Inhoudsopgave
Audi A5 8ta motoren
De Audi A5 8ta, die in 2007 werd gelanceerd als eerste generatie van de A5-modellenreeks, vestigde zich al snel als stijlvolle coupé in het topsegment. Het motorenaanbod van de 8ta-generatie bestond uit een indrukwekkende variëteit van zuinige diesels tot krachtige V8-benzinemotoren. Over de hele productieperiode van 2007 tot 2016 bleef het aandrijvingsgamma evolueren en integreerde het state-of-the-art technologieën zoals FSI directe injectie en quattro vierwielaandrijving.

Audi A5 8ta motoren - eerste generatie (2007-2016)
De eerste generatie van de Audi A5 8ta werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur, waarbij veel motoren gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer bereikten. Groot onderhoud is meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, terwijl kleine reparaties meestal na 100.000 kilometer plaatsvinden. De 3.0 TDI met 240 pk wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van de 8ta-generatie en combineert prestaties met een opmerkelijke efficiëntie. In technische termen betekende deze generatie een revolutie op het gebied van directe injectie in benzinemotoren en introduceerde moderne common-rail technologie in dieselmotoren. In een marktvergelijking positioneerde de A5 8ta zich met succes tussen de BMW 3 Serie Coupé en de Mercedes C-Klasse Coupé, waarbij hij indruk maakte met zijn uitgebalanceerde motorenaanbod.
Audi A5 8ta FSI benzinemotoren: eerste generatie (2007-2016)
De FSI benzinemotoren van de eerste generatie A5 waren gebaseerd op bewezen directe injectietechnologie en boden een breed vermogensbereik. Het instapmodel, de 1.8 TFSI (CABD) motor met 160 pk, liep van 2007 tot 2012 en bewees een solide alledaagse motor te zijn met een bescheiden brandstofverbruik van 7,8 l/100 km. De populaire 2.0 TFSI (CAED/CAEA) met 180-211 pk domineerde het middensegment en maakte indruk met zijn veelzijdigheid, maar vertoonde af en toe problemen met de distributieketting na 120.000 kilometer.
De 3.2 FSI V6 (CALA) met 265 pk, die verkrijgbaar was van 2007 tot 2012, schitterde in het hogere vermogensbereik en maakte indruk met zijn soepele loop. De 4.2 FSI V8 (CAUA) met 354 pk, die uitsluitend in de S5 werd gebruikt en indruk maakte door zijn betrouwbaarheid ondanks zijn brandstofverbruik van 11,2 l/100 km, spande de kroon bij de benzinemotoren. Typische zwakke punten van de FSI-motoren zijn koolstofafzettingen op de inlaatkleppen na 80.000 kilometer en incidentele problemen met de hogedrukpomp in de TFSI-varianten.
Audi A5 8ta TDI-dieselmotoren: eerste generatie (2007-2016)
Het TDI-motorengamma van de A5 8ta zette maatstaven op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. De instapdiesel 2.0 TDI (CAGA/CGLC) met 143-177 pk bleek uiterst betrouwbaar en behaalde een brandstofverbruik van slechts 5,2 l/100 km. Deze motoren liepen praktisch onderhoudsvrij tot 200.000 kilometer, waarbij alleen het roetfilter af en toe geregenereerd moest worden bij overwegend stadsgebruik.
Het absolute hoogtepunt was de 3.0 TDI V6 in verschillende prestatieniveaus: De basisversie (CCWA) met 204 pk, de middenversie (CCWB) met 240 pk en de topversie (CKVB) met 245 pk. Vooral de 240 pk motor heeft zich bewezen als de perfecte balans tussen prestaties en verbruik (5,9 l/100 km) en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren in zijn klasse. Zwakke punten werden vooral gevonden in de gloeibougies na 100.000 kilometer en af en toe in de uitlaatgasrecirculatie na 150.000 kilometer.
De zeldzame 2.7 TDI V6 (CGKA) met 190 pk rondde het gamma af, maar bleef minder courant door zijn complexere technologie en vertoonde vaak problemen met de distributiekettingen na 120.000 kilometer.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 160 | 7,8 | Distributieketting, koolafzetting | Goed |
2.0 TFSI | 180-211 | 7,5-8,2 | Distributieketting, hogedrukpomp | Goed |
3.2 FSI V6 | 265 | 9,1 | Koolafzetting | Zeer goed |
4.2 FSI V8 | 354 | 11,2 | Klepspeling, olieverbruik | Goed |
2.0 TDI | 143-177 | 5,2-5,8 | Deeltjesfilter, gloeibougies | Zeer goed |
2.7 TDI V6 | 190 | 6,1 | Distributieketting, EGR-klep | Gemiddeld |
3.0 TDI V6 | 204-245 | 5,9-6,2 | Gloeibougies, EGR-klep | Zeer goed |

Conclusie: De beste Audi A5 8ta-motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de Audi A5 8ta weerspiegelt de technologische volwassenheid van de late jaren 2000 en biedt een evenwichtige mix van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. Directe inspuiting voor benzinemotoren en geavanceerde common-rail technologie voor diesels zetten destijds de standaard in de industrie.
- Beste Audi A5 8ta benzinemotor:
De 3.2 FSI V6 met 265 pk maakt indruk met zijn uitzonderlijk soepele loop, hoge betrouwbaarheid en redelijke brandstofverbruik, waardoor hij het ideale compromis vormt tussen prestaties en geschiktheid voor dagelijks gebruik.
- Beste Audi A5 8ta dieselmotor:
De 3.0 TDI V6 met 240 pk vertegenwoordigt het summum van TDI-technologie en biedt met zijn krachtige koppel, lage brandstofverbruik en hoge duurzaamheid de perfecte balans voor veeleisende bestuurders.
- Sportiefste motor Audi A5 8ta:
De 4.2 FSI V8 met 354 pk in de S5 levert pure emotie en indrukwekkende rijprestaties, en maakt tegelijkertijd indruk met zijn robuuste constructie.
Voor alle Audi A5 8ta-motoren vindt u bij AUTODOC reserve- en slijtageonderdelen van hoge kwaliteit om de levensduur van uw auto te garanderen.