Inhoudsopgave
Fiat Doblo motoren
Sinds de marktintroductie in 2001 heeft de Fiat Doblo zich gevestigd als een veelzijdige stationcar met hoog dak en biedt een breed scala aan Fiat Doblo-motoren voor een breed scala aan toepassingen in drie generaties. De technische ontwikkeling weerspiegelt Fiat's verschuiving van eenvoudige, robuuste bedrijfswagenmotoren naar moderne, efficiënte aandrijfsystemen.

Fiat Doblo generatie I (2001-2010)
De eerste generatie van de Fiat Doblo werd gekenmerkt door eenvoudige, robuuste technologie en ongecompliceerde motoren die speciaal waren ontworpen voor zwaar gebruik in bedrijfswagens. Bij goed onderhoud haalde de kilometerstand regelmatig 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren aanzienlijk duurzamer waren dan de benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan de koppeling, de turbocompressor of het injectiesysteem. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 JTD met 105 pk - een Multijet diesel die betrouwbaarheid combineerde met acceptabele prestaties. Technisch gezien hadden deze vroege Fiat Doblo motoren nog steeds een zeer conventioneel ontwerp, wat reparaties vereenvoudigde maar ook resulteerde in een hoger brandstofverbruik. In een marktvergelijking positioneerde de Doblo zich als een goedkoop alternatief voor Duitse concurrenten zoals de VW Caddy.
Fiat Doblo benzinemotoren: Generatie I (2001-2010)
Het Fiat Doblo benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit de beproefde 1,2-liter motor met 65 pk en de krachtigere 1,6-liter motor met 103 pk. De Fiat Doblo 1.2 8V was bedoeld als basisuitrusting en bleek erg zuinig, maar ondergemotoriseerd voor zware ladingen. Zijn kracht lag in het eenvoudige onderhoud en de lage gebruikskosten. De Fiat Doblo 1.6 16V bood aanzienlijk meer vermogen en was beter geschikt voor snelwegrijden, maar had de neiging om na 100.000 kilometer meer olie te verbruiken. Beide motoren hadden conventionele inlaatspruitstukinspuiting en werden beschouwd als onderhoudsarm, maar hadden last van typische ouderdomsverschijnselen zoals lekkende kleppendekselpakkingen en versleten bobines.
Fiat Doblo dieselmotoren: Generatie I (2001-2010)
De 1.3 Multijet met 70 pk domineerde het dieselgamma van de Fiat Doblo als instapmotor, gekenmerkt door een laag verbruik en hoge betrouwbaarheid. De Fiat Doblo 1.9 JTD was in eerste instantie verkrijgbaar met 100 pk, later kwam daar een krachtigere versie met 105 pk bij. Deze Fiat Doblo JTD motoren werden beschouwd als de beste van de eerste generatie - ze boden voldoende koppel voor zware ladingen en haalden een brandstofverbruik van slechts 5,5-6,2 liter per 100 km. De 1.9 JTD met common-rail injectie bleek bijzonder duurzaam te zijn, waarbij alleen de turbolader af en toe een revisie nodig had na 180.000-220.000 kilometer. De vroege 1.9 JTD zonder roetfilter was daarentegen problematisch en had de neiging om roet te produceren in stadsverkeer.
Fiat Doblo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V | 65 PK | 6,8-7,5 l/100km | Te weinig vermogen, kleppendekselpakking | Gemiddeld |
1,6 16V | 103 PK | 7,2-8,1 l/100km | Olieverbruik, bobines | Goed |
1.3 Multijet | 70 PK | 5,0-5,8 l/100km | Zeer zuinig, maar zwak | Goed |
1.9 JTD | 100-105 PK | 5,5-6,2 l/100km | Turbocompressor na 200.000 km | Zeer goed |

Fiat Doblo Generatie II (2010-2022)
De tweede generatie van de Fiat Doblo betekende een belangrijke technologische sprong met moderne Multijet diesels en herziene benzinemotoren. De betrouwbaarheid bleef op een hoog niveau met verwachte kilometrages van 280.000 tot 400.000 kilometer voor de dieselvarianten. Groot onderhoud was meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, voornamelijk aan het uitlaatgasrecirculatiesysteem of het roetfilter. De uitmuntende motor van deze generatie was de 1.6 Multijet met 105 pk - een perfect afgestelde diesel met een laag brandstofverbruik en een hoge betrouwbaarheid op lange termijn. Er werden technische innovaties geïntroduceerd zoals start-stopsystemen en moderne uitlaatgasnabehandeling, die de complexiteit verhoogden maar ook de efficiëntie verbeterden. Vergeleken met concurrenten als de Peugeot Partner of Citroën Berlingo bleef de Fiat Doblo de beste prijs-prestatieverhouding bieden.
