Inhoudsopgave
BMW F30 Motoren
De BMW 3 Reeks F30 werd gelanceerd in 2012 en vestigde zich als de meest succesvolle middenklasse berline van zijn tijd met een gevarieerde reeks motoren gedurende zijn hele productielevensduur. Van zuinige driecilinder benzinemotoren tot krachtige zescilinder diesels, de F30 generatie bood technologische innovaties en verschillende betrouwbaarheidsgraden.

BMW F30 motoren (2012-2019)
De BMW F30 generatie vertegenwoordigde een technologische kwantumsprong ten opzichte van de voorganger E90 en werd gekenmerkt door moderne, maar in sommige gevallen nog niet volledig uitgerijpte motortechnologieën. Het kilometerrendement varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde BMW F30 zescilinder diesels met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, vereisten de vroege driecilinder benzinemotoren vaak dure reparaties aan de distributieketting of het injectiesysteem tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 330d met zijn 3,0-liter zescilinder diesel, die 258 pk leverde en kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen voor de meeste motoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud.
BMW F30 benzinemotoren (2012-2019)
Het gamma BMW F30 benzinemotoren bestond uit een brede selectie drie-, vier- en zescilindermotoren. Het begon met de 316i (136 pk) met een 1,6-liter viercilindermotor, gevolgd door de revolutionaire 318i met een 1,5-liter driecilindermotor (136 pk vanaf 2015). Deze BMW F30 motoren uit de TwinPower Turbo familie hadden echter te kampen met typische kinderziektes: Uitrekkende tandwielketting, olieverbruik en af en toe problemen met de hogedrukpomp. De 320i met een 2,0-liter viercilindermotor (184 pk, later 156 pk) ontwikkelde zich tot de meest uitgebalanceerde benzinemotor in de serie. De zescilinder varianten 325i (218 pk), 328i (245 pk) en 335i (306 pk) boden uitstekende rijprestaties, maar vertoonden bij intensief gebruik af en toe problemen met de inspuitstukken en turboladers.
BMW F30 dieselmotoren (2012-2019)
De BMW F30 diesels werden gedomineerd door bewezen viercilindertechnologie met de 316d (116 pk), 318d (143 pk, later 150 pk) en 320d (184 pk, later 190 pk). Deze BMW F30 TwinPower turbodiesels met common-rail injectie en roetfilter bleken uitzonderlijk betrouwbaar en zuinig. De BMW F30 320d ontwikkelde zich tot de bestseller van de hele generatie - vooral de vanaf 2015 geproduceerde varianten met geoptimaliseerde uitlaatgasreiniging toonden een uitstekende duurzaamheid op lange termijn. De zescilinder dieselmotoren 325d (218 pk), 330d (258 pk) en de later geïntroduceerde 335d (313 pk) boden sportieve rijprestaties bij een laag brandstofverbruik en werden beschouwd als de technische hoogtepunten van de BMW F30 motoren.
BMW F30 krachtige motoren (2012-2019)
De BMW M3 F80 (431 pk) en M4 F82/F83 (431 pk) kregen de S55 motor, een 3,0-liter zescilinder biturbo die wordt beschouwd als een van de krachtigste BMW F30 motoren. Daarnaast was er de 340i met B58 motor (326 pk vanaf 2015), die zichzelf vestigde als een bijzonder betrouwbare high-performance motor.
BMW F30 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
316i/318i | 136 PK | 5,8-6,4 l/100km | Distributieketting, trillingen driecilinder | Gemiddeld |
320i | 156-184 PK | 6,1-6,8 l/100km | Af en toe hogedrukpomp | Goed |
328i/335i | 245-306 PK | 7,2-8,1 l/100km | Injectoren, turbolader | Goed |
316d/318d | 116-150 PK | 4,1-4,6 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
320d | 184-190 PK | 4,3-4,8 l/100km | Uitzonderlijk betrouwbaar | Zeer goed |
330d/335d | 258-313 PK | 5,1-5,8 l/100km | Sportief en zuinig | Zeer goed |
M3/M4 S55 | 431 PK | 8,8-9,4 l/100km | Complex, maar robuust | Goed |

BMW F30 LCI generatie motoren (2015-2019)
De BMW F30 facelift (LCI - Life Cycle Impulse) in 2015 bracht herziene motoren en verbeterde betrouwbaarheid met zich mee. De meeste motoren in deze fase halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de herziene dieselmotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen werden zeldzamer, voornamelijk dankzij de verbeterde materiaalkwaliteit en geoptimaliseerde besturingssoftware. Het absolute hoogtepunt was de herziene 330d met 258 pk, die nog efficiënter werd dankzij verfijnde injectie en geoptimaliseerde uitlaatgaszuivering. De moderne BMW EfficientDynamics technologie met automatische start-stop en recuperatie van remenergie werd ook voor het eerst standaard geïntroduceerd.
BMW F30 LCI benzinemotoren: Generatie (2015-2019)
Het herziene BMW F30 benzinemotorengamma kreeg de nieuwe 318i met 1,5-liter driecilinder TwinPower-Turbo (136 pk), die ondanks zijn compacte ontwerp verrassend soepel liep. De BMW F30 320i werd opgewaardeerd tot 184 pk en kreeg verbeterde directe injectie. Nieuw was de 340i met de moderne B58 zescilinder motor (326 pk), die zich vestigde als een van de meest betrouwbare BMW F30 motoren. Deze BMW F30 LCI benzinemotoren vertoonden beduidend minder problemen dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met de brandstofpomp of bobines na veel kilometers.
BMW F30 LCI dieselmotoren: Generatie (2015-2019)
De BMW F30 LCI dieselmotoren kregen allemaal prestatie-upgrades: De 318d werd opgewaardeerd naar 150 pk, de 320d naar 190 pk. Alle BMW F30 diesels kregen ultramoderne common-railinspuiting met een inspuitdruk tot 2.500 bar en een SCR-katalysator. De BMW F30 320d LCI met 190 pk bleek de meest evenwichtige motor van de hele F30 generatie, met een testverbruik van slechts 4,3-4,6 liter per 100 km en een uitzonderlijke betrouwbaarheid. De zescilinder diesels 330d (258 pk) en 335d (313 pk) behielden hun uitmuntende eigenschappen en bleven beschouwd worden als de referentie in het segment.
BMW F30 LCI high-performance motoren: Generatie (2015-2019)
De BMW M3 F80 LCI en M4 F82/F83 LCI kregen een vermogenstoename tot 450 pk met de S55 motor. De nieuwe 340i met B58 motor (326 pk) werd een insider tip onder de BMW F30 motoren - het bood bijna M prestaties met aanzienlijk betere dagelijkse geschiktheid en betrouwbaarheid.
BMW F30 LCI motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
318i | 136 PK | 5,6-6,1 l/100km | Driecilinder karakter | Goed |
320i | 184 PK | 6,0-6,5 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
340i B58 | 326 PK | 6,8-7,4 l/100km | Uitstekend betrouwbaar | Zeer goed |
318d | 150 PK | 4,0-4,4 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
320d | 190 PK | 4,3-4,6 l/100km | Referentiediesel | Zeer goed |
330d | 258 PK | 5,0-5,4 l/100km | Sportief en efficiënt | Zeer goed |
335d | 313 PK | 5,6-6,1 l/100km | Krachtig en zuinig | Zeer goed |
M3/M4 S55 | 450 PK | 8,6-9,2 l/100km | Zeer complex, maar robuust | Goed |

Conclusie: de beste BMW F30 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW F30 motoren toont duidelijk Bavaria's expertise in motorconstructie - terwijl de BMW F30 dieselmotoren uitzonderlijk betrouwbaar bleven gedurende de hele productieperiode, ontwikkelden ook de benzinemotoren zich tot volwassen en duurzame eenheden. De facelift modellen vanaf 2015 vormen het technische hoogtepunt van de F30 generatie en bieden een ideale balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste BMW F30 benzinemotor:
De BMW F30 340i met B58 motor (326 pk, LCI) combineert uitstekende rijprestaties met uitzonderlijke betrouwbaarheid en een gematigd brandstofverbruik.
- Beste BMW F30 dieselmotor:
De BMW F30 320d LCI (190 pk) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid van de hele F30 generatie.
- Beste BMW F30 high-performance motor:
De BMW F30 330d (258 pk) met zijn unieke combinatie van sportieve prestaties en dieselefficiëntie wordt beschouwd als een technisch meesterwerk.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW F30 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.