Inhoudsopgave
Mercedes-Benz SLK motoren
Sinds de lancering in 1996 heeft de Mercedes-Benz SLK zich gevestigd als pionier in het segment van de compacte roadsters met vouwdak en heeft gedurende drie generaties een gevarieerd aanbod aan Mercedes-Benz SLK motoren geboden. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van eenvoudige atmosferische motoren tot ultramoderne supercharger- en turbomotoren.

Mercedes-Benz SLK generatie I (1996-2004)
De eerste Mercedes-Benz SLK generatie was een pionierstijdperk voor compacte roadsters met een inklapbare hardtop en werd gekenmerkt door robuuste maar technisch nog steeds eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde atmosferische motoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer haalden, waren bij de vroege motoren met drukvulling tussen de 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan de compressoreenheid of cilinderkoppakking nodig. Schade aan de motor door oververhitte compressoren was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de SLK 32 AMG met zijn 3,2-liter V6 supercharged motor, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde, maar wel erg dorstig was.
Mercedes-Benz SLK benzinemotoren: Generatie I (1996-2004)
Het benzinemotorengamma van de Mercedes-Benz SLK bestond uit verschillende atmosferische en supercharged motoren. Het instapmodel van de SLK 200 had een 2,0-liter viercilindermotor met 100 kW (136 pk), gevolgd door de SLK 230 Kompressor met 142 kW (193 pk). Deze Mercedes-Benz SLK-motoren van de eerste generatie hadden te kampen met typische problemen van vroege compressortechnologie: compressorschade, problemen met de intercooler en af en toe defecten aan de cilinderkoppakking maakten ze zeer onderhoudsgevoelig. De krachtigste Mercedes-Benz SLK was de SLK 32 AMG met 260 kW (354 pk), die zeer krachtig was maar een brandstofverbruik had van meer dan 12 liter. De SLK 320 met een atmosferische V6-motor en 160 kW (218 pk) bleek de meest betrouwbare variant van deze generatie.
Mercedes-Benz SLK motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SLK 200 | 136 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zwakke borst, maar robuust | Gemiddeld |
SLK 230 Kompressor | 193 PK | 9,1-10,2 l/100km | Compressor beschadigd, intercooler | Matig |
SLK 320 | 218 PK | 9,8-10,5 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
SLK 32 AMG | 354 PK | 12,1-13,5 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Goed |

Mercedes-Benz SLK generatie II (2004-2011)
De tweede generatie Mercedes-Benz SLK betekende een grote technologische sprong voorwaarts met verbeterde compressortechnologie en nieuwe V6 motoren. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 200.000 tot 280.000 kilometer, waarbij de V6-motoren met natuurlijke aanzuiging als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De motoren met supercharger bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan in de eerste generatie, waarbij alleen de AMG-varianten intensiever onderhoud nodig hadden. Het absolute hoogtepunt was de SLK 55 AMG met zijn 5,4-liter atmosferische V8-motor - een technisch hoogstandje met 360 pk dat zowel kracht als verrassende betrouwbaarheid bood. Voor het eerst was er ook een kleine viercilinder supercharged motor in de SLK 200 Kompressor.
Mercedes-Benz SLK benzinemotoren: Generatie II (2004-2011)
De Mercedes-Benz SLK benzinemotorenreeks begon met de SLK 200 Kompressor (120 kW/163 pk), die aanzienlijk betrouwbaarder bleek dan zijn voorganger. De SLK 280 met 170 kW (231 pk) en de SLK 300 met 170 kW (231 pk) waren voorzien van moderne V6-motoren met natuurlijke aanzuiging, die bijzonder duurzaam bleken te zijn. Deze tweede generatie Mercedes-Benz SLK-motoren vertoonden slechts af en toe problemen met kleppendekselpakkingen en waterpompen. De SLK 350 met 200 kW (272 pk) ontwikkelde zich tot de populairste motor van deze generatie en bood een uitstekende balans tussen prestaties en betrouwbaarheid. Voor sportieve rijders was er de Mercedes-Benz SLK 55 AMG met zijn 5,4-liter V8 en 265 kW (360 pk), die ondanks zijn prestaties verrassend betrouwbaar was.
Mercedes-Benz SLK AMG motoren: Generatie II (2004-2011)
De Mercedes-Benz SLK 55 AMG met zijn M113 V8 motor vormde het hoogtepunt van de tweede generatie. Met een cilinderinhoud van 5439 cc en 360 pk bood hij een brute acceleratie en een onmiskenbaar geluid. Ondanks zijn kracht bleek deze Mercedes-Benz SLK motor verrassend betrouwbaar, alleen het brandstofverbruik van 11-13 liter was aanzienlijk. De onderhoudsintervallen bedroegen 15.000 kilometer, grote reparaties waren pas te verwachten na 150.000-200.000 kilometer.
Mercedes-Benz SLK motor | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Compressor | 163 PK | 7,8-8,5 l/100km | Kleppendeksel pakking | Goed |
SLK 280/300 | 231 PK | 8,9-9,6 l/100km | Waterpomp na 120.000 km | Zeer goed |
SLK 350 | 272 PK | 9,2-10,1 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
SLK 55 AMG | 360 PK | 11,2-13,1 l/100km | Hoog verbruik | Goed |

Mercedes-Benz SLK generatie III (2011-2016)
De derde generatie Mercedes-Benz SLK bracht een complete herontwikkeling van het motorengamma met zich mee en introduceerde voor het eerst op grotere schaal turbolading. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie 180.000 tot 250.000 kilometer, waarbij de V6-motoren met natuurlijke aanzuiging nog steeds als de meest betrouwbare varianten worden beschouwd. De nieuwe turbomotoren bleken aanvankelijk problematisch, maar verbeterden aanzienlijk in de loop van de productieperiode. De absolute topmotor was de SLK 55 AMG met zijn 5,5-liter V8 biturbo en 421 pk - een technisch hoogstandje dat echter onderhoudsintensief was. Vanaf 2012 werd de modelserie omgedoopt tot SLC, maar behield dezelfde motoren.
Mercedes-Benz SLK turbobenzinemotoren: Generatie III (2011-2016)
Tot de turbomotoren van Mercedes-Benz SLK behoorden de SLK 200 met 1,8-liter turbo en 135 kW (184 pk) en de SLK 250 met 150 kW (204 pk). Deze Mercedes-Benz SLK-motoren van de derde generatie hadden aanvankelijk te kampen met typische problemen van het vroege turbotijdperk: schade aan de turbocompressor, defecten aan de hogedrukpomp en af en toe schade aan de distributieketting maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De SLK 200 BlueEFFICIENCY ontwikkelde zich echter tot een solide motor met een acceptabele betrouwbaarheid na de verbeteringen die vanaf 2013 werden doorgevoerd. De turbomotoren boden aanzienlijk betere rijprestaties dan hun voorgangers, maar waren onderhoudsintensiever.
Mercedes-Benz SLK V6 motoren met natuurlijke aanzuiging: Generatie III (2011-2016)
De Mercedes-Benz SLK 350 behield zijn beproefde 3,5-liter atmosferische V6-motor met 225 kW (306 pk) en bleek de meest betrouwbare motor van de hele derde generatie te zijn. Deze Mercedes-Benz SLK motor bood een uitstekende combinatie van prestaties, soepele loop en duurzaamheid. Typische problemen bleven beperkt tot slijtageonderdelen zoals waterpompen na 100.000-120.000 kilometer en af en toe kleppendekselpakkingen. Het brandstofverbruik was een matige 9-10 liter, wat acceptabel was voor de prestatieklasse.
Mercedes-Benz SLK AMG motoren: Generatie III (2011-2016)
De Mercedes-Benz SLK 55 AMG kreeg een nieuwe 5,5-liter V8 biturbo (M152) met 310 kW (421 pk), die later zelfs 450 pk leverde in de SLK 63 AMG. Deze Mercedes-Benz SLK-motoren leverden brute prestaties, maar waren zeer onderhoudsgevoelig. Turbochargerbeschadigingen na 80.000-120.000 kilometer en problemen met het hogedrukinjectiesysteem maakten ze tot dure metgezellen. Het karakteristieke AMG-geluid en de acceleratie waren echter ongeëvenaard.
Mercedes-Benz SLK motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Turbo | 184 PK | 6,8-7,5 l/100km | Turbolader, hogedrukpomp | Matig |
SLK 250 Turbo | 204 PK | 7,1-7,8 l/100km | Distributieketting, turbolader | Matig |
SLK 350 | 306 PK | 9,0-10,2 l/100km | Waterpomp, zeer betrouwbaar | Zeer goed |
SLK 55/63 AMG | 421-450 PK | 10,8-12,5 l/100km | Turbocompressor, hogedrukinspuiting | Problematisch |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz SLK motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz SLK motoren laat duidelijk de overgang zien van robuuste atmosferische motoren naar krachtige maar meer onderhoudsintensieve turbomotoren. Terwijl de V6 motoren met natuurlijke aanzuiging in alle generaties betrouwbaar bleven, hadden de motoren met supercharger en later met turbo consequent te kampen met hogere onderhoudsvereisten. De AMG-varianten boden altijd indrukwekkende prestaties, maar vereisten intensief onderhoud en leidden tot hoge gebruikskosten.
- Beste Mercedes-Benz SLK benzinemotor:
De Mercedes-Benz SLK 350 (generatie II & III) met zijn 3,5-liter V6-motor met natuurlijke aanzuiging combineert hoge prestaties met uitstekende betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik.
- Beste Mercedes-Benz SLK supercharged motor:
De Mercedes-Benz SLK 32 AMG (Generatie I) biedt de beste combinatie van prestaties en betrouwbaarheid onder de supercharged motoren, ondanks het hoge brandstofverbruik.
- Beste Mercedes-Benz SLK AMG motor:
De Mercedes-Benz SLK 55 AMG (Generatie II) met zijn 5,4-liter atmosferische V8-motor combineert brute prestaties met een verrassende levensduur.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz SLK biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering om deze roadster-iconen in topconditie te houden.