. De zwakkere varianten waren zuiniger maar hadden vaak te weinig vermogen, terwijl de 164 pk motor af en toe problemen had met EGR-koeling.
VW Crafter motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.5 TDI | 88 PK | 8,0-8,8 l/100km | Te weinig vermogen, verder robuust | Gemiddeld |
2.5 TDI | 109 PK | 8,2-9,0 l/100km | Af en toe problemen met injectoren | Goed |
2.5 TDI | 136 PK | 8,5-9,5 l/100km | Zeer robuust, beproefd en getest | Zeer goed |
2.5 TDI | 164 PK | 9,2-10,1 l/100km | EGR koeling, turbo | Goed |

VW Crafter generatie II (2017-heden)
De tweede VW Crafter generatie markeerde een compleet nieuw begin met onafhankelijke Volkswagen technologie en state-of-the-art motoren uit de EA288 familie. Bij goed onderhoud halen deze VW Crafter motoren kilometerstanden van 350.000 tot 500.000 kilometer, hoewel de betrouwbaarheid van de vorige generatie nog niet volledig is bereikt. Typische reparatie-intervallen liggen tussen de 200.000 en 300.000 kilometer, meestal in verband met het complexe uitlaatgasnabehandelingssysteem met AdBlue. De beste motor van deze generatie is de 2.0 TDI met 177 pk, die ondanks zijn kleinere cilinderinhoud meer vermogen levert dan de oude 2,5-liter motoren. Tot de technische hoogtepunten behoren de modulaire EA288-architectuur met een AdBlue-systeem met dubbele dosering en een automatisch start-stopsysteem. De nieuwe Crafter concurreert succesvol op de markt met de Ford Transit en Iveco Daily, hoewel de moderne technologie aanvankelijk meer kinderziektes met zich meebracht.
VW Crafter dieselmotoren: Generatie II (2017-heden)
Het motoraanbod van de VW Crafter is volledig gebaseerd op de beproefde EA288-familie met een cilinderinhoud van 2,0 liter. Er zijn vier vermogensniveaus beschikbaar: 102 pk (CRKA), 122 pk (CRKB), 140 pk (CRLB) en 177 pk (CRLD). Alle VW Crafter TDI-motoren zijn voorzien van common-rail injectie van de vierde generatie, turbolading met variabele geometrie en voldoen aan de Euro 6-norm met SCR-katalysator en AdBlue-injectie. De VW Crafter 2.0 TDI met 140 pk heeft zichzelf bewezen als de meest evenwichtige motor van deze generatie - hij biedt voldoende vermogen voor zware ladingen, verbruikt slechts 7,8-8,6 liter per 100 km en heeft tot nu toe de minste problemen met uitlaatgasnabehandeling. De krachtigste variant met 177 pk is af en toe gevoelig voor problemen met het AdBlue-systeem en verhoogde slijtage van het uitlaatgasrecirculatiesysteem, terwijl de zwakkere motoren zuiniger zijn maar hun grenzen bereiken bij volle belasting.
VW Crafter elektrische aandrijving: Generatie II (2017-heden)
De VW e-Crafter is sinds 2018 verkrijgbaar als puur elektrische versie. De elektromotor levert 136 pk en biedt een maximumkoppel van 290 Nm vanuit stilstand. Met een accucapaciteit van 35,8 kWh haalt de VW e-Crafter een actieradius tot 173 kilometer volgens de WLTP-norm. Deze aandrijving is ideaal voor stedelijk bezorgtransport, maar het korte bereik beperkt het toepassingsgebied aanzienlijk.
VW Crafter motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 102 PK | 7,2-8,0 l/100km | Te weinig vermogen bij volle belasting | Gemiddeld |
2.0 TDI | 122 PK | 7,5-8,3 l/100km | Af en toe problemen met AdBlue | Goed |
2.0 TDI | 140 PK | 7,8-8,6 l/100km | Zeer evenwichtig, robuust | Zeer goed |
2.0 TDI | 177 PK | 8,2-9,1 l/100km | AdBlue systeem, EGR slijtage | Goed |
Elektrische motor | 136 PK | 21,5 kWh/100km | Gering bereik | Gemiddeld |

Conclusie: De beste VW Crafter motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de VW Crafter motoren laat de overgang zien van bewezen Mercedes technologie naar onafhankelijke Volkswagen oplossingen. Terwijl de eerste generatie indruk maakte met zijn uitzonderlijke robuustheid, biedt de tweede generatie state-of-the-art technologie met een licht verlies aan betrouwbaarheid op de lange termijn. Elektrificatie opent nieuwe mogelijkheden voor stedelijk bestelvervoer, maar kan dieselmotoren nog niet volledig vervangen.
- Beste algemene VW Crafter dieselmotor:
De VW Crafter 2.5 TDI met 136 pk (Generatie I) combineert legendarische betrouwbaarheid met voldoende vermogen en gematigde bedrijfskosten - een garantie voor meer dan 500.000 kilometer kilometers.
- Beste moderne VW Crafter dieselmotor:
De VW Crafter 2.0 TDI met 140 pk (Generatie II) biedt de beste balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid van het huidige modellengamma met state-of-the-art uitlaattechnologie.
- Beste VW Crafter voor stadsverkeer:
De VW e-Crafter met 136 pk elektromotor is ideaal voor emissievrije leveringen in de binnenstad, maar is vanwege zijn beperkte actieradius alleen geschikt voor speciale toepassingen.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW Crafter generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering rechtstreeks aan zakelijke en particuliere klanten.