Inhoudsopgave
Opel Vivaro motoren
Sinds de lancering in 2001 heeft de Opel Vivaro zich gevestigd als een betrouwbare bestelwagen in het middenklasse segment en biedt een geavanceerde reeks Opel Vivaro motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling laat de overgang zien van robuuste dieselmotoren naar moderne, geëlektrificeerde aandrijfconcepten.

Opel Vivaro motoren: Generatie I (2001-2014)
De eerste generatie Opel Vivaro werd gekenmerkt door bewezen bedrijfswagentechnologie en had robuuste, onderhoudsvriendelijke motoren. Met de juiste zorg kon je gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer afleggen, waarbij de kleinere 1.9 dTi diesels vaak zelfs 600.000 kilometer haalden zonder grote reparaties. Typische onderhoudsintervallen waren 30.000 tot 40.000 kilometer, terwijl grote reparaties meestal pas na 200.000 tot 250.000 kilometer nodig waren. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5 dTi met 135 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een gematigd brandstofverbruik optimaal combineerde. Technisch gezien waren alle Opel Vivaro motoren gebaseerd op beproefde Renault units, wat de levering van reserveonderdelen vereenvoudigde en de reparatiekosten laag hield.
Opel Vivaro dieselmotoren: Generatie I (2001-2014)
Het dieselgamma van de Opel Vivaro bestond uitsluitend uit dTi-motoren zonder roetfilter in verschillende prestatieniveaus. De instapmotor was een 1.9 dTi met 60 kW (82 pk), die werd gekenmerkt door extreme zuinigheid en duurzaamheid - ideaal voor stadsbezorgingsverkeer met lage snelheidseisen. Daarboven stond de 1.9 dTi met 74 kW (100 pk), die het beste compromis bood tussen prestaties en verbruik. De topmotor was de 2.5 dTi met 99 kW (135 pk), die ook overtuigde onder volle belasting en bij het trekken van een aanhanger. Alle motoren van de Opel Vivaro dTi hadden mechanische injectiepompen en bleken uiterst robuust bij slechte brandstof en zware bedrijfsomstandigheden. Typische zwakke punten waren alleen de gloeibougies bij frequente koude starts en incidentele problemen met de dynamo na veel kilometers.
Opel Vivaro benzinemotoren: Generatie I (2001-2014)
Benzinemotoren speelden een ondergeschikte rol in de eerste generatie Opel Vivaro. Alleen een 2,0-liter atmosferische motor met 88 kW (120 pk) was af en toe leverbaar, maar die bleek ongeschikt voor gebruik in bestelwagens. Het hoge brandstofverbruik van meer dan 12 liter per 100 kilometer en de lage trekkracht maakten het de slechtste motor van deze generatie.
Opel Vivaro motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.9 dTi | 82 PK | 6,8-7,2 l/100km | Gloeibougies bij koude start | Zeer goed |
1.9 dTi | 100 PK | 7,0-7,5 l/100km | Zeer robuust, nauwelijks problemen | Zeer goed |
2.5 dTi | 135 PK | 8,2-8,8 l/100km | Dynamo na hoge kilometerstand | Zeer goed |
2.0 benzinemotor | 120 PK | 12,0-13,5 l/100km | Hoog verbruik, slechte prestaties | Problematisch |

Opel Vivaro motoren: Generatie II (2014-2019)
De tweede generatie Opel Vivaro markeerde de overgang naar moderne Euro 6 dieselmotoren met geavanceerde uitlaatgasnabehandeling. De kilometrage daalde naar 300.000 tot 400.000 kilometer omdat de complexe technologie onderhoudsintensiever werd. Reparaties aan het roetfilter en het SCR-systeem waren al na 150.000 tot 200.000 kilometer nodig, waardoor de bedrijfskosten stegen. De beste motor was de 1.6 CDTi met 120 pk, die efficiëntie en betrouwbaarheid het beste combineerde. Technisch gezien waren de nieuwe Opel Vivaro motoren afkomstig van PSA (Peugeot-Citroën) en voorzien van moderne common-rail technologie. Voor het eerst was er ook een aardgasversie (CNG) voor milieubewuste wagenparkbeheerders, maar dit was geen succes.
Opel Vivaro dieselmotoren: Generatie II (2014-2019)
De Opel Vivaro CDTi-motoren waren gebaseerd op PSA-eenheden en waren allemaal uitgerust met roetfilters en SCR-katalysatoren. De 1.6 CDTi was verkrijgbaar in drie vermogensniveaus: 70 kW (95 pk), 88 kW (120 pk) en 103 kW (140 pk). De Opel Vivaro 1.6 CDTi met 88 kW (120 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie en bood voldoende vermogen voor de meeste toepassingen. De complexe uitlaatsystemen waren echter problematisch: verstopte roetfilters bij frequente korte ritten en defecte AdBlue inspuitkoppen zorgden voor hoge reparatiekosten. De krachtigste Opel Vivaro 1.6 CDTi met 103 kW (140 pk) was ook gevoelig voor problemen met de turbolader tijdens sportief rijden.
Opel Vivaro aardgasmotor: Generatie II (2014-2019)
Als specialiteit bood Opel een 2.0 CNG-motor met 110 kW (150 pk) die op aardgas liep. Deze Opel Vivaro CNG bleek schoon en zuinig, maar leed onder een korte actieradius en een gebrek aan tankstations. De technologie was in principe betrouwbaar, maar het complexe gassysteem zorgde af en toe voor problemen.
Opel Vivaro motor | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 CDTi | 95 PK | 5,8-6,4 l/100km | Deeltjesfilter voor korte ritten | Goed |
1.6 CDTi | 120 PK | 6,2-6,8 l/100km | Zeer evenwichtig, weinig problemen | Zeer goed |
1.6 CDTi | 140 PK | 6,8-7,4 l/100km | Turbocompressor, AdBlue-systeem | Gemiddeld |
2.0 CNG | 150 PK | 7,2-8,0 kg/100km | Lage actieradius, gassysteem | Matig |

Opel Vivaro motoren: Generatie III (2019-heden)
De huidige generatie Opel Vivaro vertegenwoordigt de overgang naar elektromobiliteit en biedt voor het eerst een volledig elektrische aandrijving naast moderne dieselmotoren. De dieselmotoren halen bij goed onderhoud 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2,0-liter motoren robuuster zijn dan de kleinere 1,5-liter motoren. De onderhoudsintervallen zijn 30.000 kilometer, grote reparaties aan het uitlaatsysteem moeten na 120.000 tot 180.000 kilometer worden uitgevoerd. De topmotor is de Opel Vivaro-e met 100 kW (136 pk) elektrisch vermogen, die onderhoudsarm en lokaal emissievrij is. Technisch gezien zijn de dieselmotoren gebaseerd op de nieuwste generatie PSA-motoren met verbeterde uitlaatgasnabehandeling, terwijl de elektrische aandrijving gebaseerd is op bewezen Stellantis-technologie.
Opel Vivaro dieselmotoren: Generatie III (2019-heden)
Het dieselgamma van de Opel Vivaro omvat moderne 1.5 BlueHDi-motoren met 75 kW (102 pk) en 96 kW (130 pk), evenals een 2.0 BlueHDi met 130 kW (177 pk). De Opel Vivaro 1.5 BlueHDi met 96 kW (130 pk) wordt beschouwd als de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie en biedt goede rijprestaties bij een matig brandstofverbruik. Alle motoren zijn uitgerust met moderne SCR-technologie met AdBlue-injectie en roetfilters. De zwakke punten zijn nog steeds de uitlaatsystemen: verstopte roetfilters bij het rijden van korte afstanden en defecte AdBlue-pompen na ongeveer 100.000 kilometer. De grote 2.0 BlueHDi blijkt robuuster, maar is beduidend dorstiger en is alleen verkrijgbaar in de versie met lange wielbasis.
Opel Vivaro elektrische aandrijving: Generatie III (2019-heden)
De Opel Vivaro-e markeert de intrede in elektromobiliteit en is verkrijgbaar met twee batterijcapaciteiten: 50 kWh (230 km actieradius) en 75 kWh (330 km actieradius). De elektromotor levert 100 kW (136 pk) en biedt meteen het volle koppel van 260 Nm. De Opel Vivaro-e blijkt onderhoudsarm en betrouwbaar te zijn, alleen de accukoeling en laadtechniek kunnen af en toe voor problemen zorgen. De actieradius is voldoende voor in de stad, maar daalt aanzienlijk als je op de snelweg rijdt.
Motor Opel Vivaro | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 BlueHDi | 102 PK | 5,9-6,5 l/100km | Roetfilter, AdBlue systeem | Goed |
1.5 BlueHDi | 130 PK | 6,4-7,0 l/100km | Evenwichtig, matige problemen | Zeer goed |
2.0 BlueHDi | 177 PK | 7,8-8,4 l/100km | Robuust, maar dorstig | Goed |
Vivaro-e 50 kWh | 136 PK | 24-28 kWh/100km | Accukoeling, korte actieradius | Goed |
Vivaro-e 75 kWh | 136 PK | 26-30 kWh/100km | Oplaadtechnologie, hoge aanschafprijs | Goed |

Conclusie: De beste Opel Vivaro motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Opel Vivaro laat de typische verandering in moderne bedrijfswagens zien: terwijl de eerste generatie indruk maakte met zijn extreme robuustheid, brachten de volgende generaties meer efficiëntie, maar ook een grotere complexiteit. De elektrificatie van de derde generatie opent nieuwe mogelijkheden voor milieubewuste wagenparkbeheerders, maar vereist een aangepaste inzetplanning.
- Beste Opel Vivaro dieselmotor:
De 1.9 dTi met 100 pk (Generatie I) combineert extreme duurzaamheid met lage bedrijfskosten en is ideaal voor frequente bestuurders met hoge kilometrage-eisen.
- Beste moderne Opel Vivaro dieselmotor:
De 1.5 BlueHDi met 130 pk (Generatie III) biedt de beste combinatie van efficiëntie, prestaties en milieuvriendelijkheid met acceptabele onderhoudskosten.
- Beste Opel Vivaro elektrische aandrijving:
De Vivaro-e met 75 kWh batterij en 330 km actieradius is ideaal voor stadslogistiek en regionaal transport met voorspelbare routes.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Opel Vivaro biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.