Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W212 motoren
De Mercedes-Benz E-Klasse W212 werd gelanceerd in 2009 en vestigde zichzelf als referentie in het hogere middenklasse segment met een uitzonderlijk divers aanbod van MERCEDES-BENZ W212 motoren. In twee generaties bood Mercedes-Benz een indrukwekkende technologische evolutie van klassieke atmosferische motoren tot ultramoderne turbomotoren en hybride aandrijvingen.

MERCEDES-BENZ W212 motoren (2009-2013)
De eerste W212 generatie markeerde een keerpunt voor Mercedes-Benz en introduceerde tal van nieuwe motortechnologieën, die niet allemaal meteen volwassen waren. Het kilometerrendement varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde V6-diesels gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de vroege CGI-benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan de directe injectie of nokkenasfasers nodig. Vooral de M271-motoren hadden last van problemen met de distributieketting en de compressor. De absolute topmotor van deze generatie was de E 350 CDI met zijn 3,0-liter V6 diesel (265 pk), die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid perfect combineerde en wordt beschouwd als een van de beste diesels aller tijden.
MERCEDES-BENZ W212 benzinemotoren (2009-2013)
De MERCEDES-BENZ W212 benzinemotorreeks bestond uit een brede selectie vier- tot achtcilindermotoren. Het instapmodel was de E 200 met een 1,8-liter motor met supercharger (184 pk, M271), die echter te kampen had met chronische problemen met de distributieketting en de supercharger. De E 250 met 1,8-liter turbo (204 pk, M274), die pas in 2011 werd geïntroduceerd, bleek veel betrouwbaarder. De CGI-motoren met directe injectie E 200 CGI (184 pk) en E 250 CGI (204 pk) boden moderne technologie, maar waren gevoelig voor verkooksing van de inlaatkleppen en problemen met de hogedrukpompen. De E 350 (272 pk, M272) met zijn 3,5-liter V6-motor met natuurlijke aanzuiging werd beschouwd als een van de meest betrouwbare benzinemotoren, terwijl de V8-motor in de E 500 (388 pk, M273) ondanks zijn vermogen gevoelig was voor problemen met de nokkenasfasers.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotoren (2009-2013)
De beproefde OM642-serie domineerde het gamma MERCEDES-BENZ W212 dieselmotoren. De E 220 CDI begon met een 2,1-liter viercilinder (170 pk, OM651), die robuust bleek te zijn, maar af en toe problemen had met het roetfilter. De V6-diesels vormden de ruggengraat van de serie: E 250 CDI (204 pk), E 300 CDI (231 pk) en de eerder genoemde E 350 CDI (265 pk) - allemaal met de 3,0-liter OM642-motor. Deze MERCEDES-BENZ W212 motoren werden beschouwd als uitzonderlijk duurzaam en zuinig, met verbruikscijfers van rond de 6,0 liter per 100 km. Problemen deden zich vooral voor wanneer het onderhoud werd verwaarloosd, met name met de gloeibougies en de EGR-klepregeling.
MERCEDES-BENZ W212 AMG-motoren (2009-2013)
De AMG-varianten boden indrukwekkende prestaties met de E 63 AMG (525 pk, later 557 pk) en zijn 6,2-liter atmosferische V8-motor (M156). Deze MERCEDES-BENZ W212-motor ontwikkelde zich tot een van de meest karaktervolle AMG-krachtbronnen, maar had te kampen met kostbare problemen met de nokkenasfaser solenoïden en af en toe schade aan de koppakking onder hoge belasting.
MERCEDES-BENZ W212 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
E 200 Compressor | 184 PK | 8,1 l/100 km | Distributieketting, supercharger | Problematisch |
E 250 CGI | 204 PK | 7,4 l/100km | Klepverkalking, hogedrukpomp | Matig |
E 350 | 272 PK | 8,9 l/100 km | Zeer robuust | Zeer goed |
E 500 | 388 PK | 10,1 l/100 km | Nokkenas | Goed |
E 220 CDI | 170 PK | 5,1 l/100 km | Deeltjesfilter | Goed |
E 350 CDI | 265 PK | 6,0 l/100 km | Uitzonderlijk robuust | Zeer goed |
E 63 AMG | 525-557 PK | 11,9 l/100km | Nokkenasmagneten | Goed |

MERCEDES-BENZ W212 motoren (2013-2016)
De faceliftgeneratie bracht een aanzienlijke verbetering in de motorkwaliteit en wordt beschouwd als de meest volwassen W212-variant. De meeste MERCEDES-BENZ W212 motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de herziene V6 dieselmotoren nog steeds worden beschouwd als de benchmark voor een lange levensduur. De grootste verbeteringen waren te zien bij de benzinemotoren: de nieuwe M274 viercilinder turbomotoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, terwijl de V8-motoren van AMG werden omgebouwd naar moderne biturbo-technologie. Het absolute hoogtepunt was de herziene E 350 CDI met geoptimaliseerde uitlaatgasreiniging en nog betere efficiëntie. Hybride technologie maakte ook zijn debuut met de E 300 BlueTEC Hybrid.
MERCEDES-BENZ W212 benzinemotoren (2013-2016)
De herziene MERCEDES-BENZ W212 benzinemotoren vertoonden aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen. De E 200 kreeg de nieuwe 2,0-liter turbo (184 pk, M274), die de chronische problemen van de compressormotor elimineerde. De E 250 (211 pk, M274) bleek bijzonder succesvol en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare viercilinder benzinemotor in de serie. De E 300 (245 pk) en E 400 (333 pk) V6-motoren waren gebaseerd op de nieuwe M276-serie met directe injectie en turbolading, maar vertoonden af en toe problemen met de turbo's bij hoge kilometrages. De E 500 werd vervangen door de E 400, terwijl AMG overstapte op de nieuwe 4,0-liter biturbo-technologie (M177) met 571 pk in de E 63 AMG S.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotoren (2013-2016)
De MERCEDES-BENZ W212 dieselmotoren werden voornamelijk geoptimaliseerd op het gebied van uitlaatgaszuivering. De E 220 CDI (170 pk, OM651) werd herzien en bleek nog robuuster, terwijl de V6-diesels E 250 CDI (204 pk), E 300 CDI (231 pk) en E 350 CDI (258 pk) hun bewezen betrouwbaarheid behielden. Nieuw was de E 350 BlueTEC met AdBlue-technologie, die voldeed aan de Euro 6-norm en zijn legendarische levensduur behield ondanks de complexere uitlaatgaszuivering. Deze MERCEDES-BENZ W212 motoren bleven beschouwd worden als de benchmark voor dieselmotoren in de hogere middenklasse.
MERCEDES-BENZ W212 hybride aandrijving (2013-2016)
De E 300 BlueTEC Hybrid combineerde de 2,1-liter diesel met een elektromotor voor een systeemvermogen van 231 pk. Deze MERCEDES-BENZ W212 hybride motor bood een indrukwekkende efficiëntie met een standaardverbruik van slechts 4,1 liter per 100 km, maar vertoonde af en toe problemen met de complexe elektronica en de hybride accu na hoge kilometrages.
MERCEDES-BENZ W212 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
E 200 | 184 PK | 6,8 l/100km | Aanzienlijk verbeterd | Goed |
E 250 | 211 PK | 6,9 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
E 300 | 245 PK | 7,4 l/100km | Af en toe turbolader | Goed |
E 400 | 333 PK | 8,1 l/100km | Turbocompressor met hoge kilometerstand | Goed |
E 220 CDI | 170 PK | 4,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
E 350 BlueTEC | 258 PK | 5,3 l/100km | Legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |
E 300 BlueTEC hybride | 231 PK | 4,1 l/100km | Complexe elektronica | Goed |
E 63 AMG S | 571 PK | 10,5 l/100km | Nieuwe biturbo-technologie | Goed |

Conclusie: De beste MERCEDES-BENZ W212 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de MERCEDES-BENZ W212 motoren toont Mercedes-Benz' overgang van traditionele naar moderne motortechnologie. Terwijl de eerste benzinemotoren nog kinderziektes vertoonden, ontwikkelden de latere turbomotoren zich tot betrouwbare krachtbronnen. De V6-diesels bleven de kracht van de hele modelserie en bepaalden de normen voor duurzaamheid en efficiëntie. De AMG-motoren ondergingen een complete evolutie van atmosferische V8-motoren tot moderne biturbo-eenheden.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 benzinemotor:
De E 250 (211 pk, M274, generatie II) combineert moderne turbotechnologie met uitstekende betrouwbaarheid en een redelijk brandstofverbruik.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 dieselmotor:
De E 350 CDI/BlueTEC (258-265 pk, OM642) biedt de perfecte combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en duurzaamheid voor beide generaties.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 hybride motor:
De E 300 BlueTEC Hybrid (231 pk) met zijn uitzonderlijk lage brandstofverbruik en solide geschiktheid voor dagelijks gebruik ondanks complexe technologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties MERCEDES-BENZ W212 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.