BMW 7 Reeks motoren
Sinds de introductie in 1977 heeft de BMW 7 Reeks zich ontwikkeld tot de topklasse van de Beierse luxelimousines, met een uitzonderlijk gevarieerd aanbod van BMW 7 Reeks motoren over zes generaties. Van de klassieke atmosferische motoren uit de beginjaren tot de ultramoderne plug-in hybrides van vandaag: elke generatie weerspiegelt de technologische vooruitgang en de toenemende vraag naar luxe, prestaties en efficiëntie.
BMW 7 Reeks motoren: Historische generaties I-III (1977-2001)

De eerste drie BMW 7 Reeks generaties (E23, E32, E38) legden de basis voor de reputatie van de reeks als technologische pionier in het luxesegment. Deze historische BMW 7 Serie motoren bereikten met goed onderhoud doorgaans 250.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de zescilinder dieselmotoren van de E38 generatie als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, vooral bij de vroege V8-motoren met hun gevoelige Nikasil-coatings. Het absolute hoogtepunt van dit tijdperk was de M62B44 V8 met 286 pk van de E38-generatie, die vermogen, soepele loop en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Deze generaties introduceerden baanbrekende technologieën zoals de eerste in serie geproduceerde V12 motor (E32) en het revolutionaire iDrive systeem.
BMW 7 Reeks benzinemotoren: Historische generaties I-III (1977-2001)
De BMW 7 Serie benzinemotorreeks begon met de beproefde M30 zescilinder in verschillende cilinderinhoudsvarianten van 2,8 tot 3,5 liter (170-218 pk) in de E23 generatie. De E32-generatie introduceerde de eerste V8-motor (M60) met 286 pk in 1987 en de legendarische V12 (M70) met 300 pk in 1988. De vroege V8-motoren met Nikasil cilindercoating waren bijzonder problematisch en leidden tot motorschade wanneer zwavelhoudende brandstof werd gebruikt. De E38 generatie bracht uiteindelijk de volwassen M62 V8 motoren (286-347 pk) en de verder ontwikkelde M73 V12 (326-394 pk). De BMW 7 Serie M30B35 met 218 pk werd beschouwd als de meest betrouwbare motor van de eerste generatie, terwijl de M62B44 (286 pk) opviel als de beste V8 van het historische tijdperk.
BMW 7 Serie dieselmotoren: Historische generaties I-III (1977-2001)
BMW 7 Serie dieselmotoren werden pas aangeboden vanaf de E38 generatie (1994). De M51 zescilinder diesel met een cilinderinhoud van 2,5 liter leverde aanvankelijk 143 pk, later 163 pk. Deze BMW 7 Serie TDS motoren bleken uitzonderlijk robuust en zuinig, haalden met gemak meer dan 400.000 kilometer en werden beschouwd als de meest betrouwbare motoren uit het hele historische tijdperk. De M57 zescilinder diesel (vanaf 1998) met 193 pk zette nieuwe maatstaven op het gebied van soepelheid en prestaties.
BMW 7 Serie motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
M30B35 (E23/E32) |
218 PK |
12,5-13,5 l/100km |
Zeer robuust, alleen slijtage |
Zeer goed |
M60B40 (E32) |
286 PK |
13,5-14,5 l/100km |
Nikasil problemen |
Matig |
M70B50 (E32) |
300 PK |
16,5-18,0 l/100km |
Complex, hoog verbruik |
Gemiddeld |
M62B44 (E38) |
286 PK |
11,5-12,5 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
M73B54 (E38) |
326-394 PK |
15,0-17,0 l/100km |
Veel onderhoud |
Goed |
M51D25 TDS (E38) |
143-163 PK |
8,5-9,5 l/100km |
Extreem robuust |
Zeer goed |
M57D30 (E38) |
193 PK |
8,0-9,0 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
BMW 7 Serie motoren: Generatie IV (2001-2008)

De vierde generatie BMW 7 Serie (E65/E66) markeerde een radicaal nieuw begin met het controversiële Chris Bangle design en een compleet nieuwe elektronica-architectuur. Deze BMW 7 Serie motoren bereikten met goed onderhoud doorgaans 200.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren aanzienlijk betrouwbaarder waren dan de benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, vooral voor de complexe Valvetronic systemen en elektronische componenten. De absolute topmotor van deze generatie was de M57D30TÜ2 met 231 pk, die ondanks alle elektronische complexiteit een uitstekende betrouwbaarheid bood. Technische hoogtepunten waren het revolutionaire iDrive systeem, de Valvetronic technologie en het eerste Active Steering systeem, dat echter ook leidde tot een grotere storingsgevoeligheid.
