Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Dynamo voor uw auto

Bestel Generator goedkoop

Merk auto Dynamo enorme selctie online
Vervanging van Dynamo: Video handleiding voor reparatie
Hoe een dynamo vervangen op een MERCEDES-BENZ 190 W201 HANDLEIDING | AUTODOC

Hoe een dynamo vervangen op een MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [HANDLEIDING] |...

Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc

Generator voor Top automodellen

Alternator van merkkwaliteit: Topproducenten

  • RIDEX Dynamo catalogus
  • AS-PL Dynamo catalogus
  • CV PSH Dynamo catalogus
  • STARK Dynamo catalogus
  • ROTOVIS Automotive Electrics Dynamo catalogus
  • VALEO Dynamo catalogus
  • Originele ALANKO Generator
  • Originele LUCAS ELECTRICAL Generator
  • Originele EUROTEC Generator
  • Originele MESSMER Generator
  • Originele HELLA Generator
  • Originele BOSCH Generator
  • DENSO
  • CASCO
  • MAGNETI MARELLI
  • JP GROUP
  • DRI
  • ELSTOCK
  • MAPCO
  • Henkel Parts
  • ERA
  • LUCAS
  • DELCO REMY
  • VEMO
Meer

De meestverkochte artikelen: Wisselstroomdynamo

De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Dynamo. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Dynamo en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
VALEO Generator 439845
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 439845
680,79 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 180
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 53,3
  • Riemschijven: Met riemschijf, V-riemschijf
  • Ribbenaantal: 6
  • aanvullende informatie: NEW STOP&START ORIGINAL PART
  • Positie / graad: L 80
  • Uitvoering: voor voertuigen met start/stop
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Aansluiting / Klemmen: zonder aansluiting voor toerentalmeter
  • Bevestigingswijze: 4-puntbevestiging
  • Gewicht (kg): 9,1
  • Nieuw onderdeel zonder waarborg
  • VALEO  Dynamo / Alternator
  • productnummer  439845
  • onze prijs   680,79 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
BOSCH Alternator 0 986 045 380
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 0 986 045 380
200,37 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 120
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 56
  • Riemschijven: Met vrijlooppully
  • Aantal groeven: 7
  • Stekkeruitvoering-ID: PL114
  • Ruilartikel
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Dynamo-uitvoering: Excl. vacuumpomp
  • Bevestigingswijze: Directbevestiging
  • Aanbevolen essentiële reparaties: V-riem/Poly V-riem
  • Klem: B1+(M8), COM, DFM
  • Lengte (mm): 198
  • Afstand tussen riemschijf en generator [mm]: 30,5
  • BOSCH  Dynamo / Alternator
  • productnummer  0 986 045 380
  • onze prijs   200,37 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
BOSCH Wisselstroomdynamo 0 986 041 810
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 0 986 041 810
170,90 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 120
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 49,5
  • Riemschijven: Met meervoudige riemschijf
  • Aantal groeven: 6
  • Stekkeruitvoering-ID: PL113
  • Ruilartikel
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Dynamo-uitvoering: Excl. vacuumpomp
  • Bevestigingswijze: Dubbele zwaaiarm
  • Aanbevolen essentiële reparaties: V-riem/Poly V-riem
  • Klem: 15, L, B1+(M8), DFM
  • Lengte (mm): 233
  • Afstand tussen riemschijf en generator [mm]: 69,1
  • BOSCH  Dynamo / Alternator
  • productnummer  0 986 041 810
  • onze prijs   170,90 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
BOSCH Dynamo 0 986 080 350
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 0 986 080 350
260,67 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 170
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 53,5
  • Riemschijven: Met meervoudige riemschijf
  • Aantal groeven: 6
  • Stekkeruitvoering-ID: PL86
  • Ruilartikel
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Dynamo-uitvoering: Excl. vacuumpomp
  • Bevestigingswijze: Dubbele zwaaiarm
  • Aanbevolen essentiële reparaties: V-riem/Poly V-riem
  • Klem: COM, B+(M8)
  • Lengte (mm): 187
  • Afstand tussen riemschijf en generator [mm]: 60
  • BOSCH  Dynamo / Alternator
  • productnummer  0 986 080 350
  • onze prijs   260,67 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
Generator VALEO REMANUFACTURED PREMIUM 437454
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 437454
170,58 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 140
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 57,2
  • Riemschijven: Met riemschijf, Met vrijlooppully
  • Ribbenaantal: 6
  • Productlijn: REMANUFACTURED PREMIUM
  • Ruilartikel
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met geïntegreerde regelaar
  • Positie / graad: R 90
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Aansluiting / Klemmen: zonder aansluiting voor toerentalmeter
  • Bevestigingswijze: 4-puntbevestiging
  • Gewicht (kg): 7,09
  • VALEO  Dynamo / Alternator
  • productnummer  437454
  • onze prijs   170,58 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
Alternator VALEO REMANUFACTURED PREMIUM 436248
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 436248
204,61 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 70
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 73
  • Riemschijven: Met riemschijf, V-riemschijf
  • Ribbenaantal: 1
  • Productlijn: REMANUFACTURED PREMIUM
  • Ruilartikel
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met geïntegreerde regelaar
  • Positie / graad: L 55
  • Draairichting: Draairichting tegen de klok in
  • Aansluiting / Klemmen: zonder aansluiting voor toerentalmeter
  • Bevestigingswijze: Dubbele zwaaiarm
  • Gewicht (kg): 5,16
  • VALEO  Dynamo / Alternator
  • productnummer  436248
  • onze prijs   204,61 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
Wisselstroomdynamo VALEO 440431
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 440431
169,88 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 120
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 50
  • Riemschijven: Met riemschijf, V-riemschijf
  • Ribbenaantal: 6
  • aanvullende informatie: REMANUFACTURED PREMIUM
  • Ruilartikel
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met geïntegreerde regelaar
  • Positie / graad: L/R
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Aansluiting / Klemmen: zonder aansluiting voor toerentalmeter
  • Gewicht (kg): 6,32
  • VALEO  Dynamo / Alternator
  • productnummer  440431
  • onze prijs   169,88 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
Dynamo VALEO REMANUFACTURED PREMIUM 433407
Dynamo / Alternator
artikelnummer: 433407
163,05 €
incl. 21% btw , Gratis verzending
  • Laadstroom [A]: 50
  • Spanning (Volt): 14
  • Riemschijf-Ø [mm]: 77
  • Riemschijven: Met riemschijf, V-riemschijf
  • Ribbenaantal: 1
  • Productlijn: REMANUFACTURED PREMIUM
  • Ruilartikel
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met geïntegreerde regelaar
  • Positie / graad: R 20
  • Draairichting: Draairichting met de klok mee
  • Aansluiting / Klemmen: zonder aansluiting voor toerentalmeter
  • Bevestigingswijze: Enkelvoudige zwaaiarm
  • Gewicht (kg): 4,748
  • VALEO  Dynamo / Alternator
  • productnummer  433407
  • onze prijs   163,05 €
  • Conditie  Gereviseerd
Details
Dynamo: kies uit 79849 mogelijkheden bij AUTODOC

Dynamo van 73 fabrikanten voor prijzen vanaf 45,66€ tot 3707,76€

De meestverkochte artikelen:
0 124 415 014 0 986 045 340 DAN930 746025 0 986 041 500 DAN1336
Van populaire fabrikanten:
RIDEX AS-PL CV PSH STARK ROTOVIS Automotive Electrics VALEO
Voor populaire automerken:
VOLKSWAGEN BMW MERCEDES-BENZ OPEL AUDI FORD
Dynamo – technische gegevens:
Riemschijf-Ø [mm]: Laadstroom [A]: Riemschijven:
56,2 54,3 98 140 Zonder riemschijf Met vrijlooppully
57,2 56 150 120 Met riemschijf Met meervoudige riemschijf
49 53,3 90 70 V-riemschijf Riemschijf

Leer meer over Dynamo - werkingsmethode, diagnose, oorzaken van defecten en vervangingsintervallen

De dynamo van een voertuig is een hulpmiddel waarmee de mechanische kracht van het draaien van de krukas wordt omgezet in elektrische stroom. Deze energie wordt benut voor het opladen van de accu en het aandrijven van diverse elektrische apparatuur terwijl de motor draait. Deze eenheid wordt bij bepaalde voertuigen eveneens aangewend voor het starten van de motor.

Soorten

  • Met koolstofborstels. Deze dynamo's zijn het gangbaarst. Bij zulke apparaten wordt de wikkeling van de bekrachtiger op de roterende as aangebracht. De bekrachtigingsstroom loopt via koolborstels naar de rotor.
  • Zonder borstels. Die zijn minder gebruikelijk. Maar ze zijn betrouwbaar en gaan lang mee. Deze dynamo's hebben de wikkeling van de bekrachtiger rechtstreeks op een stator bevestigd. De vorming van het elektromotorische vermogen ontstaat door wijzigingen in de magnetische geleiding van de luchtspleet die zich tussen de rotor en de stator bevindt.

Ook verschillen de toestellen van elkaar qua omvang, onderlinge positie van sommige van hun componenten, vermogen en prestaties.

Naast de gebruikelijke dynamo's worden er gecombineerde startmotor/dynamo-systemen gebruikt. Gewoonlijk worden deze toegepast op hybride auto's of voertuigen die over een start-stopsysteem beschikken.

Gebruikstips

Na eventuele reparaties of een keuring van het apparaat dient u altijd na te gaan of de bedrading op de juiste wijze is aangesloten. Een omgekeerde aansluiting van de polen kan de uitval van de gelijkrichtdioden en de spanningsregelaar tot gevolg hebben. Vergeet niet dat het ontkoppelen van de dynamo van de accu terwijl de motor draait, schade aan het elektrische systeem van de auto kan veroorzaken. Probeer nooit om na te kijken of het apparaat functioneert door een vonk te veroorzaken, waarbij u de positieve pool van de eenheid op de carrosserie van het voertuig aansluit. Probeer nooit een andere auto te starten terwijl de motor in uw auto draait.

Zorg dat de motorruimte schoon is. Vervuiling vormt een gevaar voor zowel de behuizing van de eenheid, want dit kan corrosie tot gevolg hebben, als de elektrische aansluitingen, die kunnen gaan oxideren. Maar denk eraan de dynamo tijdens het reinigen van de motor te beveiligen tegen spetters, door hem bijvoorbeeld te bedekken met een stevige plastic tas.

Controleer met regelmaat het aandrijfmechanisme. Te strak gespannen riemen of verkeerd gemonteerde looprollen kunnen een voortijdig defect aan het lager van de riemschijf veroorzaken. Let op, de poelie is eveneens een verbruiksmateriaal. De levensduur van de poelie wordt door de producent van de auto vermeld in de handleiding. De poelie moet aan het einde van de levensduur worden vervangen.

Vermijd te rijden door diepe plassen. Mocht dat niet mogelijk zijn, probeer er dan voorzichtig met lage snelheid doorheen te rijden. Schommelingen in de temperatuur kunnen schade aan de eenheid veroorzaken.

Tekenen voor een defect

Defecten aan de bruggelijkrichter, storingen in de spanningsregelaar, een gescheurde of loszittende aandrijfriem hebben vrijwel altijd tot gevolg dat de accu onvoldoende wordt geladen. Mocht het waarschuwingslampje voor de accu tijdens het rijden voortdurend knipperen, zult u dus doorgaans uw dynamo moeten nakijken. Wanneer de koplampen zwak zijn en de claxon tijdens het draaien van de motor een ratelend geluid maakt, kan dit eveneens op defecten van het apparaat duiden. Het is mogelijk dat u een specifiek brommend geluid onder de motorkap waarneemt als gevolg van slijtage van het lager. Fluitende geluiden duiden doorgaans op een gescheurde riem of olie op de riem.

Oorzaken voor een defect

Als er water of een mix van olie en vuil terecht komt op de printplaat van de bruggelijkrichter of de aansluitpolen omgedraaid worden, kan de gelijkrichter doorbranden. Het omkeren van de polen kan ook een gevaar opleveren voor andere componenten van de dynamo, waaronder de spanningsregelaar, die ook na kortsluiting in de stroomvoorziening van het voertuig defect kan raken. Foutief aangebrachte geleiderollen en spanrollen en een foutieve installatie van de riem kunnen het defect raken van de poelie tot gevolg hebben. Borstels vallen uit vanwege gebruikelijke slijtage.

Autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen

U kunt bij onze webshop op elk willekeurig moment een dynamo voor uw voertuig kopen tegen een voordelige prijs. Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over de onderdelen van uw auto.

faq
Hoe zorg ik ervoor dat een alternator zo lang mogelijk meegaat?

Neem deze simpele aanbevelingen in acht om een voortijdig defect van dit component te vermijden:

  • Probeer diepe waterplassen te vermijden of rem af alvorens u er doorheen rijdt. Water dat op het component terechtkomt, veroorzaakt storingen.
  • Bescherm bij de reiniging van de motorruimte de alternator en andere elektrische componenten tegen vocht met een laagje polyethyleen.
  • Reinig het apparaat met perslucht bij ieder periodiek onderhoud aan de motor.
  • Controleer en corrigeer regelmatig de V-riemspanning./li>
  • Zet de bevestigingselementen vast met behulp van een momentsleutel.
  • Vermijd installatie van extra apparatuur om het elektrische systeem van de auto tegen overbelasting te beveiligen.
Hoe herken ik een storing van de alternator?

De eerste stap bij het checken van de unit is het vaststellen van zijn conditie per zichtcontrole. De behuizing mag geen barsten en deuken vertonen en op de riem mogen geen ernstige slijtplekken en beschadigde delen te zien zijn. Ook mogen er geen gebogen draden en vonken in de buurt van de aansluitklemmen te zien zijn.

De volgende stap is het meten van de spanning op de polen van de accu, waarvoor u een multimeter nodig heeft. Deze dient 12,5-12,7 V te zijn bij een niet-draaiende motor en 13,8-14,5 V in geval van een draaiende motor waarbij alle elektrische apparatuur is uitgezet. Bij ingeschakelde airco, koplampen, kachel en ruitverwarming behoort deze waarde minimaal 13,7-14,0 V te zijn.

Mocht er zich een probleem voordoen, verwijder en demonteer het component. U kunt de mate van slijtage van de borstels inschatten door hun hoogte te checken en die van de contactringen door de diameter te beschouwen. Meet de weerstanden van de wikkelingen van de rotor en de stator om te zien of er sprake is van een open circuit. Vergelijk de verzamelde data met de specificaties in de technische documentatie van de auto.

Hoe kan een alternator eigenhandig worden gerepareerd of vervangen?

De werkwijze varieert al naargelang het merk en het model van het voertuig. Het is voornamelijk afhankelijk van de schikking van de onderdelen onder de motorkap. In sommige auto's is de unit direct toegankelijk na het openmaken van de motorkap, terwijl hij bij andere modellen bereikbaar is onder een opgeheven auto. Meestal verloopt het vervangen van het apparaat als volgt:

  1. Ontkoppel de negatieve pool van de accu.
  2. Verwijder de onderdelen die de toegang tot de alternator verhinderen.
  3. Verwijder de aandrijfriem.
  4. Markeer of maak een foto van de bedrading om vergissingen te vermijden bij het monteren. Maak ze los.
  5. Schroef alle bevestigingselementen los en verwijder de unit.
  6. Installeer het nieuwe onderdeel.
  7. Inspecteer de de riem en de poelies op zicht. Vervang ze indien nodig.
  8. Sluit alle contacten aan en zet de gedemonteerde onderdelen weer op hun plek.

Reparatie van de alternator bestaat uit vervanging van de contactringen en de borstels, de lagers, de vrijloopkoppeling en de diodebrug. Wie vertrouwd is met dit soort onderhoudswerkzaamheden, kan het zelf doen. Zo niet, schakel dan de hulp in van een elektromonteur in een autowerkplaats.