Inhoudsopgave
Audi A4 B6 Avant motoren
De Audi A4 B6 Avant werd in 2001 gelanceerd als de stationwagonversie van de tweede generatie A4 en vestigde zich al snel als premium alternatief voor de BMW 3 Serie Touring en Mercedes C-Klasse Estate. Het motorenaanbod omvatte zowel zuinige TDI-dieselmotoren als krachtige V6-benzinemotoren, die door voortdurende doorontwikkeling tot 2005 technisch werden verfijnd. Deze generatie markeerde Audi's overgang naar moderne common-rail diesels en geavanceerde FSI-benzinemotoren.

Audi A4 B6 Avant motoren - eerste generatie van de stationwagon-klasse (2001-2005)
De B6-generatie van de A4 Avant werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur, met veel exemplaren die gemakkelijk 350.000 tot 400.000 kilometer bereikten. Grote reparaties vonden doorgaans pas na 200.000 tot 250.000 kilometer plaats, voornamelijk aan de turbo's van TDI-modellen of de distributiekettingen van V6-benzinemodellen. De 1.9 TDI met 130 pk werd beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie en combineerde zuinigheid en betrouwbaarheid perfect. Technische hoogtepunten waren de introductie van de Multitronic versnellingsbak en de verdere ontwikkeling van TDI-technologie met pomp-injectorinspuiting. In een marktvergelijking positioneerde de A4 B6 Avant zich als het technisch meest geavanceerde alternatief, ver voor BMW en Mercedes op het vlak van dieseltechnologie.
Audi A4 B6 Avant TDI-dieselmotoren: eerste generatie (2001-2005)
De TDI-motorenfamilie van de B6-generatie was gebaseerd op beproefde pompverstuivertechnologie en bood vier vermogensniveaus van 100 tot 163 pk. De 1.9 TDI met motorcode AVF (130 pk) bleek het hoogtepunt van de serie met een brandstofverbruik van slechts 6,2 liter per 100 kilometer en minimale problemen tot ruim boven de 300.000 kilometer. De zwakste vertegenwoordiger was de 1.9 TDI met 100 pk (motorcode AVB), die vaak overbelast werd vanwege zijn lage vermogensreserves. De 2.5 TDI V6-motoren (motorcodes AKE, BAU, BDG) leverden tussen 150 en 163 pk, maar waren gevoelig voor problemen met de turbolader en dure reparaties aan het injectiesysteem na 180.000 kilometer. Typische zwakke punten van alle TDI-varianten waren de gloeibougies na 120.000 kilometer en de injectiepompen na 250.000 kilometer, waarbij de laatste reparatiekosten van 2.000 tot 3.000 euro veroorzaakten.
Audi A4 B6 Avant benzinemotoren: eerste generatie (2001-2005)
De benzinemotoren van de B6-generatie bestonden uit zowel viercilinder- als V6-eenheden met vermogens tussen 130 en 220 pk. Het pronkstuk was de 2.0 FSI met motorcode BGB (150 pk), die een van de eerste benzinemotoren met directe inspuiting was en vandaag de dag nog steeds als betrouwbaar wordt beschouwd. De V6-motoren 2.4 (motorcode BDV, 170 pk) en 3.0 (motorcode ASN, 220 pk) boden sportieve prestaties, maar waren gevoelig voor problemen met de distributieketting na 150.000 kilometer, wat resulteerde in reparatiekosten van 1.500 tot 2.500 euro. De 1.8T (motorcode BFB, 163 pk) bleek problematisch met frequente schade aan de turbolader na 120.000 kilometer en dure reparaties aan de bobine. De 1,6-liter motor (motorcode ALZ, 102 pk) werd beschouwd als ondergemotoriseerd voor het gewicht van de auto, maar vertoonde de beste duurzaamheid op lange termijn zonder grote zwakke punten.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.9 TDI (100 PK) | 100 | 6,0 | Te weinig vermogen | Gemiddeld |
1.9 TDI (130 PK) | 130 | 6,2 | Gloeibougies na 120.000 km | Zeer goed |
2.5 TDI V6 (150 PK) | 150 | 7,8 | Turbolader na 180.000 km | Goed |
2.5 TDI V6 (163 PK) | 163 | 8,1 | Injectiepomp na 250.000 km | Goed |
1.6 benzine | 102 | 8,5 | Te weinig vermogen | Goed |
1.8T | 163 | 9,2 | Turbocompressor na 120.000 km | Matig |
2.0 FSI | 150 | 8,8 | Geen grote zwakheden | Zeer goed |
2.4 V6 | 170 | 10,1 | Distributieketting na 150.000 km | Goed |
3.0 V6 | 220 | 11,2 | Distributieketting na 150.000 km | Goed |

Conclusie: De beste Audi A4 B6 Avant motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de Audi A4 B6 Avant weerspiegelde Audi's focus op dieseltechnologie en innovatieve benzinemotoren. Ondanks enkele typische zwakke punten in turbo's en distributiekettingen, haalden de meeste motoren indrukwekkende kilometrages en zetten ze maatstaven in de middelgrote klasse.
- Beste Audi A4 B6 Avant dieselmotor:
De 1.9 TDI met 130 pk (motorcode AVF) combineerde optimale rijprestaties met een minimaal brandstofverbruik en een uitzonderlijke betrouwbaarheid over 350.000 kilometer.
- Beste Audi A4 B6 Avant benzinemotor:
De 2.0 FSI met 150 pk (motorcode BGB) maakte indruk als pionier op het gebied van directe injectie met uitgebalanceerde rijprestaties en lage onderhoudskosten.
- Langste levensduur Audi A4 B6 Avant-motor:
De 1,6-liter benzinemotor met 102 pk bleek ondanks zijn bescheiden vermogen vrijwel onverwoestbaar en haalde regelmatig meer dan 400.000 kilometer zonder grote reparaties.
Voor alle Audi A4 B6 Avant motoren vind je bij AUTODOC hoogwaardige reserve- en slijtageonderdelen tegen voordelige prijzen.