Inhoudsopgave
Mitsubishi L 200 motoren
Sinds zijn introductie in 1978 heeft de Mitsubishi L 200 zich gevestigd als een robuuste pick-uptruck en heeft hij vijf generaties doorlopen met een indrukwekkende variëteit aan aandrijfconcepten. De Mitsubishi L 200 motoren zijn geëvolueerd van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne turbodiesels en weerspiegelen vier decennia Japanse bedrijfswagentechnologie.

Mitsubishi L 200 motoren: Historische generaties I-III (1978-2005)
De eerste drie generaties van de Mitsubishi L 200 kenmerkten bijna drie decennia lang het imago van de Japanse pick-uptruck en legden de basis voor zijn reputatie als onverwoestbare werktruck. Bij goed onderhoud haalden deze historische Mitsubishi L 200 motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de robuuste dieselmotoren vaak nog veel langer meegingen. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk aan hulpaggregaten zoals de waterpomp of dynamo. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 2.5 TD (4D56) met zijn legendarische reputatie van onverwoestbaarheid - een motor die vandaag de dag nog steeds miljoenen keren wordt gebruikt in ontwikkelingslanden. Tot de technische hoogtepunten behoorden de introductie van turbolading in 1986 en vierwielaandrijving met selecteerbare reductie, terwijl de typische problemen vooral roest op de carrosserie betroffen, maar niet de motoren zelf.
Mitsubishi L 200 benzinemotoren: Historische generaties I-III (1978-2005)
Het assortiment Mitsubishi L 200 benzinemotoren bestond uit verschillende atmosferische motoren, te beginnen met de 1,6-liter 4G32 (80 pk) in de eerste generatie. De populairste was de 2,0-liter 4G63 met 90-110 pk, die van 1986 tot 2005 in verschillende varianten werd gebruikt. Deze Mitsubishi L 200 motoren werden gekenmerkt door extreme eenvoud en betrouwbaarheid - problemen met de distributieketting of complexe elektronica waren onbekend. De 2,4-liter 4G64 (125 pk) werd vanaf 1996 toegevoegd en werd beschouwd als de krachtigste benzinemotor van deze generatie. Alle historische benzinemotoren deelden de zwakte van een relatief hoog brandstofverbruik van 10-12 liter per 100 km, maar boden een levensduur die moderne motoren zelden halen.
Mitsubishi L 200 dieselmotoren: Historische generaties I-III (1978-2005)
De legendarische Mitsubishi L 200 dieselmotor 4D56 domineerde dit tijdperk in verschillende stadia van ontwikkeling. Begonnen als een 2,5-liter diesel met natuurlijke aanzuiging en 68 pk, ontwikkelde hij zich tot een 2,5 TD (turbodiesel) met 85-100 pk. Deze Mitsubishi L 200 motor wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare diesels aller tijden - eenvoudig van ontwerp, gemakkelijk te onderhouden en praktisch onverwoestbaar. De 4D56 kon overbelasting, slechte brandstof en verwaarloosd onderhoud gemakkelijk aan. Typische zwakke punten bleven beperkt tot injectiepompen die na 300.000 kilometer versleten waren en incidentele problemen met de dynamo. De soepele loop was bescheiden, het brandstofverbruik acceptabel met 8-9 liter, maar de betrouwbaarheid ongeëvenaard.
Mitsubishi L 200 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 4G32 | 80 PK | 11,0 l/100km | Weinig vermogen, hoog verbruik | Gemiddeld |
2,0 4G63 | 90-110 PK | 10,5 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Goed |
2,4 4G64 | 125 PK | 11,5 l/100km | Hoog verbruik | Goed |
2,5 D 4D56 | 68 PK | 9,0 l/100km | Weinig vermogen, luidruchtig | Zeer goed |
2.5 TD 4D56 | 85-100 PK | 8,5 l/100km | Injectiepomp na 300.000 km | Zeer goed |

Mitsubishi L 200 motoren: Generatie IV (2006-2015)
De vierde generatie markeerde de overgang naar moderne pick-up normen en bracht aanzienlijk verfijnde Mitsubishi L 200 motoren met zich mee. Bij 300.000 tot 400.000 kilometer bleef de kilometrage op een hoog niveau, waarbij de common-rail dieseltechnologie voor meer comfort zorgde, maar ook voor hogere onderhoudskosten. Grote motorschade bleef zeldzaam, maar de complexere injectiesystemen vereisten nauwkeuriger onderhoud dan hun voorgangers. Het absolute hoogtepunt was de herziene 2.5 DI-D met 178 pk - een motor die vermogen en efficiëntie optimaal combineerde. Technische innovaties waren onder andere common-rail injectie, variabele turbocompressorgeometrie en, voor het eerst, directe benzine-injectie, terwijl de grootste problemen vervuilende roetfilters en gevoelige hogedrukpompen waren.
Mitsubishi L 200 benzinemotoren: Generatie IV (2006-2015)
De reeks Mitsubishi L 200 benzinemotoren werd volledig herzien en bestond aanvankelijk uit de beproefde 2,4-liter 4G69 met 143 pk en de nieuwe 3,2-liter V6 6G75 met 208 pk. Vanaf 2010 werd de moderne 2.4 MIVEC met directe injectie en 181 pk toegevoegd. Deze Mitsubishi L 200 motoren boden aanzienlijk meer verfijning dan hun voorgangers, met een soepelere loop en een hoger vermogen. De 2.4 MIVEC ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie, met een evenwichtige vermogensafgifte en een acceptabel brandstofverbruik van 9-10 liter. De V6 motor was problematisch, met af en toe problemen met de distributiekettingen en hoge reparatiekosten.
Mitsubishi L 200 dieselmotoren: Generatie IV (2006-2015)
De verder ontwikkelde Mitsubishi L 200 dieselmotor 4D56 was voorzien van common-rail injectie en variabele turbocompressorgeometrie. In verschillende configuratieniveaus van 136 tot 178 pk bood hij aanzienlijk meer vermogen en comfort dan zijn voorganger. De 2.5 DI-D met 178 pk werd het vlaggenschip en combineerde krachtige prestaties met een brandstofverbruik van slechts 7,8 liter per 100 km. Deze Mitsubishi L 200 motoren behielden de basisrobuustheid van hun voorgangers, maar vereisten nauwkeuriger onderhoud van het complexere brandstofinjectiesysteem. Typische problemen waren verstopte roetfilters op korte ritten en soms defecte hogedrukpompen na 200.000 kilometer.
Mitsubishi L 200 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2,4 4G69 | 143 PK | 10,2 l/100km | Matige prestaties | Goed |
3.2 V6 6G75 | 208 PK | 12,5 l/100km | Distributiekettingen, hoog brandstofverbruik | Matig |
2.4 MIVEC | 181 PK | 9,5 l/100km | Complexe directe injectie | Goed |
2.5 DI-D | 136-178 PK | 7,5-8,2 l/100km | Partikelfilter, hogedrukpomp | Zeer goed |

Mitsubishi L 200 motoren: Generatie V (2015-heden)
De huidige generatie vertegenwoordigt de modernste staat van Mitsubishi L 200 motoren en vertrouwt consequent op dieseltechnologie met maximale efficiëntie. Bij goed onderhoud kan de kilometrage oplopen tot 250.000 tot 350.000 kilometer, hoewel het complexe uitlaatgaszuiveringssysteem regelmatig onderhoud vereist. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, voornamelijk aan het complexe Euro 6 emissiecontrolesysteem. De topmotor is duidelijk de 2.2 DI-D met 150 pk - een ultramoderne viercilinder turbodiesel die prestaties, efficiëntie en milieuvriendelijkheid optimaal combineert. Technische hoogtepunten zijn onder andere de nieuwste common rail generatie, SCR-katalysator met AdBlue-injectie en adaptieve vierwielaandrijving, terwijl de grootste uitdagingen liggen in het complexe uitlaatgaszuiveringssysteem en de bijbehorende onderhoudskosten.
Mitsubishi L 200 dieselmotoren: Generatie V (2015-heden)
Het Mitsubishi L 200 motorengamma richt zich volledig op dieselmotoren met de nieuwe 2.2 DI-D eenheid in twee vermogensniveaus. De Mitsubishi L 200 2.2 DI-D met 110 kW (150 pk) en 380 Nm koppel is de standaardmotor geworden en biedt een uitstekende balans tussen prestaties en verbruik. De krachtigere variant met 133 kW (181 pk) en 430 Nm is bedoeld voor bestuurders met een hogere aanhangerbelasting. Beide Mitsubishi L 200 motoren zijn voorzien van moderne viercilindertechnologie met aluminium blok, de nieuwste generatie common-rail injectie en uitgebreide Euro 6 emissiecontrole inclusief SCR katalysator. De 150 pk motor wordt beschouwd als bijzonder evenwichtig en betrouwbaar, terwijl de 181 pk versie af en toe problemen heeft met het complexe uitlaatgasreinigingssysteem.
Mitsubishi L 200 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.2 DI-D | 150 PK | 7,4 l/100km | AdBlue systeem, DPF regeneratie | Zeer goed |
2.2 DI-D | 181 PK | 7,8 l/100km | Complexe uitlaatgasreiniging | Goed |

Conclusie: De beste Mitsubishi L 200 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Mitsubishi L 200 motoren vertoont een opmerkelijke continuïteit op het gebied van betrouwbaarheid gedurende bijna vijf decennia. Terwijl de historische generaties werden gekenmerkt door extreme eenvoud en duurzaamheid, bieden de moderne varianten aanzienlijk meer comfort en efficiëntie met behoud van een hoog betrouwbaarheidsniveau. De consistente focus op dieseltechnologie in de nieuwere generaties benadrukt de oriëntatie als werkvoertuig.
- Beste Mitsubishi L 200 benzinemotor:
De 2.4 MIVEC (181 pk, Generatie IV) combineert moderne directe injectie met bewezen Mitsubishi-betrouwbaarheid en een acceptabel brandstofverbruik.
- Beste Mitsubishi L 200 dieselmotor:
De legendarische 2.5 TD 4D56 (100 pk, generaties I-IV) blijft de meest betrouwbare motor ooit, terwijl de moderne 2.2 DI-D (150 pk, generatie V) de beste combinatie van prestaties, efficiëntie en milieuvriendelijkheid biedt.
- Beste Mitsubishi L 200 hybride motor:
Hybride aandrijflijnen werden nooit aangeboden op de L 200 omdat de focus altijd lag op robuuste commerciële voertuigcapaciteiten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mitsubishi L 200 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.