Inhoudsopgave
Mazda 2 motoren
De Mazda 2 heeft zich sinds de lancering in 1996 gevestigd als een betrouwbare kleine auto en biedt een geavanceerd Mazda 2 motorengamma over vier generaties. De technische evolutie toont Mazda's voortdurende focus op efficiëntie, betrouwbaarheid en de kenmerkende SKYACTIV technologie.

Mazda 2 motoren: Historische generaties I & II (1996-2007)
De eerste twee Mazda 2 generaties legden de basis voor het latere succesverhaal en werden gekenmerkt door eenvoudige maar robuuste motortechnologie. Bij goed onderhoud haalden deze vroege Mazda 2 motoren gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de kleinere benzinemotoren vaak zelfs 350.000 kilometer haalden zonder grote reparaties. Typische onderhoudsintervallen waren 80.000 tot 120.000 kilometer voor grote inspecties, terwijl de eerste dure reparaties meestal pas na 180.000 tot 220.000 kilometer nodig waren. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 1,6-liter benzinemotor met 100 pk van de tweede generatie, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Tot de technische hoogtepunten behoorden beproefde atmosferische motoren zonder complexe turbo's, wat de hoge betrouwbaarheid op lange termijn verklaarde. In een marktvergelijking positioneerde de Mazda 2 zich als een voordelig alternatief voor de VW Polo en Ford Fiesta met een aanzienlijk betere garantiedekking.
Mazda 2 benzinemotoren: Historische generaties I & II (1996-2007)
Het Mazda 2 benzinemotorengamma van de eerste generatie (1996-2002) bestond voornamelijk uit de beproefde 1,25-liter motor met 55 kW (75 pk), die uiterst betrouwbaar bleek te zijn. In de tweede generatie (2002-2007) werd het aanbod uitgebreid met een 1,4-liter motor met 58 kW (80 pk) en de krachtigste 1,6-liter motor met 74 kW (100 pk). Deze vroege Mazda 2 motoren waren gebaseerd op bewezen inlaatspruitstuktechnologie zonder turbolading en werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar. De beste motor van dit tijdperk was duidelijk de tweede generatie 1,6-liter benzinemotor, die ondanks zijn eenvoud levendige prestaties leverde en zelden grote storingen vertoonde, zelfs bij verwaarloosd onderhoud. Typische problemen beperkten zich tot slijtageonderdelen zoals bougies en luchtfilters, terwijl de motoren zelf vrijwel onderhoudsvrij waren.
Mazda 2 dieselmotoren: Historische generaties I & II (1996-2007)
Dieselmotoren speelden een ondergeschikte rol in de eerste generaties Mazda 2. Alleen in de tweede generatie (2002-2007) was er af en toe een 1.4 MZ-CD diesel met 50 kW (68 pk), maar deze werd voornamelijk aangeboden op de Europese markten. Deze vroege Mazda 2 dieselmotoren waren gebaseerd op Ford technologie en bleken minder betrouwbaar dan de benzinemotoren, met vaker problemen met het injectiesysteem en de turbocompressor. Door het lage marktaandeel zijn deze motoren vandaag de dag zeldzaam met een beperkte onderdelenvoorziening.
Mazda 2 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.25 benzinemotor (Gen I) | 75 PK | 6,8-7,2 l/100km | Vrijwel geen | Zeer goed |
1.4 benzinemotor (Gen II) | 80 PK | 6,5-7,0 l/100km | Af en toe bobines | Zeer goed |
1.6 benzinemotor (Gen II) | 100 PK | 7,0-7,5 l/100km | Zeer robuuste, beste motor | Zeer goed |
1.4 MZ-CD diesel | 68 PK | 4,8-5,5 l/100km | Injectiesysteem, turbo | Matig |

Mazda 2 motoren: Generatie III (2007-2014)
De derde Mazda 2 generatie markeerde de overgang naar modernere motortechnologie en introduceerde voor het eerst variabele kleptiming. Deze Mazda 2 motoren bleven indrukwekkende kilometerstanden halen van 280.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de nieuwe MZR motoren indruk maakten met een verbeterde efficiëntie. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk aan hulpaggregaten zoals de waterpomp of dynamo. De beste motor van deze generatie was de 1.5 MZR met 103 pk, die sportieve prestaties combineerde met een hoge betrouwbaarheid. Technische innovaties waren onder andere S-VT (Sequential Valve Timing) en geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie voor een betere efficiëntie. In de marktomgeving vestigde de Mazda 2 zich als een betrouwbaarder alternatief voor de steeds complexere Duitse concurrenten met hun vroege turbotechnologieën.
Mazda 2 benzinemotoren: Generatie III (2007-2014)
De derde generatie Mazda 2 benzinemotoren was volledig gebaseerd op de nieuwe MZR motorfamilie. Het instapmodel was een 1.3 MZR met 55 kW (75 pk), gevolgd door een krachtigere 1.3 MZR met 62 kW (84 pk) en de topklasse 1.5 MZR met 76 kW (103 pk). Al deze Mazda 2 motoren hadden S-VT variabele kleptiming en werden gekenmerkt door een soepele vermogensafgifte. De beste motor was duidelijk de 1.5 MZR, die ondanks zijn vermogen een matig brandstofverbruik van 6,2-6,8 liter per 100 km haalde en vrijwel probleemloos liep. De kleinere 1,3-liter varianten bleken iets langzamer, maar net zo betrouwbaar. Typische zwakke punten bleven beperkt tot incidentele problemen met de bobines na hoge kilometerstanden en motorsteunen die gevoelig waren voor slijtage tijdens sportief rijden.
Mazda 2 dieselmotoren: Generatie III (2007-2014)
In de derde generatie bood Mazda voor het eerst een eigen dieselmotor aan: de 1.4 MZ-CD met 50 kW (68 pk). Deze Mazda 2 Diesel was nog steeds gebaseerd op de samenwerking met Ford, maar was beter aangepast aan het voertuig dan zijn voorgangers. De motor had een zeer laag brandstofverbruik van 4,2-4,8 liter per 100 km, maar had last van de typische problemen van vroege common-rail systemen. Veelvuldige defecten aan de inspuitkoppen en de turbocompressor maakten het de meest problematische motor van deze generatie. De lage distributie leidde ook tot hoge reparatiekosten en een slechte onderdelenvoorziening.
Mazda 2 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.3 MZR | 75-84 PK | 6,0-6,5 l/100km | Af en toe bobines | Goed |
1.5 MZR | 103 PK | 6,2-6,8 l/100km | Zeer robuuste, beste motor | Zeer goed |
1.4 MZ-CD Diesel | 68 PK | 4,2-4,8 l/100km | Injectoren, turbolader | Problematisch |

Mazda 2 motoren: Generatie IV (2014-2019)
De vierde Mazda 2 generatie zorgde voor een revolutie in de motortechnologie met de introductie van SKYACTIV-G technologie. Deze hypermoderne Mazda 2 motoren halen bij goed onderhoud kilometrages van 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de SKYACTIV technologie indruk maakt met zijn hoge compressie en geoptimaliseerde verbranding. De onderhoudsintervallen zijn verlengd tot 15.000 tot 20.000 kilometer, terwijl grote reparaties meestal pas na 250.000 tot 300.000 kilometer nodig zijn. De absolute topmotor was de 1.5 SKYACTIV-G met 115 pk, die state-of-the-art technologie combineerde met bewezen betrouwbaarheid. Tot de technische hoogtepunten behoorden een compressieverhouding van 13:1, directe inspuiting en geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie voor maximale efficiëntie. In een marktvergelijking zette de Mazda 2 nieuwe maatstaven voor efficiëntie en betrouwbaarheid in de klasse van kleine auto's.
Mazda 2 benzinemotoren: Generatie IV (2014-2019)
De vierde generatie Mazda 2 benzinemotoren was volledig gebaseerd op SKYACTIV-G technologie. Verkrijgbaar waren een 1.5 SKYACTIV-G met 55 kW (75 pk) als instapmotor en de krachtigere versie met 85 kW (115 pk). Beide Mazda 2 motoren zijn voorzien van directe inspuiting, een uitzonderlijk hoge compressieverhouding van 13:1 en geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie. De 1.5 SKYACTIV-G met 115 pk ontwikkelde zich tot de beste motor in de hele geschiedenis van de Mazda 2 - hij combineerde levendige rijprestaties met een brandstofverbruik van slechts 4,9-5,4 liter per 100 km en bleek vrijwel probleemloos te werken. De zwakkere 75 pk versie was zuiniger, maar te traag om op de snelweg te rijden. Beide motoren werden gekenmerkt door hun uitzonderlijk soepele loop en karakteristieke lineaire vermogensafgifte; typische problemen bleven beperkt tot het af en toe verkolen van het directe injectiesysteem bij uitsluitend gebruik op korte ritten.
Mazda 2 dieselmotoren: Generatie IV (2014-2019)
In de vierde generatie liet Mazda de dieselmotoren volledig achterwege en concentreerde het zich uitsluitend op de efficiënte SKYACTIV-G benzinemotoren. Deze beslissing bleek vooruitziend, want de benzinemotoren deden het dieselvoordeel praktisch teniet dankzij hun hoge efficiëntie en vereisten tegelijkertijd minder onderhoud.
Mazda 2 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.5 SKYACTIV-G | 75 PK | 4,7-5,2 l/100km | Langzaam op de snelweg | Goed |
1.5 SKYACTIV-G | 115 PK | 4,9-5,4 l/100km | Af en toe coke | Zeer goed |

Mazda 2 motoren: Generatie V (2019-heden)
De huidige vijfde generatie Mazda 2 zet het SKYACTIV succesverhaal voort en introduceert voor het eerst mild hybrid technologie. Deze nieuwste Mazda 2 motoren beloven kilometrages van meer dan 350.000 kilometer, waarbij elektrische assistentie de verbrandingsmotor ontlast en zorgt voor een gelijkmatigere belasting. Omdat de generatie pas sinds 2019 leverbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste jaren laten veelbelovende betrouwbaarheidswaarden zien. De onderhoudsintervallen blijven steken op 15.000 kilometer, terwijl de mild hybrid technologie extra complexiteit met zich meebrengt. De opvallende motor is de 1.5 SKYACTIV-G M-Hybrid met 115 pk, die bewezen SKYACTIV-technologie combineert met moderne elektrificatie. De technische innovaties omvatten een 24-volt mild hybrid systeem met riemenstarter-generator en uitgebreide cilinderuitschakeling. In de huidige marktomgeving positioneert de Mazda 2 zich als een technologische pionier met volwassen hybride technologie.
Mazda 2 benzinemotoren: Generatie V (2019-heden)
Het huidige Mazda 2 motorengamma omvat verder ontwikkelde SKYACTIV-G motoren met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Een basisversie met 66 kW (90 pk) en de krachtigere versie met 85 kW (115 pk) zijn beschikbaar, beide optioneel met M-Hybrid technologie. De Mazda 2 M-Hybrid varianten hebben een 24 volt systeem met een riemenstarter-generator, die hulp biedt bij het starten en accelereren. De beste motor van deze generatie is de 1.5 SKYACTIV-G M-Hybrid met 115 pk, die de bewezen betrouwbaarheid van SKYACTIV-technologie combineert met moderne efficiëntie en een brandstofverbruik van slechts 4,6-5,1 liter per 100 km behaalt. De conventionele niet-hybride varianten blijven leverbaar en bieden iets lagere aanschafkosten bij een iets hoger brandstofverbruik. Alle huidige Mazda 2 motoren voldoen aan de Euro 6d norm en worden beschouwd als de meest geavanceerde in de geschiedenis van het merk.
Mazda 2 hybride aandrijving: Generatie V (2019-heden)
De huidige generatie M-Hybrid systeem combineert de bewezen 1.5 SKYACTIV-G motoren met een 24-volt mild hybride systeem. De riemen-startgenerator levert een extra 6 kW bij het starten en maakt langere uitrolfasen met uitgeschakelde motor mogelijk. Deze Mazda 2 hybride technologie is aanzienlijk eenvoudiger dan volledig hybride systemen en belooft een navenant hogere betrouwbaarheid met lagere onderhoudskosten.
Mazda 2 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 SKYACTIV-G | 90 PK | 5,0-5,5 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Goed |
1.5 SKYACTIV-G | 115 PK | 4,8-5,3 l/100km | Zeer volwassen | Zeer goed |
1.5 SKYACTIV-G M-Hybride | 90 PK | 4,7-5,2 l/100km | Extra hybride complexiteit | Goed |
1.5 SKYACTIV-G M-Hybride | 115 PK | 4,6-5,1 l/100km | Beste huidige motor | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mazda 2 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Mazda 2 motoren laat een continue verbetering zien in efficiëntie en betrouwbaarheid. Terwijl de eerste generaties indruk maakten met hun eenvoud en robuustheid, stelt de moderne SKYACTIV technologie nieuwe normen voor motoren van kleine auto's. Het besluit om af te zien van complexe turbolading en in plaats daarvan te vertrouwen op hoge compressie en geoptimaliseerde verbranding bleek baanbrekend te zijn voor de hele industrie.
- Beste Mazda 2 benzinemotor:
De 1.5 SKYACTIV-G M-Hybrid (115 pk, Generatie V) combineert geavanceerde technologie met bewezen betrouwbaarheid en uitstekende efficiëntie.
- Beste Mazda 2 dieselmotor:
Mazda heeft in 2014 afstand gedaan van dieselmotoren, omdat de SKYACTIV-G benzinemotoren vergelijkbare efficiëntie bieden met minder complexiteit.
- Beste Mazda 2 hybride motor:
De 1.5 SKYACTIV-G M-Hybrid (115 pk, Generatie V) met zijn geavanceerde 24-voltsysteem en lage brandstofverbruik van 4,6 l/100 km.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mazda 2 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.