Inhoudsopgave
Land Rover Range Rover motoren
Sinds zijn introductie in 1970 heeft de Land Rover Range Rover zich gevestigd als de belichaming van de luxe terreinauto, met een indrukwekkende reeks motoren van robuuste V8-units tot moderne hybride aandrijvingen over vijf generaties. De technologische evolutie van de Land Rover Range Rover motoren weerspiegelt de verandering van puristische terreinwagens naar zeer geavanceerde luxe SUV's.

Land Rover Range Rover historische generaties I-II (1970-2001)
De eerste twee generaties Land Rover Range Rover bepaalden meer dan drie decennia lang het imago van de Britse luxe terreinwagen en werden gekenmerkt door mechanisch robuuste maar technisch eenvoudige motoren. Bij goed onderhoud haalden de robuuste V8-motoren gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de Rover V8-motoren van eind jaren '80 als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties aan de motor en transmissie waren meestal elke 150.000 tot 200.000 kilometer nodig, voornamelijk vanwege slijtage aan de cilinderkoppakkingen en oliepompen. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 4,6-liter V8 met 225 pk van de tweede generatie (1994-2002), die kracht, betrouwbaarheid en het karakteristieke V8-geluid optimaal combineerde. Technische innovaties bleven beperkt tot de introductie van brandstofinjectie in 1986 en de automatische transmissie, terwijl de concurrentie al experimenteerde met elektronische systemen.
Land Rover Range Rover benzinemotoren: Historische generaties I-II (1970-2001)
Het assortiment benzinemotoren van de Land Rover Range Rover werd gedomineerd door Rover V8-motoren, oorspronkelijk afkomstig van Buick. Generatie I (1970-1996) begon met de 3,5-liter V8 met 132 pk, latere varianten met 3,9 liter (182 pk) en 4,2 liter (200 pk) werden toegevoegd. Generatie II (1994-2002) introduceerde de krachtigste historische motor: de 4,6-liter V8 met 225 pk. Deze Land Rover Range Rover motoren waren mechanisch robuust, maar hadden last van typische problemen uit die tijd: schade aan de cilinderkoppakking, olielekkages en een hoog brandstofverbruik van 15-18 liter per 100 km. De 4,6-liter V8 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van beide generaties, vooral de varianten die vanaf 1999 werden geproduceerd met verbeterd motormanagement.
Land Rover Range Rover dieselmotoren: Historische generaties I-II (1970-2001)
Dieselmotoren speelden een ondergeschikte rol in de eerste twee generaties. Vanaf 1986 werd een 2,5-liter turbodiesel met 113 pk aangeboden, maar deze had weinig vermogen en werd niet veel gebruikt. Pas vanaf generatie II in 1994 werd de uit BMW afkomstige 2,5-liter turbodiesel met 136 pk geïntroduceerd, die aanzienlijk verfijnder was, maar nog steeds niet de robuustheid van de V8 benzinemotoren had. Deze vroege Land Rover Range Rover diesels waren vooral gericht op Europese markten en hadden af en toe problemen met turbo's en brandstofinjectiepompen.
Land Rover Range Rover motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
3.5 V8 (Gen I) | 132 PK | 16-18 l/100km | Cilinderkoppakking, olielekkage | Goed |
3.9 V8 (Gen I) | 182 PK | 15-17 l/100km | Oliepomp, carburateur | Goed |
4.2 V8 (Gen I) | 200 PK | 15-17 l/100km | Elektronica, brandstofpomp | Gemiddeld |
4.6 V8 (Gen II) | 225 PK | 14-16 l/100km | Zeer robuust vanaf 1999 | Zeer goed |
2.5 TD (Gen I/II) | 113-136 PK | 9-11 l/100km | Turbocompressor, injectiepomp | Matig |

Land Rover Range Rover generatie III (2002-2012)
De derde Land Rover Range Rover generatie markeerde de overgang naar moderniteit en bracht zowel technische innovaties als nieuwe uitdagingen met zich mee. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde V8-benzinemotoren met goed onderhoud 250.000 tot 350.000 kilometer haalden, waren voor de nieuwe BMW-dieselmotoren tussen 180.000 en 250.000 kilometer vaak dure reparaties aan turbo's of hogedrukpompen nodig. Grote motorschade door defecte distributiekettingen in de 4,4-liter V8 was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de uit BMW afkomstige 3,6-liter TDV8 met 272 pk, die voor het eerst dieselprestaties op V8-niveau bood. De introductie van luchtvering en het Terrain Response System zorgden voor een revolutie op het terrein, maar brachten ook nieuwe problemen met zich mee.
Land Rover Range Rover benzinemotoren: Generatie III (2002-2012)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Range Rover bestond aanvankelijk uit een 4,4-liter V8 met 286 pk (BMW M62-motor) en een 4,2-liter V8 Supercharged met 396 pk. Vanaf 2005 werd de krachtigere 4,2-liter V8 Supercharged met 400 pk toegevoegd, in 2009 gevolgd door de nieuwe 5,0-liter V8 met 375 pk en de Supercharged-variant met 510 pk. Deze Land Rover Range Rover motoren hadden last van verschillende problemen: De BMW 4,4-liter V8 vertoonde zwakke plekken in de distributiekettingen en koelsystemen, terwijl de Jaguar-Land Rover 5,0-liter V8-motoren (AJ-V8) veel betrouwbaarder waren. De krachtigste Land Rover Range Rover benzinemotor was de 5.0 V8 Supercharged met 510 pk, die ondanks zijn complexiteit als zeer robuust werd beschouwd.
Land Rover Range Rover dieselmotoren: Generatie III (2002-2012)
De Land Rover Range Rover diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de BMW 3,0-liter TD6 met 177 pk, maar deze werd al snel vervangen door de krachtigere 3,6-liter TDV8 met 272 pk. De Land Rover Range Rover 3.6 TDV8 ontwikkelde zich tot de populairste motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2007 geproduceerde varianten met verbeterde emissieregeling bleken krachtig en relatief zuinig. Vanaf 2010 werd de doorontwikkelde 4,4-liter TDV8 met 313 pk geïntroduceerd. Deze Land Rover Range Rover TDV8 motoren boden een uitstekende combinatie van vermogen en koppel, maar ondervonden af en toe problemen met turbo's en het complexe emissiecontrolesysteem.
Land Rover Range Rover motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
4.4 V8 (BMW) | 286 PK | 13-15 l/100km | Distributiekettingen, koelsysteem | Matig |
4.2 V8 Supercharged | 396-400 PK | 14-16 l/100km | Supercharger, brandstofpomp | Gemiddeld |
5,0 V8 | 375 PK | 12-14 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
5.0 V8 Supercharged | 510 PK | 14-16 l/100km | Complex, maar betrouwbaar | Goed |
3.0 TD6 | 177 PK | 8-10 l/100km | Wervelkleppen, turbolader | Gemiddeld |
3.6 TDV8 | 272 PK | 9-11 l/100km | Robuust, krachtig | Zeer goed |
4.4 TDV8 | 313 PK | 9-11 l/100km | Turbolader, uitlaatgaszuivering | Goed |

Land Rover Range Rover Generatie IV (2012-2021)
De vierde generatie Land Rover Range Rover richtte zich op gewichtsreductie door middel van aluminium carrosserie en geavanceerde motortechnologie, wat resulteerde in een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 200.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de Jaguar-Land Rover V6- en V8-motoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden, alleen het complexe uitlaatgaszuiveringssysteem van de dieselmotoren zorgt af en toe voor kostbare reparaties. Het absolute hoogtepunt was de 5,0-liter V8 Supercharged met maximaal 565 pk in de SVR-versie - een technisch hoogstandje met supercharging. Hybride technologie maakte ook zijn debuut met de P400e uit 2017, die een belangrijke stap naar elektrificatie betekende.
Land Rover Range Rover benzinemotoren: Generatie IV (2012-2021)
Het benzinemotorengamma van de Land Rover Range Rover begon met de beproefde 5,0-liter V8 in verschillende vermogensniveaus van 375 tot 565 pk. Vanaf 2017 werd de nieuwe 3,0-liter V6 Supercharged met 340-380 pk toegevoegd, die op de markt werd gebracht als de P380 en P400. Deze Land Rover Range Rover V6-motoren bleken aanzienlijk zuiniger dan de V8-motoren, met slechts af en toe problemen met de supercharger. De Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged werd het vlaggenschip met vermogens tot 565 pk in de Range Rover Sport SVR, maar vertoonde af en toe de neiging om oververhit te raken bij extreem gebruik. De Ingenium viercilinder motoren (2.0 liter) met 300 pk rondden het portfolio af, maar bleken minder karaktervol.
Land Rover Range Rover dieselmotoren: Generatie IV (2012-2021)
De Land Rover Range Rover vertrouwde op moderne V6 dieselmotoren: aanvankelijk de 3,0-liter TDV6 met 258 pk, later de doorontwikkelde 3,0-liter SDV6 met 292 pk. Vanaf 2018 kwamen daar de nieuwe Ingenium dieselmotoren bij: een 2,0-liter met 240 pk en een 3,0-liter met 275 pk. De Land Rover Range Rover 3.0 SDV6 bleek de meest betrouwbare dieselmotor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 7,5-8,5 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De nieuwere Ingenium diesels vertoonden aanvankelijk problemen met AdBlue-injectie en complexe emissiecontrolesystemen.
Land Rover Range Rover Hybrid Drive: Generatie IV (2012-2021)
Vanaf 2017 werd de Land Rover Range Rover P400e aangeboden met plug-in hybride technologie. Deze combineerde een 2,0-liter Ingenium benzinemotor met een 116 pk sterke elektromotor voor 404 pk systeemvermogen. De P400e bood een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer en een aanzienlijk lager brandstofverbruik, maar ondervond af en toe problemen met het complexe accukoelings- en hoogspanningssysteem.
Land Rover Range Rover motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 Ingenium | 300 PK | 9-11 l/100km | Weinig karakter, turbo | Gemiddeld |
3.0 V6 Supercharged | 340-380 PK | 10-12 l/100km | Supercharger, zuiniger dan V8 | Goed |
5,0 V8 | 375 PK | 11-13 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
5.0 V8 Supercharged | 510-565 PK | 12-15 l/100km | Oververhitting bij extreem gebruik | Goed |
2.0 D Ingenium | 240 PK | 6,5-7,5 l/100km | AdBlue-systeem, uitlaatgaszuivering | Matig |
3.0 TDV6/SDV6 | 258-292 PK | 7,5-8,5 l/100km | Zeer robuust (SDV6) | Zeer goed |
3.0 D Ingenium | 275 PK | 7,0-8,0 l/100km | Uitlaatgasreiniging complex | Gemiddeld |
P400e Hybride | 404 PK | 2,8 l/100km + elektriciteit | Accukoeling, hoogspanningssysteem | Goed |

Land Rover Range Rover Generatie V (2022-heden)
De huidige Land Rover Range Rover generatie is volledig geëlektrificeerd en vertegenwoordigt de toekomstvisie van het Britse luxemerk. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie, de plug-in hybrides bieden tot 100 kilometer elektrisch bereik en voor het eerst is er een volledig elektrische variant. Omdat deze generatie pas sinds 2022 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien op het gebied van prestaties en efficiëntie. De topmotor is de P530 met 530 pk uit een 4,4-liter V8 met twin-turbo-oplading, die sportieve prestaties combineert met moderne technologie. Het nieuwe MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat het speciaal is ontwikkeld voor elektrificatie en verschillende aandrijfvormen.
Land Rover Range Rover mild-hybride benzinemotor: Generatie V (2022-heden)
Twee mild-hybride motoren vormen de basis van het motorengamma van de Land Rover Range Rover: de P400 met 400 pk uit een 3,0-liter zescilinder-in-lijn met elektrische supercharger en de P530 met 530 pk uit een 4,4-liter V8 twin-turbo. Beide Land Rover Range Rover motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybrid technologie met een geïntegreerde starter-generator. De Land Rover Range Rover P400 wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte met elektrische ondersteuning en is tot nu toe vrij van grote productieproblemen.
Land Rover Range Rover plug-in hybrides: Generatie V (2022-heden)
De Land Rover Range Rover P440e en P510e varianten bieden systeemvermogens van 440 en 510 pk met een elektrisch bereik tot 100 km. Deze Land Rover Range Rover motoren combineren een 3,0-liter zes-in-lijn motor met krachtige elektromotoren en een 38,2 kWh batterij. De P510e ontwikkelt zich tot een technisch hoogstandje met indrukwekkende prestaties en een hoge efficiëntie, maar is technisch zeer complex.
Land Rover Range Rover Electric Drive: Generatie V (2022-heden)
Voor het eerst in de geschiedenis van Range Rover is er een volledig elektrische variant: de Range Rover Electric met 430 pk uit twee elektromotoren en een 109 kWh batterij. De actieradius is maximaal 500 km en het voertuig biedt de volledige off-road capaciteiten van de conventionele Range Rover.
Land Rover Range Rover motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
P400 (3.0 MHEV) | 400 PK | 9,5-11,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
P530 (4.4 V8 MHEV) | 530 PK | 11,5-13,5 l/100km | Complex, maar veelbelovend | Goed |
P440e (PHEV) | 440 PK | 1,6-2,1 l/100km + elektriciteit | Complex, hoog rendement | Goed |
P510e (PHEV) | 510 PK | 1,8-2,3 l/100km + elektriciteit | Zeer complex, topprestaties | Gemiddeld |
Elektrisch | 430 PK | 26-28 kWh/100km | Nieuw, nog onbekend | Goed |

Conclusie: De beste Land Rover Range Rover motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Land Rover Range Rover motoren laat een fascinerende evolutie zien van robuuste mechanische V8 eenheden tot zeer complexe geëlektrificeerde aandrijflijnen. Terwijl de historische V8-motoren werden gekenmerkt door hun eenvoud en duurzaamheid, bieden de moderne motoren aanzienlijk meer efficiëntie en milieuvriendelijkheid. De dieselmotoren hebben zich gevestigd als een betrouwbaar alternatief voor frequente bestuurders, terwijl de nieuwe hybride en elektrische aandrijvingen de toekomst van het luxe SUV-segment bepalen.
- Beste Land Rover Range Rover benzinemotor:
De 5,0-liter V8 (Generatie III & IV) combineert het klassieke V8-karakter met moderne betrouwbaarheid en levert uitstekende prestaties voor alle toepassingen.
- Beste Land Rover Range Rover dieselmotor:
De 3,6-liter TDV8 (272 pk, Generatie III) en 3,0-liter SDV6 (292 pk, Generatie IV) bieden de beste combinatie van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid.
- Beste Land Rover Range Rover hybride motor:
De P400 mild hybrid (400 pk, Generatie V) met zijn 3,0-liter straight-six basis en elektrische ondersteuning vertegenwoordigt de optimale balans tussen prestaties en efficiëntie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Land Rover Range Rover biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering om de levensduur van deze geavanceerde voertuigen te garanderen.