Fiat Doblo benzinemotoren: Generatie II (2010-2022)
Het Fiat Doblo benzinemotorengamma werd fundamenteel herzien en bestond voornamelijk uit de 1,4-liter motor in verschillende configuratieniveaus. De Fiat Doblo 1.4 8V met 95 pk diende als basismotor en bleek aanzienlijk verfijnder dan zijn voorganger. Meer vermogen werd geleverd door de Fiat Doblo 1.4 T-Jet met 120 pk, die een turbo had en sportievere prestaties bood. Deze Fiat Doblo turbobenzinemotoren hadden echter af en toe problemen met de distributieketting na 80.000-120.000 kilometer en waren gevoelig voor verkooksing in het inlaatkanaal. Beide motoren hadden moderne meerpuntsinspuiting en voldeden aan de Euro 5-norm, maar bleven de minder populaire keuze in vergelijking met de dieselvarianten.
Fiat Doblo dieselmotoren: Generatie II (2010-2022)
De Fiat Doblo 1.3 Multijet werd in herziene vorm aangeboden met 90 pk en werd beschouwd als een zuinige instapdiesel met een brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. De Fiat Doblo 1.6 Multijet domineerde het aanbod met vermogens van 90 pk en 105 pk - beide varianten bleken uiterst betrouwbaar en zuinig. Voor zware ladingen was er de Fiat Doblo 2.0 Multijet met 135 pk, die veel koppel had maar minder vaak werd gekozen. Alle motoren van de Fiat Doblo Multijet hadden moderne common-rail technologie van de derde generatie met roetfilters en voldeden minimaal aan de Euro 5-normen. De 1.6 Multijet met 105 pk ontwikkelde zich tot de bestseller en meest betrouwbare motor van de hele generatie - hij combineerde een laag verbruik, hoge kilometrage en gematigde aanschafkosten optimaal.
Fiat Doblo op aardgas: Generatie II (2010-2022)
Bijzonder was de Fiat Doblo Natural Power met een 1,4-liter aardgasmotor en 120 pk. Deze Fiat Doblo CNG-motor bood zeer lage bedrijfskosten en schone emissies, maar was alleen regionaal succesvol vanwege de beperkte infrastructuur van tankstations. De technologie bleek betrouwbaar, alleen het gassysteem vereiste speciaal onderhoud.
Fiat Doblo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V | 95 PK | 6,5-7,2 l/100km | Verfijnder dan zijn voorganger | Goed |
1.4 T-Jet | 120 PK | 7,1-7,8 l/100km | Distributieketting, verkooksing | Gemiddeld |
1.3 Multijet | 90 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer zuinig | Zeer goed |
1.6 Multijet | 90-105 PK | 4,5-5,2 l/100km | Buitengewoon betrouwbaar | Zeer goed |
2.0 Multijet | 135 PK | 5,8-6,5 l/100km | Zelden gekozen | Goed |
1.4 Natuurlijk vermogen | 120 PK | 3,9 kg/100km | Beperkt aantal tankstations | Goed |

Fiat Doblo generatie III (2022-heden)
De huidige generatie Fiat Doblo is gebaseerd op het Stellantis EMP2 platform en deelt zijn technologie met Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Deze samenwerking heeft geresulteerd in aanzienlijk modernere en efficiëntere motoren die ontworpen zijn om meer dan 300.000 kilometer mee te gaan. Omdat deze generatie pas sinds 2022 beschikbaar is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste bevindingen zijn veelbelovend. De topmotor is de 1.5 BlueHDi met 130 pk, die ultramoderne uitlaattechnologie combineert met een hoge efficiëntie. Alle motoren van de Fiat Doblo voldoen minimaal aan de Euro 6d norm en hebben een automatisch start-stopsysteem. Voor het eerst is er ook een volledig elektrische versie (E-Doblo) beschikbaar, die de toekomst van de modelserie kenmerkt. In een marktvergelijking biedt de nieuwe Doblo eindelijk concurrerende technologie op gelijke voet met zijn Franse zustermodellen.
Fiat Doblo benzinemotoren: Generatie III (2022-heden)
Het Fiat Doblo benzinemotorengamma bestaat uitsluitend uit de moderne 1.2 PureTech-Turbo met 110 pk. Deze Fiat Doblo driecilinder turbo is gebaseerd op Peugeot-technologie en biedt aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorgangers, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik daalt. De motor heeft directe inspuiting, variabele klepregeling en is geoptimaliseerd voor gebruik met E10-brandstof. De eerste ervaringen laten zien dat hij soepel loopt ondanks de driecilinderconfiguratie en goede prestaties levert, zelfs als hij beladen is.
Fiat Doblo dieselmotoren: Generatie III (2022-heden)
De Fiat Doblo 1.5 BlueHDi is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus met 100 pk en 130 pk en vertegenwoordigt de nieuwste dieseltechnologie van Stellantis. Deze Fiat Doblo BlueHDi motoren zijn uitgerust met SCR-katalysatoren met AdBlue-injectie en de nieuwste generatie roetfilters. De 1.5 BlueHDi met 130 pk is een technisch hoogstandje met een brandstofverbruik van slechts 4,1-4,6 liter per 100 km en wordt de beste diesel in het gamma. Beide varianten voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm en bieden een hoog koppel, zelfs bij lage toerentallen.
Fiat Doblo met elektrische aandrijving: Generatie III (2022-heden)
De Fiat E-Doblo markeert de intrede in elektromobiliteit met een 136 pk sterke elektromotor en 50 kWh accu voor een actieradius tot 280 km. Deze elektrische aandrijving van de Fiat Doblo biedt direct koppel en een vrijwel stille werking, maar is aanzienlijk duurder in aanschaf. De laadcapaciteit is tot 100 kW DC snelladen.
Fiat Doblo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 110 PK | 5,8-6,4 l/100km | Nog geen ervaring op lange termijn | Goed |
1.5 BlueHDi | 100 PK | 4,3-4,8 l/100km | Moderne technologie | Zeer goed |
1.5 BlueHDi | 130 PK | 4,1-4,6 l/100km | Topdiesel in de serie | Zeer goed |
Elektrische motor | 136 PK | 19,5 kWh/100km | Hoge aankoopprijs | Goed |

Conclusie: De beste Fiat Doblo motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Fiat Doblo motoren laat een continue verbetering zien van eenvoudige, robuuste technologie naar moderne, efficiënte aandrijvingen. Terwijl de eerste twee generaties vooral werden gekenmerkt door betrouwbaarheid en lage bedrijfskosten, biedt de huidige generatie eindelijk technisch concurrerende oplossingen. De dieselmotoren zijn door alle generaties heen de eerste keuze gebleven voor frequente bestuurders en commerciële gebruikers.
- Beste Fiat Doblo benzinemotor:
De Fiat Doblo 1.2 PureTech (110 pk, Generatie III) combineert moderne turbotechnologie met een laag brandstofverbruik en is de eerste benzinemotor in het gamma die echt het aanbevelen waard is.
- Beste Fiat Doblo dieselmotor:
De Fiat Doblo 1.5 BlueHDi (130 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van prestaties, brandstofverbruik en moderne uitlaattechnologie, gevolgd door de beproefde en geteste tweede generatie 1.6 Multijet.
- Beste Fiat Doblo met elektrische aandrijving:
De Fiat E-Doblo (136 pk, Generatie III), de enige elektrische variant, maakt indruk met zijn directe koppel en milieuvriendelijke werking, maar is nog steeds erg duur.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Fiat Doblo biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering tegen gunstige prijzen.