Inhoudsopgave
Enkel- en dubbelmassa vliegwiel kapot: symptomen, kosten voor vervanging
Een vliegwiel is een zware schijf die kan draaien en aan een kant van de krukas voor auto is gemonteerd. Zijn voornaamste taak is het doelmatig opslaan van rotatie-energie om te vermijden dat de motor afslaat en de pauzes in het overbrengen van het koppel naar de motor te overbruggen. Het vliegwiel biedt tevens een wrijvingsplaat voor de koppeling en is vaak verzwaard om de krukas evenwicht te bieden. Het is een typisch element van auto's met handgeschakelde versnelling en garandeert de correcte werking van de versnelling wanneer de bestuurder de koppeling gebruikt.
Enkelmassa vliegwiel
Onderscheid wordt gemaakt tussen het enkelmassa en dubbelmassa vliegwiel. Een enkelmassa vliegwiel is gemaakt van een enkel, zwaar stuk van gegoten staal of metaal zonder bewegende delen, en biedt een direct contact tussen de koppeling en de motor. Deze schijven uit één stuk zijn beter bestand tegen thermische stress en verbuiging en kunnen indien nodig worden afgedraaid (geslepen), hetgeen de duurzaamheid verbetert. Enkelmassa vliegwielen zijn goedkoper in aanschaf en maken het mogelijk voor de motor, sneller op volle toeren te komen en zijn daarom geschikt voor snelle wisselingen van toerentallen en wisselen van versnelling, zoals in racemotoren of bij het offroad-rijden. De belangrijkste nadelen van het enkelmassa vliegwiel zijn het lawaai, trillingen en de ruwe werking.
Dubbelmassa vliegwiel
Dubbelmassa vliegwielen bestaan uit twee vliegwielen, de een gemonteerd aan de krukas en de ander aan de koppeling. De belangrijkste functie van de dubbelmassa-versie is de opslag van energie van een zuigerslag en de overbrenging van deze energie naar de krukas zodat deze soepel draait tot de volgende zuigerslag. Op deze wijze dringt het onderdeel lawaai en trillingen terug. Een reeks krachtige veren tussen de twee schijven fungeren als een mechanische spons voor het dempen van de schadelijke torsie-pieken, veroorzaakt door motortrillingen, en om de versnellingsbak tegen die trillingen te beschermen. Het dubbelmassa vliegwiel zorgt tevens voor een beter brandstofverbruik omdat het effectiever gebruik van het motorvermogen mogelijk maakt. Ze worden daarom vooral in grotere wagens geïnstalleerd, met name die met een dieselmotor en handgeschakelde versnelling, alhoewel ze ook in bepaalde benzine-auto's te vinden zijn. Het 2massa vliegwiel kan niet worden geslepen en moet in zijn geheel worden vervangen. De holle constructie maakt het onderdeel gevoelig voor verbuiging door hitte.
Schade aan het vliegwiel
Een vliegwiel is vanwege zijn continue werking een typisch slijtageonderdeel. Wanneer het te versleten of beschadigd is, doen zich symptomen voor, waar je niet omheen kunt. Dit zijn de meest gebruikelijke:
Transmissie glijdt uit - Dit doet zich voor wanneer je van versnelling wisselt en het toerental verhoogt, maar het voelt nog steeds alsof je in de oorspronkelijke versnelling rijdt. De versnelling is terug "gegleden". Wanneer er olie of vet op het wrijvingsoppervlak van het vliegwiel terecht komt, kan dit invloed uitoefenen op het vermogen van de koppeling om het vliegwiel te grijpen. Wanneer dit blijft gebeuren, benadeelt dit de rijdbaarheid en uiteindelijk beschadigt het de koppeling.
Schakelen niet mogelijk - Soms treedt het tegendeel op: je kunt helemaal niet wisselen van versnelling. Wanneer dit optreedt, is het vliegwiel in behoorlijk slechte staat en mogelijkerwijs zijn ook andere componenten van de transmissie beschadigd.
Brandlucht - Een doordringende brandlucht in de passagiersruimte kan veel oorzaken hebben. Een kapot vliegwiel is er een van, als gevolg van de door de frictie in de koppeling veroorzaakte hitte. Het overbodige gebruik van de koppeling kan zulke problemen met het vliegwiel veroorzaken.
Stuiterende koppeling - Wanneer je koppelingspedaal veel trilling ondervindt, is het hoogstwaarschijnlijk dat je vliegwiel kapot is. Op den duur worden de trillingen dermate hevig, dat je ze op de autovloer voelt. Wanneer je te lang met een door en door versleten koppeling hebt gereden, is wellicht het vliegwiel beschadigd als gevolg van excessieve verhitting of slijtage van metaal op metaal. De schijf kan een blauwe schijn vertonen en je ziet vaak barstjes op het oppervlak.
Dubbelmassa vliegwielen hebben veren, die in een dergelijk geval te versleten zijn voor een soepele totstandkoming van de koppeling. Een hard geratel is hoorbaar bij stationair draaien. Dit is een teken dat de veren kapot zijn. Dan is vervanging van het vliegwiel de enige optie.
Startproblemen - Wanneer de tanden van het vliegwiel beschadigd zijn, kan het geen of moeilijk contact maken met de startmotor.
Afslaande motor - Wanneer een te licht vliegwiel geïnstalleerd is, slaat de motor eerder af en kan een ruwe stationairloop optreden. Veel te lichte vliegwielen doen de auto al afslaan door gewoon de koppeling in te trappen. Het toerental verlaagt dan te snel en de ECU kan niet tijdig met aanpassing van het lucht-brandstofmengsel reageren.
Trillingen van de motor bij ingeschakelde koppeling - Wanneer een vliegwiel niet in balans is, kan het de gehele aandrijflijn doen trillen, zelfs met de koppeling ingeschakeld. Wanneer je onlangs de koppeling, het vliegwiel of koppelingsdrukplaat hebt vervangen, zie er dan op toe dat je alle bouten met het juiste koppel hebt aangehaald met het juiste koppeling gereedschap en schroefdraadborgmiddel hebt aangebracht, wanneer de fabriekshandleiding hierom vraagt. Een vliegwiel dat los komt of uiteenvalt tijdens het rijden is heel gevaarlijk, aangezien er een grote hoeveelheid energie in zit opgeslagen. Het is een uiterst zwaar onderdeel dat de auto behoorlijk kan doen schudden wanneer het niet goed in balans is of niet naar behoren is gemonteerd.
Vliegwiel: kosten voor vervanging
Zet je schrap voor aanzienlijke kosten wanneer het de vervanging van een vliegwiel betreft. Je zou kunnen overwegen om meteen de hele koppeling te laten vernieuwen, voor zover dit al niet aan de orde is. Er gaan tot wel 6 arbeidsuren in de vervanging zitten. En de onderdelen kunnen ook prijzig uitvallen. Een dubbelmassa vliegwiel voor de Golf 7 komt al gauw op ongeveer € 400.
De beste producten op dit gebied: