Inhoudsopgave
Koppelomvormer defect: wat zijn de symptomen en kosten voor het vervangen?
Automatische versnellingsbakken verschillen van handmatige in de manier waarop hun mechanismen werken en hoe de bestuurder de componenten ervan hanteert. Ongetwijfeld ben je ervan op de hoogte dat de koppeling met al zijn onderdelen een essentieel component is van de manuele versnelling, die de motor van de transmissie scheidt bij het schakelen. Ook in een automaatbak moet de scheiding van deze verbinding plaatsvinden, behalve dat dit zonder de koppeling gebeurt. Hier speelt de koppelomvormer een rol.
Het is een essentieel onderdeel van auto's met automatische versnelling en wanneer hij beschadigd is, kan dit leiden tot verdere schade aan de transmissie. In dit artikel gaan we in op de symptomen van een kapotte koppelomvormer.
Wat is de koppelomvormer?
De koppeling verbindt de motor met de transmissie. Als deze verbinding er niet zou zijn, zou de motor afslaan als de wagen vertraagt of stopt. Wagens met een automaatbak beschikken echter niet over een koppeling met koppelingsplaat voor auto. De verbinding tussen motor en transmissie geschiedt via de koppelomvormer, die eruitziet als een doosje en tussen de motor en de transmissie is geplaatst. In deze behuizing bevinden zich de volgende componenten: pomp, turbine, stator en transmissieolie. De overbrenging van vermogen van de motor naar de transmissie vindt plaats door de stroom van de vloeistof (olie), die wordt geregeld door de overige componenten, van de de motor naar de transmissie. Zo kan de auto snelheid minderen en stationair draaien zonder af te slaan. De koppeling komt zogezegd tot stand via hydraulische druk. Het is een gevoelig onderdeel, dat in al snel in verband wordt gebracht met problemen, die zich in de automatische transmissie voordoen.
Symptomen defect koppelomvormer
De volgende signalen wijzen op een mogelijk defect van de koppelomvormer van de automaat :
Uit de versnelling glijden. Omdat je bij een automaatbak niet zelf schakelt, zou je denken dat het uit de versnelling glijden niet aan de orde is. Toch kan het gebeuren dat de transmissie in een bepaalde versnelling wordt geschakeld en vervolgens moeite heeft om deze te handhaven. Ook kan het aanvoelen alsof je op een hobbelig wegdek rijdt, terwijl dit in werkelijkheid glad is.
Oververhitting. Je merkt dat de transmissie oververhit raakt doordat het lampje op het dashboard je hiervoor waarschuwt. De versnellingsbak kan opwarmen als gevolg van de uitglijdende transmissie omdat dit de automaatbakolie verhit. Wanneer deze gaat koken, oververhit de gehele transmissie. Dit symptoom is uiterst zorgwekkend en de auto moet dan zo snel mogelijk naar een werkplaats worden gebracht.
Verontreiniging van de transmissieolie. De vloeistof wordt aan het onderdeel toegevoegd om deze via hydraulische druk zijn werk te laten doen. Wanneer de olie vervuild is of van slechte kwaliteit, kan het onderdeel zijn werk niet correct verrichten. Tekenen van vervuilde transmissievloeistof zijn een donkere, verbrande kleur van de ATF-olie , soms melkachtig bruin, als gevolg van vervuiling door koelvloeistof. Mogelijkerwijs zijn metaaldeeltjes te zien die erin drijven. Het spoelen van de transmissie is de aangewezen procedure en kan, wanneer je er op tijd bij bent, een einde maken aan de problemen met de koppelomvormer en een uitbreiding van de schade vermijden.
Acceleratieproblemen. Een van de tekenen van een defecte koppelomvormer is het ruw optrekken en vertragen van de auto. De hydraulische druk die het onderdeel genereert, laat de auto versnellen. Wanneer de overdracht van het koppel niet correct functioneert, is deze druk inconsistent, en vertaalt zich naar onregelmatigheden bij het optrekken. Ruwe acceleratie gaat gepaard met schudden van de auto en het niet veranderen van snelheid bij hogere toerentallen. Tevens zie je mogelijkerwijs een verspringende toerenteller op je dashboard. Het spreekt voor zich dat een onbetrouwbare acceleratie een gevaarlijke situatie kan veroorzaken.
De transmissie maakt geluiden. Wanneer bij het accelereren en stationair draaien geluiden uit de versnellingsbak komen, is dit een duidelijk teken dat er iets mis is met de koppelomvormer. De reden hiervoor is, dat op deze momenten het onderdeel het meest actief is. Het kan een geklop, geratel of een jankend geluid zijn. Wanneer deze geluiden worden veronachtzaamd, wordt het onderliggende probleem erger en de geluiden luider, terwijl ze uiteindelijk de versnellingsbak van binnenuit vernielen.
Kosten vervangen koppelomvormer
Een koppelomvormer vervangen is een dure grap. De kosten voor een nieuw onderdeel alleen liggen tussen de € 400 en € 600. In een vervanging gaan behoorlijk veel werkuren zitten, aangezien de hele transmissie moet worden gedemonteerd. Voor een ervaren doe-het-zelver betekent deze klus een behoorlijke uitdaging. De vervanging van de gehele transmissie komt echter nog veel duurder uit. Reageer daarom direct bij de eerste tekenen van een kapotte koppelomvormer.
De beste producten op dit gebied: