Inhoudsopgave
Startmotor: tips voor vervangen en reparatie
Je denkt allereerst aan een lege accu, wanneer je de contactsleutel omdraait en er niets gebeurt. Het typische klikgeluid wijst echter eerder op een kapotte startmotor.
In films uit het begin van vorige eeuw is te zien hoe auto's letterlijk worden aangezwengeld. Hiervoor is tegenwoordig geen spierkracht meer nodig. Die taak wordt overgenomen door de starter, meestal een elektromotor, alhoewel ook wel pneumatische apparaten worden gebruikt. Bepaalde dieselmotoren maken gebruik van een startmotor met hydraulische aandrijving.
Defecte startmotor
De oorzaken van een defecte starter zijn versleten elektrische aansluitingen, het startrelais is kapot of de elektromotor doet het niet meer. Ook kunnen afzonderlijke elementen zoals het startrondsel, het auto-vrijloopwiel of de koolborstels versleten zijn.
Zelf vervangen
Ben je een beetje handig, kun je jezelf de gang naar de monteur besparen door de oude starter zelf door een nieuwe auto-startmotor te vervangen. Volg hiervoor deze stappen:
- Schakel het contact uit en verwijder de minkabel van de accu
- Verwijder de pluskabel van de starter
- Schroef alle bevestigingsbouten van de starter los met een ratel
- Verwijder alle beugels die het onderdeel op zijn plaats houden
- Verwijder de startmotor
- Plaats een nieuw exemplaar en bevestig het met de bouten
- Verbind de pluskabel met de starter alvorens de bouten aan te halen
- Haal de bouten aan
- Sluit de minkabel weer op de accu aan.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
VICMA Startmotor
12V, 0.70kw, Aantal tanden: 9
DENSO Startmotor
12V, 1kw, Aantal tanden: 9
MASTER-SPORT Startmotor
12V, 1,5kw
BOSCH Startmotor
24V, 4kw, Aantal tanden: 10, 50, 30, rechts, Ø 89 mm
BOSCH Startmotor
12V, 1,1kw, Aantal tanden: 9, 15a, 50, 30, links, Ø 76,2 mm
Startmotor reparatie
Met voldoende kennis van zaken is het mogelijk de starter zelf te repareren. Begin met het afklemmen van de massakabel aan de minpool van de startaccu. Het defect betreft mogelijk enkel oxidatie van de elektrische aansluitingen. Maak de aansluitklemmen los en verwijder de kabels. Behandel de klemmen en de kabelschoenen met fijnkorrelig schuurpapier. Wanneer alles weer schoon is, bevestig de kabels.
Is het probleem dan nog altijd niet verholpen, moet de startmotor worden gedemonteerd. Maak de elektrische aansluitingen los en ook de bevestigingsschroeven waarmee de starter aan het motorblok bevestigd zit. Nu kan het onderdeel worden verwijderd.
Een mogelijke oorzaak van een defect is slijtage van de koolborstels van de startmotor. Om deze te vervangen, moet de starter uit elkaar worden gehaald. Maak aan de voorzijde de schroeven los. Vervolgens kan het anker er volledig worden uitgetrokken. Trek de koolborstels uit de geleiders en maak de aansluitkabel met een schroevendraaier los. Plaats nieuwe koolborstels, bevestig de aansluitkabel en schroef de startmotor weer in elkaar.
Een verdere oorzaak kan een versleten lager van de rotor zijn. In dat geval schuurt de ankerwikkeling tegen de behuizing. Dan is het beter de starter te vervangen.
Zelf startmotor repareren
In deze videohandleiding is te zien hoe je een startmotor kunt demonteren, reinigen en repareren door het vervangen van afzonderlijke startmotor onderdelen. Ook het lakken van de behuizing komt uitgebreid aan bod.
Laten vervangen: kosten
Een nieuwe starter is niet bepaald een voordelig product. Voor een startmotor van een Peugeot 206 betaal je al gauw € 50 - € 160. Qua arbeidskosten rekent de garage gemiddeld € 100. Gespecialiseerde bedrijven bieden wel revisie van het onderdeel aan of verkopen gereviseerde onderdelen, hetgeen aanzienlijk in kosten scheelt.
De beste producten op dit gebied: