Inhoudsopgave
Hoe vervang ik een dynamo in de auto en hoeveel kost dat?
De dynamo – of alternator, zoals sommige monteurs het liever noemen – is het werkpaard van je elektrische systeem. Terwijl je rijdt, zet deze generator de mechanische kracht van de motor om in elektriciteit om de accu van de auto op te laden en alle elektrische systemen draaiende te houden: van je koplampen tot je verwarmde stoelen. Zonder een goed werkende dynamo zit je binnen de kortste keren met een lege accu en een stilgevallen auto. Maar hoe weet je wanneer het tijd is voor vervanging? En kun je dat zelf doen, of is een bezoek aan de garage onvermijdelijk?
Wanneer moet je de dynamo vervangen?
Je moet je dynamo vervangen wanneer hij geen stroom meer levert aan de accu of bijgeluiden maakt zoals piepen of schuren. Ook als waarschuwingslampjes op het dashboard oplichten of je accu snel leeg loopt, is dat vaak een teken dat de generator zijn laatste adem uitblaast.
Hoe kun je zelf de dynamo van de auto vervangen?
Zelf een dynamo vervangen kan, maar het is niet voor iedereen weggelegd. De exacte werkwijze verschilt per merk en model, vooral vanwege de plaatsing van de motor, de aandrijfriemconfiguratie en de mate van toegankelijkheid onder de motorkap. Bij compacte stadsauto’s zit de alternator soms onhandig weggestopt, terwijl je er bij een oudere sedan zó bij kunt.
Hieronder vind je een algemene stap-voor-stap aanpak:
- Zet de auto veilig weg, trek de handrem aan en ontkoppel de accu.
- Verwijder de aandrijfriem, meestal door de spanrol los te maken.
- Maak de elektrische aansluitingen van de dynamo los.
- Demonteer de oude dynamo door de bevestigingsbouten los te draaien.
- Monteer de nieuwe dynamo op dezelfde plek en draai alles stevig vast.
- Sluit de elektrische kabels aan zoals ze zaten.
- Plaats de aandrijfriem terug en span die correct op.
- Sluit de accu weer aan en start de motor om te testen.
Check altijd het werkplaatshandboek van jouw specifieke auto om zeker te zijn van de juiste volgorde en koppelwaarden.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Dynamo / Alternator
12V, 110A, B+ (M8), L, DFM, Excl. vacuumpomp, Ø 56 mm
LUCAS Dynamo / Alternator
12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 mm
AS-PL Dynamo / Alternator
12V, 40A
LUCAS Dynamo / Alternator
14V, 50A, M6 B+, L, 0004, Ø 56 mm
DENSO Dynamo / Alternator
14V, 150A, Ø 54 mm
Wat kost een nieuwe dynamo voor een auto?
De prijs van een nieuwe dynamo voor een auto hangt sterk af van het type auto. Voor kleinere of oudere voertuigen betaal je gemiddeld tussen de € 100 en € 200. Voor grotere wagens of luxe modellen zoals SUV’s of auto’s met start-stopsystemen kan een nieuwe generator tussen de € 300 en € 600 kosten. Kies altijd voor een kwaliteitsonderdeel – een goedkope dynamo kan je op termijn duur komen te staan als die voortijdig sneuvelt.
Wat kost het om een dynamo te vervangen?
Laat je de vervanging over aan de garage, dan komt daar arbeidsloon bij kijken. Afhankelijk van de complexiteit van de montage en het uurtarief van de garage kun je rekenen op € 100 tot € 300 aan arbeidskosten. Bij moeilijk bereikbare modellen kunnen de uren oplopen, zeker als er andere componenten losgehaald moeten worden om bij de alternator te kunnen. Vraag vooraf altijd een prijsopgave.
Hoe lang duurt het om een dynamo te vervangen?
De meeste garages vervangen een dynamo binnen 1 tot 2 uur. Bij sommige modellen kan het sneller, vooral als de generator makkelijk bereikbaar is. Bij auto’s waarbij de dynamo diep in het motorcompartiment ligt – bijvoorbeeld achter de motor of onder andere onderdelen – kan het echter 3 uur of langer duren. Voor de handige doe-het-zelver kan het de eerste keer wat langer duren, maar met goed garage gereedschap en voorbereiding is het zeker te doen.
Kortom: een defecte dynamo is vervelend, maar geen ramp. Met wat technisch inzicht en de juiste onderdelen kun je zelf flink besparen. Toch blijft het bij twijfel altijd verstandig om een goede garage in te schakelen. Een goed werkende generator houdt je auto tenslotte letterlijk draaiende.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LUCAS Dynamo / Alternator
14V, 70A, M8 B+, M5 D+, 0230, Ø 55 mm
BOSCH Dynamo / Alternator
14V, 100A, B+(M8), L(M5), Excl. vacuumpomp, Ø 54 mm
STARDAX Dynamo / Alternator
14V, 110A, L 25, Ø 55 mm, Met geïntegreerde regelaar
BOSCH Dynamo / Alternator
14V, 90A, B+(M8),D+(M5), Excl. vacuumpomp, Ø 54 mm
BOSCH Dynamo / Alternator
14V, 120A, DFM, L, B1+(M8), PL113, Excl. vacuumpomp, Ø 49,5 mm
Een nuttige video over het onderwerp:
Zelf de dynamo repareren
De beste producten op dit gebied: