Betrouwbaarheid Renault Kangoo: Problemen, storingen en zwakke punten van het model
Startproblemen met dieselmotoren: de Kangoo start niet, vooral bij koude temperaturen. Deze problemen treden vaak op bij 1.5 dCi motoren tussen 80.000-120.000 km en kunnen worden veroorzaakt door defecte gloeibougies, brandstoffilters of de startonderbreker.
Storingen aan de elektrische raamregelaar: De elektrische ruit stopt met werken, wat vooral voorkomt bij Kangoo 2 modellen na 60.000-100.000 km. Symptomen zijn vastzittende of volledig geblokkeerde ruiten, vaak veroorzaakt door defecte motoren of gebroken bowdenkabels.
Storingen aan het Start-stopsysteem: Het Start-stopsysteem werkt niet goed, vooral bij TCe 130- en 1.2 TCe-motoren. Deze storingen manifesteren zich al bij 30.000-50.000 kilometer door defecte accusensoren of softwareproblemen.
Airconditioning koelt niet voldoende: Frequente klachten over onvoldoende koeling komen voor bij alle generaties Kangoo tussen 40.000-80.000 km. De storingen worden veroorzaakt door lekkende condensors, defecte compressors of een te laag koelmiddelpeil.
Renault Kangoo: Startproblemen bij dieselmotoren
Startproblemen met de Renault Kangoo, vooral met de 1.5 dCi-motoren, zijn een van de meest voorkomende klachten van autobezitters. De diesel start niet, wat vooral merkbaar is bij koude temperaturen tussen -5°C en +5°C. Deze symptomen treden meestal op tussen 80.000 en 120.000 kilometer, maar kunnen ook eerder optreden als de auto niet goed is onderhouden. De belangrijkste oorzaken zijn defecte gloeibougies, verstopte brandstoffilters of problemen met de startonderbreker. Bij de eerste generatie Kangoo 1 zijn problemen met het contactslot ook gedocumenteerd, terwijl de hogedrukpomp vaak wordt aangetast bij nieuwere modellen. De betrouwbaarheid van de 1.5 dCi-motor daalt aanzienlijk als deze onderdelen niet op tijd worden onderhouden.
Een systematische controle is essentieel voor de juiste diagnose van startproblemen. De gevoelige gloeibougies van de Renault Kangoo moeten elke 60.000 km regelmatig worden gecontroleerd en vertonen vaak weerstandswaarden buiten de norm van 0,6-2.0 ohm. De brandstoffilters moeten elke 20.000-30.000 km worden vervangen, omdat verstopte filters de brandstofdruk onder de 3 bar kunnen laten dalen. Bij problemen met de startonderbreker helpt het vaak om de regeleenheid opnieuw te programmeren of de transponder in de sleutel te vervangen.
-69%
Beoordelingen - 45
Product informatie
Links- / rechtsbesturing:
voor voertuigen met stuur links, voor voertuigen met stuur rechts
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-12 FE, Fiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, Ford WSS-M2C950-A, Iveco 18-1811 SC1, STJLR.03.5007, MB 229.51, Porsche C30, PSA B71 2290, PSA B71 2312, Renault RN17, Renault RN0710, Renault RN0700, VW 504 00, VW 505 01, VW 507 00
De elektrische ramen van de Renault Kangoo, vooral die van de Kangoo 2, gaan vaak stuk tussen de 60.000 en 100.000 kilometer. De raamregelaar werkt niet meer, wat zich uit in plakkende, schokkerige of volledig geblokkeerde ruiten. Deze zwakke punten manifesteren zich vaak het eerst aan de bestuurderskant, omdat deze kant het meest wordt gebruikt. De gemiddelde levensduur van raamregelmotoren is slechts 8-10 jaar, wat ver onder de industrienorm ligt. Deze problemen zijn vooral gedocumenteerd bij auto's met 1.6 16V motoren, hoewel de automatische versies ook getroffen zijn. De storingen worden veroorzaakt door versleten koolborstels in de motoren, gebroken Bowden-kabels of defecte raamregelschakelaars.
Regelmatig onderhoud is cruciaal voor een lange levensduur van de raamregelaar. De mechanische onderdelen van de Renault Kangoo-ruitregulering vereisen elke 40.000 km smering van de geleiderails met siliconenspray en controle van de bowdenkabels op scheuren. Bij de eerste tekenen van een trage of schokkerige werking van de ramen moet onmiddellijk een inspectie worden uitgevoerd, aangezien een volledige vervanging van de motor ongeveer €150-200 kost, terwijl preventief onderhoud aanzienlijk goedkoper is.
Renault Kangoo: Problemen met het Start-stopsysteem
Het Start-stopsysteem van de Renault Kangoo, vooral in de TCe 130 en 1.2 TCe motoren, werkt niet betrouwbaar en vertoont regelmatig storingen na 30.000-50.000 kilometer. Het systeem start niet automatisch of schakelt permanent uit, wat wordt gesignaleerd door een geel lampje op het dashboard. Deze storingen komen vaker voor bij Kangoo 3-modellen en worden vaak veroorzaakt door defecte accusensoren, softwareproblemen of een zwakke 12V-accu. De betrouwbaarheid van het systeem neemt drastisch af als de accu minder dan 12.4 volt open circuitspanning heeft. Daarnaast kunnen er problemen optreden met de startmotor, die overbelast raakt door de frequente Start-stopcycli. Soortgelijke symptomen zijn gedocumenteerd bij Z.E. elektrische versies als gevolg van problemen met het hoogspanningssysteem.
Een deskundige inspectie is vereist om de complexe elektronische systemen te diagnosticeren. De gevoelige Renault Kangoo Start-stop accusensoren moeten om de 3 jaar worden gekalibreerd en vertonen vaak meetfouten bij temperaturen onder 0°C of boven 40°C. Professioneel onderhoud omvat het controleren van de accuspanning, het updaten van de software van de regeleenheid en het controleren van alle sensoren in het systeem.
Renault Kangoo: Problemen met de airconditioning
Het aircosysteem van de Renault Kangoo koelt niet voldoende, wat een van de meest voorkomende klachten is van alle generaties Kangoo. Deze problemen doen zich meestal voor tussen 40.000 en 80.000 kilometer en uiten zich door warme lucht ondanks dat het koelsysteem is ingeschakeld of een ongelijkmatige temperatuurverdeling in de auto. De koelcapaciteit kan stijgen van een normale 4-6°C tot meer dan 15°C, wat het comfort aanzienlijk vermindert. De belangrijkste oorzaken zijn lekkende condensors, defecte compressors of een laag koudemiddelgehalte van minder dan 400 g R134a. Bij nieuwere modellen met 1.2 16V motoren worden ook elektronische regeleenheden aangetast. De gemiddelde levensduur van aircocompressoren is slechts 6-8 jaar, vooral bij intensief gebruik in commerciële toepassingen.
Professioneel onderhoud is essentieel om het aircosysteem optimaal te laten functioneren. De aircocomponenten van de Renault Kangoo vereisen een jaarlijkse controle van het koelmiddelniveau en een volledige reiniging van het systeem met antibacteriële middelen om de twee jaar. Het cabinefilter moet elke 15.000 km worden vervangen, want een verstopt filter kan de koelprestaties met wel 30% verminderen.
Renault Kangoo: Problemen met de verwarming en het AdBlue-systeem
De verwarming wordt niet warm in de Renault Kangoo, vooral in dieselmodellen met een AdBlue-systeem, dat wordt gekenmerkt door koude lucht die uit de sproeiers komt, zelfs na een lange rijperiode. Deze zwakke punten komen vaak voor bij 1.5 dCi-motoren tussen 70.000-120.000 km en kunnen worden veroorzaakt door defecte thermostaten, verstopte verwarmingsradiatoren of problemen met de waterpomp. Het AdBlue-systeem vertoont extra storingen door bevroren leidingen bij temperaturen onder -10 °C of gekristalliseerde AdBlue-resten in de tank. Bij automatische transmissies kunnen bijkomende problemen optreden met de koeling van de transmissieolie, wat de verwarmingsprestaties beïnvloedt. De symptomen verergeren vaak in de winter als het voertuig niet warm genoeg wordt of als de ruiten beslagen blijven.
Een systematische controle is cruciaal voor de juiste diagnose van verwarmingsproblemen. De complexe verwarmingssystemen van de Renault Kangoo vereisen om de 40.000 km een spoeling van het koelcircuit en een controle van de openingstemperatuur van de thermostaat van 83-87°C. Het AdBlue-systeem vereist regelmatige controles van de niveausensoren en reiniging van de injectoren om de 60.000 km om kristallisatie en verstoppingen te voorkomen.
Op basis van de ervaring van Renault Kangoo rijders komen de volgende bijkomende problemen voor:
Centrale vergrendeling werkt niet: komt vaak voor tussen 50.000-80.000 km, veroorzaakt door defecte deurvergrendelingsmotoren of storingen aan de besturingseenheid.
Startmotor draait niet: vooral bij 1.5 dCi-motoren na 100.000-150.000 km, vaak door versleten koolborstels of defecte magneetschakelaars.
Accuproblemen bij 1.5 dCi: korte levensduur van slechts 3-4 jaar, langer bij veelvuldig Start-stopgebruik vanaf 40.000 km.
Storingen aan de motorbesturingseenheid: Treedt op bij TCe-motoren tussen 60.000-90.000 km, vaak veroorzaakt door vocht of oververhitting.
Problemen met de turbolader: Bij 1.5 dCi motoren na 120.000-180.000 km door olie-koolstofafzettingen of defecte wastegate kleppen.
Koppelingsproblemen bij automatische transmissie: Vooral bij intensief commercieel gebruik na 80.000 km door oververhitting.
Renault Kangoo: zwakke en sterke punten
Sterke punten
Zwakke punten
Grote laadruimte en praktische indeling
Frequente startproblemen met dieselmotoren
Lage aanschafkosten
Storingen aan elektrische ramen
Goede onderdelenvoorziening
Onbetrouwbaar Start-stopsysteem
Robuuste chassisonderdelen
Airconditioning koelt niet voldoende
Veelzijdige motorkeuze
Korte levensduur van de accu
Hoog laadvermogen
Verwarmingsproblemen in de winter
Eenvoudig onderhoud en reparatie
Storingen aan het AdBlue-systeem
De Renault Kangoo is een praktische bedrijfswagen met enkele karakteristieke zwakke punten, die tot een minimum beperkt kunnen worden door regelmatig onderhoud en preventieve maatregelen. De meest voorkomende problemen hebben betrekking op de elektrische systemen en de airconditioningtechnologie, terwijl de mechanische onderdelen over het algemeen robuust zijn. Tijdig onderhoud van de dieselinjectiesystemen en elektrische componenten is vooral belangrijk om dure reparaties te voorkomen.
AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen
Aanbevelingen van de fabrikant: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
Aanbevelingen van de fabrikant:
BMW GS 94000, Chrysler MS-7170, Ford ESE-M978B4H-A, GM 1825-M, GM 1899-M, MAN 324 NF, MB 325.0, MTU MTL 5048, GME L1301, GM QL130100
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-01, Fiat 9.55535-M2, GM LL-B-025, MB 229.3, MB 226.5, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00