Inhoudsopgave
VW T5 Gesloten bestelwagen motoren
De VW T5 bestelwagen vestigde zich van 2003 tot 2015 als een robuust werkpaard en bood gedurende de hele productieperiode een geavanceerde reeks motoren voor commerciële toepassingen. Voortdurende technische ontwikkeling resulteerde in betrouwbare dieselmotoren en af en toe benzinemotoren die speciaal waren afgestemd op de vereisten van handelaars en transporteurs.

VW T5 Gesloten bestelwagen motoren (2003-2015)
De VW T5 gesloten bestelwagen was een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, de T4, en werd gekenmerkt door moderne common-rail dieseltechnologie en een robuuste constructie. Bij goed onderhoud haalden de VW T5 Kasten-motoren regelmatig 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de krachtigere TDI-varianten vaak nog langer meegingen. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer - deze hadden meestal betrekking op de koppeling, de turbocompressor of het dubbelmassavliegwiel. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5 TDI met 174 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een gematigd verbruik optimaal combineerde. Technische innovaties zoals common rail injectie en variabele turbocompressorgeometrie zetten nieuwe standaarden in het bedrijfswagensegment. In een marktvergelijking presteerde de T5 beter dan zijn concurrenten, de Mercedes Sprinter en Ford Transit, met een betere rijdynamiek en lagere onderhoudskosten.
VW T5 Gesloten bestelwagen benzinemotoren (2003-2015)
Het gamma benzinemotoren van de VW T5 gesloten bestelwagen was heel eenvoudig en was hoofdzakelijk beperkt tot de 2.0 TSI met 150 pk (2009-2015), die vooral werd ontwikkeld voor de export naar benzinegevoelige markten. Deze VW T5-paneelwagenbenzinemotor was gebaseerd op de beproefde EA888-eenheid, maar had last van de typische TSI-problemen van de eerste generatie: verhoogd olieverbruik, problemen met de distributieketting en af en toe schade aan de turbolader. Het verbruik bedroeg 9,5-11,0 liter per 100 km, wat hem onaantrekkelijk maakte voor commerciële gebruikers. In Duitsland was deze motor praktisch niet verkrijgbaar, omdat diesel duidelijk de betere keuze was voor bestelwagens. De weinige geïmporteerde benzineversies werden als exotisch beschouwd en zijn vandaag de dag nauwelijks nog te vinden.
VW T5 bestelwagen dieselmotoren (2003-2015)
De 2.5 TDI domineerde de VW T5 bestelwagen dieselmotoren in verschillende vermogensniveaus. Het instapmodel was de 2.5 TDI met 88 pk (2003-2009), gevolgd door krachtigere varianten met 130 pk, 163 pk en 174 pk. Alle VW T5 panel van TDI-motoren hadden standaard moderne common-rail injectie en, vanaf 2006, roetfilters. De VW T5 Kasten 2.5 TDI met 130 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare en best verkochte motor - hij bood voldoende vermogen voor de meeste toepassingen met een brandstofverbruik van slechts 7,5-8,5 liter per 100 km. De krachtigere varianten met 163 pk en 174 pk waren ideaal voor zware ladingen en het trekken van aanhangers, maar hadden af en toe problemen met de turbocompressor bij extreme belastingen. Vanaf 2009 kwam er ook een 2.0 TDI met 140 pk, maar die was minder robuust dan de beproefde 2,5-litereenheden. Typische zwakke punten van alle VW T5 dieselmotoren voor gesloten bestelwagens waren de gloeibougies, de hogedrukpomp en, bij hoge kilometrages, de inspuitkoppen.
VW T5 paneelbusmotor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150 PK | 9,5-11,0 l/100km | Olieverbruik, distributieketting, turbolader | Problematisch |
2.5 TDI | 88 PK | 8,0-9,0 l/100km | Gloeibougies, lage prestaties | Gemiddeld |
2.5 TDI | 130 PK | 7,5-8,5 l/100km | Gloeibougies, zeer robuust | Zeer goed |
2.5 TDI | 163 PK | 8,0-9,0 l/100km | Turbocompressor in extreem bedrijf | Goed |
2.5 TDI | 174 PK | 8,5-9,5 l/100km | Turbocompressor, hogedrukpomp | Goed |
2.0 TDI | 140 PK | 7,0-8,0 l/100km | Minder robuust dan 2.5 TDI | Gemiddeld |

VW T5 Gesloten bestelwagen - facelift motoren (2009-2015)
De facelift van 2009 bracht vooral detailverbeteringen en emissieoptimalisaties voor de VW T5-paneelwagenmotoren. De betrouwbaarheid bleef op het hoge niveau van zijn voorgangers, met de herziene motoren die vaak 450.000 tot 550.000 kilometer haalden. Grote reparaties kwamen minder vaak voor dankzij verbeterde materialen en geoptimaliseerde software voor de besturingseenheid. De herziene 2.5 TDI met 180 pk werd het nieuwe vlaggenschip en bood nog meer koppel voor zware lasten. De Euro 5-norm vereiste een uitgebreidere uitlaatgasnabehandeling, wat de complexiteit verhoogde maar de milieucompatibiliteit aanzienlijk verbeterde. De T5 bleef de concurrentie voor dankzij zijn geavanceerde technologie en lage bedrijfskosten, ook al haalde Mercedes die achterstand in met de nieuwe Sprinter.
VW T5 Gesloten bestelwagen dieselmotor facelift (2009-2015)
De herziene VW T5 dieselmotoren voor gesloten bestelwagens kregen verfijnde common-rail systemen en geoptimaliseerde turboladers. De beproefde 2.5 TDI bleef verkrijgbaar in de vermogensniveaus 130 pk, 163 pk en nu 180 pk. Daarnaast profileerde de 2.0 TDI met 140 pk zich als een zuiniger alternatief. De VW T5 Gesloten bestelwagen 2.5 TDI met 180 pk werd het hoogtepunt van de serie - met een koppel van 400 Nm kon hij moeiteloos zware ladingen en aanhangers tot 3,5 ton aan. Alle faceliftmotoren kregen verbeterde uitlaatgasrecirculatie en SCR-katalysatoren voor de Euro 5-norm. De VW T5 panel van TDI-motoren van de facelift werden beschouwd als de meest geavanceerde van de hele serie, met minder problemen met gloeibougies en hogedrukpompen. Alleen het AdBlue-systeem van de Euro 5-motoren bleek een nieuw zwak punt te zijn, met af en toe defecte sensoren en verstopte leidingen.
VW T5 paneelbus benzinemotoren facelift (2009-2015)
Zelfs na de facelift bleef de VW T5 Gesloten bestelwagen 2.0 TSI een marginaal fenomeen dat slechts op enkele markten werd aangeboden. De problemen met het olieverbruik en de distributieketting bleven bestaan, maar werden verlicht door software-updates en verbeterde onderhoudsintervallen. Deze motor bleef oninteressant voor Duitse vaklui omdat de dieselalternatieven in elk opzicht superieur waren.
VW T5 paneelwagen motor facelift | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150 PK | 9,5-11,0 l/100km | Olieverbruik, distributieketting | Problematisch |
2.0 TDI | 140 PK | 6,8-7,8 l/100km | AdBlue-systeem, turbocompressor | Goed |
2.5 TDI | 130 PK | 7,2-8,2 l/100km | AdBlue-sensoren, zeer robuust | Zeer goed |
2.5 TDI | 163 PK | 7,8-8,8 l/100km | AdBlue-systeem | Goed |
2.5 TDI | 180 PK | 8,2-9,2 l/100km | AdBlue-systeem, topmotor | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW T5-paneelbusmotoren van alle generaties motoren
De VW T5-paneelwagenmotoren hebben in twaalf productiejaren bewezen uitzonderlijk betrouwbaar en duurzaam te zijn. Terwijl benzinemotoren vrijwel geen rol speelden, domineerden de robuuste TDI-eenheden de markt en bepaalden ze de normen voor bedrijfswagens. Voortdurende verdere ontwikkeling leidde tot steeds efficiëntere en schonere motoren zonder dat dit ten koste ging van de legendarische betrouwbaarheid.
- Beste VW T5 bestelwagen benzinemotor:
De VW T5 Kasten 2.0 TSI (150 pk) was de enige beschikbare benzinemotor, maar werd niet aanbevolen vanwege de problemen en het hoge brandstofverbruik.
- Beste VW T5 Kasten dieselmotor:
De VW T5 Kasten 2.5 TDI met 130 pk (2003-2015) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik. Voor meer vermogen is de 2.5 TDI met 180 pk (2009-2015) de eerste keuze.
- Beste VW T5 paneelbus motor in het algemeen:
De VW T5 Gesloten bestelwagen 2.5 TDI met 130 pk wordt beschouwd als de meest evenwichtige en betrouwbare motor in het hele gamma - ideaal voor vaklui en handelaars.
AUTODOC biedt een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW T5 bestelwagenmotoren.