Inhoudsopgave
Nissan Juke motoren
Sinds de lancering in 2010 heeft de Nissan Juke zich gevestigd als een polariserende compacte crossover met een onmiskenbaar design, en biedt een beheersbaar maar onderscheidend motorenaanbod over twee generaties. De technologische ontwikkeling van conventionele atmosferische motoren naar moderne turbobenzinemotoren en hybride aandrijvingen weerspiegelt de transformatie van Nissan.

Nissan Juke generatie I (2010-2019)
De eerste generatie Nissan Juke werd gekenmerkt door bewezen maar niet bijzonder geavanceerde aandrijftechnologie en haalde doorgaans een kilometerstand van 250.000 tot 300.000 kilometer bij goed onderhoud. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij de CVT-transmissies meer problemen veroorzaakten dan de motoren zelf. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 DIG-T met 190 pk, die de beste combinatie van prestaties en rijplezier bood ondanks incidentele zwakke plekken in de turbolader. Technisch gezien bleef Nissan conservatief en vertrouwde op beproefde motoren zonder grote innovaties. In een marktvergelijking positioneerde de Juke zich als een gunstige binnenkomer in het crossover-segment, maar kon de verscheidenheid aan motoren van de Duitse premiumconcurrenten niet bijbenen.
Nissan Juke benzinemotoren: Generatie I (2010-2019)
Het motoraanbod van de Nissan Juke was voornamelijk gebaseerd op de beproefde 1,6-liter HR16DE-motor met natuurlijke aanzuiging en 86 kW (117 pk), die van 2010 tot 2019 diende als instapmotor. Deze Nissan Juke motor bleek uiterst betrouwbaar, maar ook weinig inspirerend - de trage vermogensopbouw en het hoge brandstofverbruik tijdens sportief rijden maakten het de zwakste schakel in het gamma. Veel interessanter was de 1.6 DIG-T (MR16DDT) met turbolading en directe injectie, die verkrijgbaar was in twee vermogensniveaus: 140 kW (190 pk) van 2010-2014 en later 147 kW (200 pk). Deze Nissan Juke turbomotoren boden levendige prestaties, maar hadden last van typische problemen met de turbolader en af en toe problemen met de directe inspuiting die konden leiden tot klepverkooksing.
Nissan Juke dieselmotoren: Generatie I (2010-2019)
De enige Nissan Juke dieselmotor was de 1.5 dCi (K9K) met 81 kW (110 pk), die werd aangeboden van 2010 tot 2018. Deze motor van de Renault-Nissan Alliantie werd beschouwd als zuinig en betrouwbaar, haalde probleemloos hoge kilometerstanden en bood een standaardverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. De Nissan Juke dCi varianten waren echter luidruchtig en rijk aan trillingen, daarom werden ze vooral gekozen door prijsbewuste veelrijders. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele schade aan de turbolader na zeer hoge kilometerstanden en problemen met het roetfilter bij overwegend korte ritten.
Nissan Juke motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 motor met natuurlijke aanzuiging | 117 PK | 6,9-7,8 l/100km | Traag, hoog verbruik | Gemiddeld |
1.6 DIG-T | 190-200 PK | 7,2-8,1 l/100km | Turbocompressor, klepverkalking | Goed |
1.5 dCi | 110 PK | 4,2-4,8 l/100km | Luid, roetfilter | Goed |

Nissan Juke generatie II (2019-heden)
De tweede generatie Nissan Juke markeerde een compleet nieuw begin met een modern platform en eigentijdse aandrijfsystemen, waarbij de betrouwbaarheid aanzienlijk is toegenomen en kilometrages van 300.000 tot 400.000 kilometer realistisch lijken. Grote reparaties zijn pas na 200.000 kilometer te verwachten, waarbij de nieuwe CVT-transmissies aanzienlijk robuuster zijn geworden. Het absolute hoogtepunt is de 1.0 DIG-T met 114 pk, die ondanks zijn kleine cilinderinhoud verrassend verfijnd is en wordt beschouwd als de meest betrouwbare motor van de generatie. Qua technologie richtte Nissan zich op downsizing en elektrificatie, waardoor de Juke uiteindelijk concurrerende aandrijfsystemen kreeg. In een marktvergelijking heeft de nieuwe generatie zich kwalitatief aanzienlijk hoger gepositioneerd en kan nu gelijke tred houden met de Europese concurrenten.
Nissan Juke benzinemotoren: Generatie II (2019-heden)
Het moderne Nissan Juke motorengamma is uitsluitend gebaseerd op driecilinder turbomotoren uit de DIG-T familie. Het instapmodel is een 1.0 DIG-T (HR10DDT) met 84 kW (114 pk), die verrassend soepel loopt ondanks het feit dat hij maar drie cilinders heeft en extreem zuinig blijkt te zijn. Deze Nissan Juke motor wordt beschouwd als een technisch hoogstandje met cilinderuitschakeling en variabele compressieverhouding, heeft tot nu toe geen grote productieproblemen laten zien en ontwikkelt zich tot de beste motor in de hele geschiedenis van de Juke. Krachtiger is de 1.3 DIG-T (HR13DDT) met 117 kW (160 pk), die samen met Mercedes is ontwikkeld en ook zeer betrouwbaar is, maar een iets hoger brandstofverbruik heeft.
Nissan Juke hybride motoren: Generatie II (2019-heden)
Vanaf 2022 werd de Nissan Juke Hybrid (e-Power) met 103 kW (140 pk) systeemvermogen geïntroduceerd. Dit innovatieve systeem werkt als een elektrische auto, waarbij een 1,6-liter atmosferische motor uitsluitend dient als generator voor de elektromotor. De Nissan Juke e-Power biedt een compleet nieuwe rijervaring met direct koppel en een zeer laag brandstofverbruik, maar is technisch complex en nog niet voldoende getest voor evaluatie op de lange termijn.
Nissan Juke motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.0 DIG-T | 114 PK | 5,2-5,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.3 DIG-T | 160 PK | 5,9-6,4 l/100km | Mercedes technologie, betrouwbaar | Zeer goed |
e-Power Hybride | 140 PK | 4,1-4,9 l/100km | Complex, weinig ervaring | Goed |

Conclusie: De beste Nissan Juke motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Nissan Juke motoren laat een indrukwekkende sprong in kwaliteit zien tussen de generaties. Terwijl de eerste generatie nog vertrouwde op bewezen maar verouderde technologie, biedt de tweede generatie moderne, efficiënte en betrouwbare aandrijfsystemen. Vooral de nieuwe driecilinder turbomotoren maken indruk met hun combinatie van prestaties, efficiëntie en verfijning.
- Beste Nissan Juke benzinemotor:
De Nissan Juke 1.0 DIG-T (114 pk, generatie II) combineert ultramoderne technologie met uitstekende efficiëntie en een onberispelijke betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Nissan Juke dieselmotor:
De Nissan Juke 1.5 dCi (110 pk, Generatie I) was de enige beschikbare diesel en bood een solide betrouwbaarheid met een laag brandstofverbruik.
- Beste Nissan Juke hybride motor:
De Nissan Juke e-Power (140 pk, Generatie II) met zijn innovatieve seriële hybride concept biedt een unieke rijervaring en een hoge efficiëntie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Nissan Juke biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.