Inhoudsopgave
Audi A1 motoren
Sinds de marktintroductie in 2010 heeft de Audi A1 zich gevestigd als een eersteklas kleine auto en biedt hij een geavanceerde reeks Audi A1-motoren, verdeeld over twee generaties. De technologische ontwikkeling van de motoren weerspiegelt Audi's vooruitgang van conventionele aandrijfsystemen naar zeer efficiënte mild-hybride systemen.

Audi A1 generatie I (2010-2018)
De eerste Audi A1 generatie was Audi's entree in het segment van premium kleine auto's en werd gekenmerkt door compacte maar duurzame motoren. Bij goed onderhoud lag het kilometrage tussen de 200.000 en 300.000 kilometer, waarbij de kleinere motoren vaak betrouwbaarder liepen dan de krachtigere varianten. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan de distributieketting, turbocompressor of koppeling. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.4 TFSI met 185 pk, die ondanks zijn compacte formaat indrukwekkende prestaties leverde en verrassend robuust bleek te zijn. Technisch gezien waren alle motoren van de Audi A1 gebaseerd op beproefde motoren van de Volkswagen Group, die echter speciaal waren getuned voor de premium kleine auto.
Audi A1 benzinemotoren: Generatie I (2010-2018)
Het benzinemotorengamma van de Audi A1 begon met de 1.2 TFSI als instapmotor met 63 kW (86 pk), die zuinig en betrouwbaar bleek te zijn, maar zijn grenzen bereikte bij het rijden op de snelweg. De populaire 1.4 TFSI was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 90 kW (122 pk) tot 136 kW (185 pk) en vormde het middelpunt van het Audi A1-motorengamma. Deze Audi A1 TFSI motoren waren gebaseerd op de EA111 unit en vertoonden typische zwakheden in de distributieketting, die tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen moest worden. De krachtigste Audi A1 benzinemotor was de 2.0 TFSI in de S1 quattro met 170 kW (231 pk), die echter onderhoudsintensiever was door zijn complexiteit en vierwielaandrijving.
Audi A1 dieselmotoren: Generatie I (2010-2018)
De Audi A1 diesels werden gedomineerd door de 1.6 TDI met vermogens variërend van 66 kW (90 pk) tot 85 kW (116 pk). Deze Audi A1 TDI was gebaseerd op de beproefde EA189-motor en werd als bijzonder zuinig beschouwd met een gemiddeld verbruik van slechts 3,8-4,2 liter per 100 kilometer. De modernere 1.4 TDI met 66 kW (90 pk) werd later toegevoegd, maar was minder wijdverspreid. De Audi A1 dieselmotoren bleken zeer betrouwbaar, maar hadden af en toe last van problemen met het roetfilter bij overwegend stadsgebruik. De 1.6 TDI met 85 kW (116 pk) ontwikkelde zich tot de beste dieselmotor van deze generatie en bood de optimale balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
Audi A1 motor | Vermogen | Verbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 TFSI | 86 PK | 5,1-5,5 l/100km | Zwak op de snelweg | Goed |
1.4 TFSI | 122-185 PK | 5,4-6,8 l/100km | Distributieketting, turbo | Gemiddeld |
2.0 TFSI quattro | 231 PK | 7,4-8,1 l/100km | Complex, veel onderhoud | Matig |
1.4 TDI | 90 PK | 3,9-4,3 l/100km | Niet gebruikelijk | Goed |
1.6 TDI | 90-116 PK | 3,8-4,2 l/100km | Partikelfilter voor korte ritten | Zeer goed |

Audi A1 generatie II (2018-heden)
De tweede Audi A1 generatie markeerde een belangrijke technologische sprong en vertrouwt volledig op moderne TFSI benzinemotoren met verbeterde efficiëntie en betrouwbaarheid. Bij goed onderhoud halen de meeste Audi A1-motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de kleinere exemplaren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden; problemen met de distributieketting kunnen alleen optreden als het onderhoud wordt verwaarloosd. Het absolute hoogtepunt is de 2.0 TFSI in de S1 met 207 pk - een technisch hoogstandje dat sportieve prestaties combineert met verrassend hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik. Voor het eerst heeft Audi volledig afgezien van dieselmotoren en gekozen voor een puur benzinemotorengamma met mild hybridetechnologie vanaf 2019.
Audi A1 benzinemotoren: Generatie II (2018-heden)
Het huidige motorengamma van de Audi A1 is uitsluitend gebaseerd op TFSI-benzinemotoren uit de EA211-familie. Het begint met de 1.0 TFSI met 70 kW (95 pk), die zuinig en betrouwbaar blijkt te zijn. De populaire 1.5 TFSI is verkrijgbaar met 110 kW (150 pk) en beschikt over cilinderuitschakeling en, vanaf 2019, 48-volt mild hybrid-technologie. Deze Audi A1 TFSI-motoren van de tweede generatie vertonen aanzienlijk minder problemen dan hun voorgangers, met slechts af en toe een zwakke klepverkalking na hoge kilometerstanden. De krachtigste Audi A1 benzinemotor is de 2.0 TFSI in de S1 met 152 kW (207 pk), die ondanks zijn compacte formaat indrukwekkende prestaties levert en verrassend robuust blijkt te zijn.
Audi A1 mild hybride technologie: Generatie II (2019-heden)
Vanaf 2019 introduceerde Audi 48-volt mild hybrid technologie in de A1, in eerste instantie in de 1.5 TFSI. Het systeem ondersteunt de verbrandingsmotor bij het wegrijden en maakt uitrollen op constante snelheid mogelijk. De Audi A1 mild hybrid verlaagt het brandstofverbruik met ongeveer 0,3-0,5 liter per 100 kilometer en verbetert het rijcomfort merkbaar. Deze technologie heeft bewezen betrouwbaar en onderhoudsarm te zijn: alleen de 48-volt accu hoeft na ongeveer 8-10 jaar te worden vervangen.
Audi A1 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.0 TFSI | 95 PK | 4,8-5,3 l/100km | Af en toe traag bij volle belasting | Zeer goed |
1.5 TFSI | 150 PK | 5,1-5,7 l/100km | Klepverkalking na hoge kilometerstand | Zeer goed |
1.5 TFSI MHEV | 150 PK | 4,9-5,4 l/100km | 48V accu na 8-10 jaar | Zeer goed |
2.0 TFSI | 207 PK | 6,4-7,1 l/100km | Sportieve opzet, robuust | Goed |

Conclusie: De beste Audi A1 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi A1 motoren laat een continue verbetering zien op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generatie nog worstelde met de typische kinderziektes van het vroege TFSI-tijdperk, maakt de tweede generatie indruk met zijn volwassen technologie en moderne mild hybride systemen. Zich concentreren op pure benzinemotoren bleek de juiste beslissing voor het segment van premium kleine auto's.
- Beste Audi A1 benzinemotor:
De Audi A1 1.5 TFSI MHEV (150 pk, generatie II) combineert moderne mild-hybrid technologie met hoge efficiëntie, uitstekende betrouwbaarheid en sportieve prestaties.
- Beste Audi A1 dieselmotor:
De Audi A1 1.6 TDI (116 pk, Generatie I) bood de beste combinatie van zuinigheid, betrouwbaarheid en dagelijkse bruikbaarheid, maar is nu alleen nog tweedehands verkrijgbaar.
- Beste Audi A1 hybride motor:
De Audi A1 1.5 TFSI MHEV (150 pk, Generatie II) biedt met zijn 48-volt mild hybrid-technologie de meest moderne en efficiënte aandrijfoplossing.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi A1 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.