Inhoudsopgave
BMW X3 F25 motoren
De BMW X3 F25, die werd geproduceerd van 2010 tot 2017, vestigde zichzelf als een technologische mijlpaal in de mid-size SUV categorie. De tweede generatie van de X3 bood een indrukwekkende reeks motoren, van efficiënte viercilinder diesels tot krachtige zescilinder benzinemotoren. In de loop der jaren heeft BMW voortdurend nieuwe aandrijftechnologieën ontwikkeld en bestaande eenheden geoptimaliseerd voor betere efficiëntie en prestaties.

BMW X3 F25 motoren - tweede generatie met TwinPower Turbo (2010-2017)
De BMW X3 F25 generatie betekende een aanzienlijke technologische sprong in vergelijking met zijn voorganger, de E83. BMW concentreerde zich consequent op de nieuwe TwinPower Turbo technologie en moderne directe injectie. De betrouwbaarheid van de F25-motoren bereikt doorgaans 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij grote reparaties meestal tussen de 150.000 en 200.000 kilometer plaatsvinden.
De N55B30 motor wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie en combineert prestaties met een opmerkelijke levensduur. De technische innovaties omvatten BMW TwinPower Turbo technologie in de X3 voor de eerste keer, Valvetronic klepregeling en ultramoderne common-rail dieselsystemen. In een marktvergelijking positioneerde de F25 zich duidelijk boven concurrenten zoals de Audi Q5 of Mercedes GLK dankzij zijn sportievere oriëntatie en superieure rijdynamiek.
De onderhoudsintervallen lagen tussen 15.000 en 20.000 kilometer, afhankelijk van het motortype. Deze generatie werd gekenmerkt door een aanzienlijk verbeterde brandstofefficiëntie in vergelijking met zijn voorganger, terwijl tegelijkertijd de prestatiecijfers toenamen.
BMW X3 F25 TwinPower Turbo benzinemotoren: tweede generatie (2010-2017)
De benzinemotoren van de F25 generatie waren allemaal gebaseerd op de innovatieve TwinPower Turbo technologie. Het instapmodel sDrive18i/xDrive20i motor met 150 pk (N20B20) bood een solide basisvermogen, maar had na 120.000 kilometer af en toe last van problemen met de distributieketting. De xDrive28i met 245 pk (N20B20) vormde de middenvariant en maakte indruk met een goed koppel, zelfs bij lage toerentallen.
Het topmodel xDrive35i met 306 pk (N55B30) was de beste benzinemotor van deze generatie. Deze zescilinder lijnmotor combineerde indrukwekkende prestaties met de voor BMW kenmerkende soepele loop en bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan de viercilinders. Typische zwakke punten van de N20-motoren waren onder andere slijtage van de distributieketting, af en toe problemen met de turbolader na 180.000 kilometer en storingen aan de hogedrukpomp.
De N55-motoren waren robuuster, maar hadden af en toe problemen met wastegate flaps en injectoren. Het brandstofverbruik varieerde tussen 7,8 en 10,2 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de motor en rijstijl.
BMW X3 F25 TwinPower Turbo dieselmotoren: tweede generatie (2010-2017)
Het dieselgamma van de F25 generatie bestond uit drie vermogensniveaus met state-of-the-art common-rail technologie. De sDrive18d/xDrive18d met 143 pk (N47D20) was het instapmodel en bleek een zuinige langeafstandsmotor met verbruikscijfers van rond de 5,8 liter. De zwakke punten waren de distributieketting, die vaak tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen moest worden.
De xDrive20d met 184 pk (N47D20) was de populairste dieselvariant en bood het beste compromis tussen prestaties en verbruik. Deze motor bleek in de basis betrouwbaar, maar had na 200.000 kilometer ook last van de bekende N47-problemen met de distributieketting en af en toe een defect aan de turbolader.
Het topmodel xDrive30d diesel met 258 pk (N57D30) was gebaseerd op een zescilinder lijnmotor en wordt beschouwd als de beste dieselmotor van de F25-generatie. De N57-serie bleek aanzienlijk robuuster dan zijn viercilinder tegenhangers, hoewel problemen met uitlaatgasrecirculatie en injectoren af en toe voorkwamen. Het brandstofverbruik lag tussen 5,5 en 7,2 liter, afhankelijk van de motor.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
N20B20 (20i) | 150-245 | 7,8-8,9 | Distributieketting, turbolader | Gemiddeld |
N55B30 (35i) | 306 | 9,8-10,2 | Wastegate, injectoren | Goed |
N47D20 (18d/20d) | 143-184 | 5,8-6,5 | Distributieketting, turbolader | Gemiddeld |
N57D30 (30d) | 258 | 6,8-7,2 | EGR, injectoren | Zeer goed |

BMW X3 F25 motoren - facelift met rendementsoptimalisatie (2014-2017)
Met de facelift van 2014 heeft BMW het motorengamma verder geoptimaliseerd. De herziening bracht verbeterde uitlaatgasemissiewaarden, geoptimaliseerde motorregeling en, in sommige gevallen, nieuwe motorvarianten. De betrouwbaarheid bleef op het niveau van de vroege F25 modellen, maar met licht verbeterde brandstofverbruikscijfers en lagere emissies.
Met name de dieselmotoren kregen updates om aan Euro 6 te voldoen, terwijl de benzinemotoren profiteerden van verfijnde turboladers en geoptimaliseerde software. De N57D30 bleef de meest betrouwbare motor in de reeks, terwijl de N47 motoren ondanks verbeteringen hun fundamentele zwakke punten behielden.
BMW X3 F25 facelift benzinemotoren: optimalisatie efficiëntie (2014-2017)
De facelift benzinemotoren kregen voornamelijk software-updates en kleine mechanische verbeteringen. De xDrive20i met 184 pk (N20B20) verving de zwakkere variant met 150 pk en bood betere rijprestaties bij een vergelijkbaar brandstofverbruik. De bekende problemen met de distributieketting van de N20-serie bleven echter bestaan.
De xDrive28i werd vervangen door de xDrive25i met 231 pk, gebaseerd op dezelfde N20B20-motor met geoptimaliseerde tuning. Het topmodel xDrive35i bleef ongewijzigd en bleef de beste benzineoptie. Het brandstofverbruik verbeterde met ongeveer 0,3-0,5 liter per 100 kilometer ten opzichte van de modellen van voor de facelift.
BMW X3 F25 facelift dieselmotoren: Euro 6 en efficiëntie (2014-2017)
De facelift dieselmotoren kregen uitgebreide herzieningen om aan Euro 6 te voldoen. De xDrive18d behield zijn 143 pk, maar kreeg een herzien uitlaatsysteem met SCR-katalysator. Het probleem met de distributieketting van de N47-motoren werd gedeeltelijk verholpen door versterkte onderdelen, maar niet volledig.
De xDrive20d, nog steeds met 184 pk, profiteerde van een geoptimaliseerde verbranding en een lager brandstofverbruik. De xDrive30d bleef met 258 pk de meest betrouwbare dieselmotor in de modelserie. Daarnaast werd een tijdlang een xDrive35d-variant met 313 pk aangeboden, die was gebaseerd op de N57S-motor.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N20B20 (20i/25i) | 184-231 | 7,5-8,6 | Distributieketting, turbolader | Gemiddeld |
N55B30 (35i) | 306 | 9,5-9,9 | Wastegate, brandstofinjectoren | Goed |
N47D20 (18d/20d) | 143-184 | 5,5-6,2 | Distributieketting, SCR-systeem | Gemiddeld |
N57D30 (30d) | 258 | 6,5-6,9 | EGR, AdBlue-systeem | Zeer goed |
N57S30 (35d) | 313 | 7,1-7,5 | Turbocompressor, AdBlue | Goed |

Conclusie: De beste BMW X3 F25 motoren van alle generaties
De BMW X3 F25 motorenreeks vertegenwoordigt BMW's succesvolle overgang naar het TwinPower Turbo tijdperk met aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie ten opzichte van zijn voorgangers. Ondanks enkele bekende zwakke punten heeft de F25 generatie zich gevestigd als een solide basis voor moderne BMW aandrijftechnologie.
- Beste BMW X3 F25 benzinemotor:
N55B30 met 306 pk - Deze zescilinder lijnmotor combineert klassieke BMW deugden met moderne turbotechnologie en blijkt aanzienlijk betrouwbaarder dan de viercilinder alternatieven.
- Beste BMW X3 F25 dieselmotor:
N57D30 met 258 pk - De zescilinder diesel wordt beschouwd als het summum van het F25 dieselgamma en biedt een uitstekende combinatie van vermogen, koppel en duurzaamheid bij een matig brandstofverbruik.
- Meest betrouwbare BMW X3 F25 motor:
N57D30 - In zowel de 258 pk als de 313 pk variant blijkt deze zescilinder diesel de meest robuuste unit in het gamma met de laagste uitvalpercentages.
Voor alle BMW X3 F25 motoren vindt u bij AUTODOC hoogwaardige reserveonderdelen en slijtageonderdelen tegen voordelige prijzen.