Inhoudsopgave
BMW X3 E83 motoren
De BMW X3 E83 vestigde zich als pionier in het segment van de premiumklasse compacte SUV's en bood van 2003 tot 2010 een verfijnd motorengamma met beproefde BMW technologie. De eerste generatie van de BMW X3 werd gekenmerkt door robuuste zescilinder lijnmotoren en zuinige viercilinder diesels, die de basis legden voor het latere succes van de X3 reeks.

BMW X3 E83 motoren (2003-2010)
De eerste BMW X3 E83 generatie was een gedurfde stap van BMW in het toen nog jonge segment van de compacte SUV's en maakte indruk met typische BMW deugden zoals rijdynamiek en motorcultuur. De kilometerstand van de BMW X3 E83 motoren varieerde aanzienlijk, afhankelijk van onderhoud en rijstijl: Terwijl de beproefde zescilinder benzinemotoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer haalden, hadden de viercilinder diesels tussen de 200.000 en 300.000 kilometer vaak grote reparaties aan het injectiesysteem of de turbocompressor nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de 3,0-liter zescilinder-in-lijn in de X3 3.0si met 272 pk, die vermogen, soepele loop en het typische BMW-geluid optimaal combineerde. Grote motorschade was goed mogelijk als de olieverversingsintervallen werden verwaarloosd, vooral bij de krachtige benzinemotoren met hun complexe Valvetronic technologie.
BMW X3 E83 benzinemotoren (2003-2010)
De BMW X3 E83 benzinemotoren waren uitsluitend gebaseerd op de beproefde zescilinder-in-lijn motoren van de N52 en N53 series. Het begon met de 2,5-liter motor in de X3 2.5i met 141 kW (192 pk), die leverbaar was van 2003 tot 2006. Vanaf 2004 werd de krachtigere 3,0-liter motor toegevoegd in de X3 3.0i met 170 kW (231 pk), die in 2007 werd vervangen door de herziene X3 3.0si met 200 kW (272 pk). Deze BMW X3 E83 motoren werden gekenmerkt door de innovatieve Valvetronic technologie, die een traploze klepliftregeling mogelijk maakte. De BMW X3 3.0si ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare en verfijnde benzinemotor van de E83 generatie, terwijl de vroege 2,5-liter varianten af en toe problemen vertoonden met het Valvetronic regelsysteem en het carterventilatiesysteem.
BMW X3 E83 dieselmotoren (2003-2010)
De BMW X3 E83 diesels werden gedomineerd door de 2,0-liter viercilinder motor uit de M47 serie, die in verschillende prestatieniveaus werd aangeboden. De X3 2.0d begon in 2004 met 110 kW (150 pk), gevolgd door de X3 18d met 105 kW (143 pk) vanaf 2005. Vanaf 2007 werd de modernere M47TU2 motor gebruikt, die was voorzien van verbeterde common-rail injectie en een roetfilter. De BMW X3 2.0d met 150 pk ontwikkelde zich tot de zuinigste motor van de hele E83 generatie met een testverbruik van slechts 6,8-7,4 liter per 100 km. Deze BMW X3 E83 dieselmotoren hadden echter te kampen met typische problemen van de M47 serie: wervelklepfouten, injectiepompdefecten en turboladerschade na hoge kilometrages maakten ze onderhoudsintensiever dan de benzinemotoren.
BMW X3 E83 speciale modellen (2003-2010)
Voor sportieve rijders bood BMW vanaf 2006 de X3 3.0sd aan met een 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor (M57) en 210 kW (286 pk). Deze BMW X3 E83 motor combineerde de soepele loop van een zescilinder motor met de efficiëntie van een diesel, maar was slechts in kleine aantallen beschikbaar en wordt nu beschouwd als een insider tip onder kenners.
BMW X3 E83 motor | Vermogen | Verbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.5i (N52) | 192 PK | 9,8-10,4 l/100km | Valvetronic, carterventilatie | Goed |
3.0i (N52) | 231 PK | 10,2-10,8 l/100km | Af en toe problemen met Valvetronic | Goed |
3.0si (N53) | 272 PK | 10,5-11,2 l/100km | Zeer robuust, gecultiveerd | Zeer goed |
18d (M47) | 143 PK | 6,9-7,5 l/100km | Wervelflappen, injectiepomp | Gemiddeld |
2.0d (M47) | 150 PK | 6,8-7,4 l/100km | Turbocompressor, injectiesysteem | Gemiddeld |
3.0sd (M57) | 286 PK | 8,1-8,7 l/100km | Zeldzaam, maar robuust | Zeer goed |

BMW X3 E83 motoren (2007-2010)
De facelift van 2007 van de BMW X3 E83 serie bracht vooral visuele herzieningen en verfijnde motortechnologie. De betrouwbaarheid van de motoren bleef grotendeels op het niveau van de pre-facelift modellen, maar enkele kinderziektes uit de beginjaren werden verholpen. De kilometrage steeg licht: De zescilinder benzinemotoren haalden nu regelmatig 300.000 tot 400.000 kilometer, terwijl de herziene diesels duurzamer werden dankzij verbeterde injectiesystemen en roetfilters. De beste motor uit deze fase was nog steeds de 3.0si met 272 pk, die dankzij een verfijnde afstelling nog gecultiveerder werd. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 250.000 kilometer, waarbij de benzinemotoren vooral problemen kregen met de hogedrukpomp en de diesels met de turbocompressor.
BMW X3 E83 benzinemotoren (2007-2010)
Na de facelift in 2007 concentreerde BMW zich op de beproefde 3.0si met de N53 motor, die nu over nog preciezere directe injectie en geoptimaliseerde Valvetronic regeling beschikte. Deze BMW X3 E83 motor werd beschouwd als een van de meest verfijnde zescilinder motoren van zijn tijd en bood een indrukwekkend soepele loop in combinatie met een sportieve vermogensafgifte. De vroege problemen met de Valvetronic unit waren grotendeels opgelost, alleen de hogedrukpomp van het directe injectiesysteem vertoonde af en toe zwakke plekken na hoge kilometrages. De BMW X3 3.0si ontwikkelde zich tot de referentiemotor voor zescilinder atmosferische motoren in het SUV-segment.
BMW X3 E83 dieselmotoren (2007-2010)
Het dieselgamma werd na 2007 uitgebreid met modernere varianten. De beproefde 2.0d kreeg standaard de herziene M47TU2 motor met verbeterde common-rail injectie van de derde generatie en een roetfilter. Daarnaast werd in 2008 de X3 20d gelanceerd met een nieuwe N47 motor en eveneens 150 pk, maar met andere karakteristieken. De BMW X3 2.0d met M47TU2 motor bleek betrouwbaarder dan zijn voorganger, terwijl de nieuwe N47 aanvankelijk kampte met problemen met de distributieketting. Beide BMW X3 E83 dieselmotoren boden echter een uitstekende efficiëntie en waren ideaal voor langeafstandsritten.
BMW X3 E83 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.0si (N53) | 272 PK | 10,3-10,9 l/100km | Hogedrukpomp (zeldzaam) | Zeer goed |
2.0d (M47TU2) | 150 PK | 6,6-7,2 l/100km | Turbocompressor na 200.000 km | Goed |
20d (N47) | 150 PK | 6,5-7,1 l/100km | Distributieketting, oliepomp | Gemiddeld |
3.0sd (M57) | 286 PK | 7,9-8,5 l/100km | Zeer robuust, zelden beschikbaar | Zeer goed |

Conclusie: de beste BMW X3 E83 motoren van alle generaties
De BMW X3 E83 motoren vertegenwoordigden klassieke BMW engineering met een duidelijke focus op rijdynamiek en motorcultuur. Terwijl de zescilinder benzinemotoren indruk maakten met hun soepele loop en typische BMW geluid, boden de diesels een goede balans tussen efficiëntie en prestaties. Betrouwbaarheid hing sterk af van goed onderhoud, waarbij de voor BMW gebruikelijke korte olieverversingsintervallen strikt moesten worden aangehouden.
- Beste BMW X3 E83 benzinemotor:
De BMW X3 3.0si (272 pk, N53 motor) combineert klassieke zescilindercultuur met moderne directe injectie en wordt beschouwd als een van de beste atmosferische motoren van zijn tijd.
- Beste BMW X3 E83 dieselmotor:
De BMW X3 2.0d met M47TU2 motor (150 pk, uit 2007) biedt de beste balans tussen betrouwbaarheid, zuinigheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik van de E83 generatie.
- Beste BMW X3 E83 algemene motor:
De BMW X3 3.0sd (286 pk, M57 motor) als zescilinder diesel combineert de voordelen van beide werelden - soepele loop als een benzinemotor en efficiëntie als een diesel.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW X3 E83 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.