Inhoudsopgave
Mercedes-Benz 190 motoren
Tussen 1982 en 1993 vestigde de Mercedes-Benz 190 zich als het instapmodel van het merk uit Stuttgart en bood een opmerkelijke verscheidenheid aan motoropties. De Mercedes-Benz 190 motoren varieerden van zuinige dieselmotoren tot hoogtoerige sportmotoren en kenmerkten een hele generatie compacte sedans. Deze reeks motoren weerspiegelde de technologische ontwikkeling van de jaren 80 en legde de basis voor de moderne technologieën van Mercedes.

Mercedes-Benz 190 generatie I (1982-1993)
De enige generatie van de Mercedes-Benz 190 was een pioniersperiode voor het merk in het compacte segment en werd gekenmerkt door uitzonderlijk robuuste en duurzame motoren. De kilometerstand was indrukwekkend: terwijl de beproefde dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer haalden, haalden de benzinemotoren ook regelmatig 300.000 tot 400.000 kilometer zonder grote reparaties. Grote motorschade kwam uiterst zelden voor bij alle Mercedes-Benz 190 motoren en was meestal te wijten aan extreme verwaarlozing. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 2.5-16V met 204 pk - een technisch meesterwerk dat Mercedes-Benz naar de autosportelite katapulteerde en vandaag de dag nog steeds wordt beschouwd als een van de beste viercilindermotoren aller tijden.
Mercedes-Benz 190 benzinemotoren: Generatie I (1982-1993)
De Mercedes-Benz 190 benzinemotorreeks bestond aanvankelijk uit de beproefde M102 motor in verschillende cilinderinhoudvarianten. De 190 (W201) begon in 1982 met de 1,8-liter motor (90 pk), gevolgd door de 2,0-liter (105-122 pk) vanaf 1983. Deze Mercedes-Benz 190 motoren werden gekenmerkt door hun robuustheid en duurzaamheid, maar hadden een relatief hoog brandstofverbruik. Het technologische hoogtepunt was de 2.3-16V (M102.983) met 185 pk, die in 1984 werd geïntroduceerd en over vier kleppen per cilinder en door Cosworth ontwikkelde cilinderkoptechnologie beschikte. Nog spectaculairder was de 2.5-16V (M102.991) uit 1988 met 204 pk, die diende als homologatiemodel voor de DTM. Deze Mercedes-Benz 190 motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en werden gewilde verzamelobjecten.
Mercedes-Benz 190 dieselmotoren: Generatie I (1982-1993)
De Mercedes-Benz 190 diesels werden gedomineerd door de legendarische OM601 motor, die in verschillende varianten werd aangeboden. De 190 D 2.0 (72 pk) was verkrijgbaar vanaf 1983, later aangevuld met de krachtigere 190 D 2.5 (90 pk). Het absolute hoogtepunt was de 190 D 2.5 Turbo met 126 pk, die in 1988 werd geïntroduceerd en werd beschouwd als een van de eerste turbodiesels in de compacte klasse. Deze Mercedes-Benz 190 motoren ontwikkelden zich tot de meest betrouwbare aandrijfeenheden van de hele modelserie - de OM601 zonder turbo haalde regelmatig kilometerstanden van meer dan 500.000 kilometer en werd beschouwd als praktisch onverwoestbaar. Zelfs de complexere turbodiesel bleek buitengewoon duurzaam, waarbij alleen de turbo af en toe een revisie nodig had na ongeveer 200.000 kilometer.
Mercedes-Benz 190 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,8 M102 | 90 PK | 9,5-10,2 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Goed |
2,0 M102 | 105-122 PK | 9,8-10,5 l/100km | Af en toe cilinderkoppakking | Goed |
2,3-16V M102.983 | 185 PK | 10,5-11,2 l/100km | Onderhoudsintensief, maar duurzaam | Zeer goed |
2.5-16V M102.991 | 204 PK | 11,0-12,0 l/100km | Zeer onderhoudsintensief | Zeer goed |
190 D 2.0 OM601 | 72 PK | 6,5-7,2 l/100km | Praktisch onverwoestbaar | Zeer goed |
190 D 2.5 OM602 | 90 PK | 6,8-7,5 l/100km | Uiterst robuust | Zeer goed |
190 D 2.5 Turbo OM602 | 126 PK | 7,2-8,0 l/100km | Turbocompressor na 200.000 km | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz 190 motoren
De Mercedes-Benz 190 motoren vertegenwoordigen een tijdperk waarin duurzaamheid en robuustheid de hoogste prioriteit hadden. Vandaag de dag worden alle motoren uit deze modelserie beschouwd als de maatstaf voor betrouwbaarheid en zijn ze ondanks hun leeftijd nog steeds gewaardeerde klassiekers. De ontwikkeling laat duidelijk de focus van Mercedes-Benz zien op kwaliteit boven kwantiteit - een filosofie die in latere generaties deels verloren ging.
- Beste Mercedes-Benz 190 benzinemotor:
De Mercedes-Benz 190 2.5-16V (204 pk) combineert sportieve prestaties met legendarische Mercedes-kwaliteit en wordt beschouwd als een van de beste viercilindermotoren aller tijden.
- Beste Mercedes-Benz 190 dieselmotor:
De Mercedes-Benz 190 D 2.5 (OM602, 90 pk) biedt de perfecte combinatie van zuinigheid, betrouwbaarheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik - een motor voor de eeuwigheid.
- Beste Mercedes-Benz 190 turbodiesel:
De Mercedes-Benz 190 D 2.5 Turbo (126 pk) was zijn tijd ver vooruit en combineerde dieselefficiëntie met respectabele prestaties en hoge betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes-Benz 190 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering - essentieel voor het behoud van deze autoklassiekers.