Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W201 motoren
De Mercedes-Benz W201, beter bekend als de 190, zorgde in 1982 voor een revolutie in het segment van de compacte klasse en vestigde zichzelf als de eerste compacte Mercedes sedan. Over de gehele productieperiode tot 1993 bood Mercedes een diverse reeks W201 motoren aan, variërend van zuinige viercilinder benzinemotoren tot krachtige zescilinder motoren. Deze modelserie markeerde de technologische verschuiving van mechanische naar elektronische systemen en legde de basis voor de moderne compacte auto's van Mercedes.

Mercedes-Benz W201 motoren (1982-1993)
De Mercedes W201 modelserie was een mijlpaal in de geschiedenis van Mercedes en werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur. Bij goed onderhoud haalden de meeste W201-motoren gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren zelfs kilometrages van meer dan 800.000 kilometer bereikten. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, meestal beperkt tot cilinderkoppakkingen of injectiepompen in de diesels. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5-16V (190 E 2.5-16), die motorsportbeproefde technologie combineerde met geschiktheid voor dagelijks gebruik. Technisch gezien kenmerkten innovaties zoals de multi-link achteras, ABS en later ASR het voertuig, terwijl de robuuste M102 en OM601 motoren de reputatie van Mercedes op het gebied van betrouwbaarheid versterkten.
Mercedes-Benz W201 benzinemotoren (1982-1993)
De Mercedes W201 benzinemotorreeks was voornamelijk gebaseerd op de beproefde M102 viercilindermotor in verschillende cilinderinhoudvarianten. De 190 (W201) begon in 1982 met de 2,0-liter motor (M102.962) met 90 pk, gevolgd door de 1,8-liter (M102.910) met 109 pk vanaf 1984. De Mercedes W201 2,0-liter bleek bijzonder betrouwbaar en zuinig, terwijl de 1,8-liter indruk maakte met zijn levendige eigenschappen. Vanaf 1985 werd de krachtige 2.3-liter (M102.985) met 136 pk toegevoegd, hoewel deze vatbaarder was voor cilinderkopproblemen. Het absolute hoogtepunt was de 190 E 2.5-16 (1984-1988) met de M102.983 motor (204 pk) en later de 190 E 2.5-16 Evolution (1989-1991) met maximaal 235 pk - beide motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en bereikten gemakkelijk meer dan 300.000 kilometer. De Mercedes W201 benzinemotoren hadden vooral last van problemen met cilinderkoppakkingen bij hoge kilometrages en af en toe problemen met de mechanische injectie.
Mercedes-Benz W201 dieselmotoren (1982-1993)
De legendarische OM601 motor domineerde de Mercedes W201 diesels in verschillende stadia van ontwikkeling. De 190 D begon in 1983 met de 2,0-liter dieselmotor met natuurlijke aanzuiging (OM601.911) met 72 pk, die niet snel was, maar praktisch onverwoestbaar. Vanaf 1985, volgde 190 D 2.5 met de 2.5-liter natuurlijk opgezogen diesel (OM602.911) met 90 pk, die meer koppel en betere prestaties aanbood. Het hoogtepunt was de 190 D 2.5 Turbo (1988-1993) met de OM602.962 motor en 122 pk - de eerste turbodiesel in de compacte klasse van Mercedes. Deze Mercedes W201 TDI motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar, met typische kilometerstanden van 600.000 tot 800.000 kilometer. De belangrijkste problemen beperkten zich tot slijtage van de injectiepompen (Bosch) na ongeveer 250.000-350.000 kilometer en incidentele problemen met de gloeibougies. De Mercedes W201 2.5 Turbo ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare en zuinigste motor van de hele modelserie.
Mercedes W201 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
M102 1.8L | 109 PK | 8,5-9,2 l/100km | Cilinderkoppakking | Goed |
M102 2.0L | 90 PK | 8,2-8,8 l/100km | Zeer robuust, weinig problemen | Zeer goed |
M102 2.3L | 136 PK | 9,1-9,8 l/100km | Problemen met cilinderkop | Gemiddeld |
M102 2.5-16V | 204-235 PK | 10,5-12,0 l/100km | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |
OM601 2.0D | 72 PK | 6,5-7,2 l/100km | Traag, maar onverwoestbaar | Goed |
OM602 2.5D | 90 PK | 6,8-7,5 l/100km | Injectiepomp na 300.000km | Zeer goed |
OM602 2.5 Turbo | 122 PK | 7,2-8,0 l/100km | Injectiepomp, gloeibougies | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz W201-motoren van alle generaties
De Mercedes W201 motorenreeks vertegenwoordigt een tijdperk van ongeëvenaarde betrouwbaarheid en een lange levensduur die tot op de dag van vandaag legendarisch is. Terwijl alle motoren van deze generatie indruk maakten met hun robuustheid, vielen vooral de dieselmotoren en de motorsportbewezen 2.5-16V op. De W201 bewees dat Mercedes zelfs in de compacte klasse geen compromissen sloot op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid.
- Beste Mercedes W201 benzinemotor:
De Mercedes W201 2.5-16V (M102.983) met 204 pk combineerde motorsportbeproefde technologie met uitzonderlijke betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste viercilindermotoren aller tijden.
- Beste Mercedes W201 dieselmotor:
De Mercedes W201 2.5 Turbo (OM602.962) met 122 pk bood de perfecte balans tussen prestaties, zuinigheid en de legendarische betrouwbaarheid van Mercedes diesels met kilometerstanden van meer dan 600.000 kilometer.
- Beste Mercedes W201 allround motor:
De Mercedes W201 2.0-liter (M102.962) met 90 pk bewees de meest uitgebalanceerde motor in de serie te zijn - zuinig, betrouwbaar en onderhoudsarm gedurende tientallen jaren.
AUTODOC biedt een uitgebreid assortiment hoogwaardige reserveonderdelen en originele onderdelen voor service en onderhoud van de klassieke Mercedes W201 motoren om deze autolegendes ook vandaag de dag nog in leven te houden.