Inhoudsopgave
Peugeot 407 motoren
De Peugeot 407 vestigde zich van 2004 tot 2010 als elegante middenklasse sedan en bood een divers Peugeot 407 motorenprogramma met beproefde benzine- en dieselmotoren. De technologische ontwikkeling weerspiegelde de focus van Peugeot op comfort en efficiëntie, waarbij vooral de HDi-dieselmotoren opvielen.

Peugeot 407 generatie I (2004-2010)
De eerste en enige generatie van de Peugeot 407 werd gekenmerkt door solide, maar niet altijd probleemloze motoren, die verschillende kilometerstanden haalden afhankelijk van onderhoud en rijstijl. De beproefde HDi-dieselmotoren haalden met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, terwijl de benzinemotoren vaak grote reparaties nodig hadden tussen 200.000 en 300.000 kilometer. Typische reparatie-intervallen voor diesels lagen tussen de 150.000 en 200.000 kilometer voor injectiepompen of turboladers, en nog eerder voor bobines of katalysatoren in benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 136 pk, die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de common-rail injectie in de diesels en het geavanceerde elektronische motormanagementsysteem, terwijl de zwakke punten vooral zaten in de complexe elektronica en, bij de benzinemotoren, in het ontstekingssysteem. In een marktvergelijking werd de 407 gepositioneerd tussen de BMW 3-serie en Audi A4, maar hij kon niet tippen aan hun kwaliteit op de lange termijn.
Peugeot 407 benzinemotoren: Generatie I (2004-2010)
Het assortiment Peugeot 407 benzinemotoren bestond uit verschillende cilinderinhoudsklassen met verschillende vermogensniveaus. Het instapmodel was een 1,8-liter viercilinder met 85 kW (116 pk), die een rotsvaste, maar weinig inspirerende motor bleek te zijn. Daarboven kwam de 2.0-liter met 103 kW (140 pk), die de beste balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid. De 2,9-liter (152 kW/207 pk) en 3,0-liter (155 kW/211 pk) V6-motoren waren krachtig, maar dorstig en gevoelig voor defecte bobines. Deze Peugeot 407-motoren hadden te kampen met typische problemen van de Franse benzinetechnologie uit die tijd: vaak defecte bobines, problemen met de katalysator en af en toe defecten aan de motorregeling. De meest problematische motor was de 3.0 V6, die ondanks goede prestaties werd gekenmerkt door een hoog brandstofverbruik en dure reparaties. De kleinere viercilindermotoren bleken veel betrouwbaarder, maar haalden zelden de kilometrage van de dieselvarianten.
Peugeot 407 dieselmotoren: Generatie I (2004-2010)
De Peugeot 407 diesels werden gedomineerd door de beproefde HDi-technologie met common-rail injectie. De instapdiesel was een 1.6 HDi met 81 kW (110 pk), die zuinig en betrouwbaar was, maar wat ondergemotoriseerd leek voor de grootte van het voertuig. De populairste motor was de 2.0 HDi in verschillende vermogensniveaus: 100 kW (136 pk) en 103 kW (140 pk). Deze Peugeot 407 HDi-motoren ontwikkelden zich tot de meest betrouwbare exemplaren in het gamma en boden een uitstekende combinatie van vermogen, zuinigheid en duurzaamheid. De topdiesel was een 2.7 HDi V6 met 150 kW (204 pk), die krachtig was maar af en toe problemen had met het complexe uitlaatgasrecirculatiesysteem. Alle dieselvarianten hadden roetfilters en voldeden aan de Euro 4-norm. De belangrijkste zwakke punten waren de hogedrukpomp (vooral als het onderhoud werd verwaarloosd) en incidentele schade aan de turbolader bij hoge kilometrages.
Peugeot 407 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 benzine | 116 PK | 7,8-8,5 l/100km | Bobines, traag | Gemiddeld |
2.0 benzine | 140 PK | 8,2-8,9 l/100km | Bobines, katalysator | Goed |
2,9 V6 | 207 PK | 10,1-11,2 l/100km | Bobines, hoog verbruik | Matig |
3,0 V6 | 211 PK | 10,5-11,8 l/100km | Bobines, elektronica, duur | Problematisch |
1.6 HDi | 110 PK | 5,2-5,8 l/100km | Enigszins zwak, verder robuust | Goed |
2.0 HDi | 136-140 PK | 5,5-6,2 l/100km | Hogedrukpomp, zeer betrouwbaar | Zeer goed |
2.7 HDi V6 | 204 PK | 6,8-7,5 l/100km | EGR-klep, complex | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Peugeot 407 motoren van alle generaties
De Peugeot 407 motoren vertoonden duidelijke verschillen tussen benzine- en dieselmotoren, waarbij de HDi dieseltechnologie als volwassen en betrouwbaar werd beschouwd. De Franse ingenieurskunst kwam vooral naar voren in de zuinige en duurzame dieselmotoren, terwijl de benzinemotoren van vrij gemiddelde kwaliteit waren. Voor liefhebbers van Franse auto's blijft de 407 met de juiste motor een interessant alternatief voor zijn Duitse rivalen.
- Beste Peugeot 407 benzinemotor:
De Peugeot 407 2.0-liter met 140 pk bood de beste balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid onder de benzinemotoren, ook al kwam hij niet in de buurt van de kwaliteit van de diesels.
- Beste Peugeot 407 dieselmotor:
De 136 pk sterke Peugeot 407 2.0 HDi bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor in het assortiment te zijn, met uitstekende kwaliteit op de lange termijn en een laag brandstofverbruik.
- Beste Peugeot 407 hybride motor:
Hybride aandrijflijnen waren niet beschikbaar op de Peugeot 407, omdat elektrificatie pas in latere generaties Peugeot zijn intrede deed.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor de Peugeot 407 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering voor alle motorvarianten.