Dynamo voor uw auto
Bestel Generator goedkoop
-
Veilig bestellen 200 dagen
-
Een handige app om auto-onderdelen te kopen
-
Video's autoreparatie

Generator voor Top automodellen
Generator voor de populairste automodellen
Alternator van merkkwaliteit: Topproducenten
De meestverkochte artikelen: Wisselstroomdynamo
Meer informatie over de productcategorie Dynamo - selectie, vervangingen, prijs en ervaringen
Elke auto moet vroeg of laat gerepareerd worden en je zou je je kunnen afvragen welk product uit de categorie Dynamo je moet kiezen om het versleten onderdeel te vervangen.
Hier lees je waar je op moet letten bij het selecteren en kopen van nieuwe auto-onderdelen:
- compatibiliteit met je auto
- deskundige adviezen
- klantenbeoordelingen en ervaringen
- merk
- prijs
Hoe weet ik of een product compatibel is met mijn auto?
We raden je aan het OEM-onderdeelnummer of het kenteken van je auto te gebruiken bij het selecteren van een auto-onderdeel uit de categorie Dynamo.
Voer gewoon de gegevens van je auto in op onze website en selecteer het gewenste onderdeel. Vervolgens zie je een catalogus met passende en compatibele producten voor jouw auto.
Ervaringen, testen en vergelijken van de productcategorie Dynamo
Op onze productpagina's vind je talloze recensies en beoordelingen van onze klanten, waar je ook de artikelen, die je van plan bent te kopen, kunt vergelijken. Als je vragen hebt over onze diensten en onderdelenkeuze, of als je de compatibiliteit wilt checken, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice. Die staat altijd klaar om je te helpen en advies te geven.
Dynamo: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Dynamo varieert van € 167 tot € 703, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Plaats een bestelling voor je Dynamo op AUTODOC en bespaar op auto-onderhoud. Onze online shop werkt samen met betrouwbare koeriersdiensten, zodat je een snelle en veilige levering kunt genieten.
Dynamo van 78 fabrikanten voor prijzen vanaf 167€ tot 703€
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 124 415 014 | 0 986 045 340 | DAN930 | 746025 | 0 986 041 500 | DAN1336 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
RIDEX | CV PSH | RIDEX REMAN | AS-PL | STARK | LUCAS ELECTRICAL |
Voor populaire automerken: | |||||
VOLKSWAGEN | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | AUDI | FORD |
Dynamo – technische gegevens: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Riemschijf-Ø [mm]: | Laadstroom [A]: | Riemschijven: | |||
56,2 | 54,3 | 98 | 140 | Zonder riemschijf | Met vrijlooppully |
57,2 | 56 | 150 | 120 | Met riemschijf | Met meervoudige riemschijf |
49 | 53,3 | 90 | 70 | V-riemschijf | - |
Leer meer over Dynamo - werkingsmethode, diagnose, oorzaken van defecten en vervangingsintervallen
De dynamo van een voertuig is een hulpmiddel waarmee de mechanische kracht van het draaien van de krukas wordt omgezet in elektrische stroom. Deze energie wordt benut voor het opladen van de accu en het aandrijven van diverse elektrische apparatuur terwijl de motor draait. Deze eenheid wordt bij bepaalde voertuigen eveneens aangewend voor het starten van de motor.
Soorten
- Met koolstofborstels. Deze dynamo's zijn het gangbaarst. Bij zulke apparaten wordt de wikkeling van de bekrachtiger op de roterende as aangebracht. De bekrachtigingsstroom loopt via koolborstels naar de rotor.
- Zonder borstels. Die zijn minder gebruikelijk. Maar ze zijn betrouwbaar en gaan lang mee. Deze dynamo's hebben de wikkeling van de bekrachtiger rechtstreeks op een stator bevestigd. De vorming van het elektromotorische vermogen ontstaat door wijzigingen in de magnetische geleiding van de luchtspleet die zich tussen de rotor en de stator bevindt.
Ook verschillen de toestellen van elkaar qua omvang, onderlinge positie van sommige van hun componenten, vermogen en prestaties.
Naast de gebruikelijke dynamo's worden er gecombineerde startmotor/dynamo-systemen gebruikt. Gewoonlijk worden deze toegepast op hybride auto's of voertuigen die over een start-stopsysteem beschikken.
Gebruikstips
Na eventuele reparaties of een keuring van het apparaat dient u altijd na te gaan of de bedrading op de juiste wijze is aangesloten. Een omgekeerde aansluiting van de polen kan de uitval van de gelijkrichtdioden en de spanningsregelaar tot gevolg hebben. Vergeet niet dat het ontkoppelen van de dynamo van de accu terwijl de motor draait, schade aan het elektrische systeem van de auto kan veroorzaken. Probeer nooit om na te kijken of het apparaat functioneert door een vonk te veroorzaken, waarbij u de positieve pool van de eenheid op de carrosserie van het voertuig aansluit. Probeer nooit een andere auto te starten terwijl de motor in uw auto draait.
Zorg dat de motorruimte schoon is. Vervuiling vormt een gevaar voor zowel de behuizing van de eenheid, want dit kan corrosie tot gevolg hebben, als de elektrische aansluitingen, die kunnen gaan oxideren. Maar denk eraan de dynamo tijdens het reinigen van de motor te beveiligen tegen spetters, door hem bijvoorbeeld te bedekken met een stevige plastic tas.
Controleer met regelmaat het aandrijfmechanisme. Te strak gespannen riemen of verkeerd gemonteerde looprollen kunnen een voortijdig defect aan het lager van de riemschijf veroorzaken. Let op, de poelie is eveneens een verbruiksmateriaal. De levensduur van de poelie wordt door de producent van de auto vermeld in de handleiding. De poelie moet aan het einde van de levensduur worden vervangen.
Vermijd te rijden door diepe plassen. Mocht dat niet mogelijk zijn, probeer er dan voorzichtig met lage snelheid doorheen te rijden. Schommelingen in de temperatuur kunnen schade aan de eenheid veroorzaken.
Tekenen voor een defect
Defecten aan de bruggelijkrichter, storingen in de spanningsregelaar, een gescheurde of loszittende aandrijfriem hebben vrijwel altijd tot gevolg dat de accu onvoldoende wordt geladen. Mocht het waarschuwingslampje voor de accu tijdens het rijden voortdurend knipperen, zult u dus doorgaans uw dynamo moeten nakijken. Wanneer de koplampen zwak zijn en de claxon tijdens het draaien van de motor een ratelend geluid maakt, kan dit eveneens op defecten van het apparaat duiden. Het is mogelijk dat u een specifiek brommend geluid onder de motorkap waarneemt als gevolg van slijtage van het lager. Fluitende geluiden duiden doorgaans op een gescheurde riem of olie op de riem.
Oorzaken voor een defect
Als er water of een mix van olie en vuil terecht komt op de printplaat van de bruggelijkrichter of de aansluitpolen omgedraaid worden, kan de gelijkrichter doorbranden. Het omkeren van de polen kan ook een gevaar opleveren voor andere componenten van de dynamo, waaronder de spanningsregelaar, die ook na kortsluiting in de stroomvoorziening van het voertuig defect kan raken. Foutief aangebrachte geleiderollen en spanrollen en een foutieve installatie van de riem kunnen het defect raken van de poelie tot gevolg hebben. Borstels vallen uit vanwege gebruikelijke slijtage.
Autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt bij onze webshop op elk willekeurig moment een dynamo voor uw voertuig kopen tegen een voordelige prijs. Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over de onderdelen van uw auto.
Hoe een dynamo vervangen op een MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [HANDLEIDING] |...
Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc
Neem deze simpele aanbevelingen in acht om een voortijdig defect van dit component te vermijden:
- Probeer diepe waterplassen te vermijden of rem af alvorens u er doorheen rijdt. Water dat op het component terechtkomt, veroorzaakt storingen.
- Bescherm bij de reiniging van de motorruimte de alternator en andere elektrische componenten tegen vocht met een laagje polyethyleen.
- Reinig het apparaat met perslucht bij ieder periodiek onderhoud aan de motor.
- Controleer en corrigeer regelmatig de V-riemspanning./li>
- Zet de bevestigingselementen vast met behulp van een momentsleutel.
- Vermijd installatie van extra apparatuur om het elektrische systeem van de auto tegen overbelasting te beveiligen.
De eerste stap bij het checken van de unit is het vaststellen van zijn conditie per zichtcontrole. De behuizing mag geen barsten en deuken vertonen en op de riem mogen geen ernstige slijtplekken en beschadigde delen te zien zijn. Ook mogen er geen gebogen draden en vonken in de buurt van de aansluitklemmen te zien zijn.
De volgende stap is het meten van de spanning op de polen van de accu, waarvoor u een multimeter nodig heeft. Deze dient 12,5-12,7 V te zijn bij een niet-draaiende motor en 13,8-14,5 V in geval van een draaiende motor waarbij alle elektrische apparatuur is uitgezet. Bij ingeschakelde airco, koplampen, kachel en ruitverwarming behoort deze waarde minimaal 13,7-14,0 V te zijn.
Mocht er zich een probleem voordoen, verwijder en demonteer het component. U kunt de mate van slijtage van de borstels inschatten door hun hoogte te checken en die van de contactringen door de diameter te beschouwen. Meet de weerstanden van de wikkelingen van de rotor en de stator om te zien of er sprake is van een open circuit. Vergelijk de verzamelde data met de specificaties in de technische documentatie van de auto.
De werkwijze varieert al naargelang het merk en het model van het voertuig. Het is voornamelijk afhankelijk van de schikking van de onderdelen onder de motorkap. In sommige auto's is de unit direct toegankelijk na het openmaken van de motorkap, terwijl hij bij andere modellen bereikbaar is onder een opgeheven auto. Meestal verloopt het vervangen van het apparaat als volgt:
- Ontkoppel de negatieve pool van de accu.
- Verwijder de onderdelen die de toegang tot de alternator verhinderen.
- Verwijder de aandrijfriem.
- Markeer of maak een foto van de bedrading om vergissingen te vermijden bij het monteren. Maak ze los.
- Schroef alle bevestigingselementen los en verwijder de unit.
- Installeer het nieuwe onderdeel.
- Inspecteer de de riem en de poelies op zicht. Vervang ze indien nodig.
- Sluit alle contacten aan en zet de gedemonteerde onderdelen weer op hun plek.
Reparatie van de alternator bestaat uit vervanging van de contactringen en de borstels, de lagers, de vrijloopkoppeling en de diodebrug. Wie vertrouwd is met dit soort onderhoudswerkzaamheden, kan het zelf doen. Zo niet, schakel dan de hulp in van een elektromonteur in een autowerkplaats.