Inhoudsopgave
Dynamopoelie problemen herkennen en vervangen
De dynamopoelie (ook wel vrijlooppoelie van de dynamo of dynamovrijloopwiel genoemd) is een component van de automotor dat door middel van een multiriem in verbinding staat met de dynamo. Met behulp van deze poelie wordt de energie van de motor overgebracht op de dynamo. De dynamo zorgt er op zijn beurt voor dat deze energie wordt omgezet in elektrische energie waarmee het elektrische systeem van het voertuig kan worden gevoed en de accu kan worden opgeladen. Gewoonlijk is een auto dynamopoelie gemaakt van geperst staal of gegoten aluminium.
Dankzij de vrijlooppoelie van de dynamo worden de riemtrillingen gestabiliseerd, de bewegingen van de riemspanner verminderd, de levensduur van de riem verlengd en de geluiden tijdens de aandrijving van de riem gereduceerd.
De poelie van de dynamo zal net als elk ander onderdeel na een bepaald aantal kilometers verouderen en slijten. Het is dan ook van cruciaal belang om de poelie regelmatig te controleren en indien nodig te vervangen. Een defect dynamovrijloopwiel kan schade aan het gehele riemsysteem aanrichten. Het is dan ook belangrijk om te weten waarop je moet letten.
Symptomen dat de dynamo poelie kapot is
De volgende symptomen doen zich voor bij een defect onderdeel:
- Op het moment dat je merkt dat de motor een te hard geluid maakt dat 1 tot 5 seconden aanhoudt nadat je de motor hebt uitgeschakeld, dan is vermoedelijk de koppelingspoelie van de dynamo kapot. Zodra de dynamo poelie kapot is, beweegt de spanner overdreven veel en veroorzaakt daardoor dit geluid.
- Er is tijdens het starten of uitschakelen van de motor een kort piepend geluid hoorbaar. Dit dynamovrijlooppoelie geluid is een eerste aanwijzing dat het onderdeel versleten en aan vervanging toe is.
De conditie waarin de vrijlooppoelie van de dynamo van een Golf 4 verkeert is makkelijk zelf te controleren door de multiriem te verwijderen en de poelie met de hand rond te draaien. Beweegt de poelie vrij en zonder geluid te maken, dan is de werking ervan goed. Een te strakke multiriem kan schade veroorzaken aan de lagers van de dynamo poelie. Anderzijds slipt een te losse riem door en dat leidt ook tot slijtage. Duidelijk mag zijn dat een defect onderdeel vervangen moet worden.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 41mm
RIDEX Dynamopoelie
Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
RIDEX Dynamopoelie
RIDEX Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 33,5mm, Met kap
RIDEX Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 33,2mm, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
Dynamo poelie gereedschap: wat heb je nodig voor de vervanging?
Het vervangen van de poelie van de dynamo vereist volgens de experts van AUTODOC het juiste gereedschap en enige handigheid. Hier is wat je nodig hebt:
- een speciale dynamopoelie-set (meestal met T50/T60 bits)
- momentsleutel voor het correct aandraaien van de poelie
- ringsleutels of dopsleutels
- schroevendraaiers en eventueel een ratel
- veiligheidsbril en handschoenen
- eventueel een bankschroef of werkbank.
Controleer altijd het type dynamo en poelie vooraf. Met het juiste gereedschap is de klus meestal goed zelf te doen.
De poelie van de dynamo vervangen
Vervanging van de dynamo poelie zelf uitvoeren is met enige technische basiskennis en de juiste gereedschappen voor het elektrische systeem van de auto niet moeilijk. Mocht je niet over deze kennis en gereedschappen beschikken, laat de reparatie dan door een autogarage doen. Kies je ervoor om de poelie van de dynamo zelf te vervangen, houd je dan aan de richtlijnen van de fabrikant.
De kosten voor het vervangen van de dynamo poelie
Wat de poelie van de dynamo van de auto kosten zijn, verschilt per merk en automodel. Er zijn poelies verkrijgbaar vanaf ongeveer € 60. Zelf vervangen is het goedkoopst, maar de werkzaamheden door een monteur laten doen kan ook een verstandige keuze zijn. De prijs die een garage in rekening brengt voor het dynamo poelie vervangen hangt af van het uurtarief dat wordt gefactureerd.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Dynamopoelie
INA Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 45,8mm, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
INA Dynamopoelie
Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
VALEO Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 41,2mm
FEBI BILSTEIN Dynamopoelie
Breedte 2 [mm]: 41mm, Met deksel
Een nuttige video over het onderwerp:
Zelf de dynamo repareren
De beste producten op dit gebied: