Inhoudsopgave
Volvo S60 motoren
Sinds de lancering in 2000 heeft de Volvo S60 zich gevestigd als een sportieve sedan van het Zweedse topmerk en heeft hij in drie generaties een opmerkelijke technische evolutie doorgemaakt. Het motoraanbod van de Volvo S60 varieerde van zuinige diesels tot krachtige turbobenzinemotoren en moderne hybride aandrijvingen, waarbij elke generatie zijn eigen technologische hoogtepunten en karakteristieke zwakke punten had.

Volvo S60 generatie I (2000-2009)
De eerste generatie Volvo S60 werd gekenmerkt door de overgangsperiode tussen klassieke Volvo-techniek en moderne efficiëntie- en emissie-eisen. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste vijfcilinder dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, begonnen de vroege benzinemotoren met turbo tussen de 150.000 en 200.000 kilometer grote reparaties nodig te hebben. Typische problemen deden zich voor met turbo's, injectiesystemen en elektronische componenten. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.4 D5 met 163 pk, die Volvo's legendarische dieselbetrouwbaarheid combineerde met moderne common-rail technologie. Deze generatie werd gekenmerkt door bovengemiddelde veiligheidsnormen en positioneerde zich met succes tegenover de BMW 3-serie en Audi A4.
Volvo S60 benzinemotoren: Generatie I (2000-2009)
Het benzinemotorengamma van de Volvo S60 bestond uit verschillende vijfcilinders, te beginnen met de atmosferische 2,4-liter motor met 125 kW (170 pk) en de 2,5-liter met 154 kW (210 pk). De krachtigere varianten hebben een turbo: De T5 met 2,3 liter ontwikkelde 184 kW (250 pk), terwijl de high-performance T5 zelfs 221 kW (300 pk) haalde. Deze Volvo S60-motoren hadden last van typische problemen uit het vroege turbotijdperk: schade aan de turbolader door koolafzetting in de olie, problemen met het injectiesysteem en af en toe schade aan de cilinderkoppakking bij hoge kilometrages. De 2,4-liter atmosferische motor bleek de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, maar leverde slechts matige rijprestaties.
Volvo S60 dieselmotoren: Generatie I (2000-2009)
De Volvo S60 diesels werden gedomineerd door de legendarische D5 motor met een cilinderinhoud van 2,4 liter, die werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 120 kW (163 pk) tot 136 kW (185 pk). Er was ook een kleinere 2,0-liter diesel met 100 kW (136 pk) voor prijsbewuste kopers. De Volvo S60 D5 met common-rail injectie en roetfilter ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de varianten die vanaf 2005 werden geproduceerd met verbeterde injectietechnologie bleken uitzonderlijk duurzaam en zuinig. Deze Volvo S60 dieselmotoren voldeden al aan de Euro 4 norm en boden een uitstekende combinatie van trekkracht, laag brandstofverbruik en duurzaamheid die kenmerkend werd voor Volvo diesels.
Volvo S60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.4 motor met natuurlijke aanzuiging | 170 PK | 9,2-9,8 l/100km | Matige prestaties, traag | Gemiddeld |
2,5 T | 210 PK | 9,8-10,4 l/100km | Turboladerschade, brandstofinjectie | Matig |
2,3 T5 | 250-300 PK | 10,5-11,8 l/100km | Turbolader, cilinderkoppakking | Problematisch |
2,0 D | 136 PK | 6,5-7,2 l/100km | Niet vaak voorkomend, gemiddeld | Gemiddeld |
2,4 D5 | 163-185 PK | 6,8-7,4 l/100km | Zeer robuust en duurzaam | Zeer goed |

Volvo S60 generatie II (2010-2018)
De tweede generatie Volvo S60 betekende een revolutionaire verandering in design en technologie en vestigde zich als een van de meest betrouwbare generaties in de geschiedenis van Volvo. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, met de geavanceerde D-dieselmotoren tot wel 500.000 kilometer. Grote motorschade is zeldzaam geworden, alleen de vroege T6 benzinemotoren vertoonden af en toe zwakke plekken in de hogedrukpomp. Het absolute hoogtepunt was de D5 met 215 pk - een technisch meesterwerk met bi-turbo-oplading die zowel vermogen als efficiëntie tot in de perfectie combineerde. Deze generatie introduceerde ook Volvo's eerste hybride technologie en positioneerde zich met succes tegenover Duitse premium concurrenten.
Volvo S60 benzinemotoren: Generatie II (2010-2018)
Het benzinemotorengamma van de Volvo S60 werd volledig herzien en omvatte moderne viercilinder turbomotoren. De T3 met 1,6 liter ontwikkelde 110 kW (150 pk), de T4 met 2,0 liter haalde 132 kW (180 pk) tot 140 kW (190 pk). Voor sportieve rijders was er de T5 met 2.0 liter en 180 kW (245 pk) en de topklasse T6 met 2.0 liter en 225 kW (306 pk). Deze Volvo S60-motoren waren gebaseerd op het moderne Drive-E platform en bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers. De 180 pk sterke T4 ontwikkelde zich tot de meest evenwichtige benzinemotor van deze generatie, met slechts af en toe problemen met de hogedrukpomp en turbocompressor door verwaarloosd onderhoud.
Volvo S60 dieselmotoren: Generatie II (2010-2018)
Het dieselgamma van de Volvo S60 werd gedomineerd door de nieuwe D-motorenfamilie. De D2 met 1,6 liter bood 84 kW (115 pk), de D3 met 2,0 liter haalde 110 kW (150 pk), terwijl de D4 ook met 2,0 liter 133 kW (181 pk) tot 140 kW (190 pk) leverde. De kroon op het werk was de D5 met 2.0 liter en bi-turbo-oplading, die 162 kW (220 pk) ontwikkelde. Alle Volvo S60 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De 190 pk sterke D4 bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een uitzonderlijke betrouwbaarheid - ideaal voor langeafstandsrijders en zakelijke klanten.
Volvo S60 Hybride Aandrijving: Generatie II (2010-2018)
Vanaf 2012 bood Volvo voor het eerst een S60 plug-in hybride aan met de aanduiding T8. Deze combineerde een 2,0-liter T6 benzinemotor met een elektromotor om een systeemvermogen van 300 kW (408 pk) te produceren. De Volvo S60 T8 bood indrukwekkende rijprestaties en een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer, maar had af en toe problemen met de complexe elektronica en het vierwielaandrijvingssysteem.
Volvo S60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
T3 1,6 | 150 PK | 6,8-7,4 l/100km | Af en toe schade aan turbo | Goed |
T4 2,0 | 180-190 PK | 7,2-7,8 l/100km | Hogedrukpomp, zeer robuust | Zeer goed |
T5 2,0 | 245 PK | 7,8-8,4 l/100km | Turbocompressor onder hoge belasting | Goed |
T6 2,0 | 306 PK | 8,9-9,5 l/100km | Hogedrukpomp, complex | Matig |
D2 1,6 | 115 PK | 3,8-4,2 l/100km | Weinig tractie | Gemiddeld |
D3 2,0 | 150 PK | 4,1-4,6 l/100km | Robuust en zuinig | Zeer goed |
D4 2,0 | 181-190 PK | 4,2-4,8 l/100km | Uitzonderlijk betrouwbaar | Zeer goed |
D5 2.0 Bi-Turbo | 220 PK | 4,6-5,2 l/100km | Complexe turbotechnologie | Goed |
T8 Hybride | 408 PK | 2,1 l/100km + elektriciteit | Complexe elektronica | Goed |

Volvo S60 generatie III (2018-heden)
De huidige generatie Volvo S60 vertegenwoordigt Volvo's visie op de toekomst en vertrouwt volledig op geëlektrificeerde aandrijfsystemen met state-of-the-art veiligheidstechnologie. Alle motoren zijn voorzien van mild hybrid technologie of zijn ontworpen als plug-in hybride, waarbij Volvo volledig heeft afgezien van dieselmotoren. Omdat de generatie pas sinds 2018 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste vijf jaar laten veelbelovende tekenen van betrouwbaarheid zien. De topmotor is de T8 Polestar Engineered met een systeemvermogen van 415 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De nieuwe Drive-E technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de belasting op de verbrandingsmotor aanzienlijk vermindert en er moderne materialen worden gebruikt.
Volvo S60 mild hybrid benzinemotor: Generatie III (2018-heden)
De motoren van de Volvo S60 zijn gebaseerd op drie benzinemotoren met 48-volt mild hybrid technologie. De B3 met 1,5 liter ontwikkelt 120 kW (163 pk), de B4 met 2,0 liter haalt 145 kW (197 pk), terwijl de B5 eveneens met 2,0 liter 184 kW (250 pk) levert. Alle Volvo S60 motoren zijn voorzien van moderne turbolading en directe injectie. De B4 met 197 pk wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote productieproblemen en vereist slechts af en toe software-updates.
Volvo S60 plug-in hybrides: Generatie III (2018-heden)
De Volvo S60 Recharge varianten (voorheen T6 en T8) bieden systeemvermogens van 253 kW (344 pk) tot 310 kW (421 pk) met een elektrisch bereik tot 90 km. De T6 Recharge combineert een 2,0-liter benzinemotor met een elektromotor, terwijl de T8 Recharge ook vierwielaandrijving heeft. Deze Volvo S60 motoren combineren indrukwekkende prestaties met een hoog rendement, maar zijn technisch erg complex en hebben af en toe problemen met de koeling van de accu en het laadsysteem.
Volvo S60 high-performance benzinemotor: Generatie III (2018-heden)
Voor sportieve rijders biedt Volvo de S60 Polestar Engineered met een 2,0-liter turbomotor en elektrische ondersteuning. Deze Volvo S60-motor ontwikkelt 310 kW (421 pk) aan systeemvermogen en is voorzien van Öhlins-vering en Brembo-remmen. De eerste ervaringen wijzen op een hoge betrouwbaarheid, maar de onderhoudskosten zijn navenant hoog.
Volvo S60 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
B3 1.5 Mild-Hybride | 163 PK | 6,2-6,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
B4 2.0 Mild-Hybride | 197 PK | 6,8-7,2 l/100km | Software updates noodzakelijk | Zeer goed |
B5 2.0 Mild-Hybride | 250 PK | 7,4-7,9 l/100km | Turbocompressor bij volle belasting | Goed |
T6 Opladen | 344 PK | 1,8-2,2 l/100km + elektriciteit | Accukoeling, oplaadsysteem | Goed |
T8 Opladen | 390-421 PK | 1,9-2,3 l/100km + elektriciteit | Complex, elektronische problemen | Matig |
Polestar Engineered | 421 PK | 8,2-8,8 l/100km | Hoge onderhoudskosten | Goed |

Conclusie: De beste Volvo S60-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Volvo S60 motoren laat duidelijk Volvo's verschuiving zien van traditionele Zweedse techniek naar moderne elektrificatie. Terwijl de eerste twee generaties nog vertrouwden op bewezen dieseltechnologie, richt de huidige generatie zich volledig op geëlektrificeerde benzinemotoren. De betrouwbaarheid is bij alle generaties op een hoog niveau gebleven, waarbij de dieselmotoren van de eerste twee generaties bijzonder duurzaam waren.
- Beste Volvo S60 benzinemotor:
De Volvo S60 B4 (197 pk, Generatie III) combineert moderne mild-hybrid technologie met uitstekende betrouwbaarheid en biedt de beste balans tussen prestaties en efficiëntie.
- Beste Volvo S60 dieselmotor:
De Volvo S60 D4 (190 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en rijprestaties over alle generaties heen en wordt erkend als een van de beste dieselmotoren die Volvo ooit heeft gebouwd.
- Beste Volvo S60 hybride motor:
De Volvo S60 T6 Recharge (344 pk, Generatie III) met zijn uitgebalanceerde systeemprestaties en 90 km elektrisch bereik met nog steeds beheersbare complexiteit.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Volvo S60 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.