Inhoudsopgave
Multiriem: wat is het en wanneer vervangen
Piept er iets onder de motorkap bij het starten? Dit is geen onschuldig bijgeluidje, maar een hoorbare aanwijzing dat de multiriem van de auto aandacht nodig heeft. Wanneer de riem slipt of barsten vertoont of zijn oppervlak verglaast, kan dit in tal van ernstige problemen resulteren. Door tijdig te reageren op geluiden die de poly-V-riem maakt, voorkom je dat je langs de weg komt te staan en een dure reparatie gepresenteerd krijgt.
Wat is een multiriem?
Een multiriem, ook wel poly-V-riem of aandrijfriem genoemd, is de voornaamste riem die je ziet wanneer je de motorkap opent. Hij is te herkennen aan de groeven in de lengte aan één kant van de riem, die de grip op de poelies handhaaft. De riem drijft belangrijke onderdelen zoals de dynamo van de auto, de airco-compressor en de stuurbekrachtigingspomp voor auto aan door deze apparaten te verbinden met de rotatie van de krukas. Wanneer je auto een turbolader heeft, wordt ook deze door de multiriem aangedreven.
De multiriem piept: oorzaken
De auto houdt sowieso niet van winterkou. Wanneer ijs zich ophoopt in de wielkast, zijn vreemde geluiden het gevolg. Bij een koude motor is de kans groot dat de multiriem piept bij het starten. Als dit geluid luider wordt bij het trappen op het gaspedaal, is de koude zelf niet de oorzaak van het gepiep. De redenen hiervoor kunnen de volgende zijn:
- Versleten of kapotte riemspanner – De correcte spanning van de riem wordt door een riemspanner voor auto gehandhaafd. Dit is in principe een poelie, verbonden met een instelbaar scharnier. Een versleten spanner zorgt ervoor dat de multiriem los komt te zitten, met geluiden als gevolg.
- Slechte uitlijning van de riem – Soms is de riem nog in goede staat, maar is hij slecht uitgelijnd. Wanneer een nieuwe multiriem piept, heeft de monteur zijn werk niet goed gedaan en is de multiriem niet goed op de poelies geplaatst.
- Multiriem is versleten – In oudere auto’s hebben poly-V-riemen een levensduur van ongeveer 60.000 km. De meer recente producten zijn echter vervaardigd van uiterst duurzaam synthetisch rubber, oftewel EPDM. Daarmee zou een auto het wel 120.000 km kunnen uithouden. Wordt echter de riem niet tijdig vervangen, zie je dat de ribben van de riem gaan slijten. Daardoor kan hij niet meer goed over de poelies bewegen.
- Geleiderol slecht uitgelijnd – De multiriem is niet het enige onderdeel dat slecht uitgelijnd kan raken. Behalve de spanrol kan ook de geleiderol oorzaak zijn van een piepende aandrijfriem. De geleiderol houdt de riem en andere motoronderdelen in beweging. Als deze slecht is uitgelijnd, maakt de riem geluiden.
Wanneer de multiriem vervangen?
De aandrijfriem staat in directe verbinding met tal van motoronderdelen en een defect heeft daarom verregaande implicaties. Wanneer een riem breekt, werkt geen een van de aangedreven onderdelen meer. Een auto met stuurbekrachtiging wordt direct moeilijk bestuurbaar. In auto’s waarin de riem de koelvloeistofpomp aandrijft, kan de motor oververhit raken, wat leidt tot ernstige motorschade, zoals een gesprongen koppakking.
Bij wijze van preventief onderhoud zou de multiriem van RIDEX aan de hand van het door de fabrikant aangegeven interval moeten worden vervangen, ongeveer iedere 95.000 – 160.000 km. Ook moet hij elk jaar worden geïnspecteerd. Bij zichtbare schade, zoals barsten, tekenen van degradatie, sporen van koelvloeistof, motorolie of water op het oppervlak van de riem moet de multiriem worden vervangen. De vloeistoffen tasten de rubbersamenstelling aan en verzwakt de riem waardoor hij makkelijker gaat slippen. Bij inspectie van de riem worden ook de span- en geleiderollen gecheckt en mee vervangen, indien nodig.
De beste producten op dit gebied: