Inhoudsopgave
VW Golf 4 Variant motoren
De VW Golf 4 Variant werd in 1999 geïntroduceerd als de stationwagonversie van de vierde generatie Golf en vestigde zich al snel als praktisch alternatief voor gezinnen. Met zijn robuuste motorenaanbod en bewezen technologie bood de Golf 4 Variant een verscheidenheid aan aandrijvingsopties, variërend van zuinige diesels tot sportieve VR6 motoren.

VW Golf 4 Variant motoren (1999-2006)
De VW Golf 4 Variant motoren van de vierde generatie werden gekenmerkt door hun lange levensduur en onderhoudsgemak. Met de juiste zorg bereikten de meeste exemplaren gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de TDI-diesels vaak zelfs 400.000 tot 500.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk voor turboladers en injectiepompen bij de diesels en waterpompen en thermostaten bij de benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 TDI met 130 pk (ASZ), die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid perfect combineerde. Tot de technische hoogtepunten behoorden de eerste benzinemotoren met directe inspuiting (FSI) en de beproefde TDI-diesels met pompinspuiting, die de Golf 4 Variant een leidende positie in het segment van de compacte klasse bezorgden.
VW Golf 4 Variant benzinemotoren (1999-2006)
Het gamma benzinemotoren van de VW Golf 4 Variant begon met de beproefde 1.4-litermotor in verschillende versies: De 1.4 16V met 55 kW (75 pk) vormde het instapmodel, gevolgd door de krachtigere 1.4 16V met 74 kW (100 pk). Beide bleken uiterst betrouwbaar, maar hadden te lijden onder een matige vermogensafgifte. De 1.6-liter motor was verkrijgbaar met 74 kW (100 pk) en later 75 kW (102 pk) en bood meer koppel voor praktisch gebruik. De 1.6 FSI met 81 kW (110 pk) werd beschouwd als een technisch hoogstandje - een van de eerste benzinemotoren van Volkswagen met directe inspuiting, hoewel hij af en toe problemen had met de hogedrukpompen en injectoren. De krachtigste VW Golf 4 Variant benzinemotor was de legendarische 2.8 VR6 met 150 kW (204 pk), die indruk maakte met zijn karakteristieke geluid en krachtige vermogensafgifte, maar ook aanzienlijk meer brandstof verbruikte.
VW Golf 4 Variant dieselmotoren (1999-2006)
De VW Golf 4 Variant diesels werden gedomineerd door de 1.9 TDI in verschillende vermogensniveaus. Het instapmodel TDI met 66 kW (90 pk) was robuust en zuinig, maar enigszins ondergemotoriseerd voor de zware Variant. De 1.9 TDI met 81 kW (110 pk) was veel populairder en bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. Het absolute hoogtepunt was de 1.9 TDI met 96 kW (130 pk) en 310 Nm koppel, leverbaar vanaf 2001. Deze motor met pompverstuivertechnologie (motorcode ASZ) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare en populaire aandrijving van de hele serie. Alle TDI-motoren waren voorzien van turbolading en intercooling, waarbij de latere varianten al voldeden aan de Euro 4-norm. Typische zwakke punten waren de injectiepompen bij hoge kilometerstanden en af en toe de turboladers, hoewel deze meestal pas na 200.000 kilometer problemen veroorzaakten.
Speciale motoren VW Golf 4 Variant (1999-2006)
Naast de standaardmotoren waren er ook enkele speciale motoren: de 2,0-liter benzinemotor met 85 kW (115 pk) bood solide prestaties voor bestuurders die meer cilinderinhoud wilden. De 1.8 T met 110 kW (150 pk) werd beschouwd als een zeldzaamheid, maar was slechts in kleine aantallen beschikbaar in de Golf 4 Variant. Deze turbomotor bood sportieve prestaties, maar was gevoelig voor problemen met de distributieketting en de turbocompressor als het onderhoud werd verwaarloosd.
VW Golf 4 Stationmotor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 75-100 PK | 7,2-7,8 l/100km | Zwakke prestaties, verder robuust | Goed |
1,6 | 100-102 PK | 7,5-8,1 l/100km | Waterpomp, thermostaat | Goed |
1.6 FSI | 110 PK | 7,0-7,6 l/100km | Hogedrukpomp, injectoren | Gemiddeld |
1,8 T | 150 PK | 8,2-9,1 l/100km | Distributieketting, turbocompressor | Matig |
2,0 | 115 PK | 8,0-8,7 l/100km | Robuust, maar dorstig | Gemiddeld |
2.8 VR6 | 204 PK | 10,5-11,8 l/100km | Hoog brandstofverbruik, verder robuust | Goed |
1.9 TDI | 90 PK | 5,2-5,8 l/100km | Injectiepomp met hoge kilometerstand | Zeer goed |
1.9 TDI | 110 PK | 5,4-6,0 l/100km | Turbocompressor na 200.000 km | Zeer goed |
1.9 TDI | 130 PK | 5,6-6,2 l/100km | Zeer robuust, beste keuze | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Golf 4 Variant motoren
De VW Golf 4 Variant bood een van de meest uitgebalanceerde motorprogramma's van zijn tijd en stelde normen voor betrouwbaarheid en levensduur die vandaag de dag nog steeds toonaangevend zijn. Vooral de TDI-diesels bleken zo goed als onverwoestbaar en zijn vandaag de dag nog steeds gewaardeerde tweedehandsauto's. De benzinemotoren maakten indruk met hun onderhoudsgemak, ook al zijn ze niet meer bij de tijd wat prestaties en verbruik betreft.
- Beste VW Golf 4 Variant benzinemotor:
De 2.8 VR6 met 204 pk biedt de beste combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en karakteristieke rijervaring, ook al is het brandstofverbruik hoog.
- Beste VW Golf 4 Variant dieselmotor:
De 1.9 TDI met 130 pk (ASZ) wordt beschouwd als een van de beste diesels aller tijden en biedt een perfecte balans tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid.
- Beste allround motor:
Voor de meeste bestuurders is de 1.9 TDI met 110 pk de ideale keuze - voldoende vermogen, laag brandstofverbruik en hoge betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW Golf 4 Variant motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.