• SHOP
  • CLUB
Premiumaccount uitproberen
0
Mijn garage
Voertuig toevoegen
0
Artikelen #
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Ford Focus Mk2 motoren

Inhoudsopgave

  1. Ford Focus Mk2 motoren (2004-2011)
    1. Ford Focus Mk2 benzinemotoren (2004-2011)
    2. Ford Focus Mk2 dieselmotoren (2004-2011)
  2. Ford Focus Mk2 facelift motoren (2008-2011)
    1. Ford Focus Mk2 facelift benzinemotoren (2008-2011)
    2. Ford Focus Mk2 facelift dieselmotoren (2008-2011)
  3. Conclusie: de beste Ford Focus Mk2-motoren van alle generaties

De Ford Focus Mk2 vestigde zich tussen 2004 en 2011 als een van de best verkochte compacte auto's in Europa en bood een veelzijdige reeks motoren, van zuinige kleine motoren tot krachtige prestatiegerichte varianten. De tweede Focus-generatie werd gekenmerkt door technische innovaties zoals het nieuwe Duratec-motorconcept en de voor het eerst leverbare dieselmotoren, die de basis legden voor de moderne aandrijftechnologie van Ford.

Ford Focus Mk2 motoren (2004-2011)

Ford Focus Mk2 motoren (2004-2011)

De Ford Focus Mk2-generatie was een succesverhaal voor Ford en werd gekenmerkt door een evenwichtige mix van betrouwbare en problematische motoren. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 1.6 Duratec benzinemotoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer haalden, vertoonden de 2.0 TDCi diesels tussen 150.000 en 200.000 kilometer de eerste kostbare problemen met het injectiesysteem. De 1.8 Duratec motoren ontwikkelden zich tot echte 'long runners' met kilometerstanden van meer dan 350.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.8 Duratec met 125 pk, die betrouwbaarheid, matige prestaties en zuinigheid optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen voor de meeste motoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud zoals het vervangen van de distributieriem of het vervangen van de koppeling.

Ford Focus Mk2 benzinemotoren (2004-2011)

De Ford Focus Mk2-benzinemotorenreeks bestond voornamelijk uit de nieuwe Duratec-motorenfamilie, die de verouderde Zetec-eenheden verving. De kleinste motor was de 1.4 Duratec met 59 kW (80 pk), die zich profileerde als een zuinige maar zwakke instapmotor. De 1.6 Duratec was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 74 kW (100 pk) tot 85 kW (115 pk) en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie. Deze Ford Focus Mk2-motoren werden gekenmerkt door hun eenvoudige ontwerp, lage onderhoudskosten en hoge kilometrage. De 1.8 Duratec met 92 kW (125 pk) bood de beste verhouding tussen prestaties en betrouwbaarheid. Voor sportieve rijders was er de 2.0 Duratec met 107 kW (145 pk), die echter af en toe problemen had met de cilinderkoppakking. Het absolute hoogtepunt was de Ford Focus ST met 2.5 Duratec turbo en 162 kW (225 pk), een vijfcilinder turbo die indrukwekkende prestaties bood, maar gevoelig was voor schade aan de turbocharger en een hoog brandstofverbruik.

Ford Focus Mk2 dieselmotoren (2004-2011)

De Ford Focus Mk2-diesels werden gedomineerd door de TDCi-familie (Turbo Diesel Common Rail-injectie). De 1.6 TDCi was verkrijgbaar met 66 kW (90 pk) en 80 kW (109 pk) en werd beschouwd als de zuinigste motor in het gamma met een brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. Deze motoren waren echter gevoelig voor problemen met het roetfilter en het injectiesysteem. De 1.8 TDCi met 85 kW (115 pk) bood meer vermogen, maar kwam minder vaak voor. De krachtigste diesel was de 2.0 TDCi in verschillende versies van 100 kW (136 pk) tot 125 kW (170 pk). Deze Ford Focus Mk2-motoren hadden echter last van typische common rail-problemen: Defecte hogedrukpompen, verstopte injectoren en problemen met de uitlaatgasrecirculatie maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De Euro 5-varianten die vanaf 2008 werden geproduceerd, waren bijzonder gevoelig voor frequente storingen van de dure injectietechnologie.

Ford Focus Mk2 motor Vermogen Brandstofverbruik Typische zwakke punten Beoordeling
1.4 Duratec 80 PK 6,2-6,8 l/100km Weinig vermogen, verder robuust Gemiddeld
1.6 Duratec 100-115 PK 6,5-7,2 l/100km Zeer betrouwbaar Zeer goed
1.8 Duratec 125 PK 7,0-7,5 l/100km Uitstekende levensduur Zeer goed
2.0 Duratec 145 PK 7,8-8,4 l/100km Af en toe cilinderkoppakking Goed
2.5 Duratec Turbo 225 PK 9,5-11,2 l/100km Turbocharger schade, hoog verbruik Matig
1.6 TDCi 90-109 PK 4,2-4,8 l/100km DPF problemen, injectiesysteem Matig
1.8 TDCi 115 PK 4,8-5,2 l/100km Niet vaak voorkomend, matig betrouwbaar Gemiddeld
2.0 TDCi 136-170 PK 5,1-5,8 l/100km Hogedrukpomp, injectoren, EGR Problematisch

Ford Focus Mk2 facelift motoren (2008-2011)

De facelift van 2008 bracht niet alleen visuele veranderingen, maar ook motorische verbeteringen. De Ford Focus Mk2-motoren kregen gedeeltelijk herziene regeleenheden en verbeterde emissiesystemen om aan de Euro 5-norm te voldoen. Bij de benzinemotoren bleef de beproefde Duratec-familie grotendeels ongewijzigd, waarbij alleen het vermogen van de 1.6 Duratec werd verhoogd naar 125 pk in de topversie. De dieselmotoren zijn daarentegen ingrijpend gewijzigd om de uitstoot te verlagen. De 1.6 TDCi werd uitgerust met verbeterde injectietechnologie en een geoptimaliseerd roetfilter, wat paradoxaal genoeg tot meer problemen leidde. Er werd een nieuwe 2.0 TDCi met 163 pk geïntroduceerd, die iets betrouwbaarder bleek te zijn dan de vorige versies. De typische reparatie-intervallen voor de diesels werden teruggebracht tot tussen de 100.000 en 150.000 kilometer, voornamelijk door de complexere uitlaatgasnabehandeling.

Ford Focus Mk2 facelift benzinemotoren (2008-2011)

De benzinemotoren van de Ford Focus Mk2 bleven na de facelift grotendeels ongewijzigd, maar kregen een fijnere afstelling voor betere emissiewaarden. De 1.4 Duratec behield zijn 80 pk en zijn rol als zuinige instapmotor. De 1.6 Duratec werd aangeboden in een nieuwe 125 pk versie, die net zo betrouwbaar bleek als de zwakkere varianten. De beproefde 1.8 Duratec met 125 pk bleef ongewijzigd en consolideerde zijn reputatie als meest betrouwbare motor in de serie. De 2.0 Duratec kreeg kleine verbeteringen, maar behield zijn incidentele problemen met de cilinderkoppakking. De Ford Focus ST met zijn 2,5-liter turbo bleef ook grotendeels ongewijzigd en bleef dus gevoelig voor turboladerschade tijdens sportief rijden.

Ford Focus Mk2 facelift dieselmotoren (2008-2011)

Het dieselgamma werd aanzienlijk herzien na de facelift om te voldoen aan de strengere Euro 5-emissienormen. De 1.6 TDCi kreeg een verbeterd common-rail systeem en een geoptimaliseerd roetfilter, maar dit leidde vaker tot problemen met de DPF-regeneratie. De 90 pk versie werd niet meer geleverd en vervangen door een nieuwe 95 pk variant. De 109 pk motor bleef leverbaar, maar vertoonde steeds vaker problemen met het injectiesysteem. Er werd een volledig nieuwe 1.6 TDCi met 115 pk geïntroduceerd, die iets betrouwbaarder bleek te zijn. De 2.0 TDCi werd aangeboden in een herziene versie met 140 pk en er kwam een nieuwe 163 pk variant. Hoewel deze krachtigere Ford Focus Mk2-motoren minder problemen vertoonden met de hogedrukpomp, hadden ze meer last van problemen met de uitlaatgasrecirculatie en het SCR-systeem.

Ford Focus Mk2 facelift motor Vermogen Brandstofverbruik Typische zwakke punten Beoordeling
1.4 Duratec 80 PK 6,0-6,6 l/100km Weinig vermogen, maar robuust Gemiddeld
1.6 Duratec 100-125 PK 6,3-7,0 l/100km Zeer betrouwbaar Zeer goed
1.8 Duratec 125 PK 6,8-7,3 l/100km Uitstekende levensduur Zeer goed
2.0 Duratec 145 PK 7,6-8,2 l/100km Af en toe cilinderkoppakking Goed
2.5 Duratec Turbo 225 PK 9,3-10,8 l/100km Turbocharger schade, hoog verbruik Matig
1.6 TDCi 95-115 PK 4,0-4,6 l/100km DPF regeneratie, injectiesysteem Matig
2.0 TDCi 140-163 PK 4,9-5,5 l/100km EGR-problemen, SCR-systeem Problematisch

Conclusie: de beste Ford Focus Mk2-motoren van alle generaties

De ontwikkeling van de Ford Focus Mk2-motoren toont duidelijk de uitdagingen van de overgangsperiode tussen klassieke en moderne motortechnologieën. Terwijl de beproefde Duratec benzinemotoren consistent betrouwbaar bleven, worstelden de TDCi diesels met de kinderziektes van de vroege common-rail technologie. Hoewel de facelift van 2008 verbeteringen op het gebied van uitstoot met zich meebracht, leidde dit paradoxaal genoeg tot meer problemen met de diesels vanwege de complexere nabehandeling van uitlaatgassen.

  • Beste Ford Focus Mk2 benzinemotor:

De Ford Focus Mk2 1.8 Duratec (125 pk) combineert uitstekende betrouwbaarheid met redelijke prestaties en een matig brandstofverbruik - een long runner met meer dan 350.000 km potentieel.

  • Beste Ford Focus Mk2 dieselmotor:

De Ford Focus Mk2 1.6 TDCi (90 pk, vroege versie 2004-2007) biedt de beste combinatie van zuinigheid en nog acceptabele betrouwbaarheid voordat de Euro 5-problemen begonnen.

  • Beste Ford Focus Mk2 allround motor:

De Ford Focus Mk2 1.6 Duratec (100-125 pk) vertegenwoordigt het perfecte compromis tussen betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid en wordt beschouwd als de minst problematische motor in het hele gamma.

Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Ford Focus Mk2 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.

AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen

ALKAR 2903228 Mistlamp Links, rechts, Zonder lamphouder
Beoordelingen - 71
Product informatie
  • Inbouwplaats: Links, rechts
  • Lamptype: H11
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder lamphouder
  • Combi-schakelfunctie: Met nevellamp functie
  • Links- / rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • ALKAR: Mistlamp
  • productnummer: 2903228
  • onze prijs: 20,43 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ALKAR Mistlamp Links, rechts, Zonder lamphouder
Artikelnummer: 2903228
20,43 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-50%
B 208 BOSCH 0 986 357 208 Bougiekabels
Beoordelingen - 58
Product informatie
  • Aansluittechniek: SAE, M4
  • voor kabel-Ø [mm]: 8
  • BOSCH: Bougiekabels
  • productnummer: 0 986 357 208
  • onze prijs: 29,97 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
BOSCH Bougiekabels
Artikelnummer: 0 986 357 208
in vergelijking met de adviesprijs 60,26 €

29,97 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

NTY EZC-FR-030 Motorkapslot Voor
Beoordelingen - 22
Product informatie
  • Inbouwplaats: Voor
  • Serienummer: EZC-FR-030
  • Nettogewicht [g]: 55
  • NTY: Motorkapslot
  • productnummer: EZC-FR-030
  • onze prijs: 8,92 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
NTY Motorkapslot Voor
Artikelnummer: EZC-FR-030
8,92 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

075 ERA S56016 Accu 12V 60Ah 540A SLI-accu
Beoordelingen - 1
Product informatie
  • Batterij (vermogen Ah): 60
  • Batterij / accu: SLI-accu
  • Koudstartstroom EN (A): 540
  • Lengte [mm]: 242
  • Breedte [mm]: 175
  • Hoogte [mm]: 175
  • Spanning (Volt): 12
  • Gewicht [kg]: 13,83
  • DIN / ISO: LB2
  • Houderuitvoering: B13
  • Poolvolgorde 0
  • Pooluitvoering: 1
  • ERA: Accu
  • productnummer: S56016
  • onze prijs: 143,43 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ERA Accu 12V 60Ah 540A SLI-accu
Artikelnummer: S56016
143,43 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-58%
082008 HELLA 8GH 002 089-131 Gloeilamp, koplamp H1, Halogeen, P14.5s
Beoordelingen - 29
Product informatie
  • Lamptype: H1
  • Lichten-bouwtype: Halogeen
  • Bundeltype: Doos
  • Gloeilampkleur: Transparent
  • Sokkeluitvoering gloeilamp: P14.5s
  • Registratietype: ECE-getest
  • Montage / demontage door vakmensen vereist!
  • HELLA: Gloeilamp, koplamp
  • productnummer: 8GH 002 089-131
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
HELLA Gloeilamp, koplamp H1, Halogeen, P14.5s
Artikelnummer: 8GH 002 089-131
in vergelijking met de adviesprijs 5,37 €

2,24 €
Prijs per stuk
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-16%
52372930 PHILIPS 12496NAB2 Gloeilamp, knipperlamp amber, geel 12V 21W, PY21W, Kogellamp
Beoordelingen - 12
Product informatie
  • Lamptype: PY21W, Kogellamp
  • Spanning (Volt): 12
  • Nominaal vermogen [W]: 21
  • Gloeilampkleur: amber, geel
  • Bundeltype: Blisterverpaking
  • PHILIPS: Gloeilamp, knipperlamp
  • productnummer: 12496NAB2
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
PHILIPS Gloeilamp, knipperlamp amber, geel 12V 21W, PY21W, Kogellamp
Artikelnummer: 12496NAB2
in vergelijking met de adviesprijs 5,07 €

4,24 €
Prijs per set van 2 stuks
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-40%
MCGARD Original 24157SU Anti diefstal wielbouten Conische zadel F
Beoordelingen - 5
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M12
  • Spoed [mm]: 1.5
  • Wielbevestiging: Conische zadel F
  • Hoek [°]: 60°
  • Lengte [mm]: 32.5
  • Sleutelwijdte: 19
  • Hoeveelheid: Set
  • Aantal: 4
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Kleur: chroom
  • Productlijn: Original
  • MCGARD: Anti diefstal wielbouten
  • productnummer: 24157SU
  • onze prijs: 42,26 €
Details
MCGARD Anti diefstal wielbouten Conische zadel F
Artikelnummer: 24157SU
in vergelijking met de adviesprijs 70,78 €

42,26 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-48%
PY21W HELLA 8GA 006 841-121 Gloeilamp, knipperlamp PY21W, Halogeen
Beoordelingen - 65
Product informatie
  • Lamptype: PY21W
  • Bundeltype: Doos
  • Lichten-bouwtype: Halogeen
  • Registratietype: ECE-getest
  • Sokkeluitvoering gloeilamp: BAU15s
  • Montage / demontage door vakmensen vereist!
  • HELLA: Gloeilamp, knipperlamp
  • productnummer: 8GA 006 841-121
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
HELLA Gloeilamp, knipperlamp PY21W, Halogeen
Artikelnummer: 8GA 006 841-121
in vergelijking met de adviesprijs 2,50 €

1,28 €
Prijs per stuk
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-48%
ELRING 036.164 Afdichtmiddel Tube, Silicoon, Inhoud: 70ml, Permanent elastisch, Niet solventhoudend, UV-bestendig, grijs, Cilinderkop
Beoordelingen - 87
Product informatie
  • Inbouwplaats: Cilinderkop
  • Chemische eigenschappen: Permanent elastisch, Niet solventhoudend, UV-bestendig
  • Bundeltype: Tube
  • Inhoud (ml): 70
  • Materiaal: Silicoon
  • Temperatuur van [°C]: -60
  • Temperatuurbereik tot [°C]: 315
  • Kleur: grijs
  • ELRING: Afdichtmiddel
  • productnummer: 036.164
  • onze prijs: 5,87 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ELRING Afdichtmiddel Tube, Silicoon, Inhoud: 70ml, Permanent elastisch, Niet solventhoudend, UV-bestendig, grijs, Cilinderkop
Artikelnummer: 036.164
in vergelijking met de adviesprijs 11,35 €

5,87 €
Prijs per stuk
83,86 € per 1 liter
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-13%
4389-01179 GATES MFL1179 Brandstofslang
Beoordelingen - 1
Product informatie
  • Materiaal: Kunststof
  • Kleur: zwart
  • Slanglengte [mm]: 315
  • Binnendiameter 2 [mm]: 8
  • GATES: Brandstofslang
  • productnummer: MFL1179
  • onze prijs: 18,98 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
GATES Brandstofslang
Artikelnummer: MFL1179
in vergelijking met de adviesprijs 21,83 €

18,98 €
Prijs per stuk
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

399008 ATE 24.9145-0004.2 Hydraulisch aggregaat, remsysteem (ABS pomp)
Beoordelingen - 3
Product informatie
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen met ESP
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder besturingssysteem
  • Remsysteem: Hydraulisch
  • Lees de montagehandleiding
  • ATE: Hydraulisch aggregaat, remsysteem (ABS pomp)
  • productnummer: 24.9145-0004.2
  • onze prijs: 493,18 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ATE Hydraulisch aggregaat, remsysteem (ABS pomp)
Artikelnummer: 24.9145-0004.2
493,18 €
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending

Verkocht door AUTODOC

-11%
FEBI BILSTEIN 105933 Koelvloeistof dop Openingsdruk: 1,45bar
Beoordelingen - 31
Product informatie
  • Materiaal: Kunststof
  • Openingsdruk [bar]: 1,45
  • Gewicht [kg]: 0,042
  • Voor OE nummer: 1 301 104
  • FEBI BILSTEIN: Koelvloeistof dop
  • productnummer: 105933
  • onze prijs: 5,41 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
FEBI BILSTEIN Koelvloeistof dop Openingsdruk: 1,45bar
Artikelnummer: 105933
in vergelijking met de adviesprijs 6,12 €

5,41 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

MOBIL Mobilube 1 SHC 142803 Versnellingsbakolie 75W-90, Volledig synthetisch, Inhoud: 1L
Beoordelingen - 50
Product informatie
  • Versie: 1 SHC
  • Productlijn: Mobilube
  • Viscositeit klasse SAE: 75W-90
  • Aanbevelingen van de fabrikant: Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
  • Inhoud [liter]: 1
  • Aandrijving: voor versnellingsbak, Differentieel
  • Specificatie: API GL-4, API GL-5, API MT-1, SAE J2360
  • Olie: Volledig synthetisch
  • Bundeltype: Fles
  • Soort voertuig: Auto
  • MOBIL: Versnellingsbakolie
  • productnummer: 142803
  • onze prijs: 21,47 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MOBIL Versnellingsbakolie 75W-90, Volledig synthetisch, Inhoud: 1L
Artikelnummer: 142803
21,47 €
21,47 € per 1 liter
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

47 90662 0 MAHLE 015 68 N0 Zuigerveerset Cil.bor.: 83,01mm
Beoordelingen - 1
Product informatie
  • Componentennummer: 1. R 1.2 Cr P, 2. NM 1.2 P, 3. 3S 2.5 Cr
  • Cilinderboring [mm]: 83,01
  • Verpakkingslengte [cm]: 12,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 12,50
  • Nettogewicht [g]: 24
  • Verpakkingshoogte [cm]: 3,00
  • MAHLE: Zuigerveerset
  • productnummer: 015 68 N0
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MAHLE Zuigerveerset Cil.bor.: 83,01mm
Artikelnummer: 015 68 N0
13,10 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

-57%
A 977 S BOSCH Aerotwin 3 397 118 977 Ruitenwisser 650, 425 mm, Flatblade
Beoordelingen - 56
Product informatie
  • Hoeveelheid: Set
  • Lengte [mm]: 650, 425
  • Ruitenwisserblad uitvoering: Flatblade
  • Productlijn: Aerotwin
  • Links- / rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • BOSCH: Ruitenwisser
  • productnummer: 3 397 118 977
  • onze prijs: 27,90 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
BOSCH Ruitenwisser 650, 425 mm, Flatblade
Artikelnummer: 3 397 118 977
in vergelijking met de adviesprijs 65,46 €

27,90 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten

Verkocht door AUTODOC

Populaire posts

Inschrijven in op onze nieuwsbrief

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen: