Inhoudsopgave
Welke lampen en koplampen zitten er in mijn auto: tips voor het kiezen van een lamp voor de auto
Tot een jaar of vijftien geleden was er maar één soort autolamp verkrijgbaar. Gaandeweg kreeg de halogeen gloeilamp voor de koplamp concurrentie van een groeiend aantal andere technologieën. Wanneer je nu je koplampen wil upgraden, heb je verschillende opties beschikbaar. Je wilt echter wel een geïnformeerde keuze maken. In dit artikel gaan we in op welke autolampen er verkrijgbaar zijn.
Gloeilamp in auto
Halogeen is nog steeds alom verbreid, al zal dat niet lang meer duren. Deze verlichting bestaat uit met gas gevulde gloeilampen, doorgaans een combinatie van stikstof en argon. Het lampglas is gemaakt om extreem hoge temperaturen te verdragen. Zijn populariteit heeft de halogeen autolamp te danken aan zijn bescheiden prijs, het gemak van zijn vervanging in combinatie met een verhoudingsgewijs lange levenscyclus. Een H7 gloeilamp van Tesla, bijvoorbeeld, gaat zo'n 1.000 uur mee, en kost ongeveer € 5. Er zijn echter een aantal redenen te noemen waarom halogeen verlichting verdrongen wordt door nieuwere technologieën,
- In vergelijking met andere opties is het inefficiënt en zwak. De lichtopbrengst van een standaard halogeen gloeilamp is 1300 lumen.
- De gloeilampen zijn uiterst gevoelig voor vreemde stoffen. Je wordt niet voor niets aangeraden om bij vervanging van gloeilampen op de auto handschoenen te dragen, aangezien je blote handen vettigheid op het glas achterlaten die de hitteverdeling veranderen en de levensduur van de autolamp verkorten.
- Erg energie-efficiënt zijn ze niet, aangezien ze een hoop hitte verspillen.
Zeldzame metalen
HID oftewel Xenon-verlichting deed zijn intrede rond begin van de jaren 90 bij de BMW 7-serie en werd al snel overgenomen door een groeiend aantal fabrikanten van auto's uit het premiumsegment. HID-koplampen bevatten een mengsel van gassen en zeldzame metalen, die een helder wit (of blauw) licht veroorzaken. Xenon-autolampen zijn ongeveer 2 tot 3 keer helderder dan standaard halogeen-gloeilampen met 3000 lumen. Xenon-verlichting heeft meer tijd nodig om te starten, maar verbruikt minder stroom dan halogeen-lampen. Met een verbruik van 35 Watt gaan ze gemiddeld 2000 uur mee. Ze vergen veel minder van de dynamo, die op zijn beurt niet meer koppel van de motor nodig heeft ter ondersteuning van de behoefte aan elektriciteit. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn:
- Ze zijn nogal duur, vanwege de gebruikte zeldzame metalen.
- De afstelling van xenon-koplampen moet zeer nauwkeurig gebeuren. Anders verspreiden ze een ongecontroleerd felle straling, die tegenliggers kan verblinden.
- Ze hebben tijd nodig om de volledige helderheid te komen.
- Auto's met xenon-verlichting die vanaf begin 2007 in gebruik werden genomen, moeten zijn uitgerust met werkende koplampsproeiers.
Grootlicht in auto
Bi-Xenon - Het verschil tussen xenon en bi-xenon bestaat in de functieomvang. Xenon werd enkel voor dimlicht ontwikkeld. Door de "opwarmtijd" kan het niet onmiddellijk van dim- naar grootlicht schakelen. Bi-Xenon regelt zowel dim- als grootlicht. Het werkt met behulp van een shutter, die de verlichting deels afdekt en wordt verwijderd, wanneer grootlicht wordt ingeschakeld. Een verder voordeel van bi-xenon is gebruik van slechts twee lampen, terwijl xenon 4 lampen heeft. Een nadeel is dat de shutter onderhevig kan zijn aan slijtage.
Hoog rendement lamp
LED-verlichting is er al sinds 2004, maar wint pas in de laatste jaren aan populariteit. Dit is veruit de meest energie-efficiënte optie verkrijgbaar. LED-lampen betrekken 15 tot 18 Watt tegenover de 55 tot 65 van halogeenlampen en 42 Watt van HID. LED heeft ook een opmerkelijk lange levensduur van 30.000 tot 40.000 uren, die feitelijk de gehele levensduur van de auto beslaat. Het bevat geen kwik, waardoor ze tegemoetkomen aan de Europese richtlijnen over de milieu-footprint. Dankzij de kleine afmetingen kunnen ze in elk ontwerp worden geplaatst. Het lichtrendement is zeer hoog. Een aantal nadelen zijn wel te benoemen. LED-autolampen moeten gekoeld worden omdat de locatie, waar de elektriciteit door de diode vloeit, dichtbij een aantal gevoelige kabels en andere elektrische componenten ligt, die beschadigd kunnen raken. LED is ook duurder. Blijf echter af van laag geprijsde LED-kits, aangezien deze gebruik maken van inferieure warmteafleidende onderkappen. Dit verkort de levensduur van de kit aanzienlijk.
LED dagrijlicht en auto achterlichten hebben geen warmteafleidende onderkappen nodig omdat ze niet bedoeld zijn voor beter zicht, maar om gezien te worden. Ze genereren veel minder warmte en koeling is daarom overbodig. Ze hebben de kortst mogelijke oplichttijd van 1 milliseconde en zijn uitstekend geschikt voor remlichten auto of richtingaanwijzers.
Exclusief
Het neusje van de zalm zijn laser-koplampen. Deze gebruiken energie nog efficiënter terwijl ze 1000 keer helderder zijn dan LEDs. De koplampunits zijn erg klein, en daarom maximaal geschikt voor aerodynamisch ontwerp. Laser-verlichting is momenteel heel onbetaalbaar. Het is nu ook enkel beschikbaar voor een paar exclusieve automodellen; dus als je geen BMW i8 rijdt, kijk dan bij het koplamp voor de auto kopen uit naar andere, meer voordelige opties.
De beste producten op dit gebied:
- Seat Leon lamp dimlicht
- Golf 6 achterlicht
- Remlichten Ford Focus
- Peugeot 206 achterlicht
- Golf 6 koplampen