Inhoudsopgave
VW Scirocco motoren
Sinds de herintroductie in 2008 heeft de VW Scirocco zich gevestigd als een sportieve coupé met een gevarieerd motorenaanbod, variërend van zuinige TSI instapmodellen tot krachtige R-versies. De motortechnologie van de VW Scirocco ontwikkelde zich voortdurend tijdens de productieperiode en bood verschillende prestatieniveaus voor verschillende vereisten.

VW Scirocco generatie I (1974-1981) - Historische generatie
De eerste VW Scirocco generatie was een pionier in het sportieve compacte segment en bood een reeks atmosferische motoren die behoorlijk geavanceerd waren voor die tijd. Met goed onderhoud haalden deze robuuste exemplaren vaak 200.000 tot 300.000 kilometer, hoewel de grotere motoren meestal duurzamer waren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan kleppen en carburateurs. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 1.6 GTI met 110 pk, die sportieve prestaties combineerde met een acceptabele betrouwbaarheid. De technologie was nog steeds mechanisch gebaseerd, met carburateurs en mechanische brandstofinjectie in de GTI-modellen.
VW Scirocco benzinemotoren: Historische generatie I (1974-1981)
De eerste generatie begon met een 1,1-liter motor met 50 pk, gevolgd door een 1,5-liter met 70 pk. De populaire 1,6-liter motor was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 75 tot 85 pk. Het hoogtepunt was de VW Scirocco GTI met een 1,6-liter motor en mechanische brandstofinspuiting, die 110 pk produceerde. Deze vroege VW Scirocco motoren waren nog erg eenvoudig van ontwerp, maar hadden last van typische carburateurproblemen en af en toe ontstekingsproblemen.

VW Scirocco generatie II (1981-1992) - Historische generatie
De tweede generatie bracht modernere technologie en betrouwbaardere motoren. De kilometerstand steeg naar 250.000 tot 350.000 kilometer voor de robuuste 1,8-liter motoren, terwijl de 16V versies sportiever waren maar meer onderhoud vereisten. De typische reparatie-intervallen lagen tussen 180.000 en 250.000 kilometer. De beste motor was de 1.8 16V met 139 pk, die voor het eerst vierkleppentechnologie bood in de Scirocco. Deze generatie introduceerde ook de eerste motoren met katalysator en bood aanzienlijk betere rijprestaties dan zijn voorganger.
VW Scirocco benzinemotoren: Historische Generatie II (1981-1992)
Het motorenaanbod omvatte 1,3-liter motoren met 54-60 pk, verschillende 1,6-liter varianten met 70-95 pk en de populaire 1,8-liter motoren met 90-112 pk. Het technische hoogtepunt was de VW Scirocco 1.8 16V met 139 pk, die state-of-the-art vierkleppentechnologie bood. Deze VW Scirocco motoren waren aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, waarbij de 8V versies robuuster waren en de 16V versies sportiever.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,1 liter (Gen I) | 50 PK | 8,5 l/100km | Carburateur, zwakke prestaties | Gemiddeld |
1.6 GTI (Gen I) | 110 PK | 9,2 l/100km | Mechanische injectie, ontsteking | Goed |
1.8 8V (Gen II) | 90-112 PK | 8,0-8,8 l/100km | Robuust, maar traag | Goed |
1.8 16V (Gen II) | 139 PK | 9,5 l/100km | Onderhoudsgevoelig, maar sportief | Zeer goed |

VW Scirocco generatie III (2008-2017)
De derde en laatste VW Scirocco generatie markeerde de terugkeer van de sportieve coupé na een pauze van 15 jaar en vertrouwde volledig op moderne TSI en TDI technologie. De meeste motoren van deze generatie kunnen 200.000 tot 300.000 kilometer halen bij goed onderhoud, waarbij de TDI-diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, vooral bij de krachtige TSI-motoren door problemen met de distributieketting of de turbocompressor. De absolute topmotor was de 2.0 TSI in de Scirocco R met 265-280 pk, die ondanks incidentele zwakke punten de beste combinatie van prestaties en rijdynamiek bood. Technisch vertrouwde deze generatie op het beproefde MQB platform met moderne directe injectie en geavanceerde elektronica.
VW Scirocco benzinemotoren: Generatie III (2008-2017)
Het VW Scirocco benzinemotorengamma begon met de 1.4 TSI in verschillende vermogensniveaus van 122 tot 160 pk. Deze kleinere VW Scirocco TSI motoren hadden last van de typische problemen van de vroege TSI generatie: problemen met de distributieketting, verhoogd olieverbruik en af en toe schade aan de turbocompressor. De 1.8 TSI met 160 pk bleek een betrouwbare middenweg. Voor sportieve bestuurders was er de VW Scirocco 2.0 TSI met 200 pk en de topmotor 2.0 TSI R met 265 pk (vanaf 2014: 280 pk). Ondanks de indrukwekkende prestaties ontwikkelde de VW Scirocco R zich tot de meest problematische motor, met frequente meldingen van zuigerveerslijtage, olieverbruik en schade aan de turbolader tijdens sportief rijden.
VW Scirocco dieselmotoren: Generatie III (2008-2017)
De VW Scirocco 2.0 TDI was de enige dieselmotor in het gamma en werd aangeboden in twee vermogensniveaus: 140 pk (2008-2013) en 150 pk (2013-2017). Beide varianten waren gebaseerd op de beproefde EA189/EA288 motor met common-rail injectie en roetfilter. De VW Scirocco TDI bleek de meest betrouwbare motor van de hele generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge robuustheid op lange termijn. Alleen incidentele problemen met het roetfilter op korte ritten en de uitlaatgasrecirculatie bedierven het verder uitstekende beeld.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 122-160 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, olieverbruik, turbolader | Matig |
1.8 TSI | 160 PK | 7,2 l/100km | Af en toe problemen met turbolader | Goed |
2.0 TSI | 200 PK | 7,8 l/100km | Olieverbruik, zuigerveren | Matig |
2.0 TSI R | 265-280 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zuigerveren, turbolader, olieverbruik | Problematisch |
2.0 TDI | 140-150 PK | 4,2-4,8 l/100km | Partikelfilter, EGR-klep | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Scirocco motoren van alle generaties
De ontwikkeling van VW Scirocco motoren laat een interessante evolutie zien van eenvoudige atmosferische motoren tot complexe directe injectie turbomotoren. Terwijl de historische generaties werden gekenmerkt door mechanische robuustheid, bracht de moderne generatie meer vermogen, maar ook meer complexiteit en potentiële zwakke punten. De vw scirocco motoren van de derde generatie weerspiegelden de typische sterke en zwakke punten van de TSI technologie.
- Beste VW Scirocco benzinemotor:
De VW Scirocco 1.8 16V (139 pk, Generatie II) combineerde moderne vierkleppentechnologie voor zijn tijd met goede betrouwbaarheid en sportieve prestaties.
- Beste VW Scirocco dieselmotor:
De VW Scirocco 2.0 TDI (140-150 pk, generatie III) bood de beste combinatie van zuinigheid, betrouwbaarheid en voldoende vermogen voor het sportieve karakter van de auto.
- Sportiefste VW Scirocco motor:
Ondanks zijn zwakke punten leverde de VW Scirocco 2.0 TSI R (265-280 pk, generatie III) de meest indrukwekkende rijprestaties en veranderde de Scirocco in een echte sportwagen.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties VW Scirocco biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.