Inhoudsopgave
Ford Focus Mk2 motoren
De Ford Focus Mk2 vestigde zich tussen 2004 en 2011 als een van de best verkochte compacte auto's in Europa en bood een veelzijdige reeks motoren, van zuinige kleine motoren tot krachtige prestatiegerichte varianten. De tweede Focus-generatie werd gekenmerkt door technische innovaties zoals het nieuwe Duratec-motorconcept en de voor het eerst leverbare dieselmotoren, die de basis legden voor de moderne aandrijftechnologie van Ford.

Ford Focus Mk2 motoren (2004-2011)
De Ford Focus Mk2-generatie was een succesverhaal voor Ford en werd gekenmerkt door een evenwichtige mix van betrouwbare en problematische motoren. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 1.6 Duratec benzinemotoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer haalden, vertoonden de 2.0 TDCi diesels tussen 150.000 en 200.000 kilometer de eerste kostbare problemen met het injectiesysteem. De 1.8 Duratec motoren ontwikkelden zich tot echte 'long runners' met kilometerstanden van meer dan 350.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.8 Duratec met 125 pk, die betrouwbaarheid, matige prestaties en zuinigheid optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen voor de meeste motoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud zoals het vervangen van de distributieriem of het vervangen van de koppeling.
Ford Focus Mk2 benzinemotoren (2004-2011)
De Ford Focus Mk2-benzinemotorenreeks bestond voornamelijk uit de nieuwe Duratec-motorenfamilie, die de verouderde Zetec-eenheden verving. De kleinste motor was de 1.4 Duratec met 59 kW (80 pk), die zich profileerde als een zuinige maar zwakke instapmotor. De 1.6 Duratec was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 74 kW (100 pk) tot 85 kW (115 pk) en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie. Deze Ford Focus Mk2-motoren werden gekenmerkt door hun eenvoudige ontwerp, lage onderhoudskosten en hoge kilometrage. De 1.8 Duratec met 92 kW (125 pk) bood de beste verhouding tussen prestaties en betrouwbaarheid. Voor sportieve rijders was er de 2.0 Duratec met 107 kW (145 pk), die echter af en toe problemen had met de cilinderkoppakking. Het absolute hoogtepunt was de Ford Focus ST met 2.5 Duratec turbo en 162 kW (225 pk), een vijfcilinder turbo die indrukwekkende prestaties bood, maar gevoelig was voor schade aan de turbocharger en een hoog brandstofverbruik.
Ford Focus Mk2 dieselmotoren (2004-2011)
De Ford Focus Mk2-diesels werden gedomineerd door de TDCi-familie (Turbo Diesel Common Rail-injectie). De 1.6 TDCi was verkrijgbaar met 66 kW (90 pk) en 80 kW (109 pk) en werd beschouwd als de zuinigste motor in het gamma met een brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. Deze motoren waren echter gevoelig voor problemen met het roetfilter en het injectiesysteem. De 1.8 TDCi met 85 kW (115 pk) bood meer vermogen, maar kwam minder vaak voor. De krachtigste diesel was de 2.0 TDCi in verschillende versies van 100 kW (136 pk) tot 125 kW (170 pk). Deze Ford Focus Mk2-motoren hadden echter last van typische common rail-problemen: Defecte hogedrukpompen, verstopte injectoren en problemen met de uitlaatgasrecirculatie maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De Euro 5-varianten die vanaf 2008 werden geproduceerd, waren bijzonder gevoelig voor frequente storingen van de dure injectietechnologie.
Ford Focus Mk2 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 Duratec | 80 PK | 6,2-6,8 l/100km | Weinig vermogen, verder robuust | Gemiddeld |
1.6 Duratec | 100-115 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
1.8 Duratec | 125 PK | 7,0-7,5 l/100km | Uitstekende levensduur | Zeer goed |
2.0 Duratec | 145 PK | 7,8-8,4 l/100km | Af en toe cilinderkoppakking | Goed |
2.5 Duratec Turbo | 225 PK | 9,5-11,2 l/100km | Turbocharger schade, hoog verbruik | Matig |
1.6 TDCi | 90-109 PK | 4,2-4,8 l/100km | DPF problemen, injectiesysteem | Matig |
1.8 TDCi | 115 PK | 4,8-5,2 l/100km | Niet vaak voorkomend, matig betrouwbaar | Gemiddeld |
2.0 TDCi | 136-170 PK | 5,1-5,8 l/100km | Hogedrukpomp, injectoren, EGR | Problematisch |

Ford Focus Mk2 facelift motoren (2008-2011)
De facelift van 2008 bracht niet alleen visuele veranderingen, maar ook motorische verbeteringen. De Ford Focus Mk2-motoren kregen gedeeltelijk herziene regeleenheden en verbeterde emissiesystemen om aan de Euro 5-norm te voldoen. Bij de benzinemotoren bleef de beproefde Duratec-familie grotendeels ongewijzigd, waarbij alleen het vermogen van de 1.6 Duratec werd verhoogd naar 125 pk in de topversie. De dieselmotoren zijn daarentegen ingrijpend gewijzigd om de uitstoot te verlagen. De 1.6 TDCi werd uitgerust met verbeterde injectietechnologie en een geoptimaliseerd roetfilter, wat paradoxaal genoeg tot meer problemen leidde. Er werd een nieuwe 2.0 TDCi met 163 pk geïntroduceerd, die iets betrouwbaarder bleek te zijn dan de vorige versies. De typische reparatie-intervallen voor de diesels werden teruggebracht tot tussen de 100.000 en 150.000 kilometer, voornamelijk door de complexere uitlaatgasnabehandeling.
Ford Focus Mk2 facelift benzinemotoren (2008-2011)
De benzinemotoren van de Ford Focus Mk2 bleven na de facelift grotendeels ongewijzigd, maar kregen een fijnere afstelling voor betere emissiewaarden. De 1.4 Duratec behield zijn 80 pk en zijn rol als zuinige instapmotor. De 1.6 Duratec werd aangeboden in een nieuwe 125 pk versie, die net zo betrouwbaar bleek als de zwakkere varianten. De beproefde 1.8 Duratec met 125 pk bleef ongewijzigd en consolideerde zijn reputatie als meest betrouwbare motor in de serie. De 2.0 Duratec kreeg kleine verbeteringen, maar behield zijn incidentele problemen met de cilinderkoppakking. De Ford Focus ST met zijn 2,5-liter turbo bleef ook grotendeels ongewijzigd en bleef dus gevoelig voor turboladerschade tijdens sportief rijden.
Ford Focus Mk2 facelift dieselmotoren (2008-2011)
Het dieselgamma werd aanzienlijk herzien na de facelift om te voldoen aan de strengere Euro 5-emissienormen. De 1.6 TDCi kreeg een verbeterd common-rail systeem en een geoptimaliseerd roetfilter, maar dit leidde vaker tot problemen met de DPF-regeneratie. De 90 pk versie werd niet meer geleverd en vervangen door een nieuwe 95 pk variant. De 109 pk motor bleef leverbaar, maar vertoonde steeds vaker problemen met het injectiesysteem. Er werd een volledig nieuwe 1.6 TDCi met 115 pk geïntroduceerd, die iets betrouwbaarder bleek te zijn. De 2.0 TDCi werd aangeboden in een herziene versie met 140 pk en er kwam een nieuwe 163 pk variant. Hoewel deze krachtigere Ford Focus Mk2-motoren minder problemen vertoonden met de hogedrukpomp, hadden ze meer last van problemen met de uitlaatgasrecirculatie en het SCR-systeem.
Ford Focus Mk2 facelift motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 Duratec | 80 PK | 6,0-6,6 l/100km | Weinig vermogen, maar robuust | Gemiddeld |
1.6 Duratec | 100-125 PK | 6,3-7,0 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
1.8 Duratec | 125 PK | 6,8-7,3 l/100km | Uitstekende levensduur | Zeer goed |
2.0 Duratec | 145 PK | 7,6-8,2 l/100km | Af en toe cilinderkoppakking | Goed |
2.5 Duratec Turbo | 225 PK | 9,3-10,8 l/100km | Turbocharger schade, hoog verbruik | Matig |
1.6 TDCi | 95-115 PK | 4,0-4,6 l/100km | DPF regeneratie, injectiesysteem | Matig |
2.0 TDCi | 140-163 PK | 4,9-5,5 l/100km | EGR-problemen, SCR-systeem | Problematisch |

Conclusie: de beste Ford Focus Mk2-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Ford Focus Mk2-motoren toont duidelijk de uitdagingen van de overgangsperiode tussen klassieke en moderne motortechnologieën. Terwijl de beproefde Duratec benzinemotoren consistent betrouwbaar bleven, worstelden de TDCi diesels met de kinderziektes van de vroege common-rail technologie. Hoewel de facelift van 2008 verbeteringen op het gebied van uitstoot met zich meebracht, leidde dit paradoxaal genoeg tot meer problemen met de diesels vanwege de complexere nabehandeling van uitlaatgassen.
- Beste Ford Focus Mk2 benzinemotor:
De Ford Focus Mk2 1.8 Duratec (125 pk) combineert uitstekende betrouwbaarheid met redelijke prestaties en een matig brandstofverbruik - een long runner met meer dan 350.000 km potentieel.
- Beste Ford Focus Mk2 dieselmotor:
De Ford Focus Mk2 1.6 TDCi (90 pk, vroege versie 2004-2007) biedt de beste combinatie van zuinigheid en nog acceptabele betrouwbaarheid voordat de Euro 5-problemen begonnen.
- Beste Ford Focus Mk2 allround motor:
De Ford Focus Mk2 1.6 Duratec (100-125 pk) vertegenwoordigt het perfecte compromis tussen betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid en wordt beschouwd als de minst problematische motor in het hele gamma.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Ford Focus Mk2 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.