Distributieriem of ketting : wat is beter en wat is het verschil
InschrijvenIN OP ONZE NIEUWSBRIEF
Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:
In de aandrijving van je auto zit een distributieriem of een distributieketting. Elk heeft zijn eigen manier van onderhoud nodig, alhoewel beide onderdelen een eendere taak in de motor van de auto verrichten. Vergewis je aan de hand van de gebruikershandleiding van je auto ervan, waarmee jij te maken hebt.
Functie
Eenvoudig gezegd houdt de riem of ketting de brandstofinjectoren, luchtinlaat en cilinderzuigers gesynchroniseerd. Wanneer een zuiger neerwaarts beweegt, wordt lucht en brandstof toegevoegd. Vervolgens gaat de zuiger omhoog, een bougie auto ontsteekt de brandstof, de zuiger wordt met kracht weer omlaag geduwd. Vervolgens komt de zuiger weer omhoog en duwt alle resterende gassen uit de motor en door de uitlaatpijp. Dit gebeurt in een fractie van een seconde en het moet in perfecte harmonie gaan. Wanneer de krukas de zuiger neerwaarts beweegt, moeten de brandstofinjectoren brandstof in de cilinder spuiten. Een distributieriem of distributieketting is verbonden aan beide componenten om de kleppen te regelen, die lucht en brandstof toe te laten in verhouding tot de zuigerbeweging.
Wanneer deze timing ook maar een haartje ernaast zit, kan dit serieuze motorschade veroorzaken. Incorrecte ontstekingstiming kan leiden tot ontstekingsfouten, een gevolg van onverbrande brandstof. Dit merk je al gauw: je motor draait ruw stationair of de auto werkt helemaal niet. Preventief onderhoud kan je er echter bij helpen, je auto soepel te laten draaien.
Wat is het verschil tussen een distributieriem en een ketting?
Twee belangrijke verschillen onderscheiden de distributieketting voor de auto van de riem. De distributieriem is gemaakt van rubber, de ketting van metaal. Bovendien is de ketting gemaakt om een autoleven lang mee te gaan. Om hem in goede conditie te houden, is regelmatig auto-onderhoud wel nodig. De ketting wordt door de motorolie voor auto gesmeerd en wanneer deze niet volgens de door de fabrikant aanbevolen intervallen wordt ververst, heeft dat ook zijn uitwerking op de distributieketting. Bij auto's die veel kilometers op de teller hebben, (250.000 tot 300.000 km) zou het onderdeel wel eens aan vervanging toe kunnen zijn. Het is een bewegend component en helemaal immuun voor defect is hij daarom niet. Zo kan de ketting op de lange duur rekken waardoor vertandingen gaan verspringen.
Distributieriem vervangen
Vervanging van een distributieriem gaat gepaard met uitgebreid onderhoud. Dit is geen klus voor beginners aangezien de motor compleet moet worden ontmanteld. Een distributieriem is een riem gemaakt van verstevigd rubber die met de kleppen en de krukas wordt verbonden. Er komt een moment waarop hij moet worden vervangen. En je wil zeker niet dat hij het begeeft tijdens het rijden. Dit kan een total loss van je auto tot gevolg hebben. Elke auto is anders. Het gemiddelde vervangingsinterval voor de riem is ca. 150.000 km. Bij oudere auto's is het raadzaam om het onderdeel elke 80.000 km te vervangen. Automonteurs bevelen aan, bij deze gelegenheid de spanelementen en de waterpomp voor uw auto te vervangen.
Wat is beter distributieriem of ketting?
Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen. Niettemin zijn er ook nadelen te benoemen. Zo is een ketting zwaarder, en draait hij niet zo soepel als een riem. Daardoor kan het brandstofverbruik hoger uitvallen. Bovendien heeft het gewicht van de riem ook een effect op het motorvermogen. Een draaiende ketting is luidruchtiger dan een distributieriem en vanwege zijn gewicht kan hij enkel worden toegepast bij grotere cilinders. Bovendien liggen bij een distributieriem kosten lager dan bij een ketting. Voor prijzen tussen de € 8 en de € 37 bestel je online al een kwalitatief hoogwaardig merkartikel. Kosten voor een distributieketting voor Opel Corsa variëren van € 52 tot € 95, afhankelijk van de productspecificaties en de producent. Let wel: kiezen voor een riem dan wel ketting is kiezen voor een bepaald merk auto.
De beste producten op dit gebied:
Populaire posts
- Stoelverwarming kun je ook achteraf in de auto inbouwen
- Van versnellingspook veranderen: hoe doe je dat?
- Hoe kies je de beste telefoonhouder voor je auto
- Hoe weet je wanneer je je motorbanden moet vervangen?
- Koudemiddel in de airco van de auto bijvullen: wanneer moet dat?
- Geluidsisolatie van de auto: oplossingen genoeg, maar overdrijf niet
- Voor een voortdurend in comfortabel interieur: alles over de gebreken van de airconditioner
- Olie filter: keuzegids