Honda Accord motoren
De Honda Accord heeft zich sinds zijn introductie in 1976 gevestigd als een van de meest succesvolle middelgrote auto's ter wereld, met een indrukwekkende reeks Honda Accord motoren over tien generaties. Elke generatie heeft innovatieve technologieën en verschillende sterke punten gebracht, waarbij Honda voortdurend de balans tussen betrouwbaarheid, efficiëntie en prestaties heeft geperfectioneerd.
Honda Accord motoren: Historische generaties I-IV (1976-1997)
De eerste vier Honda Accord generaties legden de basis voor Honda's reputatie als fabrikant van duurzame en betrouwbare motoren. Bij goed onderhoud haalden deze vroege Honda Accord motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer - een uitzonderlijk aantal kilometers voor die tijd. Grote reparaties waren pas nodig na 250.000 tot 300.000 kilometer, meestal beperkt tot kleppen stellen en distributieriem vervangen. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 2,2-liter VTEC van de vierde generatie (1990-1997), die Honda's revolutionaire VTEC-technologie voor het eerst in de middenklasse introduceerde. Deze historische Honda Accord-motoren werden gekenmerkt door eenvoudig onderhoud, hoge materiaalkwaliteit en innovatieve ontwerpoplossingen die van Honda de maatstaf maakten voor betrouwbaarheid in de middelgrote klasse.
Honda Accord benzinemotoren: Historische generaties I-IV (1976-1997)
De vroege Honda Accord benzinemotoren begonnen met de 1,6-liter CVCC-motor (68 pk) in de eerste generatie, die al blijk gaf van Honda's pionierswerk op het gebied van motoren met een lage uitstoot. De tweede generatie (1981-1985) introduceerde de verbeterde 1,8-liter EK-motor met 86 pk, terwijl de derde generatie (1985-1989) de sprong maakte naar hogere prestatieklassen met 2,0-liter motoren (98-130 pk). De doorbraak kwam met de vierde generatie (1990-1997) en de legendarische F22A VTEC motor met een cilinderinhoud van 2,2 liter en 150 pk. Deze Honda Accord VTEC-motoren brachten een revolutie in de industrie teweeg door hun vermogen om zowel zuinig te zijn bij gedeeltelijk gasgeven als krachtig bij hoge toerentallen. Typische problemen bleven beperkt tot kleppen stellen om de 60.000 km en af en toe een breuk in de distributieriem door verwaarloosd onderhoud - verder bleken deze Honda Accord motoren vrijwel onverwoestbaar.
Honda Accord dieselmotoren: Historische generaties I-IV (1976-1997)
Honda bood geen dieselmotoren aan in de historische generaties, omdat het bedrijf zich volledig richtte op het optimaliseren van zijn benzinemotoren. Deze strategie bleek de juiste, want zo kon Honda de VTEC-technologie perfectioneren.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.6 CVCC (Gen I) |
68 PK |
7,5-8,5 l/100km |
Klepafstelling, carburateur |
Goed |
1.8 EK (Gen II) |
86 PK |
7,0-8,0 l/100km |
Tandriem, klepspeling |
Zeer goed |
2.0 A20A (Gen III) |
98-130 PK |
7,5-9,0 l/100km |
Af en toe olieverbruik |
Zeer goed |
2.2 F22A VTEC (Gen IV) |
150 PK |
8,0-9,5 l/100km |
Kleppen stellen, distributieriem |
Zeer goed |
Honda Accord motoren: Generatie V (1993-1997)

De vijfde Honda Accord generatie markeerde de overgang naar modernere ontwerpen en vestigde Honda definitief als een premium middenklasse fabrikant. Bij goed onderhoud haalden deze Honda Accord motoren kilometerstanden van 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de VTEC varianten bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal pas na 200.000 tot 250.000 kilometer nodig, voornamelijk voor het vervangen van de distributieriem en de waterpomp. De beste motor van deze generatie was de 2,2-liter VTEC met 147 pk, die de perfecte balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook verbeterde materialen en preciezere fabricagetoleranties, waardoor de nu al legendarische betrouwbaarheid van Honda nog verder werd verbeterd.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie V (1993-1997)
Het aanbod Honda Accord benzinemotoren bestond uit de beproefde 2,0-liter F20A4 met 131 pk als basismotor en de geavanceerde 2,2-liter F22B VTEC met 147 pk als topmodel. De Honda Accord 2.2 VTEC werd de referentiemotor van deze generatie en bood niet alleen indrukwekkende prestaties, maar ook een uitzonderlijke duurzaamheid. Deze Honda Accord VTEC-motoren werden gekenmerkt door hun karakteristieke tweetraps karakter: zuinig en verfijnd tot 4.500 tpm, daarna explosief krachtig tot de toerentalgrens bij 7.200 tpm. Typische problemen bleven beperkt tot gepland onderhoud zoals het vervangen van de distributieriem elke 100.000 kilometer en het af en toe bijstellen van de kleppen. De Honda Accord 2.0-liter zonder VTEC bleek bijzonder onderhoudsarm, maar haalde niet de rijprestaties van de VTEC-motor.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie V (1993-1997)
Honda zag ook in de vijfde generatie af van dieselmotoren en bleef zich concentreren op het perfectioneren van de benzinemotoren met VTEC-technologie.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
2.0 F20A4 |
131 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Zeer weinig onderhoud |
Zeer goed |
2.2 F22B VTEC |
147 PK |
8,2-9,0 l/100km |
Tandriem elke 100.000 km |
Zeer goed |
Honda Accord motoren: Generatie VI (1998-2002)

De zesde Honda Accord generatie bracht een complete herontwikkeling van het motorengamma en introduceerde voor het eerst moderne directe injectie. Deze Honda Accord motoren haalden typische kilometerstanden van 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de VTEC varianten de kroon op de levensduur bleven spannen. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, voornamelijk vanwege de complexere elektronica en injectiesystemen. Het absolute hoogtepunt was de 3,0-liter V6 VTEC met 200 pk, die voor het eerst V6-kracht naar de Honda Accord bracht en verrassend betrouwbaar bleef. Deze generatie markeerde ook het begin van Honda's experimenten met alternatieve brandstoffen en hybride technologie, die in latere generaties in serieproductie zouden gaan.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie VI (1998-2002)
Het motorengamma van de Honda Accord werd fundamenteel herzien en omvatte de 2,0-liter F20B6 met 147 pk, de 2,3-liter F23A met 150 pk en, als klap op de vuurpijl, de 3,0-liter J30A V6 met 200 pk. De Honda Accord 2,3-liter VTEC vestigde zich als de meest betrouwbare motor van deze generatie en bood een perfecte balans tussen prestaties, brandstofverbruik en duurzaamheid. Deze Honda Accord VTEC-motoren waren voorzien van verbeterde materialen en preciezere fabricagetoleranties, waardoor de kilometrage nog verder toenam. De Honda Accord V6 was technisch indrukwekkend, maar had af en toe problemen met de complexere kleptiming en hogere onderhoudskosten. Alle Honda Accord motoren van deze generatie profiteerden van verbeterde elektronica en preciezere brandstofinspuiting, waardoor zowel de prestaties als de efficiëntie toenamen.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie VI (1998-2002)
Honda introduceerde voor het eerst een dieselmotor: de 2,0-liter N22A1 met 105 pk. Deze Honda Accord diesel was speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en bood solide prestaties met een laag brandstofverbruik, maar haalde niet de betrouwbaarheidsnormen van de benzinemotoren.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
2.0 F20B6 |
147 PK |
7,5-8,2 l/100km |
Af en toe problemen met brandstofinjectie |
Goed |
2.3 F23A VTEC |
150 PK |
8,0-8,8 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
3.0 J30A V6 |
200 PK |
9,5-10,5 l/100km |
Complexe klepregeling |
Goed |
2.0 N22A1 Diesel |
105 PK |
5,8-6,5 l/100km |
Injectiepomp, gloeibougies |
Gemiddeld |
Honda Accord Motoren: Generatie VII (2003-2007)

De zevende generatie Honda Accord stelde nieuwe normen op het gebied van prestaties en technologie, met behoud van de bewezen betrouwbaarheid van Honda. Deze Honda Accord motoren haalden kilometerstanden van 280.000 tot 380.000 kilometer, waarbij de i-VTEC technologie voor een nog betere efficiëntie zorgde. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 160.000 en 200.000 kilometer, meestal door complexere elektronica en uitlaatgasnabehandeling. De topmotor van deze generatie was de 3,0-liter V6 i-VTEC met 258 pk, die sportieve prestaties combineerde met verrassende betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook het eerste hybride systeem in de Honda Accord, hoewel het nog niet de marktrijpheid van latere systemen bereikte.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie VII (2003-2007)
Honda Accord benzinemotoren waren onder andere de 2,0-liter K20A6 i-VTEC met 155 pk, de 2,4-liter K24A met 190 pk en de krachtige 3,0-liter J30A5 V6 i-VTEC met 258 pk. De Honda Accord 2,4-liter i-VTEC werd de populairste motor van deze generatie en bood een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. Deze Honda Accord i-VTEC motoren waren voorzien van continu variabele kleptiming, die zowel de efficiëntie als het vermogen optimaliseerde. De Honda Accord V6 was de krachtigste motor die ooit in een Accord is gemonteerd, maar had af en toe problemen met de complexe kleptiming en verhoogde onderhoudsvereisten. Typische problemen beperkten zich tot incidentele defecten aan de bobine en slijtage van de klepbedieningselementen na veel gereden kilometers.
Honda Accord Hybride Aandrijving: Generatie VII (2003-2007)
Honda introduceerde het eerste hybride systeem dat de 3,0-liter V6 combineerde met een elektromotor en een systeemvermogen van 255 pk bood. Dit Honda Accord Hybrid systeem was echter complex en niet volledig ontwikkeld, wat leidde tot incidentele elektronische problemen.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie VII (2003-2007)
De herziene 2,2-liter i-CTDi diesel met 140 pk bood betere prestaties en efficiëntie, maar bleef last houden van typische dieselproblemen zoals verstopping van het roetfilter en problemen met de brandstofinspuiting.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
2.0 K20A6 i-VTEC |
155 PK |
7,2-8,0 l/100km |
Bobines, klepbediening |
Goed |
2.4 K24A i-VTEC |
190 PK |
8,0-8,8 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
3.0 J30A5 V6 i-VTEC |
258 PK |
9,8-11,2 l/100km |
Complex onderhoud |
Goed |
3.0 V6 Hybride |
255 PK |
6,8-7,5 l/100km |
Elektronica problemen |
Gemiddeld |
2.2 i-CTDi Diesel |
140 PK |
5,5-6,2 l/100km |
DPF problemen, injectie |
Matig |
Honda Accord motoren: Generatie VIII (2008-2012)

De achtste Honda Accord generatie bracht een verdere evolutionaire fase van de bewezen i-VTEC technologie en vestigde Honda als pionier in efficiënte motoren voor grote volumes. Deze Honda Accord motoren haalden doorgaans kilometerstanden van 270.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2,4-liter varianten bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 180.000 kilometer, voornamelijk vanwege de complexere uitlaatgasnabehandeling en elektronische systemen. De beste motor van deze generatie was de 2,4-liter K24Z3 i-VTEC met 201 pk, die de perfecte balans bood tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. Bij deze generatie werden de V6-motoren vervangen door geoptimaliseerde viercilinders en werden geavanceerde start-stopsystemen geïntroduceerd.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie VIII (2008-2012)
Het motoraanbod van de Honda Accord concentreerde zich op twee geavanceerde viercilindermotoren: de 2,0-liter R20A3 i-VTEC met 156 pk en de 2,4-liter K24Z3 i-VTEC met 201 pk. De Honda Accord 2,4-liter vestigde zich als de meest betrouwbare motor van deze generatie en bood indrukwekkende rijprestaties bij een matig brandstofverbruik. Deze Honda Accord i-VTEC-motoren hadden een geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie en verbeterde materialen, wat zowel de efficiëntie als de duurzaamheid ten goede kwam. De Honda Accord 2.0-liter was ontworpen als instapmotor, maar bood toch voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Typische problemen bleven beperkt tot af en toe een defecte bobine en slijtage van de VTC-actuators na veel kilometers, verder bleken deze Honda Accord motoren uitzonderlijk onderhoudsarm.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie VIII (2008-2012)
Honda introduceerde de moderne 2,2-liter i-DTEC diesel met 150 pk, die aanzienlijk betrouwbaarder was dan zijn voorgangers en voor het eerst voldeed aan de Euro 5-normen. Deze Honda Accord Diesel bood een uitstekende efficiëntie, maar bleef af en toe last houden van DPF-problemen op korte ritten.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
2.0 R20A3 i-VTEC |
156 PK |
7,0-7,8 l/100km |
VTC-actuators, bobines |
Goed |
2.4 K24Z3 i-VTEC |
201 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Uitzonderlijk betrouwbaar |
Zeer goed |
2.2 i-DTEC Diesel |
150 PK |
5,2-5,8 l/100km |
DPF voor korte ritten |
Goed |
Honda Accord motoren: Generatie IX (2013-2017)

De negende generatie Honda Accord markeerde de overgang naar zeer efficiënte motoren met directe inspuiting en Earth Dreams-technologie. Deze Honda Accord motoren haalden kilometerstanden van 250.000 tot 320.000 kilometer, waarbij de CVT transmissies af en toe eerder problemen veroorzaakten dan de motoren. Grote reparaties aan de motor waren meestal nodig tussen 140.000 en 170.000 kilometer, meestal vanwege de complexere directe injectie en turbo's. De topmotor van deze generatie was de 2,4-liter K24W1 i-VTEC met 185 pk, die aanzienlijk zuiniger was ondanks dat hij minder vermogen had dan zijn voorganger. Deze generatie introduceerde ook Honda's eerste turbomotoren in de Accord en vestigde het hybride systeem als volwaardig alternatief voor conventionele aandrijflijnen.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie IX (2013-2017)
Het aanbod Honda Accord benzinemotoren omvatte de 2,4-liter K24W1 i-VTEC met 185 pk als hoofdmotor en de 1,5-liter L15B7 Turbo met 173 pk als innovatief alternatief. De Honda Accord 2,4-liter i-VTEC ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie, hoewel hij af en toe last had van klepverkalking als gevolg van de directe inspuiting. Deze Honda Accord Earth Dreams motoren waren voorzien van geavanceerde technologieën zoals variabele compressieverhoudingen en geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie. De Honda Accord 1.5 Turbo was technisch indrukwekkend, maar vertoonde typische turboproblemen zoals een verhoogd olieverbruik en af en toe vervuiling van de intercooler. Beide motoren profiteerden van verbeterde elektronica en preciezere brandstofinspuiting, waardoor de efficiëntie aanzienlijk toenam.
Honda Accord Hybrid Aandrijving: Generatie IX (2013-2017)
Het herziene Honda Accord Hybrid systeem combineerde een 2,0-liter Atkinson cycle motor met twee elektromotoren en bood 196 pk aan systeemvermogen. Dit Honda Accord Hybrid systeem was aanzienlijk geavanceerder dan zijn voorgangers en behaalde indrukwekkende verbruikscijfers van slechts 4,2 liter per 100 km.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie IX (2013-2017)
Honda zag in de meeste markten af van dieselmotoren en richtte zich in plaats daarvan op efficiënte benzinemotoren en hybride technologie.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
2.4 K24W1 i-VTEC |
185 PK |
7,2-8,0 l/100km |
Af en toe klepverkalking |
Goed |
1.5 L15B7 Turbo |
173 PK |
6,8-7,5 l/100km |
Olieverbruik, intercooler |
Gemiddeld |
2.0 Hybride |
196 PK |
4,2-4,8 l/100km |
Zeer efficiënt en betrouwbaar |
Zeer goed |
Honda Accord motoren: Generatie X (2018-heden)
De huidige Honda Accord generatie vertegenwoordigt het summum van Honda's motortechnologie en vertrouwt volledig op turbocharging en hybridisering. Deze Honda Accord motoren halen verwachte kilometerstanden van 280.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de hybride varianten bijzonder duurzaam blijken te zijn. Omdat de generatie pas sinds 2018 leverbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende betrouwbaarheidswaarden zien. De absolute topmotor is de 2,0-liter K20C4 Turbo met 252 pk, die sportieve prestaties combineert met verrassend goede efficiëntie. Deze generatie vestigt ook het i-MMD hybride systeem als een technologische doorbraak die puur elektrisch rijden in de middenklasse mogelijk maakt.
Honda Accord benzinemotoren: Generatie X (2018-heden)
Het motorengamma van de Honda Accord bestaat uit twee hypermoderne turbomotoren: de 1,5-liter L15BF Turbo met 192 pk en de krachtige 2,0-liter K20C4 Turbo met 252 pk. De Honda Accord 1.5 Turbo profileert zich als de zuinigste benzinemotor van deze generatie en biedt een uitstekende balans tussen prestaties en brandstofverbruik. Deze Honda Accord VTEC Turbo-motoren hebben de meest directe inspuiting, variabele kleptiming en geoptimaliseerde turbo's met een lage respons. De Honda Accord 2.0 Turbo is de krachtigste benzinemotor die ooit in een Accord is gemonteerd, maar vertoont af en toe de typische problemen van krachtige turbomotoren, zoals een verhoogd olieverbruik tijdens sportief rijden. Beide motoren profiteren van Honda's nieuwste VTEC turbotechnologie, die naadloos schakelt tussen efficiëntie en prestaties.
Honda Accord Hybrid Drive: Generatie X (2018-heden)
Het revolutionaire Honda Accord i-MMD Hybrid systeem combineert een 2,0-liter Atkinson cycle motor met twee krachtige elektromotoren om 215 pk systeemvermogen te leveren. Dit Honda Accord Hybrid systeem is voornamelijk elektrisch en gebruikt de benzinemotor voornamelijk als generator, wat resulteert in een uitzonderlijke efficiëntie van slechts 4,0 liter per 100 km.
Honda Accord dieselmotoren: Generatie X (2018-heden)
Honda heeft volledig afgezien van dieselmotoren en vertrouwt in plaats daarvan op een combinatie van efficiënte turbobenzinemotoren en geavanceerde hybride technologie.
Honda Accord motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.5 L15BF Turbo |
192 PK |
6,5-7,2 l/100km |
Tot nu toe zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
2.0 K20C4 Turbo |
252 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Af en toe olieverbruik |
Goed |
2.0 i-MMD Hybride |
215 PK |
4,0-4,5 l/100km |
Revolutionaire technologie |
Zeer goed |
Conclusie: De beste Honda Accord motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Honda Accord motoren gedurende meer dan vier decennia toont Honda's consistente focus op betrouwbaarheid, innovatie en efficiëntie. Terwijl de vroege VTEC-motoren indruk maakten met hun uitzonderlijke levensduur, zetten de moderne turbo- en hybride systemen nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties en brandstofverbruik. De Honda Accord motorenreeks vestigde zichzelf als de maatstaf voor betrouwbaarheid in de middenklasse en had een blijvende invloed op de hele auto-industrie.
- Beste Honda Accord benzinemotor:
De Honda Accord 2,4-liter K24Z3 i-VTEC (Generatie VIII) combineert uitzonderlijke betrouwbaarheid met solide prestaties en een matig brandstofverbruik - een motor die gemakkelijk 400.000 kilometer haalt.
- Beste Honda Accord dieselmotor:
De Honda Accord 2,2-liter i-DTEC (Generatie VIII) bood de beste combinatie van efficiëntie en betrouwbaarheid, hoewel Honda diesels nooit zo perfect heeft gemaakt als hun benzinemotoren.
- Beste Honda Accord hybride motor:
De Honda Accord 2,0-liter i-MMD Hybrid (Generatie X) met zijn revolutionaire technologie die voornamelijk elektrisch rijden mogelijk maakt en tegelijkertijd uitzonderlijke efficiëntie biedt.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Honda Accord biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.