Inhoudsopgave
Kia Sorento motoren
Sinds de marktintroductie in 2002 heeft de Kia Sorento zich gevestigd als een robuuste middelgrote SUV en heeft hij in vier generaties een opmerkelijke technische evolutie doorgemaakt. Het gevarieerde motorenaanbod van de Kia Sorento loopt uiteen van beproefde atmosferische motoren tot moderne hybride aandrijflijnen en weerspiegelt de transformatie van Kia tot een technologiegerichte autofabrikant.

Kia Sorento generatie I (2002-2009)
De eerste generatie Kia Sorento werd gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige motoren, die zich onderscheidden door hun uitzonderlijke duurzaamheid. Bij goed onderhoud haalden deze Kia Sorento motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de 2.5 CRDi diesel als bijna onverwoestbaar werd beschouwd. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk aan onderdelen zoals de waterpomp of dynamo. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5 CRDi met 170 pk - een krachtige turbodiesel die betrouwbaarheid, trekkracht en een gematigd brandstofverbruik optimaal combineerde. Technisch gezien waren deze Kia Sorento motoren nog conservatief ontworpen, maar dit bleek een voordeel te zijn in termen van kwaliteit op de lange termijn.
Kia Sorento benzinemotoren: Generatie I (2002-2009)
Het aanbod Kia Sorento benzinemotoren bestond voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. De 2,4-liter motor leverde 103 kW (140 pk) en bood solide alledaagse prestaties, terwijl de krachtigere 3,5-liter V6 met 142 kW (193 pk) voor sportievere rijprestaties zorgde. Deze motoren van de Kia Sorento werden gekenmerkt door hun eenvoud - geen complexe turbolading, geen directe inspuiting, maar beproefde multipoint-inspuiting en een robuuste constructie. De 3.5 V6 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, alleen het brandstofverbruik van 10-12 liter per 100 km was hoog voor die tijd. Typische zwakke punten waren versleten bobines na 150.000 km en af en toe problemen met de brandstofpomp.
Kia Sorento dieselmotoren: Generatie I (2002-2009)
De Kia Sorento diesels werden gedomineerd door de 2.5 CRDi motor met verschillende vermogensniveaus van 103 kW (140 pk) tot 125 kW (170 pk). Deze motor was gebaseerd op Hyundai-technologie en bleek uitzonderlijk duurzaam. De Kia Sorento 2.5 CRDi met 125 kW (170 pk) werd beschouwd als de beste motor van de hele eerste generatie - hij bood voldoende vermogen voor aanhangerladingen tot 2,5 ton, verbruikte slechts 7,5-8,5 liter per 100 km en was praktisch onderhoudsvrij. Deze Kia Sorento CRDi motoren hadden common rail injectie en een turbocompressor met variabele geometrie, wat geavanceerd was voor die tijd. Problemen waren zeldzaam, maar af en toe begaven de gloeibougies of de massaluchtstroomsensor het na 200.000 kilometer.
Kia Sorento motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.4 benzinemotor | 140 PK | 9,5-10,5 l/100km | Bobines, brandstofpomp | Goed |
3,5 V6 | 193 PK | 10,5-12,0 l/100km | Hoog verbruik | Zeer goed |
2.5 CRDi | 140-170 PK | 7,5-8,5 l/100km | Gloeibougies, massa-luchtstroomsensor | Zeer goed |

Kia Sorento generatie II (2009-2015)
De tweede generatie Kia Sorento markeerde de overgang naar modernere motortechnologieën met directe injectie en complexere systemen. De kilometerverwachtingen daalden naar 300.000 tot 400.000 kilometer, omdat de nieuwe technologieën gevoeliger waren voor problemen. Kapitale motorschade door het uitrekken van de distributieketting of schade aan de turbolader kwam vaker voor dan bij de eerste generatie, meestal tussen de 150.000 en 200.000 kilometer. De beste motor was nog steeds een diesel - de 2.2 CRDi met 200 pk bood moderne technologie met een nog steeds acceptabele betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde voor het eerst directe inspuiting in benzinemotoren, wat leidde tot nieuwe problemen zoals klepverkalking. In deze periode positioneerde de Kia Sorento zich als een technologisch geavanceerder alternatief voor traditionele Japanse SUV's.
Kia Sorento benzinemotoren: Generatie II (2009-2015)
Het benzinemotorengamma van de Kia Sorento werd volledig herzien en bevatte nu moderne GDI-motoren (Gasoline Direct Injection). De 2.4 GDI leverde 138 kW (188 pk), terwijl de krachtigere 3.3 GDI V6 met 201 kW (274 pk) voor sportieve rijprestaties zorgde. Deze Kia Sorento GDI-motoren brachten echter nieuwe problemen met zich mee: klepverkalking door de directe inspuiting, problematische hogedrukpompen en gevoelige distributiekettingen. De 2.4 GDI ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van deze generatie - het uitrekken van de distributieketting na 120.000-150.000 km leidde vaak tot grote motorschade. De 3.3 V6 was betrouwbaarder, maar had last van een hoog brandstofverbruik van 11-13 liter per 100 km en af en toe problemen met de sproeiers van de directe injectie.
Kia Sorento dieselmotoren: Generatie II (2009-2015)
De nieuwe 2.2 CRDi-motor verving de beproefde 2,5-liter en was verkrijgbaar in vermogens van 145 kW (197 pk) tot 147 kW (200 pk). Deze Kia Sorento 2.2 CRDi was gebaseerd op een compleet nieuwe generatie motoren met moderne common-rail technologie van de derde generatie en variabele turbocompressorgeometrie. De motor bleek aanzienlijk zuiniger dan zijn voorganger (6,5-7,5 liter/100 km), maar was gevoeliger voor problemen. Typische zwakke punten waren onder andere defecte EGR-kleppen na 100.000 kilometer, problematische roetfilters en af en toe schade aan de turbolader door verwaarloosd onderhoud. Desondanks werd de Kia Sorento 2.2 CRDi beschouwd als de beste motor van deze generatie, omdat hij met de juiste zorg zeer betrouwbaar liep.
Kia Sorento motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.4 GDI | 188 PK | 8,5-9,5 l/100km | Distributieketting, klepverkalking | Problematisch |
3.3 GDI V6 | 274 PK | 11,0-13,0 l/100km | Direct ingespoten sproeiers, brandstofverbruik | Matig |
2.2 CRDi | 197-200 PK | 6,5-7,5 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Goed |

Kia Sorento generatie III (2015-2020)
De derde generatie Kia Sorento bracht een aanzienlijke kwaliteitsverbetering en moderne turbotechnologie voor alle motorvarianten. De verwachte kilometerstand steeg weer naar 350.000 tot 450.000 kilometer, omdat Kia de kinderziektes van de tweede generatie met succes had verholpen. Grote reparaties waren meestal pas aan de orde na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk aan slijtageonderdelen zoals turbo's of inspuitkoppen. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 CRDi met 200 pk - een geavanceerde turbodiesel die vermogen, efficiëntie en betrouwbaarheid perfect in balans bracht. Deze generatie introduceerde ook moderne veiligheidstechnologieën en positioneerde de Kia Sorento als een serieus alternatief voor Duitse premium SUV's. De turbobenzinemotoren vertoonden aanzienlijk minder problemen dan hun GDI-voorgangers.
Kia Sorento benzinemotoren: Generatie III (2015-2020)
Het benzinemotorengamma van de Kia Sorento vertrouwde volledig op turbo's met de 2.0 T-GDI motor in verschillende vermogensniveaus van 180 kW (245 pk) tot 206 kW (280 pk). Deze Kia Sorento T-GDI-motoren combineerden directe inspuiting met turbolading en boden aanzienlijk betere rijprestaties met een gematigder brandstofverbruik dan de atmosferische motoren van de vorige generatie. De 2.0 T-GDI met 180 kW (245 pk) ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van de derde generatie - hij bood sportieve rijprestaties met 8,5-9,5 liter brandstofverbruik en was aanzienlijk betrouwbaarder dan de problematische GDI-motoren van de tweede generatie. Typische zwakke punten waren af en toe problemen met de hogedrukpomp na 150.000 km en verkooksing van de inlaatkleppen, wat echter kon worden voorkomen door ze regelmatig schoon te maken.
Kia Sorento dieselmotoren: Generatie III (2015-2020)
De beproefde 2.2 CRDi werd verder ontwikkeld en was verkrijgbaar in vermogens van 147 kW (200 pk) tot 149 kW (202 pk). Deze derde generatie Kia Sorento 2.2 CRDi werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren in zijn klasse - hij combineerde moderne Euro 6 emissiecontrole met uitstekende betrouwbaarheid en een laag brandstofverbruik van slechts 5,8-6,8 liter per 100 km. De problemen van de vorige generatie met EGR-kleppen en roetfilters werden grotendeels geëlimineerd. Deze motor bleek ideaal voor veelvuldig gebruik door chauffeurs en aanhangers, omdat hij ook onder belasting zeer betrouwbaar werkte. Incidentele problemen deden zich alleen voor met het SCR-systeem (AdBlue-systeem), maar deze konden meestal worden verholpen met software-updates.
Kia Sorento motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 T-GDI | 245-280 PK | 8,5-9,5 l/100km | Hogedrukpomp, klepverkalking | Goed |
2.2 CRDi | 200-202 PK | 5,8-6,8 l/100km | Af en toe SCR-systeem | Zeer goed |

Kia Sorento generatie IV (2020-heden)
De huidige generatie van de Kia Sorento vertegenwoordigt Kia's overgang naar elektrificatie, waarbij voor het eerst naast conventionele motoren ook hybride en plug-in hybride aandrijflijnen worden aangeboden. Alle aandrijflijnen profiteren van het nieuwe platform en de nieuwste technologie, hoewel de betrouwbaarheid op lange termijn nog niet volledig kan worden beoordeeld vanwege de jonge leeftijd van de auto. De eerste ervaringen zijn echter veelbelovend met verwachte kilometrages van meer dan 300.000 kilometer. De topmotor is de 1.6 T-GDI hybride met 230 pk systeemvermogen, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. Deze generatie positioneert de Kia Sorento als een technologisch toonaangevende SUV met 7 jaar garantie en geavanceerde assistentiesystemen.
Kia Sorento benzinemotoren: Generatie IV (2020-heden)
De basis van het motorengamma van de Kia Sorento is de 1.6 T-GDI motor met 132 kW (180 pk), die zowel dienst doet als pure benzinemotor als als basis voor de hybride aandrijvingen. Deze Kia Sorento 1.6 T-GDI maakt gebruik van moderne technologieën zoals continu variabele klepregeling en geoptimaliseerde turbolading. De motor wordt als zeer volwassen beschouwd en heeft nog geen grote serieproblemen vertoond. Als krachtiger alternatief is een 2.5 T-GDI met 206 kW (280 pk) leverbaar, die zich heeft ontwikkeld tot de krachtigste conventionele motor van deze generatie. Beide Kia Sorento T-GDI motoren profiteren van Kia's verbeterde kwaliteitscontrole en vertonen aanzienlijk minder problemen dan voorgaande generaties.
Kia Sorento Hybrid aandrijflijnen: Generatie IV (2020-heden)
De Kia Sorento Hybrid combineert de 1.6 T-GDI met een 44,2 kW (60 pk) elektromotor voor een systeemvermogen van 169 kW (230 pk). Deze Kia Sorento Hybrid biedt een brandstofverbruik van slechts 6,1-6,8 liter per 100 km met sportieve rijprestaties. De krachtigere plug-in hybride variant levert 195 kW (265 pk) en biedt tot 57 km puur elektrische actieradius. Deze Kia Sorento PHEV technologie blijkt zeer geavanceerd te zijn, alleen de complexiteit van het systeem leidt tot hogere onderhoudskosten. De hybride wordt beschouwd als de meest efficiënte motor van deze generatie en wordt een favoriet voor milieubewuste bestuurders.
Kia Sorento dieselmotoren: Generatie IV (2020-heden)
De beproefde 2.2 CRDi is opnieuw herzien en levert nu 148 kW (201 pk) met verbeterde emissieregeling volgens Euro 6d-Temp. Deze vierde generatie Kia Sorento 2.2 CRDi zet de traditie van betrouwbare Kia diesels voort en biedt een brandstofverbruik van slechts 5,7-6,5 liter per 100 km. De motor is voorzien van moderne SCR-technologie met AdBlue-injectie en een efficiënt roetfilter. Tot nu toe heeft deze Kia Sorento diesel nog geen grote problemen vertoond en wordt hij beschouwd als ideaal voor frequente bestuurders die waarde hechten aan lage gebruikskosten.
Kia Sorento motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI | 180 PK | 7,2-8,1 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.5 T-GDI | 280 PK | 8,8-9,6 l/100km | Nog geen ervaring op lange termijn | Goed |
1.6 Hybride | 230 PK | 6,1-6,8 l/100km | Complex systeem | Zeer goed |
1.6 PHEV | 265 PK | 1,6 l/100km + elektriciteit | Hoge onderhoudskosten | Goed |
2.2 CRDi | 201 PK | 5,7-6,5 l/100km | Tot nu toe zeer betrouwbaar | Zeer goed |

Conclusie: De beste Kia Sorento motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Kia Sorento motoren laat een opmerkelijke toename in kwaliteit zien over vier generaties. Terwijl de eerste twee generaties nog kampten met kinderziektes, vestigde Kia zich vanaf de derde generatie als fabrikant van betrouwbare en efficiënte motoren. De huidige vierde generatie met zijn elektrificatiestrategie stelt nieuwe normen voor efficiëntie en milieuvriendelijkheid, zonder dat dit ten koste gaat van de bewezen betrouwbaarheid van Kia.
- Beste Kia Sorento benzinemotor:
De Kia Sorento 1.6 T-GDI (180 pk, Generation IV) combineert moderne turbotechnologie met uitstekende betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik met sportieve prestaties.
- Beste Kia Sorento dieselmotor:
De Kia Sorento 2.2 CRDi (200 pk, Generatie III & IV) biedt de optimale balans tussen betrouwbaarheid, zuinigheid en vermogen voor alle toepassingen.
- Beste Kia Sorento hybride motor:
De Kia Sorento 1.6 Hybrid (230 pk, Generation IV) met zijn combinatie van efficiëntie, prestaties en geschiktheid voor dagelijks gebruik met het laagste brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Kia Sorento biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en aantrekkelijke prijzen.