BMW 7 Reeks benzinemotoren: Generatie IV (2001-2008)
De BMW 7 Serie benzinemotoren bestonden aanvankelijk uit de N62-V8 met 4,4 liter (333 pk) en 4,8 liter (367 pk) en de N73-V12 met 6,0 liter (445 pk). Deze BMW 7 Serie motoren hadden te kampen met typische problemen van de vroege Valvetronic generatie: defecten aan de klepliftafstelling, problemen met het koelsysteem en elektronische storingen maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De BMW 7 Serie N62B48 met 367 pk was bijzonder gevoelig voor koelvloeistofverlies en schade aan de cilinderkoppakking. Vanaf 2005 werd de herziene N62TÜ toegevoegd met verbeterde betrouwbaarheid, maar deze bleef af en toe Valvetronic problemen vertonen.
BMW 7 Serie dieselmotoren: Generatie IV (2001-2008)
De BMW 7 Serie diesels werden gedomineerd door de verder ontwikkelde M57 zescilinder motor met common-rail injectie in verschillende vermogensniveaus van 218 tot 272 pk. De BMW 7 Serie M57D30TÜ2 met 231 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie en bood een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en duurzaamheid. Deze BMW 7 Reeks diesels voldeden al aan de Euro 4 norm en boden ondanks de complexe elektronica een zeer hoge betrouwbaarheid, omdat de bewezen dieseltechnologie minder werd beïnvloed door de nieuwe elektronische systemen.
BMW 7 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Classificatie |
N62B44 |
333 PK |
12,5-13,5 l/100km |
Valvetronic, koelsysteem |
Problematisch |
N62B48 |
367 PK |
13,5-14,5 l/100km |
Verlies van koelvloeistof, cilinderkop |
Problematisch |
N73B60 |
445 PK |
15,5-17,0 l/100km |
Zeer complex, elektronische problemen |
Matig |
M57D30TÜ |
218-272 PK |
8,5-10,0 l/100km |
Zeer robuust (231 pk-variant) |
Zeer goed |
BMW 7 Serie motoren: Generatie V (2008-2015)

De vijfde generatie BMW 7 Serie (F01/F02) bracht een aanzienlijke verbetering van de betrouwbaarheid en wordt beschouwd als de meest evenwichtige generatie van de serie. Bij goed onderhoud halen de meeste BMW 7 Serie motoren van deze generatie met gemak 250.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren met maximaal 500.000 kilometer als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de vroege N63 V8 motoren blijven zwakke punten vertonen in het olieverbruik. Het absolute hoogtepunt was de N57D30O1 met 381 pk - een technisch hoogstandje met drie turbo's die zowel vermogen als efficiëntie boden. Hybride technologie werd ook voor het eerst geïntroduceerd met de ActiveHybrid 7 uit 2009.
BMW 7 Serie benzinemotoren: Generatie V (2008-2015)
De BMW 7 Serie benzinemotoren begon met de herziene N62TU-V8 (407 pk), die al snel werd vervangen door de nieuwe N63-V8 met twin-turbocharging (407-544 pk). Voor het topsegment was er de N74-V12 met 544 pk. Deze BMW 7 Serie N63 motoren bleken veel problematischer dan verwacht, met frequente meldingen van verhoogd olieverbruik door slijtagegevoelige zuigerveren en schade aan de turbocompressor. De BMW 7 Serie N63B44O0 met 407 pk ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van deze generatie, terwijl de latere N63TU (vanaf 2012) met herziene zuigers een betere betrouwbaarheid bood.
BMW 7 Serie dieselmotoren: Generatie V (2008-2015)
De BMW 7 Serie N57 zescilinder diesel werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 245 tot 381 pk. Alle BMW 7 Serie diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR katalysator en roetfilter. De BMW 7 Serie N57D30TOP met 313 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 6,8-7,5 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De tri-turbo diesel N57D30O1 met 381 pk was technisch fascinerend, maar onderhoudsintensiever.
BMW 7 Serie hybride aandrijving: Generatie V (2008-2015)
Vanaf 2009 werd de BMW 7 Serie ActiveHybrid aangeboden met een N63 V8 en elektromotor voor een systeemvermogen van 465 pk. Dit combineerde het N63 probleem met extra hybride complexiteit en werd niet als erg betrouwbaar beschouwd.
BMW 7 Serie motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
N62TU |
407 PK |
12,5-13,5 l/100km |
Valvetronic, maar beter dan voorganger |
Goed |
N63B44O0 |
407-544 PK |
11,5-13,5 l/100km |
Olieverbruik, zuigerveren, turbolader |
Problematisch |
N74B60 |
544 PK |
14,5-16,0 l/100km |
Complex, maar betrouwbaarder dan N63 |
Gemiddeld |
N57D30TOP |
245-313 PK |
6,8-7,5 l/100km |
Zeer robuust |
Zeer goed |
N57D30O1 |
381 PK |
7,2-8,0 l/100km |
Tri-Turbo complex, maar betrouwbaar |
Goed |
ActiveHybrid |
465 PK |
9,4 l/100km |
N63 problemen + hybride complexiteit |
Problematisch |
BMW 7 Serie motoren: Generatie VI (2015-2022)

De zesde generatie BMW 7 Serie (G11/G12) was volledig gericht op downsizing en elektrificatie en vertegenwoordigde BMW's visie op de toekomst van luxe sedans. Alle motoren hadden een turbo, veel met mild hybrid technologie. De BMW 7 Serie motoren van deze generatie halen gewoonlijk 300.000 tot 450.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de dieselmotoren nog steeds de hoogste kilometrage bieden. De topmotor was de N57D30O1 met 400 pk, die sportieve prestaties combineerde met een hoog rendement. Tot de technische hoogtepunten behoorden het 48-volt elektrisch boordsysteem, gebarenbediening en semi-autonome rijfuncties.
BMW 7 Serie benzinemotoren: Generatie VI (2015-2022)
De basis werd gevormd door viercilindermotoren: de B48 viercilinder met 326 pk en de B58 zescilinder met 340 pk. Beide BMW 7 Serie motoren waren voorzien van moderne twin-power turbotechnologie. De BMW 7 Serie B58B30O0 met 340 pk wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkeld tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn N63 voorgangers. Voor de hoogste eisen was er de herziene N63TU2 V8 met 530-625 pk, die echter af en toe olieverbruiksproblemen bleef vertonen.
BMW 7 Serie dieselmotoren: Generatie VI (2015-2022)
Er waren drie BMW 7 Serie dieselmotoren beschikbaar: de B47 viercilinder met 265 pk, de B57 zescilinder met 320 pk en de N57D30O1 met 400 pk. Deze BMW 7 Serie diesels zetten de traditie van betrouwbare BMW dieseltechnologie voort en werden beschouwd als de meest probleemloze motoren van de generatie.
BMW 7 Reeks plug-in hybrides: Generatie VI (2015-2022)
De BMW 7 Serie iPerformance varianten boden systeemvermogens van 326 tot 394 pk met een elektrisch bereik tot 58 km. Deze BMW 7 Serie motoren combineerden efficiëntie met hoge prestaties, maar waren technisch zeer complex.
BMW 7 Serie motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
B48B20O1 |
326 PK |
8,5-9,5 l/100km |
Viercilinder in 7 Serie ongeschikt |
Gemiddeld |
B58B30O0 |
340 PK |
8,0-9,0 l/100km |
Zeer betrouwbaar, beste benzinemotor |
Zeer goed |
N63TU2 |
530-625 PK |
10,5-12,5 l/100km |
Af en toe olieverbruik |
Goed |
B47D20O0 |
265 PK |
5,8-6,5 l/100km |
Robuust, maar viercilinder |
Goed |
B57D30O0 |
320 PK |
6,2-7,0 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
N57D30O1 |
400 PK |
6,8-7,5 l/100km |
Beste motor van de generatie |
Zeer goed |
iPerformance |
326-394 PK |
2,0-2,5 l/100km + elektriciteit |
Complex maar efficiënt |
Goed |
BMW 7 Serie motoren: Generatie VII (2022-heden)
De huidige BMW 7 Serie generatie vertrouwt volledig op elektrificatie en vertegenwoordigt BMW's radicale verschuiving naar elektromobiliteit. Naast de volledig elektrische iX7 biedt de serie uitsluitend plug-in hybrides met een elektrische actieradius tot 100 kilometer. Omdat de generatie pas sinds 2022 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de M760e xDrive met een systeemvermogen van 571 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De nieuwe 48-volt architectuur belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de belasting op de verbrandingsmotor aanzienlijk vermindert.
BMW 7 Reeks plug-in hybrides: Generatie VII (2022-heden)
Het motorengamma van de BMW 7 Serie bestaat uitsluitend uit plug-in hybrides: de 740e met 490 pk, de 750e met 490 pk en de M760e met 571 pk systeemvermogen. Alle BMW 7 Serie motoren combineren zescilinder benzinemotoren met krachtige elektromotoren en bieden een elektrische actieradius tot 100 km. De BMW 7 Serie B58 met elektrische assistentie wordt beschouwd als bijzonder evenwichtig en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij profiteert van elektrische assistentie en is tot nu toe vrij van grote productieproblemen.
BMW 7 Serie volledig elektrisch: Generatie VII (2022-heden)
De BMW iX7 met 516-650 pk biedt volledig elektrische aandrijving met een actieradius tot 600 km en zet een nieuwe standaard in het luxesegment.
BMW 7 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
740e xDrive |
490 PK |
1,3-1,8 l/100km + elektriciteit |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
750e xDrive |
490 PK |
1,3-1,8 l/100km + elektriciteit |
Zeer evenwichtig |
Zeer goed |
M760e xDrive |
571 PK |
1,5-2,0 l/100km + elektriciteit |
Sportief, maar complex |
Goed |
iX7 |
516-650 PK |
19,6-22,1 kWh/100km |
Nog geen langetermijnervaring |
Goed |
Conclusie: De beste BMW 7 Serie motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW 7 Serie motoren laat duidelijk de verandering zien van klassieke atmosferische motoren naar ultramoderne geëlektrificeerde aandrijfsystemen. Terwijl de BMW 7 Serie dieselmotoren in alle generaties uitzonderlijk betrouwbaar zijn gebleven, kampten de krachtige benzinemotoren soms met complexiteitsproblemen. De nieuwe plug-in hybride technologie van de zevende generatie belooft een mooie toekomst voor bestuurders die luxe, prestaties en efficiëntie even belangrijk vinden.
- Beste BMW 7 Serie benzinemotor:
De BMW 7 Serie B58B30O0 (340 pk, Generatie VI) combineert moderne turbotechnologie met uitstekende betrouwbaarheid en harmonieert perfect met het luxueuze karakter van de serie.
- Beste BMW 7 Serie dieselmotor:
De BMW 7 Serie N57D30O1 (381-400 pk, Generatie V & VI) biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en efficiëntie over alle generaties en wordt beschouwd als een technisch meesterwerk.
- Beste BMW 7 Serie hybride motor:
De BMW 7 Serie 750e xDrive (490 pk, Generatie VII) vertegenwoordigt met zijn hoge elektrische actieradius tot 100 km en lage brandstofverbruik de toekomst van de luxeklasse.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties BMW 7 Reeks biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.