Inhoudsopgave
Volvo XC70 motoren
Sinds zijn introductie in 1997 heeft de Volvo XC70 zich gevestigd als een robuuste all-road estate, met een gevarieerde Volvo XC70 motorenreeks over drie generaties. Elke generatie bracht karakteristieke Scandinavische techniek met verschillende technische benaderingen en betrouwbaarheidsniveaus. De technologische evolutie varieerde van klassieke motoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne motoren met directe turbo-inspuiting en geavanceerde emissieregeling.

Volvo XC70 generatie I (1997-2007)
De eerste generatie Volvo XC70 werd gekenmerkt door bewezen Zweedse technische vaardigheden en onderscheidde zich door uitzonderlijk robuuste, maar technisch nog steeds conservatieve motoren. Bij goed onderhoud bereikten de kilometerstanden regelmatig 400.000 tot 500.000 kilometer - een niveau dat zelfs de huidige normen overtreft. Grote reparaties waren pas te verwachten na 250.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk aan hulpaggregaten zoals het aircosysteem of de automatische transmissie. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5T met 210 pk, die kracht, betrouwbaarheid en de typische Zweedse levensduur perfect belichaamde. Technische innovaties zoals het DSTC systeem (Dynamic Stability and Traction Control) en de geavanceerde vierwielaandrijvingstechnologie zetten normen in het topsegment en positioneerden de XC70 als een serieus alternatief voor zijn Duitse concurrenten.
Volvo XC70 benzinemotoren: Generatie I (1997-2007)
Het benzinemotorengamma van de Volvo XC70 was gebaseerd op beproefde 5-cilindermotoren met een karakteristiek geluid. De 2,4-liter atmosferische motor met 103 kW (140 pk) was de instapmotor, die indruk maakte met zijn soepele loop en betrouwbaarheid. De 2.5T met 154 kW (210 pk), die krachtige prestaties bood dankzij de turbo, was echter veel populairder. Deze Volvo XC70-motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar - motorschade kwam uiterst zelden voor, zelfs bij verwaarloosd onderhoud. De krachtigste Volvo XC70 benzinemotor was de T6 met 200 kW (272 pk), maar deze was alleen leverbaar in de laatste modeljaren en was door zijn complexiteit iets gevoeliger voor turboladerschade.
Volvo XC70 dieselmotoren: Generatie I (1997-2007)
Lange tijd werden de Volvo XC70 diesels gedomineerd door de 2.4D met verschillende vermogens van 96 kW (130 pk) tot 120 kW (163 pk). Deze motoren kwamen voort uit een samenwerking met verschillende fabrikanten en hadden verschillende eigenschappen. De Volvo XC70 2.4D met 120 kW (163 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare diesel van de generatie - vooral de varianten met common-rail injectie die vanaf 2001 werden geproduceerd bleken zeer duurzaam en zuinig. Vanaf 2005 kwam daar de modernere 2.4D5 met 136 kW (185 pk) bij, die al een roetfilter had en voldeed aan de Euro 4-norm.
Volvo XC70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.4 motor met natuurlijke aanzuiging | 140 PK | 9,2-10,1 l/100km | Geen noemenswaardige | Zeer goed |
2,5T | 210 PK | 10,8-11,5 l/100km | Af en toe slijtage turbolader | Zeer goed |
T6 | 272 PK | 12,1-13,2 l/100km | Turbolader, complexiteit | Goed |
2,4D | 130-163 PK | 7,2-8,1 l/100km | Injectoren (vroege modellen) | Goed |
2,4D5 | 185 PK | 7,8-8,4 l/100km | Regeneratie roetfilter | Zeer goed |

Volvo XC70 generatie II (2007-2016)
De tweede generatie Volvo XC70 markeerde een technologische verschuiving naar modernere, maar ook complexere aandrijflijnen. De betrouwbaarheid bleef op een hoog niveau met typische kilometerstanden van 300.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de diesels de kampioenen bleven op de lange afstand. Grote reparaties waren meestal geconcentreerd op het uitlaatsysteem en elektronische componenten tussen 180.000 en 250.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de 205 pk sterke D5 - een technisch hoogstandje met geavanceerde common rail technologie die zowel vermogen als efficiëntie bood. Deze generatie introduceerde voor het eerst het City Safety System en positioneerde Volvo als technologieleider op het gebied van veiligheidssystemen, waardoor de XC70 een duidelijk voordeel had ten opzichte van de Duitse premium concurrenten.
Volvo XC70 benzinemotoren: Generatie II (2007-2016)
Het gamma benzinemotoren van de Volvo XC70 werd fundamenteel gemoderniseerd en omvatte nu verschillende turboconcepten. Het instapmodel was de T5 met 2,0-liter turbo en 177 kW (240 pk), die de beproefde vijfcilindermotoren verving. Voor de hoogste eisen was er de T6 met 224 kW (304 pk), die indrukwekkende rijprestaties bood dankzij turbo en supercharging. Deze moderne Volvo XC70-motoren bleken aanzienlijk complexer dan hun voorgangers, met af en toe problemen met de directe injectie en de turbocompressorsystemen. De Volvo XC70 T5 ontwikkelde zich echter tot de meest evenwichtige benzinemotor van deze generatie, met slechts zelden problemen met de hogedrukpomp en een goede duurzaamheid op lange termijn.
Volvo XC70 dieselmotoren: Generatie II (2007-2016)
De Volvo XC70 D3, D4 en D5 waren gebaseerd op moderne 5-cilinder dieselmotoren met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 151 kW (205 pk). Alle Volvo XC70 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Volvo XC70 D5 met 151 kW (205 pk) bleek de meest betrouwbare en krachtige motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 6,2-6,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor langeafstandsritten en slepen. De kleinere D3 met 110 kW (150 pk) bood een goed alternatief voor weinigrijders, maar had af en toe last van problemen met de regeneratie van het roetfilter op korte ritten.
Volvo XC70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
T5 | 240 PK | 8,9-9,7 l/100km | Hogedrukpomp, directe inspuiting | Goed |
T6 | 304 PK | 10,2-11,1 l/100km | Complexe, superchargercombinatie | Gemiddeld |
D3 | 150 PK | 5,8-6,4 l/100km | Partikelfilter voor korte ritten | Goed |
D4 | 181 PK | 6,1-6,7 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
D5 | 205 PK | 6,2-6,8 l/100km | Zeer robuust, krachtig | Zeer goed |

Volvo XC70 Generatie III (2016-2016)
De derde generatie Volvo XC70 had in 2016 slechts een zeer korte levensduur van een paar maanden voordat hij werd vervangen door de V90 Cross Country. Deze laatste generatie vertegenwoordigde Volvo's laatste poging om de XC70-traditie voort te zetten en was gebaseerd op het hypermoderne SPA-platform (Scalable Product Architecture). Omdat de productie al na een paar maanden werd stopgezet, is er geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de gebruikte motoren waren afkomstig uit de beproefde 90-serie. De topmotor was de T6 met 235 kW (320 pk), die ultramoderne technologie combineerde met hoge prestaties. Deze generatie was oorspronkelijk bedoeld om de toekomst van de Volvo XC70-motoren te bepalen, maar werd al snel een verzamelobject voor Volvo-liefhebbers.
Volvo XC70 benzinemotoren: Generatie III (2016)
De korte derde generatie bood uitsluitend de T5 met 187 kW (254 pk) en de T6 met 235 kW (320 pk), beide gebaseerd op 2,0-liter turbotechnologie. Deze Volvo XC70-motoren vertegenwoordigden de state of the art met directe inspuiting en geavanceerde turbolading.
Volvo XC70 dieselmotoren: Generatie III (2016)
De enige beschikbare diesel was de D4 met 140 kW (190 pk), die gebaseerd was op bewezen technologie uit de 90-serie en als zeer betrouwbaar werd beschouwd.
Volvo XC70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
T5 | 254 PK | 7,8-8,4 l/100km | Productietijd te kort voor evaluatie | Goed |
T6 | 320 PK | 8,9-9,6 l/100km | Complex, weinig ervaring | Gemiddeld |
D4 | 190 PK | 5,9-6,5 l/100km | Bewezen, robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Volvo XC70-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Volvo XC70 toont de karakteristieke Zweedse benadering van autotechniek - betrouwbaarheid en duurzaamheid hebben altijd voorop gestaan. Terwijl de eerste twee generaties werden gekenmerkt door uitzonderlijke duurzaamheid, bleef de derde generatie een onafgemaakt hoofdstuk vanwege de korte productietijd. De dieseltraditie bleek in alle generaties bijzonder sterk, terwijl de benzinemodellen worstelden met de toenemende complexiteit.
- Beste Volvo XC70 benzinemotor:
De Volvo XC70 2.5T (210 pk, Generatie I) combineert bewezen technologie met hoge betrouwbaarheid en een typisch Zweedse levensduur van meer dan 400.000 kilometer.
- Beste Volvo XC70 dieselmotor:
De Volvo XC70 D5 (205 pk, generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en vermogensafgifte van alle generaties.
- Beste Volvo XC70 allrounder:
De Volvo XC70 D4 (181 pk, Generatie II) met zijn uitgebalanceerde prestaties, hoge betrouwbaarheid en gematigde gebruikskosten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Volvo XC70 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering voor deze Zweedse langeafstandsspecialisten.