Inhoudsopgave
Parkeersensoren: storingen en kosten voor vervanging
Parkeersensoren waarschuwen je voor obstakels bij het parkeren van de auto en verlenen assistentie bij het vermijden van blutsen, krassen en kleine botsingen. Er wordt ook wel gesproken over parkeerhulp, PDC of achteruitrijsensor. Vaak hanteren afzonderlijke automerken hun eigen termen. Je kunt een systeem voor parkeerassistentie in de onderdelenhandel kopen en voor inbouw achteraf, of het laten installeren.
Parkeersensoren zijn helemaal niet zo nieuw. De eerste versie betrof een uitvinding, bedoeld als hulp voor blinden en slechtzienden. Het duurde wel een tijd voordat de technologie algemene toepassing vondt. De eerste in serie gebouwde, standaard met parkeerassistentie uitgerust, was de Toyota Prius in 2003. Sindsdien speelt de achteruitrijsensor een steeds belangrijkere rol in het parkeergemak.
Verschillende soorten parkeersensoren
De parkeersensoren achter treden in werking zodra je de auto in zijn achteruit schakelt. Ze zenden een ultrasoon of een elektromagnetisch signaal uit. De signalen kaatsen op naderende objecten en wanneer de sensor het te snel terug ontvangt, geeft hij een waarschuwing af. Dit zijn geluidssignalen, waarvan de frequentie stijgt naarmate je een object nadert. Systemen kunnen ook visuele signalen afgeven: LCD- of LED-lichtjes, die sneller gaan knipperen bij het naderen van hindernissen, dan wel waarschuwingen via het achtergrondverlichte LED-scherm. In de regel zijn de sensoren op de achterbumper geplaatst; een toenemend aantal auto's heeft echter parkeersensoren vóór en achter.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen ultrasone en elektromagnetische sensoren. De ultrasone versie maakt gebruik van hoogfrequente geluidsgolven voor het berekenen van de afstand tussen de auto en de objecten eromheen. Hoe korter de tijdsspanne tussen het uitzenden en terugkaatsen, des te dichterbij het object zich bevindt.
Elektromagnetische sensoren gebruiken elektromagnetische frequenties om obstakels te vinden. Deze sensoren kunnen verschillende golflengten tegelijkertijd opvangen en zijn derhalve in staat tot het detecteren van meer soorten obstakels dan ultrasone versies.
Beide typen werken wanneer de auto in zijn achteruit staat of wanneer de auto langzaam beweegt. Zij stoppen met het doorgeven van signalen wanneer de snelheid van de auto toeneemt. Draadloze parkeersensoren zijn naast de bekabelde versies voor beide typen verkrijgbaar, alsook een regensensor voor de auto.
Defect parkeersensoren
Vanwege hun locatie zijn parkeersensoren gevoelig voor beschadiging. Natuurlijk is het mogelijk dat het sensorsysteem met fabricagefouten wordt geleverd. Problemen kunnen zich ontwikkelen als gevolg van oneigenlijk gebruik of beschadiging. Wanneer vuil de kans krijgt om zich op de sensoren op te hopen, verhindert dit hun werking. Vervuiling kan makkelijk worden verholpen door de sensoren eruit te halen en ze met een zachte doek te reinigen.
Mogelijkerwijs is een probleem met de parkeersensoren niet een storing maar een verkeerde installatie. Als gevolg kan het alarm afgaan zodra je in zijn achteruit schakelt, of de achteruitrijsensor blijft piepen. Het is belangrijk dat de sensors minstens 45 tot 60 cm boven de grond zijn geplaatst om te voorkomen dat ze de grond als obstakel zien.
Vervanging parkeersensoren
Niet alle problemen zijn te verhelpen en soms is vervangen van de parkeersensor de enige optie. Erg moeilijk is dit niet voor de handige doe-het-zelver. Ze gaan zelden allemaal tegelijk kapot. Wanneer ze geen van allen functioneren, zijn de sensoren zelf niet het probleem, maar de elektrische aansluiting.
Vergewis jezelf ervan, dat je een parkeersensorset koopt, die compatibel is met jouw auto. Investeren in hoogwaardige originele onderdelen is verstandig met het oog op de betrouwbaarheid. Vaak kun je de sensors direct bereiken zonder dat je de bumper hoeft te verwijderen. Wanneer dit wel nodig is, hoeft dit geen groot probleem te vormen, aangezien moderne kunststof bumpers makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen zijn. Afhankelijk van het aangeschafte systeem moet de sensor vast geschroefd of geplakt worden. De sensor is op de regeleenheid van de auto via een stekkerverbinding aangesloten. De installatie neemt hoogstens tien minuten in beslag en al wat je nu moet doen, is de nieuwe sensor testen.
Wanneer je geen doe-het-zelver bent, of blijf je liever van de bumpers af, laat de vervanging door een vakgarage uitvoeren. Als je de kosten voor de parkeersensor wilt drukken, kun je zelf het onderdeel meebrengen. Valeo parkeersensoren zijn online te bestellen voor prijzen die liggen tussen de € 10 en de € 65, afhankelijk van de specificaties van het onderdeel en voor welke auto ze bestemd zijn.
De beste producten op dit gebied: